REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są wymogi sanitarne dla działalności gastronomicznej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Gara
Wymogi sanitarne w lokalach gastronomicznych.
Wymogi sanitarne w lokalach gastronomicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z dynamicznie rozwijających się branży rynkowych jest działalność gastronomiczna. W większości miast na bary, restauracje, kluby i kawiarnie adaptuje się staromiejskie kamienice – poczynając od parterów aż po poddasze. Jakie wymogi należy spełnić aby móc, zgodnie z prawem, otworzyć działalność gastronomiczną?

Problematykę tę reguluje ustawa „o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia „(Dz.U. z 2001 r. Nr 63, poz. 634, z późn. zm.). Zgodnie z jej treścią za działalność gastronomiczną uznaje się produkcję i obrót środkami spożywczymi. Ustawa mówi, że środki spożywcze nie mogą być szkodliwe dla zdrowia lub życia człowieka, zepsute ani sfałszowane. Reguluje ona również takie zagadnienia jak:

REKLAMA

• stan techniczny budynków czy pomieszczeń, w których odbywa się produkcja lub obrót środkami spożywczymi oraz ich instalacji;
• jakość wody przeznaczona do celów spożywczych i gospodarczych;
• gromadzenie i przechowywanie odpadów z produkcji żywności;
• narzędzia, urządzenia i wyposażenie zakładu (baru, restauracji);
• osoby wykonujące pracę przy produkcji i w obrocie z żywnością.

Redakcja poleca: Obowiązki pracodawcy na przełomie roku – PDF

Osoby, które biorą udział w procesie produkcji gastronomicznej muszą posiadać odpowiednie przygotowanie. Kończąc szkołę średnią lub wyższą przygotowującą do pracy w zawodzie związanym z produkcją i obrotem żywnością uznaje się za spełnienie tego wymogu. Gastronomią mogą zajmować się również osoby, które posiadają dyplom mistrza lub zdały egzamin z zakresu podstawowych zasad higieny. Oprócz kwalifikacji w zakresie podstawowych zasad higieny pracownicy powinny posiadać potwierdzenie dobrego stanu zdrowia – najczęściej są to książeczki sanepidu wydawane na określony okres czasu.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Franczyza w gastronomii

Co mówi rozporządzenie

REKLAMA

Wymogi określające warunki sanitarne i zasady przestrzegania higieny przy produkcji i obrocie środkami spożywczymi określa, bardzo szczegółowo, rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie warunków sanitarnych oraz zasad przestrzegania higieny przy produkcji (Dz. U. nr 30, poz. 377 ze zm.). Opisują one takie zagadnienia jak: teren zakładu, budynek, instalacja, oświetlenie, wentylacja, rozmieszczenie funkcji, szatnie, toalety, woda pitna i na potrzeby gospodarcze.

Dokładnie opisane są wymogi dotyczące mycia brudnych naczyń. W zakładzie żywienia zbiorowego powinny być wydzielone odrębne pomieszczenia przeznaczone do mycia naczyń i sprzętu kuchennego. Szczególnie zwraca się uwagę na to, aby naczynia brudne nie krzyżowały się z czystymi, na których dania mają być dopiero podane.

Jeżeli w zakładzie jest obsługa kelnerska, to zmywalnia powinna łączyć się bezpośrednio z rozdzielnią kelnerską, a rozdzielnia - z kuchnią. Wymogi te nie dotyczą miejsc, gdzie jedzenie wydawane jest na naczyniach jednorazowego użytku. 

Wymogi sanitarne ściśle określają również sposób przechowywania noży, szufli, łyżek, szczypców , widelców, desek, naczyń. Jeśli zaś chodzi o stoły, zaznacza się, że powinny być wykonane z trwałego materiału, być gładkie i łatwe do utrzymania w czystości.

Najważniejsza – decyzja sanepidu

Aby rozpocząć działalność gastronomiczną potrzebna jest pozytywna decyzja Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej. Aby ją uzyskać należy:

  • uzyskać pozytywną opinię działu Nadzoru Zapobiegawczego, dotyczącą projektu zakładu, który przede wszystkim nie może służyć za miejsce zamieszkiwania lub noclegu ani prowadzenia działalności nie związanej z określonym zakresem produkcji i obrotu artykułami spożywczymi. Od 16.12.2002 r. zaczęło obowiązywać rozporządzenie Min. Infrastruktury z dnia 12.04.2002 r., w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r.; nr 75, poz. 696)
  • po wykonaniu projektu odbywa się odbiór budynku. Jeżeli protokół z wizji nie wnosi zastrzeżeń, wydawana jest decyzja pozwalająca na rozpoczęcie działalności.
  • Przedsiębiorca sam wykonujący pracę musi mieć aktualną książeczkę sanepidowską.
  • W przypadku zatrudnienia pracowników należy :

- wypisać skierowania imienne dla każdego z pracowników na badania wstępne do lekarza medycyny pracy,- podpisać na minimum rok umowę, najczęściej bezpłatną, z lekarzem prowadzącym gabinet medycyny pracy lub przychodnią świadczącą takie usługi;

- na podstawie tych dokumentów, po przeprowadzeniu badań, pracownik dostanie od lekarza zaświadczenie o dopuszczeniu go do pracy;

- dopilnować aby każdy z pracowników miał aktualną książeczkę sanepidowską.

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA