REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sektor TSL najmocniej dotknięty wojną?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Północna Izba Gospodarcza
Sektor TSL najmocniej dotknięty wojną?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Priorytet dla przeładunku surowców takich jak węgiel i zboże, zerwanie łańcuchów dostaw, kryzys energetyczny, który spowodował, że logistyka musiała znacznie ograniczyć swoje koszty. Wojna w Ukrainie dla sektora TSL to bolesne doświadczenie porównywalne z pandemią koronawirusa.

Klientów nie brakuje, ale brakuje miejsca w portach i na magazynach. „Wojna przemodelowała całkowicie portową i kolejową logistykę w Polsce”

Polskie firmy w ostatnim roku musiały udowodnić swoją elastyczność i nie wszystkim to się udało. – Transport, spedycja i logistyka zostały mocno doświadczone przez wojnę w Ukrainie.  To 12 trudnych miesięcy, które wymagały od przedsiębiorców dużej dynamiki działania i umiejętności reakcji na wiele trudnych do przewidzenia czynników. Wojna trwa i nic nie wskazuje, by w sektorze TSL miało być spokojniej – mówi Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie Hanna Mojsiuk.

REKLAMA

Wyzwanie większe niż pandemia. Priorytetem węgiel, a inne towary przecież też trzeba odprawiać i magazynowa

Jak mówi Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie Hanna Mojsiuk – tak jak w przypadku pandemii COVID-19, tak i w przypadku wojny w Ukrainie to sektor TSL jako pierwszy odczuł zmiany w funkcjonowaniu.

REKLAMA

- Ograniczenie obrotu handlowego ze wschodem, potem komplikacje w międzynarodowych łańcuchach dostaw, ustanowienie priorytetu dla surowców z Ukrainy oraz węgla, a jednocześnie trudna sytuacja związana z inflacją oraz kryzysem energetycznym. Transport, spedycja i logistyka stanęły przed bardzo poważnym wyzwaniem. Tylko firmy elastyczne, mające doświadczenie w kryzysowym działaniu operacyjnym oraz dobrze zinformatyzowane miały szanse poradzić sobie w tym trudnym czasie – mówi Hanna Mojsiuk, Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Co w ostatnim roku dla zachodniopomorskich firm z sektora TSL było najtrudniejsze? – Wojna całkowicie przemodelowała portową i kolejową logistykę w Polsce. Większość terminali postawiło na przeładunek węgla, a inne grupy towarowe nie miały możliwości pojawienia się w tych terminalach. Dla kolei również priorytetem stał się węgiel i tak w sumie jest do dzisiaj. Widzimy, że brakuje miejsca i brakuje slotów na przeładunki towarów np. dla sektora e-commerce – mówi Przemysław Hołowacz, dyrektor ds. rozwoju Grupy CSL. – Trudno obecnie znaleźć także wolne miejsca w magazynach w Polsce. To również poważny problem. Klienci wiedząc, że sytuacja jest trudna zaopatrywali się na zapas. Logistyka ma dużo pracy, ale jest to inna praca niż przed wojną i spełnienie oczekiwań przewoźników i klientów jest wyzwaniem na skalę, której nie znaliśmy nawet z czasów pandemii – dodaje Przemysław Hołowacz. 

Transport międzynarodowy z rekordem. Najwięcej licencji w historii przez wojnę

REKLAMA

Jak mówi Jerzy Gębski z firmy Enterprise Logistics czynników wpływających na kondycję firmy logistycznej w Polsce jest znacznie więcej np. to czy firma obsługiwała klientów z Ukrainy, Rosji czy Białorusi przed wojną oraz czy zatrudniała osoby z Ukrainy w swojej flocie. Po 24 lutego 2022 nastąpił zakaz handlu z Rosją, ograniczenie handlu z Białorusią, a kierowcy z Ukrainy bardzo często rezygnowali z pracy. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- System logistyczny i transportowy to sieć połączonych ogniw, w którym zjawisko czy tendencja o charakterze lokalnym może wywoływać skutki w zupełnie innym miejscu. Tak też przewoźnicy dotychczas obsługujący kierunki wschodnie zostali poniekąd zmuszeni do poszukiwania zleceń na rynku krajowym oraz na Zachodzie. W sytuacji spowolnienia i związanego z nim spadku popytu na usługi transportowe w całej Europe, będących także skutkami wojny i wywołanego przez nią kryzysu energetycznego, pracy dla wszystkich przewoźników nie wystarcza – mówi Jerzy Gębski. 

W tym miejscu warto odnotować rekordowy wzrost liczby zarejestrowanych licencji na wykonywanie transportu międzynarodowego.

- Jak podaje Biuro Transportu Międzynarodowego w 2022 roku wystawiło 10 171 licencji. To ponad dwukrotnie więcej niż w 2021 roku i historyczny rekord. Na koniec 2022 roku w Polsce znajdowało się 44 499 licencji, tj. o 17,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Skąd ten nagły przyrost? Są to przedsiębiorcy ukraińscy i białoruscy, którzy zdecydowali się rozpocząć działalność w Polsce. To także skutej tej wojny – dodaje Jerzy Gębski z firmy Enterprise Logistics. 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA