REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienia z cyfryzacji rekompensują branży transportowej nieustanny wzrost kosztów prowadzenia działalności

Aż 84 proc. firm transportowych doświadcza  zwiększonej presji na marże z powodu wzrostu kosztów i osłabienia popytu
Aż 84 proc. firm transportowych doświadcza  zwiększonej presji na marże z powodu wzrostu kosztów i osłabienia popytu
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Firmy transportowe bardzo mocno odczuwają spowolnienie gospodarcze w Polsce i w Niemczech. Do tego dochodzą rosnące koszty – nie tylko wywołane inflacją, ale spowodowane choćby wzrostem opłat drogowych w Niemczech. Marże na usługach są coraz niższe i niemal każdy błąd w logistyce wywołuje alarm w firmie.

W tej sytuacji duże nadzieje branża wiąże z postępującą informatyzacją usług, w tym coraz doskonalszymi aplikacjami do zarządzania flotą.

REKLAMA

Terminowość dostaw kluczowa dla zyskowności firm transportowych

REKLAMA

Według jednego z raportów Transport Intelligence, aż 84 proc. firm transportowych doświadcza  zwiększonej presji na marże z powodu wzrostu kosztów i osłabienia popytu. W dobie wysokiej konkurencyjności na rynku transportowym jednym z kluczowych czynników analizowanych przez zleceniodawców jest terminowość dostaw.

Utrzymanie zadowalającego zysku wymaga od przewoźników między innymi wdrożenia strategii opartych o inwestycje w nowe technologie i koncentrację na najbardziej dochodowych klientach. W jaki sposób technologia może pomóc w osiągnięciu tych celów?

Transport drogowy to branża, która jako jedna z pierwszych doświadcza zmian dynamiki w gospodarce. Według wstępnego szacunku GUS wzrost PKB w roku 2023 wyniósł zaledwie 0,2 proc. w porównaniu do 2022 r, kiedy był wyższy o 5,3 proc.
Niepokojące sygnały płyną także z Niemiec. Gospodarka naszych zachodnich sąsiadów skurczyła się w zeszłym roku o 0,3 proc. Niemcy są największym partnerem handlowym Polski, dlatego spowolnienie gospodarcze w tym kraju jest tak bardzo odczuwalne dla rodzimych firm transportowych.

Istotnym czynnikiem kosztowym dla polskich przewoźników międzynarodowych jest wysoki wzrost opłat drogowych w Niemczech. Koszty korzystania z dróg naszych zachodnich sąsiadów od grudnia 2023 r. wzrosły o ok. 80 proc.
Co więcej, już od 1 lipca mytem zostaną objęte także ciężarówki o DMC od 3,5 do 7,5 tony, które dotychczas były zwolnione z tej opłaty. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Końca wzrostu kosztów nie widać, a ceny paliw są wciąż niestabilne

REKLAMA

Jak podkreśla Tomasz Czyż, główny ekspert ds. rozwiązań technologicznych w Inelo, polscy przewoźnicy mierzą się z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności transportowej, w tym również z dużą podwyżką opłat drogowych i wysokimi rachunkami za paliwo. Te ostatnie stanowią istotną część wydatków firmy.

– O ile ostatnio ceny paliwa nieznacznie się ustabilizowały, to sytuacja na rynku paliwowym jest dynamiczna i nadal trzeba liczyć się z ich dalszym wzrostem. Analitycy z JP Morgan spodziewają się również wyższych cen ropy naftowej na światowych rynkach, które mogą wpłynąć na sytuację. Dostęp zatem do wysokiej jakości paliwa w konkurencyjnych cenach zapewnia przewidywalność kosztów operacyjnych – tłumaczy Tomasz Czyż.

Sposobem na częściowe rozwiązanie problemu są karty paliwowe.

– Takie karty Eurowag, do którego należy Inelo akceptowane są na 15 tys.  stacjach benzynowych a usługa może zostać rozszerzona o pobór opłat drogowych na terenie niemal całej Europy, co znacznie ułatwia kontrolowanie wydatków – dodaje ekspert.

Teraz zarządzanie czasem dostaw staje się kluczowe

Terminowość dostaw wskazuje, jaka ilość usług transportowych została zrealizowana w założonych przez zleceniodawcę ramach czasowych. W raportach dotyczących efektywności transportu wskaźnik ten często nazywany jest skrótem OTD, który pochodzi od angielskich słów on time delivery.

Na jego podstawie określany jest poziom wydajności i niezawodności świadczonych usług przewozowych. Wielu zleceniodawców wnikliwie analizuje raporty KPI, a utrzymanie wysokiego poziomu terminowości dostaw często decyduje o kontynuacji współpracy z przewoźnikiem. Z kolei powtarzające się opóźnienia jednej firmy transportowej mogą być szansą dla innego przewoźnika, który wykaże się wysoką terminowością i tym sposobem zyska nowego kontrahenta.

Nieprecyzyjne wskazanie szacowanego czasu przyjazdu (ETA) ciężarówki pod wskazany adres może być przyczyną wielu problemów.
Po pierwsze, negatywnie wpływa to na KPI przewoźnika. Opóźnienie może też jednak tworzyć wiele komplikacji w miejscu dostawy, np. jeśli towar wykorzystywany jest do produkcji w zakładzie działającym według systemu logistycznego just in time.
W efekcie na przewoźnika mogą zostać nałożone umowne kary finansowe.

Transport drogowy charakteryzuje się bardzo wysoką zmiennością, na którą wpływają m.in. warunki drogowe i nieprzewidziane zdarzenia takie jak kolizje czy awarie.

Dlatego kontrolowanie przebiegu trasy ciężarówki wymaga niezawodnych narzędzi telematycznych.

Zalicza się do nich np. GBox od Inelo.
Wersja Assist 3.0 składa się z lokalizatora GPS wbudowanego w wielofunkcyjne urządzenie z wyświetlaczem o wysokiej rozdzielczości, które poza nawigacją i komunikacją z dyspozytorem umożliwia także przesyłanie skanów dokumentów transportowych. Jedną z funkcjonalności w systemie telematycznym GBox jest ETA Smart – tłumaczy Łukasz Szewczyk, specjalista ds. wdrożeń w Inelo.

Narzędzie to pozwala dokładnie oszacować czas dostawy m.in. na podstawie algorytmu uwzględniającego czas pracy kierowcy oraz analizy warunków drogowych i danych z tysięcy pojazdów ciężarowych korzystających z telematyki.

Jak można poprawić terminowość dostaw

Opóźnienia w transporcie drogowym często wynikają z niewłaściwego obiegu informacji. Ewentualne błędy w komunikacji, takie jak np. omyłkowe wprowadzenie niepoprawnego adresu lub daty bądź czasu dostawy do zlecenia transportowego uniemożliwia terminową dostawę towarów.

Z kolei brak stałego nadzoru nad planowanymi czynnościami serwisowymi lub badaniami technicznymi ciężarówek zwiększa ryzyko wystąpienia awarii na drodze, a w konsekwencji możliwe opóźnienia w dostawie towaru. Wtedy kluczowym elementem staje się znalezienie mechanika, który szybko naprawi pojazd lub zastąpienie ciężarówki innym, aby dostawa towaru mogła być w ogóle zrealizowana. 

– Skuteczne zarządzanie flotą ciężarówek realizujących terminowe dostawy to złożony proces. Z pomocą przychodzą wydajne systemy TMS, które znacznie ułatwiają zarządzanie transportem drogowym. Rozwiązania te sprawdzają się w każdej firmie transportowej, niezależnie od jej wielkości – wyjaśnia Łukasz Szewczyk, ekspert Inelo.

Dla przykładu FireTMS to uniwersalny system zarządzania transportem, który dobrze sprawdza się w małych i średnich przedsiębiorstwach transportowych.

– Dużym graczom lepiej nada się TMS Nawigator, ze względu na większe możliwości integracji z innymi programami wewnątrz firmy i rozbudowany system – rekomenduje ekspert.

Z kolei narzędzia do monitoringu stanu pojazdów podpowiedzą, kiedy zbliża się termin przeglądu lub badania technicznego ciężarówki. To wszystko zaś ma niebagatelny wpływ na terminową dostawę towarów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA