REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy pakiet portowy korzystny dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Nowy pakiet portowy korzystny dla przedsiębiorców
Nowy pakiet portowy korzystny dla przedsiębiorców
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2015 r. wejdą w życie przepisy ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, czyli tzw. czwarta transza deregulacji. Zawarty w niej pakiet portowy będzie korzystny dla przedsiębiorców z branży transportu, spedycji oraz logistyki.

Pakiet portowy zawarty w czwartej transzy deregulacyjnej wychodzi naprzeciw postulatom przedsiębiorców branży transportu, spedycji i logistyki od czasu przystąpienia naszego kraju do UE - mówi PAP Marek Tarczyński, prezes Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.

REKLAMA

REKLAMA

Pakiet portowy to element wchodzącej w życie 1 stycznia tzw. czwartej transzy deregulacji, czyli ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. Pakiet portowy zakłada skrócenie czasu trwania kontroli granicznych w portach morskich do 24 godzin oraz wydłużenie terminu dla przedsiębiorców na rozliczenie VAT w imporcie przez upoważnionych przedsiębiorców (AEO).

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Tarczyński tłumaczy, że otwarcie naszego rynku - po akcesji do UE - obnażyło słabości systemu odpraw ładunków w polskich portach.

REKLAMA

"Stosowane przepisy i nieraz archaiczne, restrykcyjne procedury skutecznie obniżały ich konkurencyjność wobec portów zachodnioeuropejskich, w których na szeroką skalę zaczęto odprawiać i obsługiwać ładunki importowe polskiego handlu zagranicznego. Zmniejszało to przeładunki w naszych portach, ograniczało spedycję, odprawy celne, przewozy samochodowe i intermodalne oraz uszczuplało przychody budżetu z powodu poboru cła zagranicą" – wskazuje Tarczyński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mimo tych przeszkód, jak podkreśla, były też korzystne zmiany.

"Przeorientowano i unowocześniono system odpraw celnych oraz podjęto ambitny program przebudowy i rozwoju infrastruktury portowej" – wylicza.

Nowe prawo działalności gospodarczej

I dodaje: "Przysłowiową piętą achillesową pozostał system odpraw fitosanitarnych i weterynaryjnych, warunkujący dopuszczenie do obrotu istotnej części ładunków, z czym między innymi zmierzono się, tworząc tzw. pakiet portowy". Chociaż - kontynuuje - nie usuwa zasadniczej przyczyny nadmiernego zbiurokratyzowania odpraw fitosanitarnych i weterynaryjnych, którym jest instytucjonalne rozdrobnienie aparatu kontrolnego.

"Niemniej, wprowadzenie czasowego reżimu odpraw, koordynacja procesu przez służbę celną, swoiste podkreślenie znaczenia tych procedur dla sprawnego funkcjonowania łańcucha logistycznego, powinno przynieść odczuwalną zmianę na lepsze i podnieść konkurencyjność naszych portów. Ułatwienia w rozliczaniu podatku importowego VAT poprawiają fiskalną atrakcyjność odpraw celnych i stanowią istotny krok na drodze do powszechnego stosowania tej procedury w przyszłości - zapewnia Tarczyński.

Jego zdaniem te ułatwienia nie rozwiązują wszystkich problemów, ale to "rozsądny krok".

"Wprowadzone zmiany nie spełniają w pełni oczekiwań branży TSL (transport, spedycja, logistyka - PAP), są jednak rozsądnym krokiem naprzód na miarę obecnych możliwości. Podobnie, jak proces usprawnienia służby celnej, rozwoju infrastruktury portowej, czy drogowej, stopniowo krok po kroku przybliżają nas do standardów obsługi w portach zachodnioeuropejskich" - konkluduje prezes Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.

Nowe Prawo działalności gospodarczej w I połowie 2015 r.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA