Kategorie

Transport, Spedytor

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rok 2020 jest szczególnie trudny dla branży transportowej. Koronawirus, pakiet mobilności, Green Deal - wszystko to znacząco wpływa na transport. Jak w tym ciężkim okresie rozwijać i inwestować w przedsiębiorstwo transportowe? Jak uzyskać odpowiednie dofinansowanie dla firmy?
Co to jest FIATA? Jakie są korzyści z przynależności do organizacji oraz stosowania procedur i dokumentów.
O czym musi pamiętać przewoźnik nawiązując współpracę z firmą spedycyjną.
Aby uzyskać status AEO należy przejść odpowiednie postępowanie sprawdzające, prowadzone przez właściwą ze względu na siedzibę wnioskującego przedsiębiorcy, Izbę Celną.
Dokument „Modelowe Warunki Spedycyjne FIATA*” („MWS FIATA”) może być zastosowany w relacjach pomiędzy spedytorem a zleceniodawcą. Decydując się na wprowadzenie MWS do umowy spedycji, strony decydują się na wprowadzenie kilku zasad dotyczących odpowiedzialności z tytułu wykonania umowy spedycji.
Umowy jakie zawierają ze sobą spedytorzy i przewoźnicy regulują przedmiot, zakres oraz ogólne warunki współpracy pomiędzy nimi. W praktyce mamy do czynienia z dwoma rodzajami umów.
Transport drogowy w ostatnich latach coraz bardziej narażony jest na kradzieże i wyłudzenia ładunków. Brak kierowców, zwiększony popyt na przewozy drogowe powoduje „uaktywnienie się” działalności oszustów. Obecnie największym problemem firm spedycyjnych są wyłudzenia towarów na fałszywe licencje drogowe oraz kradzieże na tzw. „fałszywego przewoźnika”.
Spedytor na podstawie umowy spedycyjnej zobowiązuje się na wysłanie lub odbiór przesyłki albo dokonania innych usług związanych z jej przewozem. Warto zapoznać się ze statusem prawnym spedytora w transporcie lotniczym, by uniknąć nieporozumień związanych, chociażby z odpowiedzialnością za uszkodzoną przesyłkę.