REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksport towarów poza UE - rozliczenie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Lazarowicz Andrzej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2013 roku łatwiej rozliczyć eksport towarów poza UE. Od tej daty obowiązują nowe definicje importu i eksportu towarów. Wcześniejsze przepisy ustawy o podatku od towarów i usług zostały dostosowane do unijnej dyrektywy 112 oraz orzecznictwa, dzięki czemu przedsiębiorcom łatwiej będzie rozliczać zagraniczne transakcje. Nowelizacje sprawiły, że procedurę wywozu poza Unię Europejską można rozpocząć w dowolnym kraju unijnym - nie tylko w Polsce, dzięki czemu przedsiębiorcy nie powinni mieć problemów ze skorzystaniem z zerowej stawki podatku od towarów i usług.

Eksport z dowolnego kraju UE


Do końca marca organy podatkowe uznawały daną dostawę towarów za eksport tylko wówczas, gdy ich wywóz poza UE rozpoczął się w Polsce i był nieprzerwany. Wiązało się to z tym, że jeżeli przedsiębiorca np. przetransportował towary do innego kraju UE i w tamtejszym urzędzie celnym rozpoczął procedurę ich wywozu poza UE, traktowane to było najpierw jako wewnątrzwspółnotowa dostawa towarów i dopiero później eksport. Jakie były konsekwencje takich interpretacji? Otóż zdecydowanie utrudniało to kwestię rozliczenia VAT od takich transakcji i w efekcie najczęściej powodowało konieczność zapłacenia 23 proc. VAT przy WDT.

REKLAMA

REKLAMA

 
Od 1 kwietnia 2013 roku z eksportem towarów mamy do czynienia wówczas, gdy towary zostają wywiezione lub przetransportowane z terytorium kraju poza terytorium UE, jeżeli fakt ich wywiezienia poza Unię Europejską będzie potwierdzony przez urząd celny. W związku z tym, miejsce, w którym rozpocznie się procedura celna nie ma już znaczenia - najważniejsze, by wywóz potwierdził unijny urząd celny.


Zobacz: Deklaracje VAT w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej

 
Potwierdzenie dające prawo do skorzystania z zerowej stawki VAT


Do czasu nowelizacji w ustawie o VAT nie znajdował się żaden zapis na temat tego, jakie dokładnie potwierdzenie musi posiadać przedsiębiorca, żeby móc skorzystać z preferencji w postaci zerowej stawki VAT od eksportu usług. Za odpowiednie uznawane były dokumenty SAD wystawiane przez celników lub ich elektroniczne odpowiedniki - komunikaty IE599.

REKLAMA

 
Obecnie w ustawie zamieszczony został katalog przykładowych dokumentów, stanowiących potwierdzenie eksportu usług. Mogą być to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo


●     dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych,

●     potwierdzony przez urząd celny wydruk tego dokumentu,

●     dokument w formie elektronicznej otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność,

●      zgłoszenie wywozowe w formie papierowej albo jego kopia potwierdzona przez urząd celny.

 
Co ważne - nie jest to katalog zamknięty i w sytuacji, gdy przedsiębiorca będzie posiadał inne potwierdzenie, nie wyklucza to możliwości skorzystania z zerowej stawki VAT dla eksportu towarów.


Zobacz: Kwota wolna od podatku 2013

 
Trudniej w przypadku eksportu pośredniego


Jeżeli przedsiębiorca polski nie wywozi danego towaru poza UE, ale robi to za pośrednictwem swojego zagranicznego kontrahenta, wówczas polski przedsiębiorca może zastosować zerową stawkę VAT tylko w sytuacji, gdy otrzyma od “pośrednika” oryginał dokumentu potwierdzającego wywóz. Do kwietnia 2013 roku w takiej sytuacji wystarczyła kopia takiego potwierdzenia.


Zobacz: Ulga na złe długi - pozycja 63 w deklaracji VAT-7

 
Co z VAT-em?


Jak wynika z omawianych nowelizacji, przedsiębiorca ma prawo do zastosowania zerowej stawki VAT dla eksportu, jeżeli przed upływem terminu na złożenie deklaracji VAT otrzymał dokument potwierdzający, że towar opuścił Unię.

 
Jeżeli przedsiębiorca nie otrzyma takiego potwierdzenia we wspomnianym terminie, wówczas zamiast zerowej stawki VAT powinien zastosować stawkę, która byłaby właściwa dla sprzedaży danego towaru w kraju (najczęściej 23 proc.).

 
W sytuacji, gdy polski podatnik otrzyma rzeczone dokumenty możliwe będzie dokonanie korekty wcześniejszego rozliczenia i wykazanie eksportu ze stawką zerową w deklaracji, w której otrzymał dowody wywozu towarów. W związku z tym, przeprowadzona nowelizacja przepisów o VAT nie tylko uelastycznia rozliczanie eksportu poza UE, ale również daje możliwość odzyskania VAT od takich transakcji zapłaconego w przeszłości.

 
Zobacz: Faktura korygująca - potwierdzenie odbioru

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA