REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca, Biznes

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia dyskryminacyjne i przetargowe

Porozumienia dyskryminacyjne i przetargowe to kolejne rodzaje praktyk ograniczających konkurencję. O ile działania dyskryminacyjne są stosunkowo powszechne, ale i łatwe do wykrycia, o tyle zawieranie porozumień przetargowych jest uważane za wybitnie naganne.

Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia kontyngentowe i podziałowe

Porozumienia kontyngentowe i podziałowe to kolejne praktyki ograniczające konkurencję typu hard. Oznacza to, że są one uważane za najniebezpieczniejszy rodzaj wpływania na konkurencję i oczywiście są one zagrożone największymi sankcjami.

Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia cenowe i kondycjonalne

Porozumienia cenowe i kondycjonalne należą do najpoważniejszych praktyk ograniczających konkurencję. Z uwagi na to, że cena i jakość w największym stopniu kształtują wybory konsumenckie, UOKiK dba o to, by tego typu porozumienia były odpowiednio sankcjonowane.

Formy porozumień ograniczających konkurencję

Przedsiębiorcy, zawierający porozumienie ograniczające konkurencję zwykle mają świadomość jego nielegalnego charakteru. Z tego względu takie porozumienia nie zawsze przyjmują formę tradycyjnych umów…

REKLAMA

Kiedy przedsiębiorca wprowadza w błąd?

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym wymienia cztery podstawowe rodzaje działań przedsiębiorcy, które uznane są za wprowadzenie konsumenta w błąd. Jakie to działania i na czym polegają?

Co przedsiębiorca musi powiedzieć klientom?

Przed zawarciem transakcji przedsiębiorcę obowiązuje odpowiednie poinformowanie konsumenta o swoim produkcie. Istnieją również przepisy o zakazie praktyk handlowych wprowadzających w błąd. Jak zadbać o to, aby ich nie naruszyć?

Kiedy młody konsument może robić zakupy?

Osoby między trzynastym a osiemnastym rokiem życia mogą już zawierać umowy bez zgody i wiedzy opiekunów. Jest to możliwe tylko, gdy dotyczą drobnych, bieżących spraw życia codziennego.

Jak wygląda relacja przedsiębiorca – małoletni konsument?

Nie każdy przedsiębiorca wie, że małoletni konsument, poniżej trzynastego roku życia w ogóle nie posiada zdolności do czynności prawnych. Dzieci nie powinny same kupować produktów ani usług.

REKLAMA

Jak przedsiębiorca powinien rozróżniać grupy konsumentów?

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym zawiera szczególną definicję konsumenta. Definicja ta określa grup konsumenckie, i pozwala stwierdzić czy dane zachowanie przedsiębiorcy można uznać za nieuczciwą praktykę czy też nie.

Kim w prawie konsumenckim jest przedsiębiorca?

Przepisy konsumenckie regulują relacje między konsumentem a przedsiębiorcą. Chociaż obydwa te pojęcia wydają się oczywiste, warto znać ich dokładne definicje aby uniknąć nieporozumień.

Czego należy przestrzegać? – najważniejsze przepisy konsumenckie w Polsce

W Polsce, podobnie jak w większość krajów Unii Europejskiej obowiązuje zwarty system przepisów prawnych, które mają zabezpieczyć zdrowotne i ekonomiczne interesy konsumentów. Każdy przedsiębiorca zobowiązany jest do ich przestrzegania. Warto więc znać treść najważniejszych dokumentów regulujących prawo konsumenckie.

Jakie konsekwencje powoduje nie przestrzeganie praw konsumenta?

Nie przestrzeganie praw konsumentów to nie tylko narażanie się na straty finansowe, lecz także na inne bardziej dotkliwe konsekwencje. Jedną z nich jest utrata reputacji, która przekłada się bezpośrednio na zmniejszenie przychodów firmy.

Dlaczego przedsiębiorca powinien przestrzegać prawa konsumenckiego?

Prawo konsumenckie często nie jest przestrzegane przez przedsiębiorców. Dzieje się tak dlatego, że w relacji konsument-przedsiębiorca, ten drugi ma znacznie większe uprawnienia. Warto pamiętać, że znajomość praw konsumenckich i ich przestrzeganie to klucz do budowania solidnej marki i uznania wśród konsumentów.

Jak firma może chronić swoje dane w Internecie

Chcąc zaistnieć w Internecie firma musi poczynić stosowne kroki. Pierwszym jest rejestracja domeny. Następnie podejmowane są działania, w celu uczynienia jej rozpoznawalną marką i umieszczenia wysoko w wynikach wyszukiwania. Jednak są sytuacje, w których każdy abonent domeny wolałby uniknąć zbytniej widoczności w Internecie.

Unijne fundusze na współpracę pomiędzy przedsiębiorcami a sferą B+R

Zaangażowanie sfery badawczo-rozwojowej w realizację projektów przedsiębiorców może przynieść konkretne rozwiązania w postaci nowoczesnych produktów, usług czy innowacyjnej technologii. Nawiązanie takiej współpracy jest teraz łatwiejsze dzięki funduszom unijnym.

Na czym polega obowiązek informacyjny przedsiębiorcy

Konsument jest niewątpliwie stroną chronioną w obrocie jednostronnie profesjonalnym. Ze względu na to jednym z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy wobec klientów jest tzw. obowiązek informacyjny.

Jakie sankcje grożą za zawarcie zakazanego porozumienia

Bezwzględna nieważność, kara pieniężna, roszczenie odszkodowawcze i obowiązek przywrócenia stanu poprzedniego – takie sankcje grożą za zawieranie porozumień ograniczających konkurencję.

Jak skorzystać z leniency programme

Leniency w tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza „złagodzenie, pobłażliwość” – tak właśnie traktowani są przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na ujawnienie przed Prezesem UOKiK istnienia kartelu ograniczającego konkurencję. Jak skorzystać z możliwości darowania lub znacznego obniżenia kary?

Czy porozumienia ograniczające konkurencję są zawsze zabronione

Zakaz porozumień ograniczających konkurencję ma charakter względny. Oznacza to, że pod pewnymi warunkami wskazane powyżej zachowania są dopuszczalne, a nawet pożądane pod względem gospodarczym.

Czym są niedozwolone klauzule umowne

W momencie podpisywania umowy między konsumentem, a przedsiębiorcą zwykle to ten drugi jest na silniejszej pozycji. Wiele firm stosuje tzw. wzory umów, obowiązujące wszystkich kontrahentów i nie podlegające negocjacjom. Jednak czy przedsiębiorcy mają pełną wolność przy układaniu postanowień umownych?

Jak wygląda naruszenie zbiorowych interesów konsumentów

Prawo zabrania przedsiębiorcom stosowania praktyk, która naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Czym zatem są te praktyki? Jak definiować „zbiorowy interes konsumenta”?

Dlaczego konkurencja jest chroniona

Pierwsze regulacje dotyczące prawa konkurencji pojawiły się już w XIX wieku. W Polsce takie prawo pojawiło się nieco później – w latach 30. ubiegłego wieku. Dziś ochrona konkurencji jest jednym z priorytetów – dlaczego?

Czy akcjonariusz będący przedsiębiorcą, ma inne obowiązki na walnym zgromadzeniu?

Ogół praw przysługujących akcjonariuszom spółki zawartych w ksh (art. 393-429) można podzielić na: prawa majątkowe (udziałowe) oraz na uprawnienia organizacyjne (prawa korporacyjne). Zgodnie z zasadą równego traktowania akcjonariuszy, wyrażoną w Kodeksie spółek handlowych, każdy akcjonariusz, bez względu na jego status (osoba fizyczna, osoba prawna, czy inna spółka prawa handlowego) ma takie same uprawnienia w spółce akcyjnej.

Jakie dotacje na certyfikacje wyrobów ekologicznych w przedsiębiorstwach

Dzięki unijnej dotacji przedsiębiorcy mogą otrzymać wsparcie na działania dostosowujące do wymogów ochrony środowiska. W ramach naboru wniosków o dofinansowanie przedsiębiorcy mogą starać się o wsparcie finansowe na wprowadzenie w swoich firmach ekologicznych systemów zarządzania oraz ekoznaków.

Jak wyjść z kryzysu promując efektywnie swój biznes?

Kryzys minął, przedsiębiorcy zakasują rękawy i starają się odpracować straty. Jednak dla małych firm skutki gospodarczej zapaści mogą mieć znacznie poważniejsze konsekwencje. Zwłaszcza usługodawcy mają twardy orzech do zgryzienia, stają przed problemem: w jaki sposób promować swój biznes i pozyskiwać nowych klientów.

Upadłość polskich firm

Liczba polskich firm, które ogłaszają upadłość rośnie z roku na rok. Jednak dobra wiadomość brzmi: w pierwszej połowie 2010 roku liczba ta rosła znacznie wolniej niż dotychczas. Za wcześnie jednak na nadmierny optymizm. Suma sumarum bieżący rok może się zakończyć rekordową liczbą zamkniętych firm. To konsekwencja wciąż obserwowanych skutków globalnego kryzysu z ubiegłego roku, który nie ominął także naszego kraju.

Skończyłeś studia - załóż własny biznes

Kończysz studia, ale nie zamierzasz pracować w czyjejś firmie? Chcesz założyć własną firmę, ale nie posiadasz wystarczających funduszy? Wejdź w e-biznes.

Masz samochód służbowy - uważaj na zmiany w przepisach

Nieprawidłowe parkowanie pod blokiem, jazda bez zapiętych pasów po osiedlu, przekroczenie 50 km/h na parkingu pod supermarketem. Za te czynności można dostać mandat, i to niemały. Jakie jeszcze zmiany czekają kierowców?

Jakie są zasady procedury odwoławczej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego w łódzkiem?

Procedura odwoławcza może być skutecznym sposobem na dochodzenia swoich racji, w przypadku gdy nie zgadzamy się z oceną naszego projektu. Wniesienie środka odwoławczego podlega ściśle określonym procedurom oraz terminom.

Czy warto utworzyć komórkę lobbingową w firmie?

Lobbing stanowi współcześnie odmianę konsultingu, doradztwa prawnego lub politycznego. Umiędzynarodowienie gospodarki i globalizacja sprzyjają, czy wręcz wymuszają na korporacjach stosowanie lobbingu. Zjawisko to, w coraz większym stopniu dotyczy również średnich i małych firm. Na co więc należy zwrócić uwagę przed podjęciem decyzji o otwarciu komórki odpowiedzialnej za lobbing w firmie?

Jakie są wymogi sanitarne dla działalności gastronomicznej?

Jedną z dynamicznie rozwijających się branży rynkowych jest działalność gastronomiczna. W większości miast na bary, restauracje, kluby i kawiarnie adaptuje się staromiejskie kamienice – poczynając od parterów aż po poddasze. Jakie wymogi należy spełnić aby móc, zgodnie z prawem, otworzyć działalność gastronomiczną?

Jakie są dotacje na wsparcie działalności eksportowej przedsiębiorstw – część II

W momencie podjęcia decyzji o rozpoczęciu działalności eksportowej warto rozważyć możliwość skorzystania z rozmaitych form wspierania tego typu działań. W zależności od wybranego instrumentu możemy zaprezentować swoją ofertę produktową lub usługową na targach zagranicznych lub na przykład dopłatę do oprocentowania kredytów eksportowych.

Jak wygląda rozpoznanie skargi na przewlekłość postępowania przed sądem?

Jeśli przedsiębiorca złożył skargę na sąd lub na komornika, który prowadzi jego sprawę opieszale, warto wiedzieć jak wygląda rozpoznanie takiej sprawy przez sąd i jaki sąd jest właściwy do rozpoznania takiej skargi.

Czym jest nieuczciwa reklama

Jest wiele rodzajów stosowanej przez przedsiębiorcę reklamy, która może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji. Jaka zatem reklama w świetle ustawy o zwalczania nieuczciwej konkurencji jest czynem nieuczciwej konkurencji?

Wniesienie skargi na przewlekłość postępowania sądowego lub egzekucyjnego

Jeśli przedsiębiorca złożył skargę na przewlekłość postępowania prowadzonego przez sąd lub komornika, może domagać się odszkodowania za opieszałość tych organów. Jakiego odszkodowania można domagać się w takim postępowaniu? Jakie orzeczenia wydaje sąd w takim postępowaniu i czy są one zaskarżalne? Warto też wiedzieć, co można zrobić w razie przegrania takiej sprawy.

Jak przygotować wniosek o dofinansowanie na wsparcie projektów celowych

W tegorocznym naborze wniosków w ramach działania 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka do rozdysponowania jest ponad 364 mln PLN. Pieniądze te mogą otrzymać przedsiębiorcy zainteresowani opracowaniem projektu badawczego a następnie wdrożeniem jego efektów w życie.

Przykłady czynów nieuczciwej konkurencji

Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie lub zachowanie przedsiębiorcy, podjęte w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, które narusza bądź tylko zagraża interesom innego przedsiębiorcy. Działanie takie jest szkodliwe i bezprawne. Jakie są przykłady czynów nieuczciwej konkurencji?

Kiedy mówimy o nieuczciwej konkurencji

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji reguluje całość problematyki zapobiegania i zwalczania nieuczciwej konkurencji.  Co zatem jest czynem nieuczciwej konkurencji i jakie obowiązki ustawa ta nakłada na przedsiębiorców?

Kiedy oznaczenie przedsiębiorstwa może wprowadzać w błąd

Nazwa przedsiębiorcy nie może wprowadzać w błąd. Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Takim czynem jest w szczególności wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa.

Skutki utraty statusu przedsiębiorcy przed i po wniesieniu pozwu

Postępowanie sądowe z udziałem przedsiębiorców są rozpoznawane przez sądy w trybie odrębnym, przewidzianym dla spraw gospodarczych. Czasami jednak zdarza się, że jedna lub obie strony sporu tracą swój status przedsiębiorcy, co może nastąpić zarówno przed wniesieniem pozwu do sądu, jak i po wniesieniu pozwu. Jakie skutki ma zatem utrata statusu przedsiębiorcy w kontekście przepisów o rozpoznawaniu spraw w trybie postępowania gospodarczego?

Jak nastroje przedsiębiorców wpływają na rynek?

Gorsze w stosunku do poprzedniego kwartału nastroje przedsiębiorców w sektorze MŚP, obawy związane z nadchodzącymi miesiącami oraz oczekiwanie na zakończenie kryzysu - takie wnioski wynikają z raportu badań Skaner MŚP. Jak postawa przedsiębiorców wpływa na rynek?

Wybór serwera a stabilne funkcjonowanie strony WWW

Bezawaryjne funkcjonowanie firmowej strony WWW jest kluczowe dla firm. Działanie strony internetowej przedsiębiorstwa uzależnione jest od stabilności serwera WWW. Dlatego jego właściwy wybór to priorytet dla każdej firmy, która tworzy firmowy serwis internetowy.

Jak sprawdzić kontrahenta?

Zanim podpiszesz umowę z innym przedsiębiorcą, sprawdź jego sytuację finansową. Możesz uniknąć wielu problemów w przyszłości. Gdzie zatem możesz szukać informacji o swoim przyszłym kontrahencie? Jak odczytywać określone informacje ze sprawozdań finansowych firmy? Czytaj w poniższym artykule.

Czy można połączyć leasing i outsourcing

Outsourcing zyskuje na popularności jako coraz tańszy sposób na zatrudnianie pracowników oraz wykonywanie zleceń. Dotyczy to także leasingu.

Przykłady nieuczciwych praktyk - groźba utraty pracy lub obietnica nagrody

Normy dotyczące nieuczciwych praktyk rynkowych uregulowane są w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Jakie działania do nich zaliczamy i jak przedstawiają się one w praktyce?

Kompetencje Prezesa UOKiK na tle ustawy o nieuczciwych praktykach rynkowych

Postępowanie dotyczące nieuczciwych praktyk rynkowych może być wszczęte przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ustawa przewiduje określone kompetencje tego organu w takich przypadkach.

Kodeksy dobrych praktyk a nieuczciwe praktyki rynkowe

Przedsiębiorcy chętnie korzystają z kodeksów dobrych praktyk. Są one traktowane jako kolejny sposób na reklamę i pozyskanie klienta. Jakie wiążą się z nimi niebezpieczeństwa?

Jak przedsiębiorca powinien definiować produkt

W związku z dynamicznie zachodzącymi zmianami na rynku produktów wraz z ustawą o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym pojawiły się nowe definicje produktu oraz jego nabycia. W jakim celu zostały utworzone i jak należy te pojęcia rozumieć? Przeczytaj.

Kto może dopuścić się stosowania nieuczciwej praktyki rynkowej

Obowiązek właściwej implementacji Dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych do krajowego porządku prawnego stał się źródłem konieczności kolejnego zdefiniowania pojęcia przedsiębiorcy. Wprowadzając ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym należało się bowiem kierować zasadą maksymalnej harmonizacji.

Czym różnią się czarne i szare praktyki

Porównanie katalogu szarych i czarnych nieuczciwych praktyk rynkowych wskazuje na podstawową różnicę. Czarne praktyki - które zawsze pozostają zakazane – zebrane są w katalog zamknięty. Co to oznacza?

REKLAMA