REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łańcuch dostaw będzie w 2023 roku kluczowy dla przemysłu

łańcuch dostaw
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Łańcuch dostaw. W ostatnim roku na działanie firm produkcyjnych największy wpływ miały niedobory komponentów i materiałów. Problematyczne były również opóźnienia w dostawach spowodowane brakiem kierowców i zbyt małą przepustowością portów. W konsekwencji zyski firm mogły być nawet o 13% niższe. 

Eksperci z firmy Eaton wskazują, że w nadchodzących miesiącach branża przemysłowa będzie szukała oszczędności i dążyła do zwiększania odporności na potencjalne zakłócenia łańcucha dostaw. Rozwiną się też inwestycje w cyfrową produkcję on-shore.

REKLAMA

REKLAMA

Sieć wielu połączeń

Już w 2021 roku świat przekonał się jak wrażliwe na zakłócenia są łańcuchy dostaw. Blokada kanału Sueskiego przez kontenerowiec Ever Given kosztowała branżę przemysłową ponad 9,5 mld dolarów dziennie. Incydent pokazał, że współczesny przemysł to skomplikowana sieć wielu połączeń, a problemy z jednym ogniwem mogą mieć katastrofalne skutki dla pozostałych.

Dekady przenoszenia procesów biznesowych za granicę doprowadziły do powstania złożonej globalnej sieci powiązań. Przynoszą one znaczne korzyści finansowe, ale mogą też okazać się kruche, gdy zmieni się sytuacja gospodarczo-polityczna lub jeden z elementów łańcucha napotka przeszkody. Taki efekt domina nastąpił, nie tylko wtedy, gdy zablokowano Kanał Sueski, ale też po Brexicie, w czasie pandemii, gdy na rynku zabrakło półprzewodników. Wiele firm w takich sytuacjach ma problemy z wdrażaniem planów awaryjnych, na przykład zmianą dostawcy – podkreśla Mariusz Amroży, product manager w firmie Eaton.

Unikanie zakłóceń priorytetem dla producentów

Widocznym priorytetem biznesowym firm staje się zwiększanie odporności na zakłócenia w produkcji i łańcuchu dostaw, ale też jak największe obniżanie kosztów. Jest to jednak coraz trudniejsze ze względu na rosnące koszty energii, paliwa, materiałów i pracy czy niedobory specjalistów oraz komponentów potrzebnych do produkcji. Koszty transportu morskiego w sierpniu 2022 r. były nawet o 77% wyższe niż w styczniu 2021 r. 

REKLAMA

W nadchodzących miesiącach dla przemysłu kluczowe będzie zapewnianie krótszego i bardziej stabilnego czasu realizacji zamówień oraz szerszego portfolio produktów. Ograniczanie ryzyka zakłóceń działalności umożliwiają m.in. cyfrowe rozwiązania i narzędzia monitorowania, które w ostatnim roku wdrażały 3 na 4 firmy na świecie. Dostęp do modeli predykcyjnych i informacji w czasie rzeczywistym poprawi widoczność całego łańcucha dostaw. Pomoże w znajdowaniu wąskich gardeł, wyborze dostawców, lokalizacji czy środków transportu, dzięki czemu w razie potrzeby firmy szybciej będą mogły wdrożyć plan B. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Dodatkową usługą, z której w tym roku chętnie będą korzystać przedsiębiorstwa przemysłowe, jest personalizacja produktów i usług. Dotąd nie było to możliwe na szeroką skalę ze względu na długość łańcuchów logistycznych, które trudno było zmienić. Cyfrowe linie produkcyjne będzie można zdalnie monitorować i dostosowywać w zależności od potrzeb – wskazuje Mariusz Amroży.

Cięcie kosztów energii i zmiana linii produkcyjnych

Wyzwania związane z łańcuchem dostaw i logistyką będą zmuszały producentów do budowania większej wydajności na poziomie lokalnym. W optymalizowaniu zasobów wykorzystywanych do produkcji pomoże fizyczne skrócenie łańcuchów dostaw. Będzie to także korzystne dla środowiska – pozwoli zmniejszać emisje gazów cieplarnianych pochodzących z transportu. W związku z rosnącymi cenami firmy będą też decydowały się na wytwarzanie energii w miejscu produkcji ze źródeł odnawialnych, np. instalacji fotowoltaicznych. Dla wielu przedsiębiorstw to realna możliwość znacznych oszczędności na rachunkach, zwłaszcza w przypadku energochłonnych procesów. 

Kwestie środowiskowe coraz większą motywacją do zmian

Presja społeczna i gospodarcza sprawia, że przemysł musi dziś brać pod uwagę również kwestie środowiskowe. Aby jednak było to możliwe na szeroką skalę, potrzebne są formalne regulacje i zachęty. Krokiem w tym kierunku są certyfikaty i obowiązki raportowania ESG, czyli kwestii związanych z wpływem na środowisko, odpowiedzialnością społeczną i ładem korporacyjnym. Od 2026 roku takie raporty będą musiały składać wszystkie firmy zatrudniające powyżej 250 osób i spełniające jeden z dwóch warunków finansowych: 40 mln euro przychodów ze sprzedaży netto lub 20 mln euro sumy bilansowej. 

Źródła: Raport Deloitte i Manufacturers Alliance

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA