Odpowiedzialność sprzedawcy przy sprzedaży ratalnej
REKLAMA
REKLAMA
Sprzedaż na raty jest szczególnym rodzajem sprzedaży rzeczy ruchomej, która została uregulowana w przepisach kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 583 k.c. sprzedaż ratalna obejmuje rzeczy ruchome, które są nabywane przez osobę fizyczną za cenę płatną w określonych ratach. Oznacza to, że dokonywanie sprzedaży w takiej formie ma charakter poniekąd kredytowy, gdyż kupujący nabywa rzecz za określoną zapłatą, jednakże nie w całości. Wskazany przepis określa dwa podmioty umowy sprzedaży, czyli sprzedawcę – będącego przedsiębiorcą, który w zakresie swojej działalności dokonuje sprzedaży oraz kupującego – osobę fizyczną, niedokonującą zakupu w ramach prowadzonej działalności. Należy zatem zaznaczyć, że sprzedający jest profesjonalistą, a kupujący najzwyczajniej – konsumentem.
REKLAMA
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Przedmiot sprzedaży i cena
Przedmiotem sprzedaży ratalnej może być jedynie rzecz ruchoma, wydana kupującemu przed zapłatą całej kwoty. Istotą całego stosunku umownego jest zapłata ceny w ratach. Nie należy jednak sprzedaży ratalnej traktować jako świadczenie okresowe, bowiem częściowa zapłata (jednej raty) nie wpływa na zwolnienie ze świadczenia głównego, czyli zapłaty całej należności. Zgodnie z art. 385 k.c. kupujący może dokonać spłaty każdej z rat przed wymaganym terminem płatności. Strony umowy nie mogą zatem zastrzec w umowie zakazu przedterminowej zapłaty. Termin zapłaty powinien być ustalony na korzyść kupującego, inne ograniczenia umowne w tym zakresie będą nieważne. W przypadku, gdy kupujący dokona przedterminowej wpłaty, będzie mógł odliczyć kwotę odpowiadającą wysokości stopy procentowej dla danego rodzaju kredytu Narodowego Banku Polskiego.
Najpopularniejsze umowy sprzedaży
Rękojmia za wady rzeczy sprzedanej
Na podstawie przepisów kodeksu cywilnego sprzedawca ponosi odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady rzeczy sprzedanej. Bez znaczenia będzie miał fakt, czy dany podmiot jest producentem czy importerem rzeczy. Zgodnie z art. 558 § 1 k.c. strony umowy mogą rozszerzyć, ograniczyć bądź wyłączyć odpowiedzialność z tytułu rękojmi. Jednakże w stosunkach umownych z konsumentami ograniczenie bądź wyłączenie jest dopuszczalne jedynie w wypadkach określonych w przepisach szczególnych. Wskazana ochrona konsumenta będzie miała zastosowanie również przy sprzedaży ratalnej. Dodatkowo, jeżeli sprzedający zataił przed kupującym wadę rzeczy sprzedanej, wówczas nie jest możliwe ograniczenie bądź wyłączenie odpowiedzialności sprzedawcy. Ponadto, umowa sprzedaży na raty nie może utrudniać kupującemu dochodzenia roszczeń i wykonania uprawnień z tytułu rękojmi za wady rzeczy.
W przypadku naruszenia zasad określonych w art. 584 k.c. (dotyczącym rękojmi za wady) – sankcją z tego tytułu będzie nieważność postanowień umownych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.