Trudne czasy branży transportowo-logistycznej wymuszą w cyfrową transformację
REKLAMA
REKLAMA
Negatywna prognoza dla branży transportowo-logistycznej
O szybko nadchodzących problemach dla branży TSL świadczy niedawno upubliczniony najnowszy odczyt wskaźnika wyprzedzającego kondycję branży FIT, który został opracowany przez Instytut Keralla Research. Wynosi on obecnie 47,01 proc., czyli jest poniżej granicznego progu, co odzwierciedla słabnącą kondycję polskich firm TSL i zwiastuje zwiększone ryzyka dla sektorów, które współpracują z branżą transportowo-logistyczną.
REKLAMA
Z danych wynika także, że blisko 40 proc. firm transportowych już odnotowało spadek liczby zleceń w pierwszych miesiącach tego roku w relacji do poprzedniego. Dodatkowo aż o 29% zwiększyła się liczba upadłości w ciągu ostatnich trzech miesięcy w porównaniu do poprzedniego roku, jak informuje Euler Hermes.
Cyfryzacja i automatyzacja rozwiązaniem dla branży transportowo-logistycznej
REKLAMA
Jak wskazują eksperci, problemy branży TSL mogą zostać ograniczone dzięki odpowiednim inwestycjom w cyfryzację, z czego doskonale zdaje sobie sprawę także sama branża. Aż 75 proc. jej przedstawicieli jest zdania, że inwestycje w automatyzację i robotyzację będą motorem napędowym dla branży logistycznej i transportowej. Z kolei 35 proc. uważa, że konieczne jest bliższe przyjrzenie się Big Data i analizie danych. Część firm planuje także inwestycje w nowoczesne rozwiązania online oraz w trend sharing economy, według danych z badania „Logistyka w Polsce” grupy Manpower.
„Wojna w Ukrainie, a wcześniej pandemia zakłóciły funkcjonowanie globalnych łańcuchów dostaw i obecnie cała branża jest na etapie olbrzymich zmian, których wspólnych mianownikiem jest skrócenie łańcuchów dostaw i cyfryzacja. To w połączeniu z nadchodzącą recesją rodzi dużą niestabilność na rynku, ale jednocześnie wszystko to stwarza duże możliwości na zbudowanie trwałej przewagi nad konkurencją dzięki innowacjom” – mówi Paulius Insoda, CEO w NFQ.
Jak zaznacza, ta szansa stoi przed każdą firmą z branży TSL, bo większość z nich boryka się z takimi samymi wyzwaniami, jak np. konieczność optymalizowania transportu przewożonych ładunków. Cyfryzacji tych procesów można dokonać za pomocą zaawansowanej telematyki w połączeniu z analizą danych opartą na chmurze i automatycznie generowanymi sugestiami.
„Umożliwi to firmom transportowym śledzenie i łączenie ze sobą wszystkich danych dotyczących każdego pojazdu, kierowcy i ładunku. Na podstawie tych informacji można zidentyfikować najbardziej wydajne i opłacalne scenariusze wykorzystania własnej floty samochodowej i kierowców, tak aby ograniczyć puste przebiegi. Warto także inwestować w automatyzację najbardziej pracochłonnych procesów, od tych dotyczących magazynowania towaru, dopasowywania ofert, licytowania, aż po dostawę na ostatniej mili” – mówi Paulius Insoda.
Innowacje w praktyce
Potencjał innowacji jest znaczny. Technologie, jak internet rzeczy (w tym m.in. autonomiczne pojazdy dostawcze, inteligentne magazyny), sztuczna inteligencja (wykorzystywana np. w analizie danych czy automatyzacji), Blockchain (w tym zastosowanie samorealizujących się kontraktów cyfrowych w dystrybucji towarów), czy rozwiązania w zakresie ekonomii współdzielonej mogą doprowadzić do całkowitego przetasowania sił na rynku.
Źródło: NFQ Technologies
REKLAMA
REKLAMA