REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Warunki przygotowywania żywności sprzedawanej w szkole – wymogi sanitarne

Milewski Marcin
Warunki dla żywności sprzedawanej w szkole.
Warunki dla żywności sprzedawanej w szkole.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli prowadzisz firmę w postaci popularnego sklepiku szkolnego musisz liczyć się z tym, że kanapki, które są w nim sprzedawane powinny być przygotowane w odpowiednich warunkach. Jak przedstawiają się prawne wymagania sanitarno-higieniczne? Dowiesz się czytając poniższy artykuł.

Szkolna kanapka

Kanapka sprzedawana w szkole podlega takim samym regulacjom jak inna żywność rozprowadzana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w branży gastronomicznej. Nie do uniknięcia jest więc regulowany normami prawnymi wymóg przygotowywania w warunkach zapewniających właściwą ochronę przed zanieczyszczeniem. Nie da się ukryć, że warunek ten może przysporzyć przedsiębiorcy wiele zmartwień. Budowanie własnego zaplecza kuchennego i toczenie walki z kolejnymi przepisami, czy może korzystanie z usług zewnętrznych, a może porzucenie idei sprzedawania żywności?

REKLAMA

Rozwiązać ten problem można w bardzo prosty sposób. Nie jest zabronione korzystanie z kuchni szkolnej.

Fartuch, orzeczenie i chłodzenie

REKLAMA

Pomieszczenie kuchni szkolnej poddane jest surowym regulacjom cechującym się wysokim stopniem uszczegółowienia. Dlatego, z punktu widzenia mikro i małego przedsiębiorcy, jest to wymarzone miejsce na przygotowywanie kanapek – nie tylko z punktu widzenia prawnego, ale również ekonomicznego (brak kosztów związanych z transportem). Należy jednak pamiętać, że samo odpowiednie miejsce to dopiero jeden z elementów składających się na spełnienie wszystkich wymagań. Co więcej jest potrzebne, aby przygotowywać kanapki dla dzieci bez lęku przed urzędnikami stacji sanitarno-epidemiologicznych? Fartuch, orzeczenie, odpowiednia koordynacja czasu pracy z pracownikami kuchni.

Osoba, która będzie odpowiedzialna za przygotowywanie żywności do sprzedaży będzie musiała udokumentować właściwy stan zdrowia, czyli zgodnie ze stanowiskiem Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Warszawie: „uzyska określone przepisami o chorobach zakaźnych i zakażeniach orzeczenie lekarskie do celów sanitarno-epidemiologicznych o braku przeciwwskazań do wykonywania prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia na inne osoby, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dn. 2 lutego 2006r. w sprawie badań do celów sanitarno – epidemiologicznych - Dz.U. z 2006r. nr 25, poz. 191”.

Konieczne jest także korzystanie z odzieży ochronnej oraz wykonywanie pracy zgodnie z procedurami i instrukcjami obowiązującymi personel kuchni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapakować nawet trzeba

Przygotowanie żywności (kanapek) powinno zostać zwieńczone zabezpieczeniem przed zanieczyszczeniem. Środkiem dopuszczalnym przez przepisy jest np. folia spożywcza (koniecznie oddzielnie dla każdej kanapki). Pakowanie jest konieczne, gdy w pomieszczeniu sprzedażowym (sklepiku) brak jest umywalki.

Polecamy: Jak założyć własna firmę

Kanapki na czas

Przygotowanie kanapek jest także uregulowane pod względem czasowym. Muszą być sporządzane na każdą przerwę. Dopuszczalne jest przy tym, aby przechowywać je w urządzeniu chłodniczym. Jak długo? Maksymalnie jeden dzień i w odpowiedniej temperaturze.

Polecamy: Gdzie szukać wymogów sanitarnych do otwarcia działalności gastronomicznej

Podstawa prawna:
1. Rozporządzenie (WE) 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. Urz. UE L 139, 30/04/2004),
2. Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. nr 173, poz.1225 z późn. zm).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA