W jaki sposób zadbać o przewagę w branży e-commerce – komentarz ekspercki
REKLAMA
REKLAMA
E-commerce: oferta produktowa, obsługa klienta, model sprzedaży
Komentarz: Ewa Wysocka, Tribe47
REKLAMA
Z prognoz zamieszczonych w raporcie Strategy& wynika, że rynek e-handlu będzie nadal intensywnie rósł, mimo przewidywanego spowolnienia gospodarki. Walka o klienta przenosi się do Internetu i rozgrywa się w obrębie 3 obszarów.
Pierwszy, to unikalna oferta produktowa. Ta jednak, wraz z postępującym nasyceniem rynku jest coraz trudniejszym obszarem do konkurowania.
Dwa pozostałe obszary zostały poruszone w raporcie – przedsprzedażowa i posprzedażowa obsługa klienta oraz model sprzedaży internetowej. I tutaj znowu – ciągła ekspansja na rynku takich graczy jak Amazon czy Allegro oraz wzrost popularności q-commerce, sprawia, że nie każdy e-commerce jest w stanie konkurować w obszarze obsługi klienta. Dlatego zawsze warto szukać swoich przewag w modelu sprzedaży internetowej. Ten obszar daje nadal wiele możliwości i to nie tylko tym, którzy zbierają i przetwarzają duże ilości danych i dzięki nim perfekcyjnie dopasowują ofertę do klienta. W tym obszarze kryją się także takie taktyki jak budowa marki, programy lojalnościowe, subskrypcje produktowe, promocje sezonowe czy budowa społeczności ambasadorskich. To znacznie bardziej dostępne narzędzia – trzeba tylko (lub aż) dobrze wybrać i bezbłędnie wyegzekwować.
Branża zdrowie i uroda z dużym potencjałem w e-commerce
Komentarz: Katarzyna Smarczewska, Bear Z
Według wyliczeń Strategy& Poland kategoria zdrowie i uroda zajmuje 3. miejsce pod względem prognozowanych wzrostów w polskim ecommerce. Według raportu skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) w latach 2022-27 wyniesie w kategorii produktów zdrowie i uroda 12,3 proc. Obserwujemy to zjawisko już od jakiegoś czasu. Ten segment ma ogromny potencjał, który w naszej ocenie będzie się dynamicznie rozwijał. Obecność w marketplace przestała być sprawą do rozważania (worth to consider) to must have zarówno dla producentów asortymentu, jak i aptek internetowych. Dobrze zorganizowany marketplace, przy umiejętnym wsparciu potencjału, jest zawsze inwestycją która się zwróci. Konieczne jest uwzględnienie działań krótko i długookresowych.
Producenci obierają zazwyczaj dwie taktyki:
· Otwierają/tworzą własne sklepy - co zazwyczaj wymaga większego wysiłku i zaangażowania, w tym finansowego
· Wspierają resellerów, którzy handlują, dystrybuują ich produkty na szeroką skalę.
To, o czym należy pamiętać w e-commerce to przede wszystkim odpowiednia organizacja środowiska wokół produktów, które chcemy sprzedać. Konsument, który znajduje się w tym obszarze jest w takim momencie zakupowym, w którym nie możemy go rozpraszać. Za to musimy dowieźć mu wszystkie niezbędne dla niego informacje o produkcie bez niepotrzebnego gadania marketingowego. Oznacza to, że oprócz reklamy, która doprowadzi kupującego do e-półki musimy obudować kartę produktową tak, żeby zachować balans pomiędzy użytecznością a atrakcyjnością (Usability vs. Desirability) czyli dążyć do minimalizacji kosztu interakcji (interaction cost).
REKLAMA
REKLAMA