REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Warunki przygotowywania żywności sprzedawanej w szkole – wymogi sanitarne

Milewski Marcin
Warunki dla żywności sprzedawanej w szkole.
Warunki dla żywności sprzedawanej w szkole.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli prowadzisz firmę w postaci popularnego sklepiku szkolnego musisz liczyć się z tym, że kanapki, które są w nim sprzedawane powinny być przygotowane w odpowiednich warunkach. Jak przedstawiają się prawne wymagania sanitarno-higieniczne? Dowiesz się czytając poniższy artykuł.

Szkolna kanapka

Kanapka sprzedawana w szkole podlega takim samym regulacjom jak inna żywność rozprowadzana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w branży gastronomicznej. Nie do uniknięcia jest więc regulowany normami prawnymi wymóg przygotowywania w warunkach zapewniających właściwą ochronę przed zanieczyszczeniem. Nie da się ukryć, że warunek ten może przysporzyć przedsiębiorcy wiele zmartwień. Budowanie własnego zaplecza kuchennego i toczenie walki z kolejnymi przepisami, czy może korzystanie z usług zewnętrznych, a może porzucenie idei sprzedawania żywności?

REKLAMA

Rozwiązać ten problem można w bardzo prosty sposób. Nie jest zabronione korzystanie z kuchni szkolnej.

Fartuch, orzeczenie i chłodzenie

REKLAMA

Pomieszczenie kuchni szkolnej poddane jest surowym regulacjom cechującym się wysokim stopniem uszczegółowienia. Dlatego, z punktu widzenia mikro i małego przedsiębiorcy, jest to wymarzone miejsce na przygotowywanie kanapek – nie tylko z punktu widzenia prawnego, ale również ekonomicznego (brak kosztów związanych z transportem). Należy jednak pamiętać, że samo odpowiednie miejsce to dopiero jeden z elementów składających się na spełnienie wszystkich wymagań. Co więcej jest potrzebne, aby przygotowywać kanapki dla dzieci bez lęku przed urzędnikami stacji sanitarno-epidemiologicznych? Fartuch, orzeczenie, odpowiednia koordynacja czasu pracy z pracownikami kuchni.

Osoba, która będzie odpowiedzialna za przygotowywanie żywności do sprzedaży będzie musiała udokumentować właściwy stan zdrowia, czyli zgodnie ze stanowiskiem Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Warszawie: „uzyska określone przepisami o chorobach zakaźnych i zakażeniach orzeczenie lekarskie do celów sanitarno-epidemiologicznych o braku przeciwwskazań do wykonywania prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia na inne osoby, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dn. 2 lutego 2006r. w sprawie badań do celów sanitarno – epidemiologicznych - Dz.U. z 2006r. nr 25, poz. 191”.

Konieczne jest także korzystanie z odzieży ochronnej oraz wykonywanie pracy zgodnie z procedurami i instrukcjami obowiązującymi personel kuchni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapakować nawet trzeba

Przygotowanie żywności (kanapek) powinno zostać zwieńczone zabezpieczeniem przed zanieczyszczeniem. Środkiem dopuszczalnym przez przepisy jest np. folia spożywcza (koniecznie oddzielnie dla każdej kanapki). Pakowanie jest konieczne, gdy w pomieszczeniu sprzedażowym (sklepiku) brak jest umywalki.

Polecamy: Jak założyć własna firmę

Kanapki na czas

Przygotowanie kanapek jest także uregulowane pod względem czasowym. Muszą być sporządzane na każdą przerwę. Dopuszczalne jest przy tym, aby przechowywać je w urządzeniu chłodniczym. Jak długo? Maksymalnie jeden dzień i w odpowiedniej temperaturze.

Polecamy: Gdzie szukać wymogów sanitarnych do otwarcia działalności gastronomicznej

Podstawa prawna:
1. Rozporządzenie (WE) 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. Urz. UE L 139, 30/04/2004),
2. Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. nr 173, poz.1225 z późn. zm).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA