REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak firma może chronić swoje dane w Internecie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Daniel Korytas
NetArt

REKLAMA

REKLAMA

Chcąc zaistnieć w Internecie firma musi poczynić stosowne kroki. Pierwszym jest rejestracja domeny. Następnie podejmowane są działania, w celu uczynienia jej rozpoznawalną marką i umieszczenia wysoko w wynikach wyszukiwania. Jednak są sytuacje, w których każdy abonent domeny wolałby uniknąć zbytniej widoczności w Internecie.

Sieć stwarza możliwość zaprezentowania się szerokiemu gronu odbiorców. Zaczynając od zbudowania profesjonalnego serwisu WWW ukierunkowanego na odbiorców, chcących bliżej zapoznać się z sylwetką przedsiębiorstwa i jego ofertą, a na serwisach społecznościowych kończąc. Wykorzystanie tych ostatnich staje się coraz bardziej popularne, nie tylko dla zwiększania świadomości klientów na temat zakresu świadczonych usług, ale także dla otwarcia nowego kanału (względnie nieformalnej) komunikacji i wzmacniania więzi łączącej firmę z jej otoczeniem.

REKLAMA

Jednak Internet, będący źródłem wiedzy, może również umożliwiać zdobycie informacji, które mają charakter prywatny lub tajny i z uwagi na to nie powinny dostać się w niepowołane ręce. Dotyczy to m.in. sytuacji, gdy firmowa domena należy do grupy domen globalnych (np. .com, .net). W takim przypadku korzystając z powszechnej bazy Whois możliwe jest dotarcie do jej abonenta.

Co to są bazy Whois

REKLAMA

Są one ogólnodostępnym źródłem informacji na temat domen internetowych oraz ich Abonentów. Zawarte w nich informacje pochodzą od rejestratorów (np. serwisu nazwa.pl), którzy są zobowiązani do zamieszczania tam danych abonenckich. Z baz Whois można uzyskać wiedzę nie tylko na temat statusu domeny oraz tego, kto ją obsługuję, czyli jest rejestratorem. Wiele baz Whois udostępnia szerokie informacje na temat osoby lub podmiotu, który dany adres zarejestrował. Jednak to, co znajdziemy w danej bazie, zależy od typu rozszerzenia, które obsługuje. W tym miejscu warto skonfrontować dwie bazy, które są najbliższe polskim Internautom. Pierwsza dotyczy domen .pl i obsługiwana jest przez Naukową i Akademicką Sieć Komputerową (NASK), czyli operatora tejże domeny. Zakres dostępnych informacji zależny jest od statusu, jaki posiada Abonent. W przypadku, gdy jest to firma, organizacja lub instytucja, dane są publikowane i tym samym dostępne dla każdego, kto otworzy stronę www.whois.pl. Sytuacja wygląda inaczej w przypadku osób prywatnych. Tu wszelkie kwestie reguluje ustawa o ochronie danych osobowych (Dz.U.2002.101.926). Zgodnie z nią dane statystycznego Kowalskiego są chronione i nie mogą być jawne. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy Abonent wyrazi chęć, aby informacje tego typu zostały opublikowane.

Na drugim biegunie znajduje się baza domen globalnych, z którą można zapoznać się np. pod adresem www.whois.com. Podobnie, jak w przypadku polskiego odpowiednika podlega ona regulacjom miejscowego prawa oraz ustaleniom umów zawartych z ICANN. Te drugie określają jednoznacznie, że dane osób rejestrujących domeny globalne muszą być jawne, pełne i zgodne z rzeczywistością. Dlatego też, każdy podmiot lub osoba, która nabywa adres z rozszerzeniem globalnym decyduje się na odtajnienie swoich danych oraz ich publikację w bazie Whois. Nie ma tu zróżnicowania na osoby fizyczne i prawne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porównaj: Zakup serwera - porady

Konsekwencje jawności danych

REKLAMA

Biorąc pod uwagę, że w samej Polsce zarejestrowanych jest blisko 300 tysięcy domen globalnych (a na całym świecie 115 milionów), taki zasób łatwo dostępnej informacji jest bardzo łakomym kąskiem dla telemarketerów, akwizytorów i spamerów. Wykorzystują oni bazy do gromadzenia informacji, które następnie wykorzystywane są do realizacji własnych korzyści. Z biegiem czasu wzrasta liczba niepożądanych prób nawiązania kontaktu, a ich natręctwo potrafi być męczące. Znaczenie takich informacji jest tym większe, że w ostatnich latach kwitnie handel danymi osobowymi, czemu trudno jest zapobiec.

W skrajnych przypadkach jawność prywatnych danych, takich jak numer telefonu czy też adres zamieszkania, może być nawet niebezpieczna. Począwszy od natrętnych telefonów, a na niechcianych wizytach skończywszy, działania takie mogą zmącić prywatny spokój, a nękana osoba nigdy nie może być do końca pewna, kto pozyskał jej dane i jak zostaną one wykorzystane.
Rozwiązaniem może być rejestrowanie domen globalnych na dane firmy. Jest to jednak sensowne, jeżeli domena ma być z nią związana. Co jednak jeżeli jest to inicjatywa prywatna lub gdy Abonent nie ma takiej możliwości? Czy powinien poszukać innego rozszerzenia? Czy warto rezygnować z taniej domeny (19,90 zł netto za rejestrację w serwisie nazwa.pl), która jest jednocześnie najbardziej rozpoznawalna na świecie? Oczywiście, że nie.

Dane nie muszą być widoczne

Dane mogą zostać ukryte w sposób w pełni zgodny z istniejącymi przepisami, a jednocześnie bardzo wygodny dla Abonenta domeny. Rejestratorzy, umożliwiają swoim Klientom skorzystanie z usługi „Ukrywania danych”. Polega ona na zastąpieniu danych użytkownika domeny – zarówno osoby fizycznej, jak i przedsiębiorstwa danymi, które wskazują na usługodawcę. Tym sposobem osoby, które dane z bazy Whois chciałyby wykorzystać do własnych celów (które nie muszą być mile widziane przez Abonenta) nie będą miały takiej możliwości – natkną się na dane pośrednika, czyli np. firmy Whois Data Protection.

Polecamy serwis Telefony firmowe

Atrakcyjność takiego rozwiązania sprawia, że zainteresowanie nim wzrasta. Chcąc skorzystać z tej możliwości warto jednak zapoznać się dokładnie z regulaminem świadczonej usługi. Powinny się w nim znaleźć stosowne zapisy, które wpływają na bezpieczeństwo Abonenta i jego domeny. W pierwszej kolejności musi być obecna informacja na temat zakresu ukrywanych danych. Powinien on obejmować wszystkie informacje dostępne w bazie whois.com, czyli:

  • Abonent domeny;
  • kontakt techniczny;
  • kontakt administracyjny;
  • kontakt billingowy.

Istotne są również procedury stosowane przez usługodawcę w przypadku, gdy osoba zainteresowana będzie chciała nawiązać kontakt z Abonentem domeny. Usługodawca powinien przekazywać informacje i korespondencję przychodząca do użytkownika domeny, ale to, czy ze strony Abonenta nastąpi odzew zależy tylko i wyłącznie od niego samego.

Największe znaczenie ma jednak to, aby dotychczasowy Abonent zachowywał pełnię swoich praw do domeny. Oznacza to, że zgoda na zastąpienie swoich danych danymi usługodawcy nie powinna wiązać się ze zmianą statusu prawnego posiadanego adresu WWW.

Prywatne dane wystawione na widok publiczny mogą prowadzić do różnego rodzaju nieprzyjemności, których każdy zapewne wolałby uniknąć. Na szczęście poszerzany zakres usług udostępnianych przez rejestratorów sprawia, że wzrasta bezpieczeństwo korzystania z zasobów Internetu. Jednym z przejawów tego jest właśnie możliwość ukrywania danych Abonenta domeny globalnej. Takie rozwiązanie pozwala czuć się bezpiecznie zarówno firmom, jak i osobom fizycznym i w spokoju wykorzystywać potencjał posiadanego adresu WWW.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA