Warunki przygotowywania żywności sprzedawanej w szkole – wymogi sanitarne
REKLAMA
REKLAMA
Szkolna kanapka
Kanapka sprzedawana w szkole podlega takim samym regulacjom jak inna żywność rozprowadzana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w branży gastronomicznej. Nie do uniknięcia jest więc regulowany normami prawnymi wymóg przygotowywania w warunkach zapewniających właściwą ochronę przed zanieczyszczeniem. Nie da się ukryć, że warunek ten może przysporzyć przedsiębiorcy wiele zmartwień. Budowanie własnego zaplecza kuchennego i toczenie walki z kolejnymi przepisami, czy może korzystanie z usług zewnętrznych, a może porzucenie idei sprzedawania żywności?
REKLAMA
Rozwiązać ten problem można w bardzo prosty sposób. Nie jest zabronione korzystanie z kuchni szkolnej.
Fartuch, orzeczenie i chłodzenie
REKLAMA
Pomieszczenie kuchni szkolnej poddane jest surowym regulacjom cechującym się wysokim stopniem uszczegółowienia. Dlatego, z punktu widzenia mikro i małego przedsiębiorcy, jest to wymarzone miejsce na przygotowywanie kanapek – nie tylko z punktu widzenia prawnego, ale również ekonomicznego (brak kosztów związanych z transportem). Należy jednak pamiętać, że samo odpowiednie miejsce to dopiero jeden z elementów składających się na spełnienie wszystkich wymagań. Co więcej jest potrzebne, aby przygotowywać kanapki dla dzieci bez lęku przed urzędnikami stacji sanitarno-epidemiologicznych? Fartuch, orzeczenie, odpowiednia koordynacja czasu pracy z pracownikami kuchni.
Osoba, która będzie odpowiedzialna za przygotowywanie żywności do sprzedaży będzie musiała udokumentować właściwy stan zdrowia, czyli zgodnie ze stanowiskiem Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Warszawie: „uzyska określone przepisami o chorobach zakaźnych i zakażeniach orzeczenie lekarskie do celów sanitarno-epidemiologicznych o braku przeciwwskazań do wykonywania prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia na inne osoby, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dn. 2 lutego 2006r. w sprawie badań do celów sanitarno – epidemiologicznych - Dz.U. z 2006r. nr 25, poz. 191”.
Konieczne jest także korzystanie z odzieży ochronnej oraz wykonywanie pracy zgodnie z procedurami i instrukcjami obowiązującymi personel kuchni.
Zapakować nawet trzeba
Przygotowanie żywności (kanapek) powinno zostać zwieńczone zabezpieczeniem przed zanieczyszczeniem. Środkiem dopuszczalnym przez przepisy jest np. folia spożywcza (koniecznie oddzielnie dla każdej kanapki). Pakowanie jest konieczne, gdy w pomieszczeniu sprzedażowym (sklepiku) brak jest umywalki.
Polecamy: Jak założyć własna firmę
Kanapki na czas
Przygotowanie kanapek jest także uregulowane pod względem czasowym. Muszą być sporządzane na każdą przerwę. Dopuszczalne jest przy tym, aby przechowywać je w urządzeniu chłodniczym. Jak długo? Maksymalnie jeden dzień i w odpowiedniej temperaturze.
Polecamy: Gdzie szukać wymogów sanitarnych do otwarcia działalności gastronomicznej
Podstawa prawna:
1. Rozporządzenie (WE) 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. Urz. UE L 139, 30/04/2004),
2. Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. nr 173, poz.1225 z późn. zm).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.