Automaty paczkowe. Czy zdominują rynek usług kurierskich?
REKLAMA
REKLAMA
Rewolucja operacji logistycznych
REKLAMA
Jeszcze kilka lat temu to usługi kurierskie napędzały rynek dostaw. Automaty zrewolucjonizowały jednak operacje logistyczne, stwarzając przed konsumentami zupełnie nowe możliwości. Komfortowa i wygodna alternatywa dla tradycyjnego modelu dostarczania paczek szybko podbiła rynek, jednak sam sektor wciąż ma potencjał rozwojowy. W wielu miejscach nadal brakuje urządzeń w bezpośredniej okolicy. Może to stanowić szansę zarówno dla detalistów, franczyzobiorców, jak i największych branżowych podmiotów kurierskich lub sklepów e-commerce. Beneficjentów stopniowej ewolucji na całym rynku jest bardzo wielu.
REKLAMA
Do końca roku liczba automatów paczkowych w naszym kraju ma przekroczyć granicę 20 tysięcy. Jak wynika z badania zrealizowanego przez Kantar, wygodny dostęp do punktów odbioru przesyłek posiada już ponad 20 mln Polaków. Dostępne całodobowo, samoobsługowe urządzenia umożliwiają szybki odbiór lub nadanie paczki w dogodnym dla konsumenta terminie. Automaty cechują się także funkcjonalnością oraz elastycznością. Innym, wartym uwagi aspektem jest sprzyjanie zielonym trendom poprzez minimalizację śladu węglowego pozostawianego przez kurierów.
Wolnostojące automaty zewnętrzne
Urządzenia wewnętrzne to tylko jeden z elementów szerokiej gamy produktów. Rosnącym zainteresowaniem cieszą się zaawansowane technologicznie automaty zewnętrzne – obsługiwane za pomocą dedykowanej aplikacji poprzez łącze Bluetooth, nie wymagające podłączenia do prądu. Dzięki temu ich instalacja jest łatwa oraz szybka, ponieważ nie ma potrzeby korzystania z zewnętrznego źródła zasilania ani natychmiastowego połączenia z Internetem.
Potencjał rynku paczkomatów
Dostawy do automatów paczkowych stanowią już niemal 40% wszystkich realizowanych przesyłek. W ciągu dwóch najbliższych lat, liczba ta ma wyrównać się w relacji do udziału na rynku dostaw do miejsca zamieszkania. Potencjał rozwoju sieci automatów w Polsce nadal nie został w pełni wykorzystany i wciąż istnieje miejsce na nowe instalacje. Kluczowe wyzwanie może jednak stanowić dostępność samych lokalizacji.
Autor: Łukasz Łukasiewicz, SwipBox Polska
REKLAMA
REKLAMA