REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak potwierdzić status podatkowy usługobiorcy z UE?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Lazarowicz Andrzej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Harmonizacja przepisów unijnych przyczynia się do rozwoju handlu międzynarodowego. Często jednak problematyczne staje się określenie miejsca opodatkowania w przypadku przedsiębiorcy z Unii Europejskiej, szczególnie, gdy nie jest on zarejestrowany dla potrzeb podatku VAT, a jedynie dostarczył oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej. Unijne prawo przewiduje szereg dowodów umożliwiających weryfikację zagranicznych podmiotów. Poniżej przedstawiono wskazówki pomocne przy ustaleniu miejsca opodatkowania.

Ustalenie miejsca opodatkowania usług


Podstawową kwestią, którą należy ustalić podczas wyznaczenia miejsca opodatkowania usług, jest określenie nabywcy usługi. Należy stwierdzić, czy jest to podatnik, czy też niepodatnik. Jest to ważne, ponieważ w zależności od podmiotu stosuje się inne przepisy podatkowe.

REKLAMA


Ustalenie miejsca opodatkowania dla podatnika


Najczęściej miejscem opodatkowania usługi jest miejsce, w którym posiada siedzibę podatnik będący usługobiorcą (mówi o tym art. 28b ustawy o VAT). Wyjątkiem są niektóre rodzaje usług wymienione w odrębnych przepisach. Należą do nich m.in. usługi związane z nieruchomościami, transportem, cateringiem, turystyką.

Natomiast w sytuacji, gdy podatnik świadczy usługi poza siedzibą prowadzenia działalności gospodarczej, ale jest to stałe miejsce prowadzenia działalności, to należy je uznać za miejsce świadczenia.

W przypadku, gdy podatnik nie posiada stałego miejsca ani siedziby prowadzenia działalności gospodarczej, miejscem świadczenia jest jego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Z kolei, gdy usługi świadczone są jedynie w celach osobistych podatnika lub jego pracowników (także byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych lub członków stowarzyszenia) miejsce opodatkowania ustala się według kryteriów podmiotów niebędących podatnikami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zobacz: Stanowisko ETS w sprawie nieuczciwej praktyki handlowej


Ustalenie miejsca opodatkowania dla niepodatnika

REKLAMA


Co do zasady za miejsce opodatkowania uznaje się siedzibę usługodawcy. Za miejsce świadczenia usług należy uznać stałe miejsce prowadzenia działalności przez usługodawcę, gdy usługodawca wykonuje usługi ze stałego miejsca, które nie jest jego siedzibą.

Natomiast w przypadku,, gdy usługodawca nie posiada stałego miejsca oraz siedziby prowadzenia działalności gospodarczej, za miejsce opodatkowania należy uznać jego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.


Zobacz:
Dotacje unijne na 2014 r


Definicja podatnika

REKLAMA


Warto zauważyć, iż na podstawie polskiego prawa podatnikiem nie jest wyłącznie podmiot zarejestrowany jako płatnik podatku VAT. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług za podatnika należy uznać podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w zakresie każdej działalności producentów, handlowców, usługodawców, podmiotów pozyskujących zasoby naturalne, rolników oraz osób wykonujących wolne zawody. Definicja podatnika obejmuje także podmioty, które nie klasyfikują się do wyżej wymienionych, ale są zidentyfikowane do celów podatku, a także podatku od wartości dodanej. Ponadto, zgodnie z art. 28a ustawy, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług: „(...) który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1”.

Należy podkreślić, iż unijne dyrektywy nakazują, aby każdy podatnik oraz osoba prawna, która korzysta z wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów podlegających VAT, posiadał indywidualny numer identyfikacyjny. Zgodnie z art. 215 dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, powyższy numer powinien zawierać prefiks zgodny z kodem ISO-3166 alpha 2 mający za zadanie identyfikację państwa członkowskiego.


Zobacz: Utworzenie zależnej spółki europejskiej


Rozwiązania potwierdzające status podatkowy


Problemy związane z brakiem posiadania numeru VAT koniecznego do zaklasyfikowania podmiotu jako płatnika lub niepłatnika można rozwiązać za pomocą rozporządzenia wykonawczego Rady UE ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Wskazuje odwołania do dyrektywy w sprawie VAT definiującej podatnika jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą. Zatem przy ustaleniu statusu podatkowego badanego podmiotu wystarczające jest sprawdzenie, czy dany podmiot prowadzi działalność gospodarczą. Z przepisów bezpośrednio wynika, iż nie jest wymagana rejestracja dla potrzeb podatku VAT.

Ponadto w art. 18 unijnego rozporządzenia wyznaczone są przesłanki, które umożliwiają klasyfikację statusu przedsiębiorcy, do których należy:

●       przedstawienie numeru identyfikacji VAT, a także jego weryfikacja,

●       nieposiadanie indywidualnego numeru identyfikacji podatku VAT przez usługobiorcę, który złożył już odpowiedni wniosek oraz przedstawia usługodawcy stosowny dowód potwierdzający jego status.

Należy zwrócić uwagę, iż w rozporządzeniu nie są wykazane wprost warunki konieczne do posiadania statusu płatnika, ale są pomocne w weryfikacji podmiotu. Zatem nie można założyć, iż w przypadku braku dostarczenia odpowiednich informacji podmiot nie jest podatnikiem. Jest to możliwe jedynie w przypadku, gdy usługodawca wykaże, że nie uzyskał numeru identyfikacyjnego.


Zobacz: Eksport towarów poza UE - rozliczenie


 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA