REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić kontrahenta?

Jest wiele sposobów na sprawdzenie drugiej strony transakcji.
Jest wiele sposobów na sprawdzenie drugiej strony transakcji.

REKLAMA

REKLAMA

Zanim podpiszesz umowę z innym przedsiębiorcą, sprawdź jego sytuację finansową. Możesz uniknąć wielu problemów w przyszłości. Gdzie zatem możesz szukać informacji o swoim przyszłym kontrahencie? Jak odczytywać określone informacje ze sprawozdań finansowych firmy? Czytaj w poniższym artykule.

Gdzie szukać?

Źródłem danych finansowych o naszym przyszłym kontrahencie może być Monitor Polski B, Krajowy Rejestr Sądowy, Ewidencja działalności gospodarczej, Rejestr Dłużników Niewypłacalnych KRS, Rejestr REGON, Księgi wieczyste, Biuro Informacji Gospodarczej. Możemy również zwracać się o wydanie zaświadczenia do Urzędu Skarbowego właściwego dla kontrahenta dotyczącego zaległości podatkowych. Wszystko zależy od umiejętności odczytania właściwych informacji ze sprawozdania finansowego, czyli umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami analizy finansowej, tj. doboru źródeł danych.

REKLAMA

Co w Monitorze Polski B

W Monitorze Polski B znajdują się wszystkie firmy które podlegają obligatoryjnemu badaniu, jest to instytucja przy kancelarii prezesa RM do której wszystkie podmioty podlegające obligatoryjnemu badaniu, przez biegłego rewidenta wysyłają w celach publikacji, sprawozdanie finansowe. Są to wszystkie spółki kapitałowe, które przekraczają w ustawie o rachunkowości progi, jeśli chodzi o obrót, czy też sumę bilansową. Trzeba mieć jednak świadomość, że opóźnienie w aktualizacji danych w przypadku Monitora Polski B może wynosić nawet kilkanaście miesięcy. Firmy nie publikują danych w monitorze z różnych przyczyn, np. bardzo wysokie koszty, tj. około 600 zł za stronę. Jako kontrahent takiej firmy możemy zwrócić uwagę takiej firmie, że podlega obowiązkowi takiej publikacji.

Przeczytaj także: Jakie obowiązki ma przedsiębiorca wobec przeciętnego konsumenta?

Co w KRS?

Drugim źródłem tj. KRS gdzie wszystkie podmioty mają obowiązek składania sprawozdań. W rejestrze przedsiębiorców zamieszczane są wszystkie, najważniejsze informacje o podmiotach do niego wpisanych, m.in.:

  • siedzibę i adres, numer NIP i REGON,
  • rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej (zgodny z PKD),
  • wzmiankę o wykonywaniu działalności gospodarczej z innymi podmiotami na podstawie umowy spółki cywilnej,
  • w przypadku wspólników spółki jawnej, członków europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych, wspólników spółki partnerskiej, wspólników spółki komandytowej oraz komplementariuszy spółki komandytowo-akcyjnej - informacje o pozostawaniu w związku małżeńskim, zawarciu małżeńskiej umowy majątkowej, powstaniu rozdzielności majątkowej między małżonkami, zaznaczenie ograniczenia zdolności do czynności prawnych, o ile takie istnieje,
  • informacje o wspólnikach spółek osobowych i spółki z o.o.,
  • osoby uprawnione do reprezentowania spółki,
  • w przypadku spółek kapitałowych (spółka z o.o., spółka akcyjna, spółka europejska z siedzibą w Polsce) także wysokość kapitału zakładowego.

Wskazane wiadomości pozwalają nam poznać zarówno profil badanej firmy, jak również jej powiązania kapitałowe z innymi przedsiębiorcami. Ostatnia informacja nabiera znaczenia zwłaszcza, gdy podpisujemy np. umowę sprzedaży nieruchomości o znacznej wartości, a kupująca spółka posiada niski kapitał zakładowy. W takiej bowiem sytuacji udzielenie kredytu, bądź pożyczki zależeć może od majętności wspólników spółki. Ponadto wspólnicy mogą zabezpieczyć roszczenia kontrahenta np. z tytułu zapłaty ceny, czy chociażby odszkodowania za niewykonanie, bądź niewłaściwe wykonanie umowy. Popularną formą takiego zabezpieczenia jest poręczenie wekslowe na wekslu wystawionym przez spółkę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wywiadownie gospodarcze

Kolejnym źródłem są raporty, wyspecjalizowanych firm, tzw. Wywiadowni gospodarczych. Przy tym należy mieć na względzie wady czy słabe strony tych informacji.
Rejestr Dłużników Niewypłacalnych KRS prowadzony jest w ramach Krajowego Rejestru Sądowego (art. 55 i n. ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym). Aby sprawdzić, czy dana osoba figuruje, bądź nie figuruje w rejestrze należy wniosek do Centralnej Informacji KRS. Wniosek składa się na urzędowym formularzu (Wniosek o wydanie zaświadczenia, że podmiot nie jest wpisany do Rejestru Dłużników Niewypłacalnych), bądź wniosek o wydanie zaświadczenia, że podmiot jest wpisany do Rejestru Dłużników Niewypłacalnych. Do wniosku należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty. Jeżeli określona osoba figuruje w rejestrze dłużników niewypłacalnych, celem uzyskania szczegółowych danych, należy złożyć wniosek o wydanie odpisu z rejestru. Składamy go formularzu, uprzednio uiszczając opłatę sądowa.

Polecamy Umowy w firmie

REGON

REKLAMA

Podobne informacje uzyskać można z rejestru podmiotów gospodarki narodowej REGON, prowadzonego przez urzędy statystyczne. Urzędy udostępniają wyciągi z rejestru podmiotów na indywidualne odpłatne zamówienie (art. 45 ustawy o statystyce publicznej). Z rejestru mogą zostać udostępnione m.in. następujące informacje nazwa pełna lub skrócona, adres siedziby oraz telefon i fax, forma prawna (podstawowa, szczególna), forma własności, wykonywana działalność, w tym rodzaj przeważającej działalności (PKD), daty: powstania, rozpoczęcia działalności, jej zawieszenia, odwieszenia lub zakończenia, nazwa organu rejestrowego lub ewidencyjnego, nazwa rejestru (ewidencji) i nadany przez ten organ numer.

Sprawdzenie stanu prawnego nieruchomości kontrahenta ważne jest nie tylko w przypadku, gdy ma być ona przedmiotem zawieranej transakcji, ale także gdy zabezpieczeniem kontraktu ma stanowić hipoteka umowna na przedmiotowej nieruchomości.

REKLAMA

Znaczenie wpisów w księdze wieczystej wiąże się z wyrażoną w art. 5 ustawy o księgach wieczystych i hipotece zasadą rękojmi wiary publicznej ksiąg wieczystych. Oznacza ona, iż w razie niezgodności między stanem prawnym nieruchomości ujawnionym w księdze wieczystej a rzeczywistym stanem prawnym treść księgi rozstrzyga na korzyść tego, kto przez czynność prawną z osobą uprawnioną według treści księgi nabył własność lub inne prawo rzeczowe. Innymi słowy jeżeli nabywamy nieruchomość od osoby ujawnionej w księdze wieczystej jako właściciel, transakcja będzie skuteczna, nawet jeżeli dana osoba nie jest właścicielem nieruchomości.

Należy wszakże wskazać, iż rękojmia nie chroni rozporządzeń nieodpłatnych albo dokonanych na rzecz nabywcy działającego w złej wierze. W złej wierze jest ten, kto wie, że treść księgi wieczystej jest niezgodna z rzeczywistym stanem prawnym, albo ten, kto z łatwością mógł się o tym dowiedzieć. Rękojmię wyłącza również wzmianka o wniosku, o skardze na orzeczenie referendarza sądowego, o apelacji lub kasacji oraz ostrzeżenie dotyczące niezgodności stanu prawnego ujawnionego w księdze wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym nieruchomości. Z powyższego wynika, iż badanie księgi wieczystej należy rozpocząć od sprawdzenia kto jest właścicielem nieruchomości oraz, czy w poszczególnych działach księgi nie są wpisane ww. wzmianki i ostrzeżenia.

Tomasz Błotnicki

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA