REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inflacja maleje, ale zbyt wolno

Subskrybuj nas na Youtube
Inflacja w Polsce spowalnia, ale nadal jesteśmy w czołówce krajów UE
Inflacja w Polsce spowalnia, ale nadal jesteśmy w czołówce krajów UE
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Według najnowszego szybkiego szacunku GUS sierpniowa inflacja w Polsce wyniosła 2,9 proc. r/r wobec 3,0 proc. w lipcu. Ten minimalny spadek nie zmieni jednak odczuć konsumentów, według których wzrost cen jest nadal znaczący. Inflacja w Polsce pozostaje wciąż dużo większa niż w większości krajów UE, w których ceny spadają lub pozostają stabilne.

Na inflację w Polsce oddziałują dwa czynniki. Z jednej strony słaby popyt ciągnie ceny w dół, a z drugiej - istniejące nadal obostrzenia w sektorze usług ograniczają podaż i pchają ceny w górę. Czynniki popytowe lekko przeważają, ale w ostatnim okresie inflacja maleje dosyć powoli. Nadal inflacja bazowa (po oczyszczeniu o ceny żywności i energii) kształtuje się na poziomie powyżej 4 proc. r/r. Inflacja bazowa w dużej mierze wynika z czynników strukturalnych i kosztowych, w tym z wzrostu płacy minimalnej, która w 2020 r. w warunkach kryzysu stała się istotnym kosztem dla mikro firm. Jej podwyższenie było zwyczajnie nieadekwatne do sytuacji gospodarczej i będzie nadal napędzać wzrost cen.

REKLAMA

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Dalsze spadki inflacji

Większość prognoz wskazuje, że inflacja w kolejnych miesiącach będzie maleć. Ale taki scenariusz jest obarczony pewnym ryzykiem. Zresztą Komisja Europejska w swojej prognozie na 2021 r. zakłada utrzymanie inflacji w Polsce na relatywnie wysokim poziomie (2,8 proc. r/r). Jedną z przyczyn będzie kolejna podwyżka płacy minimalnej, tym razem do 2800 zł. Będzie to jeden z najwyższych poziomów w Unii Europejskiej. Ponadto w projekcie do ustawy budżetowej na 2021 r. założono wzrost podatków wpływających na inflację, tj. podatek „cukrowy”, opłatę mocową, podatek od sprzedaży detalicznej. Te nowe podatki będą stanowić ok. 0,5 proc. PKB i bez wątpienia istotnie wpłyną na inflację. Wydaje się, że prognozy rządowe pomijają ten czynnik.

Oczekiwania konsumentów

Tymczasem konsumenci mimo spowolnienia „statystycznej” inflacji wciąż uważają, że koszty utrzymania rosną i to szybko. Według badania Kondycji Gospodarstw Domowych Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH (IRG SGH) z przełomu lipca i sierpnia ok. 56 proc. konsumentów uważa, że ceny są znacznie wyższe niż przed rokiem (ok. 55 proc. w badaniach z poprzedniego kwartału). Warto przypomnieć, że odczucie „znaczącego wzrostu” cen w 2019 r. formułowało 53 proc. respondentów, a w 2018 jedynie ok. 35 proc. Inflacyjna przyszłość w oczach konsumentów również nie jest w różowych barwach. Z badań IRG SGH wynika, że relatywnie duża grupa konsumentów nadal oczekuje utrzymania lub przyspieszenia inflacji. Obecnie jest to ok. 83 proc. respondentów (86 proc. w poprzednich badaniach). Przybyło respondentów oczekujących, że wzrost cen będzie taki sam jak obecnie (z 20 proc. do 34 proc.). Oczekiwania co do spowolnienia inflacji są więc mimo wszystko nadal niskie.

dr Sławomir Dudek, główny ekonomista Pracodawców RP

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA