REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Robotyzacja oraz IT to warunek rozwoju globalnej logistyki

Krzysztof Oflakowski
Robotyzacja oraz IT to warunek rozwoju globalnej logistyki
Robotyzacja oraz IT to warunek rozwoju globalnej logistyki
Honda

REKLAMA

REKLAMA

Od przyspieszenia transportu, przez ochronę klimatu, większą widoczność i bezpieczeństwo ładunków, po ochronę zdrowia i życia zatrudnionych przy obsłudze globalnego łańcucha dostaw. Korzyści płynące z wdrażania nowości technologicznych w logistyce liczone są już w dziesiątkach, a to dopiero początek cyfrowej rewolucji. Logistyka będzie napędzać rynek robotyzacji usług profesjonalnych na świecie, już dziś wykorzystuje Blockchain, Big Data, Internet rzeczy i 5G, reszta technologii to wyłącznie kwestia czasu.

REKLAMA

W 2022 roku do sektora logistycznego trafi 70 proc. z ponad 1 mln robotów sprzedanych na całym świecie w segmencie usług profesjonalnych. To ponad trzykrotnie więcej niż sektory medyczny, inspekcyjny i obronny razem wzięte, do których trafić ma ok. 20 proc. zamówień. Według prognoz Międzynarodowej Federacji Robotyki w 2022 roku branża logistyczna będzie także zdecydowanym liderem pod względem wydatków w tym segmencie. Z przewidywanej na 2022 rok globalnej puli nakładów o wartości 38 mld dolarów, branża logistyczna zainwestuje aż 22,5 mld, będzie zatem odpowiadać za blisko 60 proc. światowych wydatków na robotyzację w obszarach profesjonalnych. Dla porównania szacowana wartość całego sektora w 2019 roku wyniosła 12,6 mld dolarów, a sprzedaż osiągnęła poziom 361 tys. jednostek, z czego do logistyki trafiło 176 tys. szt., czyli blisko 49 proc.

REKLAMA

W raporcie opublikowanym w kwietniu br. przez Grand View Research (GVR) wartość ubiegłorocznego sektora profesjonalnego wyceniono podobnie, bo na 12,3 mld dolarów, ale oczekuje się, że w 2027 będzie to już 182 mld, czyli o prawie 1 380 proc. więcej. Skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) w latach 2020-2027 wyniesie natomiast 41 proc. GVR podkreślona jednocześnie, że tąpnięcie światowej gospodarki wywołane pandemią posłuży jako katalizator dla dalszego rozwoju rynku i wzrostu wykorzystania robotów profesjonalnych. Motorem napędowym, tak jak do tej pory, pozostanie logistyka, a w 2027 roku wartość zamówień z tego sektora ma osiągnąć 77,8 mld dolarów, co będzie stanowić prawie 43 proc. wszystkich wydatków.

Liczą się oczekiwania klientów, nowości IT i chłonność rynku

REKLAMA

Sektor logistyczny jest i pozostanie wyjątkowo chłonny i otwarty nie tylko na robotyzację, ale na digitalizację i automatyzację w ogóle. Dzieje się tak przynajmniej z kliku powodów. Po pierwsze rosną wymagania klientów, zwłaszcza w kontekście rozkwitu branży e-commerce, która oczekuje przyspieszenia obsługi, zwiększenia bezpieczeństwa i widoczności towaru w łańcuchu dostaw. Po drugie automatyzacji sprzyjają nowe rozwiązania IT, w tym zwłaszcza automatyzacja procesów, Internet rzeczy i 5G. Po trzecie, do zagospodarowania jest wciąż ogromny rynek. Globalna logistyka to bardzo rozbudowany sektor, mimo to zautomatyzowanych, choćby częściowo, jest tylko około 30 proc. magazynów i centrów dystrybucyjnych na świecie. Zautomatyzowanych terminali jest jeszcze mniej, bo zaledwie kilka procent, a zarówno magazyny, jak i terminale będą dążyć do maksymalnej automatyzacji własnych procesów - mówi Wojciech Sienicki, Dyrektor Zarządzający w Kuehne + Nagel, drugiego co do wielkości operatora logistycznego na świecie.

Według Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD) w 2018 roku aż 97 proc. terminali kontenerowych na świecie wciąż nie było zautomatyzowanych. Te, które były w pełni zautomatyzowane stanowiły zaledwie 1 proc., a pozostałe były zautomatyzowane tylko częściowo. Jednocześnie 75 proc. zarządzających terminalami deklaruje, że uważa automatyzację za warunek utrzymania konkurencyjności w ciągu najbliższych 3 do 5 lat, natomiast 65 proc. postrzega ją jako gwarancję bezpieczeństwa operacyjnego. Dodatkowo, około 30 proc. widzi automatyzację, jako drogę prowadzącą do zwiększenia własnej produktywności nawet o 50 proc., a 20 proc. decydentów wierzy, że automatyzacja pozwoli obniżyć koszty operacyjne o więcej niż połowę.

Uwaga logistyków coraz mocniej skupia się na 5G

W maju 2020 roku udane testy inteligentnego portu opartego o sieć nowej generacji zakończył port Xiamen w Chinach, ale nad własnymi wdrożeniami pracują także porty w Europie. Hamburg chce wykorzystać 5G m.in. do kontroli ruchu i infrastruktury portowej, Rotterdam do zwiększenia bezpieczeństwa, głębszego skomunikowania i optymalizacji obszarów produkcyjnych w porcie. Korzyści wynikające z zastosowania nowego typu sieci w portach liczone są już w dziesiątkach. Digitalizacja infrastruktury w porcie w Livorno, w tym wdrożenie sieci 5G, zaowocowała ponad 60 różnymi, pośrednimi i bezpośrednimi korzyściami dla portowego ekosystemu. Obok tak oczywistych aspektów, jak przyspieszenie obsługi towarów, na liście korzyści znalazły się także zwiększenie bezpieczeństwa pracowników, a nawet obniżenie emisji CO2 o 8,2 proc. rocznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na wdrożeniu sieci nowej generacji bez wątpienia skorzysta także logistyka magazynowa, choćby dlatego, że 5G ma rozwiązać problem stabilności połączenia w pomieszczeniach wykonanych z metalu. Ponadto, według wymagań opracowanych przez Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny dla sieci 5G, minimalna ilość urządzeń możliwych do podłączania na 1 kilometrze kw. nie może spać poniżej 1 miliona, co daje minimum 1 urządzenie na 1 metr kw. Dla porównania sieć 4G w technologii LPWA (Low-Power Wide-Area), działająca na takim samym obszarze obdłuży niecałe 60,7 tys. urządzeń. W praktyce oznacza to, że w magazynie lub terminalu o powierzchni 10 tys. m kw. sieć 5G obsłuży co najmniej 10 tys. skanerów, sensorów, nadajników, robotów lub innych urządzeń z kategorii Internetu rzeczy (IoT). Wynik dla 4G na takiej samej powierzchni to jedynie 607 połączeń, czyli o prawie 94 proc. mniej.

Logistyka nie zapomniała o blockchain, a ubezpieczyciele o Big Data

Już w 2018 roku AB InBev, Accenture, APL oraz Kuehne + Nagel we współpracy z europejskimi władzami celnymi z powodzeniem testowały rozwiązanie oparte o technologię blockchain, które wyklucza potrzebę drukowania, a nawet elektroniczną wymianę dokumentacji przewozowej.

W branżach takich jak automotive czy FMCG transport ładunku od eksportera do importera wymaga średnio 20 różnych dokumentów, jednocześnie 70 proc. danych w nich zawartych stanowią te same informacje. Rozwiązanie przetestowane przez nas na 12 operacjach logistycznych pomiędzy portami morskimi na całym świecie, każdy o różnych regulacyjnych przewozowych, ograniczyło konieczność wprowadzania danych o 80 proc. i jednocześnie przyspieszyło proces logistyczny. Poprzez ograniczenie ilości dokumentów w formie papierowej jesteśmy w stanie oszczędzać nie tylko w interesie naszej firmy i naszych klientów, ale i w interesie planety, co jest obecnie dla nas jednym z najważniejszych priorytetów - dodaje Wojciech Sienicki z Kuehne + Nagel.

Potrzebę digitalizacji procesów logistycznych dostrzega także Ericsson, który na własnym przykładzie wylicza, że do zorganizowania każdorazowej wysyłki towaru drogą lotniczą potrzeba aż 21 dokumentów, które należy wysłać 40 razy na 20 różnych etapach organizowania transportu. Ilość papierowych dokumentów jest natomiast tak ogromna, że każdego roku można wypełnić nimi samolot transportowy Boeing 747.

Na konieczność wykorzystania nowych technologii w transporcie, tym razem ze względów bezpieczeństwa, zwraca uwagę także Allianz Global Corporate & Specialty. Ubezpieczyciele z Allianz policzyli bowiem, że 75 do 96 proc. wypadków w żegludze spowodowanych jest błędem człowieka. Błąd ludzki odpowiadał także za 75 proc. z 15 tys. przeanalizowanych roszczeń ubezpieczeniowych w sektorze żeglugowym, co przekłada się na straty w wysokości 1,6 mld dolarów. Eksperci Allianz wskazują przy tym, że analizy Big Data sposobu zachowania załogi oraz wcześniejszych zdarzeń mogą pomóc w zmniejszeniu ryzyka kolejnych wypadków. Ciągła analiza dużych zbiorów danych w czasie rzeczywistym umożliwia bowiem natychmiastowe identyfikowanie groźnych trendów i pozwala na  tworzenie wyprzedających alertów, to z kolei wpływa nie tylko na bezpieczeństwo ładunków, ale przede wszystkim na zdrowie i życie załogi. 

Krzysztof Oflakowski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

REKLAMA

Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

REKLAMA