REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak firma może chronić swoje dane w Internecie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Daniel Korytas
NetArt

REKLAMA

REKLAMA

Chcąc zaistnieć w Internecie firma musi poczynić stosowne kroki. Pierwszym jest rejestracja domeny. Następnie podejmowane są działania, w celu uczynienia jej rozpoznawalną marką i umieszczenia wysoko w wynikach wyszukiwania. Jednak są sytuacje, w których każdy abonent domeny wolałby uniknąć zbytniej widoczności w Internecie.

Sieć stwarza możliwość zaprezentowania się szerokiemu gronu odbiorców. Zaczynając od zbudowania profesjonalnego serwisu WWW ukierunkowanego na odbiorców, chcących bliżej zapoznać się z sylwetką przedsiębiorstwa i jego ofertą, a na serwisach społecznościowych kończąc. Wykorzystanie tych ostatnich staje się coraz bardziej popularne, nie tylko dla zwiększania świadomości klientów na temat zakresu świadczonych usług, ale także dla otwarcia nowego kanału (względnie nieformalnej) komunikacji i wzmacniania więzi łączącej firmę z jej otoczeniem.

REKLAMA

Jednak Internet, będący źródłem wiedzy, może również umożliwiać zdobycie informacji, które mają charakter prywatny lub tajny i z uwagi na to nie powinny dostać się w niepowołane ręce. Dotyczy to m.in. sytuacji, gdy firmowa domena należy do grupy domen globalnych (np. .com, .net). W takim przypadku korzystając z powszechnej bazy Whois możliwe jest dotarcie do jej abonenta.

Co to są bazy Whois

REKLAMA

Są one ogólnodostępnym źródłem informacji na temat domen internetowych oraz ich Abonentów. Zawarte w nich informacje pochodzą od rejestratorów (np. serwisu nazwa.pl), którzy są zobowiązani do zamieszczania tam danych abonenckich. Z baz Whois można uzyskać wiedzę nie tylko na temat statusu domeny oraz tego, kto ją obsługuję, czyli jest rejestratorem. Wiele baz Whois udostępnia szerokie informacje na temat osoby lub podmiotu, który dany adres zarejestrował. Jednak to, co znajdziemy w danej bazie, zależy od typu rozszerzenia, które obsługuje. W tym miejscu warto skonfrontować dwie bazy, które są najbliższe polskim Internautom. Pierwsza dotyczy domen .pl i obsługiwana jest przez Naukową i Akademicką Sieć Komputerową (NASK), czyli operatora tejże domeny. Zakres dostępnych informacji zależny jest od statusu, jaki posiada Abonent. W przypadku, gdy jest to firma, organizacja lub instytucja, dane są publikowane i tym samym dostępne dla każdego, kto otworzy stronę www.whois.pl. Sytuacja wygląda inaczej w przypadku osób prywatnych. Tu wszelkie kwestie reguluje ustawa o ochronie danych osobowych (Dz.U.2002.101.926). Zgodnie z nią dane statystycznego Kowalskiego są chronione i nie mogą być jawne. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy Abonent wyrazi chęć, aby informacje tego typu zostały opublikowane.

Na drugim biegunie znajduje się baza domen globalnych, z którą można zapoznać się np. pod adresem www.whois.com. Podobnie, jak w przypadku polskiego odpowiednika podlega ona regulacjom miejscowego prawa oraz ustaleniom umów zawartych z ICANN. Te drugie określają jednoznacznie, że dane osób rejestrujących domeny globalne muszą być jawne, pełne i zgodne z rzeczywistością. Dlatego też, każdy podmiot lub osoba, która nabywa adres z rozszerzeniem globalnym decyduje się na odtajnienie swoich danych oraz ich publikację w bazie Whois. Nie ma tu zróżnicowania na osoby fizyczne i prawne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porównaj: Zakup serwera - porady

Konsekwencje jawności danych

REKLAMA

Biorąc pod uwagę, że w samej Polsce zarejestrowanych jest blisko 300 tysięcy domen globalnych (a na całym świecie 115 milionów), taki zasób łatwo dostępnej informacji jest bardzo łakomym kąskiem dla telemarketerów, akwizytorów i spamerów. Wykorzystują oni bazy do gromadzenia informacji, które następnie wykorzystywane są do realizacji własnych korzyści. Z biegiem czasu wzrasta liczba niepożądanych prób nawiązania kontaktu, a ich natręctwo potrafi być męczące. Znaczenie takich informacji jest tym większe, że w ostatnich latach kwitnie handel danymi osobowymi, czemu trudno jest zapobiec.

W skrajnych przypadkach jawność prywatnych danych, takich jak numer telefonu czy też adres zamieszkania, może być nawet niebezpieczna. Począwszy od natrętnych telefonów, a na niechcianych wizytach skończywszy, działania takie mogą zmącić prywatny spokój, a nękana osoba nigdy nie może być do końca pewna, kto pozyskał jej dane i jak zostaną one wykorzystane.
Rozwiązaniem może być rejestrowanie domen globalnych na dane firmy. Jest to jednak sensowne, jeżeli domena ma być z nią związana. Co jednak jeżeli jest to inicjatywa prywatna lub gdy Abonent nie ma takiej możliwości? Czy powinien poszukać innego rozszerzenia? Czy warto rezygnować z taniej domeny (19,90 zł netto za rejestrację w serwisie nazwa.pl), która jest jednocześnie najbardziej rozpoznawalna na świecie? Oczywiście, że nie.

Dane nie muszą być widoczne

Dane mogą zostać ukryte w sposób w pełni zgodny z istniejącymi przepisami, a jednocześnie bardzo wygodny dla Abonenta domeny. Rejestratorzy, umożliwiają swoim Klientom skorzystanie z usługi „Ukrywania danych”. Polega ona na zastąpieniu danych użytkownika domeny – zarówno osoby fizycznej, jak i przedsiębiorstwa danymi, które wskazują na usługodawcę. Tym sposobem osoby, które dane z bazy Whois chciałyby wykorzystać do własnych celów (które nie muszą być mile widziane przez Abonenta) nie będą miały takiej możliwości – natkną się na dane pośrednika, czyli np. firmy Whois Data Protection.

Polecamy serwis Telefony firmowe

Atrakcyjność takiego rozwiązania sprawia, że zainteresowanie nim wzrasta. Chcąc skorzystać z tej możliwości warto jednak zapoznać się dokładnie z regulaminem świadczonej usługi. Powinny się w nim znaleźć stosowne zapisy, które wpływają na bezpieczeństwo Abonenta i jego domeny. W pierwszej kolejności musi być obecna informacja na temat zakresu ukrywanych danych. Powinien on obejmować wszystkie informacje dostępne w bazie whois.com, czyli:

  • Abonent domeny;
  • kontakt techniczny;
  • kontakt administracyjny;
  • kontakt billingowy.

Istotne są również procedury stosowane przez usługodawcę w przypadku, gdy osoba zainteresowana będzie chciała nawiązać kontakt z Abonentem domeny. Usługodawca powinien przekazywać informacje i korespondencję przychodząca do użytkownika domeny, ale to, czy ze strony Abonenta nastąpi odzew zależy tylko i wyłącznie od niego samego.

Największe znaczenie ma jednak to, aby dotychczasowy Abonent zachowywał pełnię swoich praw do domeny. Oznacza to, że zgoda na zastąpienie swoich danych danymi usługodawcy nie powinna wiązać się ze zmianą statusu prawnego posiadanego adresu WWW.

Prywatne dane wystawione na widok publiczny mogą prowadzić do różnego rodzaju nieprzyjemności, których każdy zapewne wolałby uniknąć. Na szczęście poszerzany zakres usług udostępnianych przez rejestratorów sprawia, że wzrasta bezpieczeństwo korzystania z zasobów Internetu. Jednym z przejawów tego jest właśnie możliwość ukrywania danych Abonenta domeny globalnej. Takie rozwiązanie pozwala czuć się bezpiecznie zarówno firmom, jak i osobom fizycznym i w spokoju wykorzystywać potencjał posiadanego adresu WWW.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

REKLAMA

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA