REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uwaga przewoźnicy! Część przepisów z pakietu mobilności zacznie obowiązywać już w sierpniu

Pakiet mobilności wchodzi w życie
Pakiet mobilności wchodzi w życie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Parlament Europejski przeprowadził głosowanie, które zamyka wielomiesięczne prace nad przepisami dotyczącymi przewoźników drogowych. Część przepisów zacznie obowiązywać już za 20 dni, na dostosowanie się do innych kierowcy będą mieć kilkanaście miesięcy.

Pierwsza część przepisów zacznie obowiązywać już z początkiem sierpnia, czyli 20 dni od momentu ich ogłoszenia. Wśród nich są regulacje, które mówią o systematycznych, tygodniowych okresach odpoczynku dla kierowców oraz o tym, że tygodniowy odpoczynek dłuższy niż 45 godzin nie będzie mógł odbywać się w ciężarówce. Kierowca będzie musiał odpocząć w miejscu wyposażonym w odpowiednia infrastrukturę noclegową i sanitarną, np. hotelu. Koszty zakwaterowania będzie pokrywał pracodawca.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją. Poradnik Gazety Prawnej 4/2020

Po 20 dniach zaczną też obowiązywać przepisy, które stanowią, że firma transportowa musi organizować prace kierowców w taki sposób, by umożliwić im powrót do domu co 4 lub 3 tygodnie, w zależności od harmonogramu czasu pracy.

Pojawią się inteligentne tachografy

Z początkiem sierpnia wejdzie też w życie rozporządzenia dotyczące tachografów. Przekraczanie granicy przez kierowców będzie rejestrowane przez te urządzenia, co ma umożliwić walkę z nadużyciami. Rozporządzenie zakłada, że w kolejnych latach sukcesywnie w Unii Europejskiej będą wprowadzane tzw. inteligentne tachografy II generacji. Harmonogram będzie uzależniony od wydania w tej sprawie przez Komisję Europejską szczegółowych przepisów, w ciągu maksymalnie 12 miesięcy od wejścia w życie rozporządzenia.

REKLAMA

Przepisy dotyczące kabotażu

Przepisy dotyczące delegowania kierowców zaczną obowiązywać natomiast 18 miesięcy po publikacji aktu prawnego. Oznacza to, że wejdą w życie prawdopodobnie na początku 2022 roku. Przepisy dotyczące delegowania kierowców mają zastosowanie do kabotażu (transportu towarów prowadzonego w państwie przez przewoźników niemających siedziby w tym państwie) oraz przewozów międzynarodowych, z wyjątkiem tranzytu, przewozów dwustronnych oraz przewozów dwustronnych z dwoma dodatkowymi załadunkami i wyładunkami. Delegowanie oznacza w tym wypadku, że pracownik za granicą będzie podlegał m.in. lokalnym przepisom czy układom zbiorowym państwa, w którym pracuje. Właściciele firm transportowych wskazują, że zwiększy to biurokrację i podniesie koszty działania firm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Również 18 miesięcy od publikacji - na początku 2022 r., zaczną obowiązywać regulacje mówiące o obowiązku powrotu pojazdu do kraju siedziby raz na 8 tygodni. Obowiązkowe powroty oznaczają, że ciężarówki, które operują na zachodzie Europy, a należą do firmy zarejestrowanej np. w Polsce, będą musiały co 8 tygodni przyjeżdżać z powrotem do Polski.

Kontrowersyjne zapisy

Regulacje dotyczące tzw. pakietu mobilności wzbudzają wiele kontrowersji. Część krajów członkowskich UE, w tym Polska, była im przeciwna. Przedstawiciele tych państw wskazywali, że wejście przepisów w życie będzie oznaczać m.in. większe obciążenia biurokratyczne dla firm, dodatkowe koszty czy trudne do uzasadnienia przymusowe powroty ciężarówek, które są wykorzystywane za granicą, do kraju, gdzie znajduje się siedziba firmy przewozowej.

Państwa przeciwne regulacjom argumentowały, że nowo przyjmowane przepisy są wyrazem protekcjonizmu gospodarczego państw zachodniej Europy, chcących wypchnąć ze swoich rynków bardziej konkurencyjne firmy z Polski, Rumunii czy Bułgarii. Sprzeciw części krajów nie wystarczył jednak, by zablokować prace legislacyjne .

Więcej informacji o zarządzaniu firmą znajdziesz w serwisie e-firma

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA