REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższe zarobki kierowców od 2022 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Wyższe zarobki kierowców od 2022 r. i sytuacja finansowa firm transportowych
Wyższe zarobki kierowców od 2022 r. i sytuacja finansowa firm transportowych
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zarobki kierowców mogą być nawet dwukrotnie wyższe od lutego 2022 r. Zamiast 7000 zł zarobią 14000 zł? Jaka jest sytuacja firm transportowych w Polsce?

Co czeka transport w 2022 r.?

  • Branża transportowa w największym stopniu wpływa na inflację – we wrześniu usługi przewozowe zdrożały o 18,5%. Wzrost cen to większe przychody firm z tej branży.
  • Nie rosną jednak dochody – za 7 tys. zł „na rękę”, czyli średnią z ubiegłego roku trudno teraz znaleźć kierowcę. Zmiana przepisów może spowodować, że od lutego 2022 r. stawka kierowcy w ruchu międzynarodowym wzrośnie do 14 tys. zł. brutto.
  • Z powodu wzrostu stawek transportowych zlecający te usługi wywierają coraz większą presję na realizację płatności za wykonane usługi z dużym opóźnieniem.
  • Coraz powszechniej stosowanym obecnie przez agencje spedycyjne rozwiązaniem jest oferowanie swoim przewoźnikom skonta.

Praca w transporcie jesienią

Black Friday, Cyber Monday, Mikołajki i gwiazdka oznaczają sezon zakupów prezentów, które trzeba dowieść do magazynów i sklepów. Tzw. wysoki sezon w branży transportowej i duże zapotrzebowanie na te usługi wpływają na wzrost cen. Wg danych GUS ceny we wrześniu 2021r. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku wzrosły aż o 18,5 proc. To najwięcej ze wszystkich branż, przy średniej inflacji na poziomie 5,9 proc. w ujęciu rocznym. Oznacza to większy dopływ gotówki do firm transportowych. To w teorii powinno przełożyć się na lepszą kondycję tych firm i zmniejszanie długów. Niestety tak nie jest. W większym stopniu niż popyt, na wzrost cen wpływają bowiem rosnące koszty paliwa - we wrześniu ropa na stacjach benzynowych zdrożała średnio o 30 proc. w skali roku. To prawie dwa razy więcej niż wzrost kosztów usług branży transportowej.

REKLAMA

REKLAMA

Zarobki kierowców w 2022 r. mogą wzrosnąć dwukrotnie

Poprawę sytuacji finansowej w transporcie hamują także rosnące oczekiwania kierowców. Wg danych Polskiego Instytutu Transportu Drogowego (PITD) w 2020 roku kierowcy samochodów ciężarowych zarabiali średnio 6211 zł. Teraz kierowcy nie da się znaleźć nawet za 7 tys. zł.

W dodatku poziom płac może drastycznie wzrosnąć już na początku przyszłego roku. Od lutego na terenie UE kierowcom będzie przysługiwało minimalne pełne wynagrodzenie odpowiednie do kraju, w którym jeżdżą. Powszechnie stosowane dodatki nie będą uznawane za część wynagrodzenia, o ile nie zostaną opodatkowane i ozusowane. Jeśli teraz kierowca zarabia 7 tys. zł „na rękę”, to łączny koszt pracodawcy wynosi 8700 zł brutto. Wykonując więcej przewozów zagranicznych (podlegających przepisom unijnego Pakietu Mobilności), od lutego 2022 roku ten koszt może wzrosnąć nawet do 14 tys. zł brutto.

Sytuacja firm transportowych

To wszystko sprawia, że transport pomimo większych pieniędzy, jakie trafiają do branży, nie poprawia swojej sytuacji finansowej. Wg Krajowego Rejestru Długów zaległości firm transportowych są najwyższe w historii i wynoszą prawie 1,2 mld złotych. 1/3 firm transportowych płaci zobowiązania z opóźnieniem przekraczającym 60 dni.

REKLAMA

- Długie terminy realizacji faktur za transport są dużym problemem dla przedsiębiorców z tej branży. Kierowcy nie zaczekają tak długo na wynagrodzenie, tym bardziej że wysokimi zarobkami i dobrymi warunkami pracy kuszą ich przewoźnicy w Wielkiej Brytanii. Płacić trzeba im więc już, a nie za dwa lub trzy miesiące. W dodatku inflacja sprawia, że złotówka otrzymana za trzy miesiące będzie mniej warta niż ta sama złotówka dzisiaj. Takie okoliczności powodują, że firmy transportowe chętnie korzystają obecnie z faktoringu. Dla nas w tym momencie jest to najsilniejsza branża, popyt na faktoring jest ogromny, szczególnie, że przewoźnikowi dzisiaj faktoring się opłaca. Koszt takiej usługi spada, jeżeli uwzględni się inflację i spadek wartości faktury wystawionej dzisiaj, a zapłaconej np. w styczniu – mówi Marek Sikorski, z Finea, firmy zajmującej się mikrofaktoringiem czyli faktoringiem dla mikro i małych przedsiębiorstw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Współpraca z agencjami

Opóźnienia w płatnościach generują agencje spedycyjne i pośrednicy przewozowi. W tej grupie firm powszechne jest przekonanie, że najpierw płacimy ZUS i US, ewentualne kredyty, a firmy transportowe mogą poczekać. W rezultacie już teraz czekają 60 dni. Rośnie też presja na dalsze odsuwanie terminu przelewu – „wasze usługi bardzo podrożały, dajcie nam więcej czasu na przelew, zapłacimy w przyszłym roku”.

- Niestety wielu przewoźników musi się na to godzić, nie są w stanie wymóc na dużym kliencie np. agencji spedycyjnej, która dostarcza wielu zleceń, krótszych terminów na zapłatę. Z drugiej strony nie są oczywiście w stanie kredytować tych usług przez wiele miesięcy. Światełkiem w nie drogowym, a finansowym tunelu jest dla nich właśnie współpraca z takimi agencjami – tymi samymi, które naciskają na długie terminy płatności. Chodzi o to, że posiadając solidnych i dużych kontrahentów, a także zlecenia na usługi na wiele miesięcy do przodu, przedsiębiorcy transportowi nie mają problemów z uzyskaniem finansowania faktoringowego. W tym modelu to właśnie perspektywy kolejnych zleceń są podstawą do przyznania finansowania. A te są dobre. W rezultacie zamiast czekać trzy miesiące pieniądze dostają od faktora po dwóch dniach od wystawienia faktury – mówi Mateusz Skowronek, dyrektor sprzedaży eFaktor, pozabankowego faktora dla MŚP.

Skonto dla przewoźników

Innym, powszechnym rozwiązaniem stosowanym przez agencje spedycyjne jest oferowanie swoim przewoźnikom skonta tzn. przewoźnik może otrzymać pieniądze od spedycji szybciej niż termin na wystawionej fakturze za kilkuprocentową opłatę. Rzecz w tym, że w obecnej rzeczywistości wielu spedytorów nie chce pozbywać się zapasów gotówki, a chce oferować skonto, by móc konkurować o malejącą na rynku liczbę przewoźników. Coraz powszechniej stosowanym rozwiązaniem jest wsparcie firmą faktoringową, która oferuje skonto dla spedycji.

Pod koniec ubiegłego roku w Polsce było 36 663 międzynarodowych przewoźników zarejestrowanych w Biurze Międzynarodowego Transportu. Liczba pojazdów w tych firmach, odzwierciedlona przez liczbę wypisów z licencji, stale rośnie. Po I kwartale 2021 r. – łączna liczba płatnych kilometrów przejechanych przez polskich przewoźników była nie tylko wyższa niż w 2020 r., ale o 7% przekroczyła tą notowaną w I kwartale roku 2019 r.

Źródło: Brandscope

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA