REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto utworzyć komórkę lobbingową w firmie?

Katarzyna Gara
Podejmując decyzję o utworzeniu komórki odpowiedzialnej za lobbing musimy zastanowić się również nad podziałem kompetencji w firmie.
Podejmując decyzję o utworzeniu komórki odpowiedzialnej za lobbing musimy zastanowić się również nad podziałem kompetencji w firmie.

REKLAMA

REKLAMA

Lobbing stanowi współcześnie odmianę konsultingu, doradztwa prawnego lub politycznego. Umiędzynarodowienie gospodarki i globalizacja sprzyjają, czy wręcz wymuszają na korporacjach stosowanie lobbingu. Zjawisko to, w coraz większym stopniu dotyczy również średnich i małych firm. Na co więc należy zwrócić uwagę przed podjęciem decyzji o otwarciu komórki odpowiedzialnej za lobbing w firmie?

Wielkość firmy

Kluczowe znaczenie będzie miała wielkość Twojej firmy. Oczywistym jest fakt, że wielkie korporacje posiadają inne możliwości finansowe niż średnie i małe firmy. Prowadzenie działalności lobbingowej (prawo, administracja, stosunki z parlamentem, prawo europejskie, kontakty i relacje ze strukturami europejskimi) najczęściej wiąże się z nawiązaniem współpracy z firmą zewnętrzną. To z kolei generuje dodatkowe koszty.

REKLAMA

REKLAMA

Kolejnym ważnym aspektem jest powiązanie działalności przedsiębiorstwa z administracją. Istnieją dziedziny gospodarki np. sektor farmaceutyczny, które siłą rzeczy muszą utrzymywać ścisłe więzi z administracją. Ścisłe reglamentacje obejmujące ten sektor wymuszają nieustanny kontakt z urzędnikami.

Podejmując decyzję o utworzeniu komórki odpowiedzialnej za lobbing musimy zastanowić się również nad podziałem kompetencji w firmie. Chodzi o to kto w ramach przedsiębiorstwa będzie odpowiadał za kontakty lobbingowe, oraz w jaki sposób zostanie przeprowadzona rekrutacja na te stanowiska.

Polecamy: Jak szybko rozwinąć firmę?

Tworzenie odpowiedniej struktury

Najważniejszą rzeczą jest jednak dotychczasowe doświadczenie firmy z lobbingiem oraz stworzenie odpowiedniej struktury pozwalającej na otwarcie komórki odpowiedzialnej za lobbing.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie istnieje jedna uniwersalna struktura, którą mogłaby zastosować każda firma. Jednym ze sposobów jest otwarcie wewnętrznej struktury zintegrowanej z przedsiębiorstwem. Zatrudnienie co najmniej trzech osób w pełny wymiarze godzin, które podlegałyby bezpośrednio dyrekcji strategicznej przedsiębiorstwa jest bardzo dobry rozwiązaniem.

REKLAMA

Zadania, za które owa grupa miałaby odpowiadać to utrzymywanie dobrych stosunków z administracją państwową, europejską oraz ekspertami prawnymi i gospodarczymi. Największe zalety takiej struktury to stałość i całkowita dyspozycyjność. Największy minus to wysokie koszty.

Inną możliwą formą uprawiania lobbingu przez firmę jest współpraca z inną, wyspecjalizowaną firmą. Do tej opcji potrzebna jest dobra znajomość rynku usług lobbingowych. Najlepiej zwrócić się wtedy do stowarzyszenia zrzeszającego takie firmy. W Polsce niestety nie ma jeszcze takiej organizacji, jednak np. we Francji działa Association des Conseils en Lobbying, na forum europejskim, a w Brukseli - podobna organizacja FELPA. Firmy, które należą do tego typu stowarzyszeń zobowiązują się do przestrzegania kodeksu, są dokładnie sprawdzone i dlatego bardziej wiarygodne.

Trzecia możliwość to utworzenie formuły mieszanej. Jest to forma najbardziej optymalna. Polega na zatrudnieniu osoby odpowiedzialnej za kontakty z konkretnym gabinetem zewnętrznym. Często nie nazywa się wtedy zatrudnionego lobbystą tylko np. odpowiedzialnym za stosunki z parlamentem.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA