REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpływ rynku e-commerce na rozwój usług branży transportowej

 e-commerce a transport
e-commerce a transport
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Branża e-commerce bardzo dynamicznie rośnie - tylko w Polsce, w przyszłym roku prognozuje się wolumen przekraczający miliard przesyłek. Już dziś ocenia się wartość tego rynku w Polsce na ponad 100 mld euro, a procentowy wzrost rok do roku jest regularnie dwucyfrowy. Te liczby na pewno robią wrażenie, a to dane tylko z naszego rodzimego rynku, który dopiero dogadania Zachód pod względem udziału e-commerce w całkowitej sprzedaży.

Moment przełomowy dla e – commerce -  pandemia Covid-19

REKLAMA

Momentem przełomowym między innymi dla e - commerce była oczywiście pandemia Covid-19, kiedy branża poszybowała. Możliwość sprzedaży w Internecie  i usługi logistycznych uratowali wiele firm przed wizją upadłości, pozwalając im kontynuować działalność podczas lockdownu.

REKLAMA

Wszyscy musimy zmierzyć się z problemem inflacji oraz konsekwencjami wojny na Ukrainie. Według raportu Salesforce, globalnie rynek e-commerce już skurczył się o 3 proc. Na te dane trzeba patrzeć jednak w dłuższej perspektywie. Nic nie wskazuje na to, że trend się zmieni, branża oczekuje, że po okresie spowolnienia spowodowanego nastrojami konsumentów rynek szybko wróci do wzrostów.

e-commerce: zmiany pod wpływem zapotrzebowania klientów

Rozwijające się środowisko e-commerce zostało w dużej mierze ukształtowane przez klientów, których wymagania rosną. Dzisiaj standardem są między innymi takie usługi jak same day delivery, dostawy do punktów odbioru czy możliwość szybkich oraz tanich zwrotów. Za wszystkimi tymi udogodnieniami stoi bardzo skomplikowany i wymagający ciągłych usprawnień proces logistyczny. Liderzy rynku deklarują, że w ich centrach przeładunkowych cała obsługa towaru - od przyjęcia produktu na magazyn, przez jego pakowanie i wydanie kurierowi zajmuje kilka minut - magazyn dla e-commerce jest więc dzisiaj bardziej linią produkcyjną niż klasycznym magazynem, gdzie składowane są towary. Wynika to ze specyficznych potrzeb branży. Dobrym tego przykładem są działy zwrotów, gdzie każda paczka przechodzi weryfikację, ewentualne odświeżenie takie jak prasowanie w przypadku ubrań i dopiero wtedy, jako pełnoprawny produkt trafia ponownie do sprzedaży.

Współpraca e-commerce z branżą logistyczną

Firmy zajmujące się sprzedażą internetową nie byłby w stanie realizować swoich procesów bez współpracy z dostawcami usług logistycznych. W związku z tym cała branża TSL podąża za oczekiwaniami e-commerce - najważniejsze z nich to terminowość oraz szybkość dostaw - nie bez znaczenia pozostaje również kwestia indywidualizacji oferty oraz ekologia. Obsługa e-commerce to wyzwanie dla każdego podmiotu działającego w sektorze transportowym. Jest ro również szansa na rozwój - np. magazyny oraz centra logistyczne dedykowane dla e-handlu są projektowane w sposób umożliwiający wdrożenie zaawansowanej automatyki, a operatorzy logistyczni ciągle pracują nad usprawnieniami. Roboty przemysłowe i coboty, automatyczne systemy wysokiego składowania, zdalna identyfikacja, automatyczne pakowanie, maszyny sortujące czy systemy przenośników - to dzisiaj standard. Dzięki tym rozwiązaniom liderzy rynku obsługują kilka tysięcy paczek na godzinę. E-handel napędza też popyt na usługi przewoźników, a jak wiadomo Polska jest liderem pod względem floty transportowej oraz udziału w rynku transportowym w całej Unii Europejskiej. Jednak obsługa pod kątem przewozów, czy to krajowych czy międzynarodowych tras wymaga od przewoźników dostosowania swojej oferty do specyfiki rynku.

Szybkość w działaniu – kluczowy czynnik w e-commerce

W e-commerce liczy się czas, więc niejednokrotnie, szczególnie podczas transgranicznych zleceń, wymagane są podwójne obsady (dwóch kierowców) - a właśnie dostępność kierowców to jeden z największych problemów branży od wielu lat. Kolejną kwestią jest wyposażenie oraz typ pojazdów czy naczep. Nie każdy pojazd wjedzie do miasta, coraz częściej klienci wymagają naczep z systemem podwójnej podłogi lub dodatkowymi systemami zabezpieczeń przed kradzieżą towaru. Dzisiaj najwięksi gracze na rynku tworzą już swoje dedykowane floty pojazdów konsolidując wokół swoich wymagań grupę przewoźników, którzy są je w stanie dostarczyć. Przykładem może być Amazon, który oferuje swoim przewoźnikom dedykowane naczepy, zapewnia krótkie terminy płatności oraz pełne zagospodarowanie pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Które branże rosną razem z e-commerce

REKLAMA

Największym beneficjentem wzrostu branży e-commerce są usługi kurierskie oraz punkty zdalnego obioru, czyli tak zwane paczkomaty. Możemy to określić jako zadania związane z obsługą tzw. last mile delivery - czyli bezpośrednią dostawą do klientów. Nie bez znaczenia są też kwestie związane z ekologią. Klienci coraz częściej chcą ograniczać swój ślad węglowy i zwracają uwagę na kwestie związane z ekologicznym opakowaniem czy bezemisyjnym transportem. Aby spełnić wszystkie, dynamicznie rozwijające się wymagania, dzisiaj wiele firm z branży e-handlu wybiera także całkowity outsourcing obsługi logistycznej korzystając z tzw. fulfillmentu, firmy oferujące tego typu usługi zapewniają mniejszym sklepom internetowym pełną obsługę procesu - umożliwiając im dorównanie liderom rynku pod względem logistyki - bez inwestycji w infrastrukturę.

Wszystkie wymienione zadania w łańcuchu dostaw nie byłyby oczywiście możliwe bez systemów informatycznych nadzorujących cały proces. Digitalizacja to hasło, które od lat towarzyszy rozwojowi usług logistycznych. Dzisiaj magazyny, przewoźnicy, spedytorzy czy nawet kierowcy muszą być w pełni cyfrowi i korzystać z najnowszych rozwiązań informatycznych, żeby nadążyć za dynamiką rynku. Bez systemów magazynowych typu WMS czy systemów do zarządzania transportem typu TMS obsługa tak dużych wolumenów nie byłaby w ogóle możliwa, a to dopiero początek. Aktualizacje czasu dostawy, automatyczne statusy, pełna widoczność pojazdów, czyli Visibility, aplikacje dla kierowców czy magazynierów - wszystkie te oraz więcej elementów tworzą pewnego rodzaju cyfrowy krwioobieg logistyki e-commerce.

Autor: Michał Kotliński, Manager Sygnity S.A.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA