REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Restauracja - pozwolenia
Restauracja - pozwolenia

REKLAMA

REKLAMA

Zakładając restaurację musisz się liczyć z dużą ilością formalności i urzędowych wymagań.

Wpis do rejestru

Rozpoczynając działalność jako restaurator należy złożyć, na podstawie ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (opubl. w Dzienniku Ustaw Nr 171, poz. 1225 z późn. zm.), wniosek o wpis do rejestru zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność oraz o zatwierdzenie zakładu przez Państwową Inspekcję Sanitarną. Właściwym miejscowo jest powiatowy inspektor sanitarny miejsca prowadzenia restauracji.

Składany wniosek o wpis powinien zawierać:
1) imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli podmiot taki numer posiada;
2) określenie rodzaju i zakresu działalności, która ma być prowadzona w zakładzie, w tym rodzaju żywności, która ma być przedmiotem produkcji lub obrotu;
3) określenie lokalizacji zakładu lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Do wniosku należy ponadto dołączyć:
1) aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo zaświadczenie o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej, jeżeli wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą;
2) kopię zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego WE udzielonego przez inne państwo członkowskie Unii Europejskiej, w przypadku gdy wnioskodawca będący cudzoziemcem, w rozumieniu przepisów o cudzoziemcach, zamierza prowadzić działalność gospodarczą na podstawie przepisów obowiązujących w tym zakresie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo
3) zaświadczenie o wpisie do ewidencji gospodarstw rolnych, w rozumieniu przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, zawierające numer identyfikacyjny - w odniesieniu do podmiotów działających na rynku spożywczym prowadzących działalność w zakresie dostaw bezpośrednich;
4) w przypadku zgłoszenia urządzeń dystrybucyjnych, do sprzedaży żywności w opakowaniach - wykaz tych urządzeń zawierający typ urządzenia, nazwę producenta i rok jego produkcji oraz datę uruchomienia.

Sprzedaż alkoholu

Aby móc sprzedawać w restauracji alkohol trzeba uzyskać specjalne zezwolenia. Szczegółowe wymagania kto i kiedy może sprzedawać alkohol precyzuje ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (opubl. w Dz. Ustaw Nr 70, pod pozycją 473).

Sprzedaż napojów alkoholowych może być prowadzona wyłącznie na podstawie zezwolenia wydanego przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Zezwolenie wydawane jest w gminie, w której przedsiębiorca starający się o nie prowadzi swoją działalność (ma lokal w którym sprzedaż ma się odbywać). Jeśli zdarzy się sytuacja, że przedsiębiorca otworzy więcej niż jeden lokal ze sprzedażą alkoholu, zezwoleń musi być tyle ile lokali.

REKLAMA

Aby uzyskać zezwolenie, restaurator musi najpierw złożyć wniosek na piśmie, określając w nim:
- rodzaj zezwolenia o jakie się ubiega,
- oznaczenie, pod którym prowadzi się działalność,
- siedzibę i adres,
- jeżeli ustanowiony jest pełnomocnik jego imię, nazwisko i adres zamieszkania,
- numer w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej,
- przedmiot działalności gospodarczej,
- adres punktu sprzedaży,
- adres punktu składowania napojów alkoholowych.

Nie ma określonego jednego wzoru składanego wniosku, może on być przygotowany na zwykłej kartce, musi tylko zawierać wszystkie wymagane elementy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do składanego wniosku koniecznie należy dołączyć:
- zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z rejestru przedsiębiorców,
- dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu, w którym będzie sprzedawany alkohol,
- pisemną zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeśli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym,
- decyzję właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, która będzie potwierdzeniem spełnienia warunków sanitarnych przez punkt sprzedaży.

Jeżeli dopiero rozpoczynasz swoją działalność, muszisz wnieść opłaty za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych:
– 525 zł – gdy alkohol zawiera 4,5% alkoholu oraz piwo,
– 525 zł – od 4,5% alkoholu do 18% (z wyjątkiem piwa),
– 2100 zł – zawartość powyżej 18%.

Przedsiębiorcy, którzy już sprzedają alkohol, płacą:
– 1,4% wartości tego, co sprzedali w roku poprzednim – jeżeli wartość sprzedaży przekroczyła 37 500 zł. Dotyczy to napojów do 4,5% alkoholu oraz piwa,
– 1,4% wartości tego, co sprzedali w roku poprzednim – jeżeli wartość sprzedaży przekroczyła 37 500 zł. Dotyczy to napojów od 4,5% do 18% alkoholu, z wyjątkiem piwa,
– 2,7% wartości sprzedaży – jeżeli sprzedali za 77 000 zł, dotyczy napojów powyżej 18% alkoholu.

Kara za niedotrzymanie terminu i nawet najmniejszą zwłokę w zapłacie jest dotkliwa. Gmina cofa zgodę na sprzedaż alkoholu. O wydanie nowej nie można się ubiegać od razu, ale dopiero po upływie sześciu miesięcy.

Opłatę za sprzedaż detaliczną alkoholu przedsiębiorca musi wnosić każdego roku w trzech ratach. Pierwsza musi być wpłacona do dnia 31 stycznia, druga do dnia 31 maja, trzecia do dnia 30 września danego roku.
Jeżeli przedsiębiorca rozpoczyna działalność gospodarczą w trakcie roku kalendarzowego, opłata za pierwszy rok będzie proporcjonalnie niższa.

Należy pamiętać że nie uzyskamy zgody na sprzedaż alkoholu jeżeli lokal restauracji będzie znajdował się m.in.:
1) w budynku, a także w samodzielnym ogródku letnim uruchamianym sezonowo, bezpośrednio przylegającym do obiektu lub terenu:
a) obok placówki opiekuńczo-wychowawczej, takiej jak żłobek, dom dziecka, internat, plac zabaw dla dzieci,
b) obok placówki resocjalizacyjnej,
c) obok przedszkola, szkoły, placówki oświatowej, obiektu kultu religijnego,
2) na terenie bazarów i targowisk,
3) w barach mlecznych,
4) w sklepach prowadzących wyłącznie sprzedaż artykułów przemysłowych,
5) w budynkach, w których zlokalizowane są publiczne zakłady opieki zdrowotnej.

Ogródek restauracyjny

Zazwyczaj gminy pozwalają na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych w ogródkach gastronomicznych położonych obok restauracji. Ogródek taki ma być miejscem wydzielonym, położonym tak by nie ograniczać swobodnego przejścia i korzystania z obiektów użyteczności publicznej. Wymaga się aby ogródek był miejscem ogrodzonym, estetycznie wyposażonym i z dostępem do toalety dla korzystających z niego konsumentów.

Opłaty za publiczne odtwarzanie muzyki

Każdy przedsiębiorca publicznie odtwarzający utwory muzyczne musi podpisać umowy licencyjne z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi. Ustawa o prawie autorskim przewiduje, że za publiczne odtwarzanie muzyki z kaset, płyt i innych nośników należy płacić odpowiedniej organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Podobnie wygląda sytuacja przy odtwarzaniu muzyki z radia czy telewizji jeżeli znajdują się one w miejscu ogólnodostępnym. Opłaty te związane są z ochroną praw autorskich twórców.

Klienci pragnąc spędzić miło czas w twojej restauracji prawdopodobnie nawet nie wyobrażają sobie tego czasu bez odpowiedniej muzyki.
W Polsce jest kilka organizacji zajmujących się zbiorowym zarządzaniem prawami autorskimi i pokrewnymi. Najbardziej znaną jest ZAIKS, który reprezentuje twórców. Inne reprezentują wykonawców. Dlatego czasem trzeba podpisać nie jedną ale nawet kilka umów (np. jeśli chcesz odtwarzać filmy). Tak więc oprócz Stowarzyszenia Autorów – ZAIKS mamy w Polsce Związek Producentów Audio Video (ZPAV), czy Związek Artystów Wykonawców (Stoart).

Prowadząc restaurację będziesz musiał uiszczać opłaty, które w tym wypadku są uzależnione od liczby miejsc w lokalu i wielkości miasta. Ponadto np. ZAIKS przewiduje, że stawka opłaty może być podniesiona o 50% w przypadku tych lokali, które dodatkowo usytuowane są w rejonie atrakcyjnym turystycznie. Natomiast Stoart umożliwia uzależnienie wysokości opłat także od wpływów przedsiębiorcy. www.zaiks.org.pl www.stoart.org.pl

SANEPID

Otwierając restaurację powinieneś w ciągu 14 dni od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej zawiadomić na piśmie Inspektora Sanitarnego w powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz o przewidywanej liczbie pracowników.
Niewątpliwie konieczne będzie uzyskanie zgody Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego (Sanepid-u) na prowadzenie w wybranym lokalu restauracji.

Procedura zgłoszenia lokalu obejmuje między innymi:
– złożenie wniosku,
– inwentaryzacji wraz z opisem technologicznym,
– planów architektonicznych pomieszczenia i jego danych (powierzchni, wysokości, liczby okien, dostępu do wody itp.).

Pozwolenie Sanepidu potrzebne jest, gdy wcześniej nie było wydane lub przy jakiejkolwiek zmianie wewnątrz lokalu. Do Sanepidu należy zwrócić się z prośbą o dokonanie odbioru sanitarnego po urządzeniu lokalu, min. dwa tygodnie przed przewidzianym terminem rozpoczęcia działalności. Wymagana dokumentacja do odbioru przez Sanepid to:

1. w przypadku nowego lokalu:
- decyzja gminy o warunkach zabudowy (pozwolenie na budowę),
- plan lokalizacji zaakceptowany przez Gminę i uzgodniony

2. w przypadku adaptacji bądź przebudowy:
- pozwolenie gminy/dzielnicy – wydziału architektury na zmianę sposobu użytkowania,
- pozwolenie gminy/dzielnicy – wydział architektury na przebudowę, (jeżeli narusza się strukturę budynku, dołączyć wszystkie projekty). Jeśli jest to adaptacja (ścianki działowe, urządzenia), załącza się tylko projekty technologiczne plus wentylacja

3. w obydwu przypadkach:
- projekt budowlany, projekty branżowe (wentylacja, wodno-kanalizacyjna, budowlany, elektryczny) oraz technologiczne – powinny być uzgodnione przez rzeczoznawców (lista w Sanepidzie),
- odstępstwo w przypadku zaniżonej wysokości lokalu, braku oświetlenia naturalnego na stanowisku pracy lub zagłębienia pomieszczeń (wystąpić do Wojewódzkiego Inspektoratu Sanitarnego)
- oświadczenie kierownika nadzoru budowlanego (nowy lokal) lub firmy budowlanej (przy adaptacji), że prace związane z budową, przebudową lub adaptacją zostały wykonane zgodnie z zaopiniowaną dokumentacją projektową, a użyte materiały posiadają wymagane certyfikaty
- protokół ze sprawdzenia wentylacji obiektu
- decyzja gminy/dzielnicy co do niesprzeciwiania się dopuszczeniu do użytkowania lokalu
- dokumentacja działalności gospodarczej
- badanie wody (wykonuje Sanepid)
- umowa na wywóz nieczystości stałych i pokonsumpcyjnych.

Uzyskanie końcowych zezwoleń:
- po dokonaniu odbioru lokalu przez wszystkie służby Powiatowy Inspektor Nadzoru wydaje pozwolenie na użytkowanie lokalu i przesyła decyzję do Urzędu Gminy/Dzielnicy,
- po otrzymaniu tego pozwolenia występuje się do Sanepid-u o wydanie decyzji stwierdzającej spełnienie wymagań sanitarnych koniecznych do zapewnienia higieny przy prowadzeniu działalności gastronomicznej.

Rozpoczynając działalność gospodarczą możesz otrzymać wszelkie informacje na temat wymagań higieniczno-sanitarnych, w Powiatowych Stacjach Sanitarno-Epidemiologicznych na terenie swojego miejsca zamieszkania.

Przepisy BHP

W restauracji powinien być położony wyjątkowy nacisk na higienę osobistą i stan zdrowia zatrudnionych osób przy przygotowywaniu posiłków. Restauracja powinna mieć opracowane instrukcje mycia i dezynfekcji pomieszczeń, urządzeń i sprzętu. Regularnie powinny być przeprowadzane szkolenia personelu z zakresu higieny.
Każdy zatrudniony pracownik powinien mieć indywidualną kartę, w której odnotowywane będą wszystkie jego szkolenia. Pracownicy muszą być zdrowi, co musi być poświadczane badaniami lekarskimi (wymagane aktualne książeczki zdrowia).

Wymagania higieniczne obejmują w szczególności:
- obowiązek mycia rąk przed rozpoczęciem pracy,
- konieczność posiadania czystej odzieży ochronnej,
- zakaz przechowywania rzeczy osobistych w strefie produkcyjnej,
- zakaz wykonywania czynności, które mogłyby przyczyniać się do zanieczyszczenia żywności, a w szczególności niedopuszczalne jest noszenie biżuterii, szpilek i spinek do włosów oraz innych drobnych przedmiotów.

Podawanie potraw

Warunki serwowania potraw
- gorące zupy – 75◦C
- gorące drugie dania - 63◦C
- gorące napoje - 80◦C
- dania zimne – np. sałatki, surówki, sosy +4◦C

Porcjowanie potraw schłodzonych po uprzedniej obróbce cieplnej nie może przekraczać 30 minut. W przeciwnym wypadku powinno się je przygotowywać w specjalnym chłodzonym pomieszczeniu, w którym temperatura nie jest wyższa niż15◦C.

Podczas odgrzewania uprzednio poddanych obróbce termicznej i schłodzonych potraw należy pamiętać, że wnętrze potrawy musi osiągnąć temperaturę co najmniej 75◦C w ciągu jednej godziny od wyjęcia jej z lodówki.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

REKLAMA

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

REKLAMA

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA