Łańcuch dostaw w czasach kryzysu – rozwój technologiczny sposobem na optymalizację
REKLAMA
REKLAMA
- Jak zwiększyć efektywność łańcucha dostaw
- Jednym z elementów wspierających łańcuch dostaw są rozwiązania Internet of Things (Internet Rzeczy)
- Analityka danych
- Chmura obliczeniowa
Jak zwiększyć efektywność łańcucha dostaw
REKLAMA
Według badania Digital Global Trends in Supply Chain 2022 , przeprowadzonego przez PwC, 63% managerów jako główne priorytety w łańcuchu dostaw wskazuje zwiększenie efektywności, 59% - redukcję kosztów, a 21% - automatyzację procesów i analityki.
REKLAMA
W obszarze zarządzania łańcuchem dostaw firmy szukają różnych sposobów na zwiększenie swojej efektywności i ograniczenie ryzyka. Czynią to m.in. poprzez zwiększenie rezerw zapasów, które pozwolą na szybszą reakcję na wzrost zapotrzebowania i zminimalizują przestoje w dostawach, większy nacisk na mikrorealizacje, co pozwala na obniżenie kosztów „ostatniej mili”, czy poprawa prognozowania łańcucha dostaw. Każda zmiana podejścia wymaga jednak inwestycji w rozwiązania technologiczne, które pozwolą na dostarczanie precyzyjnych i wiarygodnych danych w czasie rzeczywistym oraz złożoną analitykę, umożliwiającą lepszą kontrolę procesów i zasobów.
Rzetelne dane, przedstawione w odpowiedni, dostosowany do naszych potrzeb sposób, pozwalają na rozwiązanie palących kwestii związanych z każdym etapem łańcucha dostaw.
REKLAMA
I na to właśnie firmy stawiają coraz częściej. Tradycyjne, zawodne i czasochłonne rozwiązania zaczyna wypierać technologia 4.0. W niepewnych czasach zaczynamy bardziej interesować się tym, jak przewidzieć sytuacje niepożądane i im zawczasu zapobiegać, co w długoterminowej perspektywie przekłada się na większe oszczędności i ograniczenie ryzyka strat – komentuje Szymon Miałkas, Head of software and application development w Blulog.
Na potwierdzenie rosnącej roli danych i cyfryzacji warto przywołać wyniki z badania globalnej grupy logistycznej GEODIS , który wskazują, że analityka danych będzie stanowiła priorytet technologiczny do wdrożenia, na co wskazało 41% respondentów. Na kolejnych pozycjach respondenci wybrali rozwiązania z obszaru IoT (39%), chmurę obliczeniową (39%) oraz analitykę predykcyjną (29%).
Jednym z elementów wspierających łańcuch dostaw są rozwiązania Internet of Things (Internet Rzeczy)
Internet Rzeczy pozwala na monitorowanie łańcucha dostaw w czasie rzeczywistym i pozyskiwanie danych na każdym etapie procesu. To nie tylko informacje o lokalizacji, które pomagają śledzenie przesyłki i łatwą identyfikację w czasie transportu czy magazynowania. IoT umożliwia monitorowanie parametrów takich jak temperatura, wilgotność czy naświetlenie, co pozwala stwierdzić, w jakim stanie znajduje się dana przesyłka, czy była przewożona w odpowiednich warunkach mogących wpłynąć na jej stan, czy też, czy była np. otwierana w trakcie procesu logistycznego.
Analityka danych
Wszelkie dane dostarczane, np. z urządzeń IoT, wymagają odpowiedniej integracji, obróbki i wizualizacji, w taki sposób, aby informacje były jak najbardziej precyzyjne Analityka danych znajdzie swoje zastosowanie w każdej firmie.
Optymalizując zużycie energii, temperaturę urządzeń grzewczych czy chłodniczych, wprowadzając cyfrowe bliźniaki paczek czy produkowanych produktów. Wszystko to sprowadza się ostatecznie do realnych oszczędności – dodaje Szymon Miałkas.
Chmura obliczeniowa
Klasyczne rozwiązania serwerowe powoli przestają mieć rację bytu, zarówno pod względem funkcjonalnym, jak i finansowym. Przede wszystkim, jeśli firma chce zbierać dane i korzystać z analityki oraz zapewnić możliwie największą ich dostępność z każdego miejsca na świecie, to rozwiązania cloudowe są najlepszym wyborem. Wszelkie aplikacje stworzone w tym środowisku są znacznie łatwiejsze do implementacji w przedsiębiorstwie, bo są praktycznie dostępne od zaraz.
Źródło: Blulog
REKLAMA
REKLAMA