REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto utworzyć komórkę lobbingową w firmie?

Katarzyna Gara
Podejmując decyzję o utworzeniu komórki odpowiedzialnej za lobbing musimy zastanowić się również nad podziałem kompetencji w firmie.
Podejmując decyzję o utworzeniu komórki odpowiedzialnej za lobbing musimy zastanowić się również nad podziałem kompetencji w firmie.

REKLAMA

REKLAMA

Lobbing stanowi współcześnie odmianę konsultingu, doradztwa prawnego lub politycznego. Umiędzynarodowienie gospodarki i globalizacja sprzyjają, czy wręcz wymuszają na korporacjach stosowanie lobbingu. Zjawisko to, w coraz większym stopniu dotyczy również średnich i małych firm. Na co więc należy zwrócić uwagę przed podjęciem decyzji o otwarciu komórki odpowiedzialnej za lobbing w firmie?

Wielkość firmy

Kluczowe znaczenie będzie miała wielkość Twojej firmy. Oczywistym jest fakt, że wielkie korporacje posiadają inne możliwości finansowe niż średnie i małe firmy. Prowadzenie działalności lobbingowej (prawo, administracja, stosunki z parlamentem, prawo europejskie, kontakty i relacje ze strukturami europejskimi) najczęściej wiąże się z nawiązaniem współpracy z firmą zewnętrzną. To z kolei generuje dodatkowe koszty.

REKLAMA

REKLAMA

Kolejnym ważnym aspektem jest powiązanie działalności przedsiębiorstwa z administracją. Istnieją dziedziny gospodarki np. sektor farmaceutyczny, które siłą rzeczy muszą utrzymywać ścisłe więzi z administracją. Ścisłe reglamentacje obejmujące ten sektor wymuszają nieustanny kontakt z urzędnikami.

Podejmując decyzję o utworzeniu komórki odpowiedzialnej za lobbing musimy zastanowić się również nad podziałem kompetencji w firmie. Chodzi o to kto w ramach przedsiębiorstwa będzie odpowiadał za kontakty lobbingowe, oraz w jaki sposób zostanie przeprowadzona rekrutacja na te stanowiska.

Polecamy: Jak szybko rozwinąć firmę?

Tworzenie odpowiedniej struktury

Najważniejszą rzeczą jest jednak dotychczasowe doświadczenie firmy z lobbingiem oraz stworzenie odpowiedniej struktury pozwalającej na otwarcie komórki odpowiedzialnej za lobbing.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie istnieje jedna uniwersalna struktura, którą mogłaby zastosować każda firma. Jednym ze sposobów jest otwarcie wewnętrznej struktury zintegrowanej z przedsiębiorstwem. Zatrudnienie co najmniej trzech osób w pełny wymiarze godzin, które podlegałyby bezpośrednio dyrekcji strategicznej przedsiębiorstwa jest bardzo dobry rozwiązaniem.

REKLAMA

Zadania, za które owa grupa miałaby odpowiadać to utrzymywanie dobrych stosunków z administracją państwową, europejską oraz ekspertami prawnymi i gospodarczymi. Największe zalety takiej struktury to stałość i całkowita dyspozycyjność. Największy minus to wysokie koszty.

Inną możliwą formą uprawiania lobbingu przez firmę jest współpraca z inną, wyspecjalizowaną firmą. Do tej opcji potrzebna jest dobra znajomość rynku usług lobbingowych. Najlepiej zwrócić się wtedy do stowarzyszenia zrzeszającego takie firmy. W Polsce niestety nie ma jeszcze takiej organizacji, jednak np. we Francji działa Association des Conseils en Lobbying, na forum europejskim, a w Brukseli - podobna organizacja FELPA. Firmy, które należą do tego typu stowarzyszeń zobowiązują się do przestrzegania kodeksu, są dokładnie sprawdzone i dlatego bardziej wiarygodne.

Trzecia możliwość to utworzenie formuły mieszanej. Jest to forma najbardziej optymalna. Polega na zatrudnieniu osoby odpowiedzialnej za kontakty z konkretnym gabinetem zewnętrznym. Często nie nazywa się wtedy zatrudnionego lobbystą tylko np. odpowiedzialnym za stosunki z parlamentem.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA