REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Słaba kondycja gastronomii. Branża sięga dna [KOMENTARZ]

Słaba kondycja gastronomii. Branża sięga dna  [KOMENTARZ]
Słaba kondycja gastronomii. Branża sięga dna [KOMENTARZ]
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Dane GUS potwierdziły wstępne szacunki, że II kw. przyniósł głęboki spadek PKB. Skala spadku w branżach usługowych pokazuje, że tam straty będą odrabiane najdłużej. Branża zakwaterowania i gastronomi są prawie na dnie.

Zgodnie drugim szacunkiem GUS za II kw. poziom PKB zmniejszył się o 8,9 proc. w porównaniu do kwartału poprzedniego (po oczyszczeniu z sezonowości – kw/kw). Potwierdził się tym samym wcześniejszy szybki szacunek. Łącznie od początku roku PKB zmniejszył się o 9,3 proc. To pokazuje prawdziwy rozmiar recesji, jaka dotknęła polską gospodarkę. Jest ona co prawda płytsza niż w całej UE, ale są kraje, w których była ona mniejsza niż w Polsce. Recesja rozlała się przy tym na wszystkie branże, z wyjątkiem informatycznej. Tam zanotowano wzrost wartości dodanej w II kw. (o 1,1 proc.  kw/kw), który jest nawet szybszy niż w poprzednich kwartałach.

REKLAMA

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Kiepska kondycja usług

Kryzys uderzył w poszczególne branże z bardzo różną siłą. Najsilniej poszkodowane są branże usługowe. W „zakwaterowaniu i gastronomii” spadek wartości dodanej wyniósł prawie 80 proc. Ta branża w czasie lockdownu była całkowicie zamknięta. Przy czym po otwarciu gospodarki będzie się ona odbudowywać bardzo powoli.

Transport kuleje

Głęboki spadek zanotowano też w branży transportowej i magazynowej, tutaj spadek wartości dodanej wyniósł ok. 18 proc. kw/kw. W przemyśle spadek był mniejszy, ale głębszy niż całego PKB, wyniósł ponad 13 proc. kw/kw, w handlu spadek był ok. 12-procentowy. Spadki mniejsze niż 2 proc. zanotowano w budownictwie, branży finansowej czy obsłudze nieruchomości. Spośród komponentów popytowych jedynie konsumpcja publiczna zanotowała wzrost. Pozostałe składowe popytu notowały dwucyfrowe spadki. Silnie załamał się eksport, jednak spadek importu był jeszcze większy. W rezultacie kontrybucja eksportu netto była w kryzysowym II kw. dodatnia i złagodziła głęboki spadek popytu krajowego. Zmniejszył się on bowiem o ponad 10 proc. i tylko właśnie dzięki dodatniemu wkładowi eksportu netto spadek całego PKB pozostał jednocyfrowy.

Spadki w inwestycjach

REKLAMA

Spośród składowych popytu krajowego największe załamanie dotknęło inwestycji, które w II kw. zmniejszyły się o ponad 11 proc (kw/kw). Konsumpcja prywatna też zanotowała głęboki spadek, który był tylko nieznacznie niższy niż 11 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biorąc pod uwagę dużą niepewność co do przyszłości, obawy przed drugą falą epidemii, poważne straty firm, recesja w inwestycjach może rozciągnąć się na dłuższy okres. Również w przypadku konsumpcji, niepewność i nadal trudna sytuacja na rynku pracy będą wpływały na umiarkowaną ścieżkę ożywienia tej kategorii popytowej.

Miejmy na uwadze, że to jest nadal wstępny szacunek PKB. W tym kryzysie najmocniej „uderzone” zostały małe firmy usługowe. W sytuacji kryzysowej błąd pomiaru dla tego segmentu rynku może być większy. Pytanie czy dane reprezentacyjne i szacunkowe w pełni oddają recesję w branży usług MICE (konferencje, wydarzenia) czy też usług branży „beauty”? Nie wiadomo jaki tam naprawdę wystąpił spadek wartości dodanej i jaka jest kontrybucja tych branż do całego PKB.

Czy nastąpi poprawa?

REKLAMA

Zgodnie z oczekiwaniami ekonomistów kulminacja recesji mierzona PKB wystąpiła w II kwartale bieżącego roku. Większość ekonomistów oczekuje w III kw. odbicia. Jednak to nie oznacza, że w Polsce będzie koniec recesji. W danych miesięcznych widzimy silne odbicie w przemyśle, sprzedaży detalicznej. Jest to jednak część gospodarki, dla której decydującym czynnikiem w ożywieniu było samo otwarcie gospodarki. Inaczej w przypadku popytu konsumpcyjnego, który będzie wracał w umiarkowanym tempie. Ostatnie badania nastrojów konsumenckich pokazały już nawet pogorszenie klimatu. Branże usługowe będą więc się odbudowywały znacznie wolniej niż przemysł.

Rynek pracy również jest poniżej poziomów „przedkryzysowych”. Jest więc bezdyskusyjne, że recesja nie skończy się w III kw. Aby ogłosić jej zakończenie odbicie w gospodarce musi być powszechne. Dotyczyć większości branż i innych parametrów gospodarczych, np. rynku pracy. Nie popadajmy wobec tego w euforię ożywienia w kształcie litery „V”, musimy spoglądać szerzej na gospodarkę i ryzyka przed nią stojące. Recesja trwa!

Dr Sławomir Dudek, główny ekonomista Pracodawców RP

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA