REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?
Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Lojalni klienci, duże zyski

Zeszłoroczne badanie przeprowadzone przez firmę doradczą Alvarez & Marsal wykazało, że firmy inwestujące w budowanie relacji notują wyższe przychody. Mowa nawet o wzroście w skali 10–20% rocznie. Osiągają też o 13% lepszy wskaźnik utrzymania klientów niż konkurencja, która nie stosuje takich narzędzi.

REKLAMA

REKLAMA

Według danych PwC ci najbardziej lojalni klienci potrafią generować nawet 80% przychodów firmy. To statystyka, która coraz częściej skłania marketerów do przesuwania budżetów z poszukiwania na utrzymanie klientów.

Pozyskiwanie nowych klientów czy utrzymanie starych?

Globalne dane rzeczywiście pokazują wzrost zainteresowania narzędziami do budowania relacji. Tymczasem większość firm B2B w Polsce wciąż koncentruje się głównie na pozyskiwaniu nowych klientów. Jak wynika z raportu IRSM jedynie 4 na 100 polskich przedsiębiorstw uznaje budowanie relacji za istotny cel w marketingu.

„To niewielki odsetek, biorąc pod uwagę, że lojalność klientów przekłada się bezpośrednio na przychody i stabilność biznesu” – podkreślają eksperci z Amilon, firmy, która jest liderem w dziedzinie cyfrowych rozwiązań lojalnościowych i motywacyjnych. Jak podaje serwis MarketersRemote.com, w 2023 roku programy kart podarunkowych B2B przynosiły średnio 75% zwrotu z inwestycji.

REKLAMA

Docenianie stałych partnerów

W wielu krajach Europy firmy zwiększają budżety na prezenty niepieniężne, takie jak karty podarunkowe, vouchery czy upominki rzeczowe. Benefity tego typu coraz częściej pojawiają się też w strategiach działań wspierających retencję w B2B.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Firmy wiedzą, że powinny dbać o relacje z klientami, ale w praktyce rzadko przekłada się to na konkretne działania”, komentuje Karol Ziółkowski, Country Manager Amilon Polska. „Jako takie narzędzie dobrze sprawdzają się na przykład karty podarunkowe. Są elastyczne, szybkie we wdrożeniu i łatwe do dopasowania do konkretnego etapu współpracy z klientem B2B poprzez różnorodne platformy możliwe do dostosowania dla potrzeb klienta czy obrandowania jego marką”.

Według Incentive Marketing Association karty podarunkowe to dziś najczęściej stosowana forma nagrody w programach lojalnościowych i motywacyjnych. Wyprzedzają nawet nagrody rzeczowe. Polski rynek kart podarunkowych również rośnie – i to w tempie 8,6% rocznie. Jego wartość ma sięgnąć 2,07 mld dolarów do końca 2025 roku.

Eksperci z Amilon zwracają uwagę, że karty podarunkowe to narzędzie do wzmacniania relacji w wielu momentach kontaktu z klientem. Można je wykorzystać na samym początku jako zachętę do udziału w spotkaniu, prezentacji produktu czy badaniu. Pomagają też zwiększyć zaangażowanie na wczesnym etapie współpracy, gdy firma chce zaproponować rozszerzenie oferty.

Z czasem ich rola przesuwa się w stronę budowania lojalności. Firmy na całym świecie traktują je jako sposób na docenienie stałych partnerów, np. przy okazji zakończonych projektów czy rocznic współpracy. Są też sposobem na reaktywację nieaktywnych klientów w sytuacjach, gdy zwykły follow-up nie działa lub jako wynagrodzenie dla niezadowolonego klienta w celu wsparcia procesu reklamacji.

Więcej niż tylko bonus

„Firmy B2B coraz częściej pytają nas nie tyle czy warto, ale jak mądrze wdrożyć karty podarunkowe do swojej strategii”, zauważa Karol Ziółkowski. „Dla nas to najważniejszy kontekst. Karta powinna być częścią większej narracji, w której firma widzi i docenia każdego swojego klienta. Wdrożyliśmy niedawno nową technologię tworzenia i obsługi kart przeznaczoną bezpośrednio dla marek. Umożliwia ona w ramach jednego rozwiązania tworzenie, personalizację, zarządzanie i dystrybucję kart podarunkowych przy większej automatyzacji i integracji z procesami klientów (marek). Dzięki temu jesteśmy w stanie zaproponować szerszy pakiet usług, w tym pełną obsługę programu dystrybucji kart podarunkowych dla firm i marek komercyjnych”.

Zainteresowanie takimi narzędziami to część szerszego trendu. Na całym świecie firmy B2B coraz świadomiej projektują doświadczenie klienta. Jak pokazują badania Alvarez & Marsal, przekłada się to na długofalową lojalność i wyższe przychody.

Źródło: Amilon / All 4 Comms

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA