REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto utworzyć komórkę lobbingową w firmie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Gara
Podejmując decyzję o utworzeniu komórki odpowiedzialnej za lobbing musimy zastanowić się również nad podziałem kompetencji w firmie.
Podejmując decyzję o utworzeniu komórki odpowiedzialnej za lobbing musimy zastanowić się również nad podziałem kompetencji w firmie.

REKLAMA

REKLAMA

Lobbing stanowi współcześnie odmianę konsultingu, doradztwa prawnego lub politycznego. Umiędzynarodowienie gospodarki i globalizacja sprzyjają, czy wręcz wymuszają na korporacjach stosowanie lobbingu. Zjawisko to, w coraz większym stopniu dotyczy również średnich i małych firm. Na co więc należy zwrócić uwagę przed podjęciem decyzji o otwarciu komórki odpowiedzialnej za lobbing w firmie?

Wielkość firmy

Kluczowe znaczenie będzie miała wielkość Twojej firmy. Oczywistym jest fakt, że wielkie korporacje posiadają inne możliwości finansowe niż średnie i małe firmy. Prowadzenie działalności lobbingowej (prawo, administracja, stosunki z parlamentem, prawo europejskie, kontakty i relacje ze strukturami europejskimi) najczęściej wiąże się z nawiązaniem współpracy z firmą zewnętrzną. To z kolei generuje dodatkowe koszty.

REKLAMA

REKLAMA

Kolejnym ważnym aspektem jest powiązanie działalności przedsiębiorstwa z administracją. Istnieją dziedziny gospodarki np. sektor farmaceutyczny, które siłą rzeczy muszą utrzymywać ścisłe więzi z administracją. Ścisłe reglamentacje obejmujące ten sektor wymuszają nieustanny kontakt z urzędnikami.

Podejmując decyzję o utworzeniu komórki odpowiedzialnej za lobbing musimy zastanowić się również nad podziałem kompetencji w firmie. Chodzi o to kto w ramach przedsiębiorstwa będzie odpowiadał za kontakty lobbingowe, oraz w jaki sposób zostanie przeprowadzona rekrutacja na te stanowiska.

Polecamy: Jak szybko rozwinąć firmę?

Tworzenie odpowiedniej struktury

Najważniejszą rzeczą jest jednak dotychczasowe doświadczenie firmy z lobbingiem oraz stworzenie odpowiedniej struktury pozwalającej na otwarcie komórki odpowiedzialnej za lobbing.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie istnieje jedna uniwersalna struktura, którą mogłaby zastosować każda firma. Jednym ze sposobów jest otwarcie wewnętrznej struktury zintegrowanej z przedsiębiorstwem. Zatrudnienie co najmniej trzech osób w pełny wymiarze godzin, które podlegałyby bezpośrednio dyrekcji strategicznej przedsiębiorstwa jest bardzo dobry rozwiązaniem.

REKLAMA

Zadania, za które owa grupa miałaby odpowiadać to utrzymywanie dobrych stosunków z administracją państwową, europejską oraz ekspertami prawnymi i gospodarczymi. Największe zalety takiej struktury to stałość i całkowita dyspozycyjność. Największy minus to wysokie koszty.

Inną możliwą formą uprawiania lobbingu przez firmę jest współpraca z inną, wyspecjalizowaną firmą. Do tej opcji potrzebna jest dobra znajomość rynku usług lobbingowych. Najlepiej zwrócić się wtedy do stowarzyszenia zrzeszającego takie firmy. W Polsce niestety nie ma jeszcze takiej organizacji, jednak np. we Francji działa Association des Conseils en Lobbying, na forum europejskim, a w Brukseli - podobna organizacja FELPA. Firmy, które należą do tego typu stowarzyszeń zobowiązują się do przestrzegania kodeksu, są dokładnie sprawdzone i dlatego bardziej wiarygodne.

Trzecia możliwość to utworzenie formuły mieszanej. Jest to forma najbardziej optymalna. Polega na zatrudnieniu osoby odpowiedzialnej za kontakty z konkretnym gabinetem zewnętrznym. Często nie nazywa się wtedy zatrudnionego lobbystą tylko np. odpowiedzialnym za stosunki z parlamentem.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA