Kategorie

Spedycja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Usługi spedycyjne związane z importem towarów do Polski mogą być opodatkowane VAT w sposób korzystny dla podatnika. Warto wskazać jakie przesłanki należy w tym przypadku spełnić.
Polska Spółka A dokonała sprzedaży towaru (maszyny) na rzecz niemieckiej Spółki B na warunkach Incoterms 2010: FCA Wrocław. Przy czym, towar ten został przetransportowany z Polski bezpośrednio do ostatecznego nabywcy – Spółki C (również z siedzibą w Niemczech), która nabyła tę maszynę od B. Transakcja pomiędzy B i C została zrealizowana na warunkach DAP wg Incoterms 2010. Za transport maszyny z Polski do Niemiec odpowiedzialny był podmiot B. Według jakich zasad Spółka A powinna rozliczyć dostawę towaru realizowaną na rzecz podmiotu niemieckiego B?
Polska firma spedycyjna podjęła wyzwanie transportu maszyn do pakowania pojedynczych saszetek herbaty na trasie z Polski do Iranu. Na trasie liczącej ponad 5 tys. km trzeba było sprostać wielu wyzwaniom. Ładunek przetransportowano drogą lądową w 14 dni.
W zawieranych umowach Spółka przewiduje postanowienie, w świetle którego strony uznają usługę spedycji za wykonaną z dniem doręczenia zleceniodawcy raportu z przebiegu dostawy wraz z dokumentacją uzyskaną od przewoźnika po wykonaniu przewozu. Spółka ma wątpliwość czy może rozpoznać obowiązek podatkowy w VAT z chwilą przekazania ww. dokumentów zleceniodawcy oraz czy powinna traktować usługę jako jedną usługę kompleksową?
Jak powinno wyglądać rozliczenie podatku VAT od nabywanej usługi spedycyjnej, w przypadku importu towaru z Chin, za którego transport jest odpowiedzialna firma z UE bez stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce?
Spółka (zarejestrowana jako polski podatnik VAT UE) świadczy usługi w zakresie transportu kolejowego. Zdarza się, iż zawiera porozumienia z innymi przewoźnikami, na mocy których wynajmowane są wagony kolejowe należące do Spółki. W najbliższym czasie Spółka zamierza wynająć wagony kolejowe podmiotowi niemieckiemu (zarejestrowanemu do celów VAT UE). Najem poszczególnych wagonów trwać ma od 14 do 28 dni, a wagony będą udostępniane kontrahentowi zarówno w Polsce jak i na terenie Niemiec. W związku z powyższym Spółka ma wątpliwość czy wystawiona faktura powinna zawierać podatek od towarów i usług oraz jaki kurs przeliczeniowy powinna zastosować jeżeli wystawi fakturę w EUR?
Polska Spółka X, producent maszyn przemysłowych zobowiązała się dokonać dostawy części zamiennych na rzecz kontrahenta z Japonii. Towary mają zostać przetransportowane do zakładu nabywcy w Tokio. W związku z powyższym, Spółka X zamówiła usługę od niemieckiej firmy spedycyjnej polegającą na dokonaniu odprawy celnej eksportowej. Odprawa została dokonana 10.01.2016 r. Jak rozliczyć na gruncie VAT i wykazać w deklaracji VAT-7 usługę nabytą od kontrahenta z Niemiec?
Rosjanie poinformowali, że polskie ciężarówki przebywające na terenie Rosji i obwodu kaliningradzkiego muszą wyjechać z nich do 15 lutego.
Rynek firm transportowych w Polsce jest bardzo duży. Okazuje się jednak, że udział transportu drogowego w całym transporcie w Polsce będzie systematycznie rósł.
Polskie firmy spedycyjne zajmujące się transportem międzynarodowym zaczynają czuć oddech konkurencji z Rumunii. Dzięki wsparciu UE i niższym cenom stanowią coraz silniejszą konkurencję dla rodzimych firm.
Niespersonalizowane konto karty ułatwia dokonywanie opłat w różnych krajach za przejazd płatnymi odcinkach dróg. Na czym ono dokładnie polega wyjaśnia ekspert Diners Club Polska.
Polska firma spedycyjna X zawarła umowę o współpracy ze szwajcarską firmą Y, na podstawie której zobowiązała się do opracowywania na życzenie klienta planu dostaw towarów, organizowania przewozu towarów ze Szwajcarii do magazynu nabywcy w Polsce (X zleca transport przewoźnikom lub samodzielnie przewozi towary), kompletowania przesyłek na terenie zakładu Y, przygotowywania dokumentów celnych importowych, odbioru pustych kontenerów itp. W związku powyższym powstała wątpliwość, w jakim państwie powinny zostać opodatkowane VAT ww. świadczenia.
Polscy przewoźnicy wjeżdżający na teren Federacji Rosyjskiej mają problemy z uiszczaniem wymaganych za przejazd opłat. Szkopuł tkwi w niepoprawnie działającym systemie. Czy mimo to będą karani za brak opłat?
Koszty paliwa mają bardzo istotny wpływ na rentowność działalności spedycyjnej. Podpowiadamy, w jaki sposób można ograniczyć zużycie paliwa w działalności spedycyjnej.
PKP Cargo zamierza skonsolidować swoją działalność spedycyjną, tak by była realizowana w ramach jednej struktury. Zabieg ma usprawnić m.in. komunikację działalności spółki na rynkach zagranicznych.
Spółka XYZ świadczy usługi spedycyjne na rzecz podatnika z Belgii, przy czym towar transportowany jest z Polski, przez Niemcy do Belgii. Spółka XYZ jest zarejestrowana dla celów VAT wyłącznie w Polsce. Jak opodatkować to świadczenie?
1 stycznia 2015 r. wejdą w życie przepisy ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, czyli tzw. czwarta transza deregulacji. Zawarty w niej pakiet portowy będzie korzystny dla przedsiębiorców z branży transportu, spedycji oraz logistyki.
Najnowszy terminal firmy PEKAES jest wyposażony w siedemnaście ramp załadunkowo-rozładowczych. Jest położony kilkaset metrów od planowanej obwodnicy i trasy S5.
ALFA Sp. z o.o. z siedzibą w Polsce wykonała na rzecz BETA (kontrahenta z Niemiec, prowadzącego działalność gospodarczą i zarejestrowanego jako podatnik VAT UE) usługę spedycji. Czy przedmiotowa usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski? Jakie obowiązki z punktu widzenia powołanej ustawy spoczywają na stronach transakcji?
Stworzenie nowego klastra spedycyjno-logistycznego ma zwiększyć przychody PEKAES w przewozach drobnicowych.
W jakich przypadkach możemy odstąpić od umowy? Czy można odstąpić od umowy w przypadku nie wykonania usługi w ściśle określonym terminie?
W związku z wydaną przez Ministra Finansów interpretacją ogólną z dnia 8 sierpnia 2013 r. (sygn. PT3/033/2/323/AEW/13/RD/82408) podatnicy świadczący usługi transportowe i spedycyjne mogą do końca 2013 r. rozpoznawać obowiązek podatkowy na gruncie podatku VAT, z tytułu wykonywania tego typu usług, albo według ogólnej zasady, albo na podstawie regulacji szczególnej.
Czy polska spółka, która wykonała usługę spedycyjną na rzecz kontrahenta z kraju trzeciego (np. Ukrainy) zobowiązana jest do jej rozliczenia na gruncie przepisów ustawy o VAT?
Czy małym firmom transportowym jest potrzebny spedytor? W wielu przypadkach rzetelny spedytor to dla małych firm transportowych gwarancja stawki i terminu płatności.
Wynagrodzenie agenta, co do zasady, opiera się na prostym systemie prowizyjnym, ustalanym pomiędzy stronami w treści umowy agencyjnej. Zdarza się jednak, że strony umowy rozszerzają zakres wynagrodzenia agenta również o tzw. prowizję del credere (związaną z dodatkową jego odpowiedzialnością).
Coraz większe zaangażowanie firm z branży TSL we współpracę z polskimi uczelniami jest receptą na zwiększenie szans absolwentów na rynku pracy.
Zrównoważona logistyka wiąże się z efektywniejszym wykorzystaniem dostępnych rozwiązań z zakresu logistyki oraz wprowadzaniem optymalizacji.
Przepis w sprawie momentu powstania obowiązku podatkowego VAT dotyczący świadczenia usług transportowych i spedycyjnych jest sprzeczny z unijną dyrektywą.
Europejski, w tym polski rynek motoryzacyjny z nadzieją spogląda na Rosję. Rynek motoryzacyjny w Rosji ma się coraz lepiej.
Jeżeli przyjmuje się ofertę, w której mowa jest tylko o przewozie rzeczy, a żadne czynności konkludentne nie wskazują na istnienie dodatkowych postanowień umownych obejmujących usługi związane z przewozem, to umowa zawarta przez przyjęcie oferty jest stricte umową przewozu, a nie umową spedycji.
Przez kryzys gospodarczy w 2012 roku koniunktura w większości krajów Unii Europejskiej uległa pogorszeniu. Jednak w Polsce, eksport rósł. 
Trzynastoprocentowy wzrost przeładunku TEU w stosunku do roku 2011 oraz wzrost udziału kolei w przeładunku to jedne z najistotniejszych wydarzeń w BTK w 2012 r.
Od 1 grudnia 2012 roku stanowisko Dyrektora Biznesu Lotniczego w Schenker Sp. z o.o. oraz Dyrektora Biznesu Lotniczego Regionu East w Grupie DB Schenker objął Michał René.
Wspólnotowe przepisy celne przewidują możliwość korzystania przez podmioty dokonujące obrotu towarowego z zagranicą z procedur uproszczonych, dzięki którym importerzy oraz eksporterzy towarów mogą korzystać z szeregu ułatwień i korzyści.
Konsolidacja przesyłek oznacza łączenie różnych przesyłek, różnych nadawców w jeden ładunek w celu zmniejszenia kosztów transportu. Stosują ją coraz częściej spedytorzy odpowiadając na potrzeby klientów.
PepsiCo wybrało DB Schenker Logistics na operatora czterech Regionalnych Centrów Dystrybucji (RDC) zlokalizowanych w Warszawie, Łodzi, Krakowie i Kielcach, o łącznej powierzchni około 25 000 m2.
28 sierpnia 2012 roku Rada Nadzorcza powołała Arkadiusza Filipowskiego do zarządu spółki PEKAES SA, na stanowisko członka zarządu odpowiedzialnego za sprzedaż i obsługę klientów. Jednocześnie z zarządu spółki odeszła Małgorzata Adamska.
Jakie prawa posiada osoba uprawiona – nadawca bądź odbiorca przesyłki – w sytuacji, kiedy przewoźnik dopuści się określonych uchybień w związku z przewozem naszej przesyłki.
Stanowisko Dyrektora HR w Schenker Sp. z o.o. objęła Dorota Michalec. Do tej pory pracowała m.in. w firmie Xerox Polska, Sonoco Poland Packaging Services Sp. z o.o. i Coca Cola HBC Sp. z o.o.
Zwykle spedytor musi zaangażować kilka rodzajów środków transportu, ale w związku z tym, że transport statkiem stanowi największą część całego łańcucha, całość dostawy traktowana jest jako transport morski.
Prawo zastawu należy do ograniczonych praw rzeczowych, których celem jest zabezpieczenie wierzytelności. Podobnie jak hipoteka zastaw jest prawem rzeczowym, jednakże w odróżnieniu od niej służy zabezpieczeniu wierzytelności na rzeczach ruchomych oraz niektórych prawach.
Spedimex będzie głównym partnerem spedycyjnym Empiku. Pod dwóch latach współpracy firmy podjęły decyzję o dalszym, wspólnym działaniu.
Posługiwanie się przez spedytora w wykonaniu umowy spedycji przewoźnikiem lub dalszym spedytorem jest działaniem niejako na ryzyko spedytora. Kto i za co jest odpowiedzialny?
Podobnie jak co roku, jednakże na niższym poziomie - tak pokrótce można podsumować stosunek frachtów do wolnych przestrzeni ładunkowych w drugim kwartale 2012 roku. Po ostrożnym początku roku, barometr transportowy TimoCom nadal zachowuje się mało dynamicznie, wskazując w końcówce kwartału stosunek frachtów do wolnych przestrzeni ładunkowych na poziomie 56:44. Takie wyniki nie pozwalają na zbliżenie się do rekordowych wartości z dwóch poprzednich lat.
Firma Spedimex przygotowała nową ofertę dla klientów pod nazwą e-delivery solutions. To zestaw narzędzi umożliwiający e-obsługę przesyłek transportowych, do którego w ostatnim czasie dołączyły nowe funkcjonalności: elektroniczne potwierdzenie doręczenia (POD) oraz zwrot potwierdzonych dokumentów (ROD).
Czy koszty transportu związanego z wewnątrzwspólnotową dostawą towaru powinny być włączone w podstawę opodatkowania tej dostawy? Jak prawidłowo udokumentować oraz zdeklarować wartość nabytych usług transportowych dla celów WDT? Co w przypadku ujęcia w odrębnych pozycjach faktury towarów i kosztów ich transportu?
Sejmowa komisja finansów publicznych opowiedziała się we wtorek za uchwaleniem bez poprawek nowelizacji prawa celnego. Nowelizacja wprowadza minimalną i maksymalnąstawkę opłat za przechowywanie w depozycie towaru zajętego przez celników.
Klienci zlecając dostawę przesyłki, często zadają pytanie - czy warto ubezpieczać? Prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia powodującego uszczerbek na wartości towaru jest w przypadku transportu międzynarodowego stosunkowo wysokie.
Co słychać w branży TSL, a ściślej w logistyce produktów świeżych 2 tygodnie po Euro.
Mimo, że UEFA Euro 2012 już za nami, nie zakończyły się jeszcze działania związane z obsługą logistyczną turnieju – w zespole DB Schenker Logistics, który był jednym z operatorów logistycznych obecnych przy mistrzostwach, trwa ostatnia faza operacyjna oraz czas podsumowań