REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpływ rynku e-commerce na rozwój usług branży transportowej

 e-commerce a transport
e-commerce a transport
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Branża e-commerce bardzo dynamicznie rośnie - tylko w Polsce, w przyszłym roku prognozuje się wolumen przekraczający miliard przesyłek. Już dziś ocenia się wartość tego rynku w Polsce na ponad 100 mld euro, a procentowy wzrost rok do roku jest regularnie dwucyfrowy. Te liczby na pewno robią wrażenie, a to dane tylko z naszego rodzimego rynku, który dopiero dogadania Zachód pod względem udziału e-commerce w całkowitej sprzedaży.

Moment przełomowy dla e – commerce -  pandemia Covid-19

REKLAMA

Momentem przełomowym między innymi dla e - commerce była oczywiście pandemia Covid-19, kiedy branża poszybowała. Możliwość sprzedaży w Internecie  i usługi logistycznych uratowali wiele firm przed wizją upadłości, pozwalając im kontynuować działalność podczas lockdownu.

REKLAMA

Wszyscy musimy zmierzyć się z problemem inflacji oraz konsekwencjami wojny na Ukrainie. Według raportu Salesforce, globalnie rynek e-commerce już skurczył się o 3 proc. Na te dane trzeba patrzeć jednak w dłuższej perspektywie. Nic nie wskazuje na to, że trend się zmieni, branża oczekuje, że po okresie spowolnienia spowodowanego nastrojami konsumentów rynek szybko wróci do wzrostów.

e-commerce: zmiany pod wpływem zapotrzebowania klientów

Rozwijające się środowisko e-commerce zostało w dużej mierze ukształtowane przez klientów, których wymagania rosną. Dzisiaj standardem są między innymi takie usługi jak same day delivery, dostawy do punktów odbioru czy możliwość szybkich oraz tanich zwrotów. Za wszystkimi tymi udogodnieniami stoi bardzo skomplikowany i wymagający ciągłych usprawnień proces logistyczny. Liderzy rynku deklarują, że w ich centrach przeładunkowych cała obsługa towaru - od przyjęcia produktu na magazyn, przez jego pakowanie i wydanie kurierowi zajmuje kilka minut - magazyn dla e-commerce jest więc dzisiaj bardziej linią produkcyjną niż klasycznym magazynem, gdzie składowane są towary. Wynika to ze specyficznych potrzeb branży. Dobrym tego przykładem są działy zwrotów, gdzie każda paczka przechodzi weryfikację, ewentualne odświeżenie takie jak prasowanie w przypadku ubrań i dopiero wtedy, jako pełnoprawny produkt trafia ponownie do sprzedaży.

Współpraca e-commerce z branżą logistyczną

Firmy zajmujące się sprzedażą internetową nie byłby w stanie realizować swoich procesów bez współpracy z dostawcami usług logistycznych. W związku z tym cała branża TSL podąża za oczekiwaniami e-commerce - najważniejsze z nich to terminowość oraz szybkość dostaw - nie bez znaczenia pozostaje również kwestia indywidualizacji oferty oraz ekologia. Obsługa e-commerce to wyzwanie dla każdego podmiotu działającego w sektorze transportowym. Jest ro również szansa na rozwój - np. magazyny oraz centra logistyczne dedykowane dla e-handlu są projektowane w sposób umożliwiający wdrożenie zaawansowanej automatyki, a operatorzy logistyczni ciągle pracują nad usprawnieniami. Roboty przemysłowe i coboty, automatyczne systemy wysokiego składowania, zdalna identyfikacja, automatyczne pakowanie, maszyny sortujące czy systemy przenośników - to dzisiaj standard. Dzięki tym rozwiązaniom liderzy rynku obsługują kilka tysięcy paczek na godzinę. E-handel napędza też popyt na usługi przewoźników, a jak wiadomo Polska jest liderem pod względem floty transportowej oraz udziału w rynku transportowym w całej Unii Europejskiej. Jednak obsługa pod kątem przewozów, czy to krajowych czy międzynarodowych tras wymaga od przewoźników dostosowania swojej oferty do specyfiki rynku.

Szybkość w działaniu – kluczowy czynnik w e-commerce

W e-commerce liczy się czas, więc niejednokrotnie, szczególnie podczas transgranicznych zleceń, wymagane są podwójne obsady (dwóch kierowców) - a właśnie dostępność kierowców to jeden z największych problemów branży od wielu lat. Kolejną kwestią jest wyposażenie oraz typ pojazdów czy naczep. Nie każdy pojazd wjedzie do miasta, coraz częściej klienci wymagają naczep z systemem podwójnej podłogi lub dodatkowymi systemami zabezpieczeń przed kradzieżą towaru. Dzisiaj najwięksi gracze na rynku tworzą już swoje dedykowane floty pojazdów konsolidując wokół swoich wymagań grupę przewoźników, którzy są je w stanie dostarczyć. Przykładem może być Amazon, który oferuje swoim przewoźnikom dedykowane naczepy, zapewnia krótkie terminy płatności oraz pełne zagospodarowanie pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Które branże rosną razem z e-commerce

REKLAMA

Największym beneficjentem wzrostu branży e-commerce są usługi kurierskie oraz punkty zdalnego obioru, czyli tak zwane paczkomaty. Możemy to określić jako zadania związane z obsługą tzw. last mile delivery - czyli bezpośrednią dostawą do klientów. Nie bez znaczenia są też kwestie związane z ekologią. Klienci coraz częściej chcą ograniczać swój ślad węglowy i zwracają uwagę na kwestie związane z ekologicznym opakowaniem czy bezemisyjnym transportem. Aby spełnić wszystkie, dynamicznie rozwijające się wymagania, dzisiaj wiele firm z branży e-handlu wybiera także całkowity outsourcing obsługi logistycznej korzystając z tzw. fulfillmentu, firmy oferujące tego typu usługi zapewniają mniejszym sklepom internetowym pełną obsługę procesu - umożliwiając im dorównanie liderom rynku pod względem logistyki - bez inwestycji w infrastrukturę.

Wszystkie wymienione zadania w łańcuchu dostaw nie byłyby oczywiście możliwe bez systemów informatycznych nadzorujących cały proces. Digitalizacja to hasło, które od lat towarzyszy rozwojowi usług logistycznych. Dzisiaj magazyny, przewoźnicy, spedytorzy czy nawet kierowcy muszą być w pełni cyfrowi i korzystać z najnowszych rozwiązań informatycznych, żeby nadążyć za dynamiką rynku. Bez systemów magazynowych typu WMS czy systemów do zarządzania transportem typu TMS obsługa tak dużych wolumenów nie byłaby w ogóle możliwa, a to dopiero początek. Aktualizacje czasu dostawy, automatyczne statusy, pełna widoczność pojazdów, czyli Visibility, aplikacje dla kierowców czy magazynierów - wszystkie te oraz więcej elementów tworzą pewnego rodzaju cyfrowy krwioobieg logistyki e-commerce.

Autor: Michał Kotliński, Manager Sygnity S.A.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA