REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta, Upadłość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Postępowanie upadłościowe bardzo rzadkie w Polsce

W wyniku postępowań upadłościowych wierzyciele odzyskują średnio 17 proc. swoich należności. Między innymi dlatego w Polsce wszczyna się niewiele tego rodzaju procedur – ok. 30 tys. w ciągu sześciu lat, czyli aż dziewięć razy mniej niż w Niemczech. Przyczyniają się do tego także przepisy prawne, wynika z nich bowiem, że wierzyciele prywatno-prawni uczestniczą w podziale funduszów masy upadłości w ostatniej kolejności i zazwyczaj nic już nie odzyskują. Sytuację w tym zakresie być może poprawi znowelizowane prawo upadłościowe.

Nowe prawo upadłościowe pomoże w naprawie przedsiębiorstw

W Sejmie trwają prace nad nowym prawem upadłościowym i restrukturyzacyjnym. Nowe przepisy mają zapewnić przedsiębiorstwom większe szanse na gospodarcze przeżycie. Do tej pory zbyt mocno koncentrowały się na procesie likwidacji, a za mało na naprawie – ocenia prof. Leszek Balcerowicz.

Jak złożyć wniosek o upadłość konsumencką na nowych zasadach?

Nowe przepisy o upadłości konsumenckiej poluzowały zasady ogłaszania upadłości konsumenckiej. Uproszczono i zmniejszono koszty składania wniosków o upadłość - mówi adwokat Michał Hajduk, który radzi też, o czym należy pamiętać przy składaniu takiego wniosku.

Upadłość konsumencka po nowelizacji

Niewypłacalność dłużnika, będącego osobą fizyczną, zwykle odbija się na całej jego rodzinie. Często taka osoba, nie posiada majątku z którego można byłoby przeprowadzić skuteczną egzekucję. Dla wierzyciela oznacza to dodatkowe koszty kolejnych prób wyszukania majątku przez komornika. Z tego powodu Ustawodawca postanowił wprowadzić do polskiego prawa instytucję „upadłości konsumenckiej”, która na zachodzi przynosi korzyść zarówno dłużnikom, jak i wierzycielom.

REKLAMA

Planujesz zimowy wypoczynek? - sprawdź co powinieneś wiedzieć

Planując zimowy wyjazd, musimy mieć na względzie, że choć z prawnego z punktu widzenia nie różni się on specjalnie od wakacyjnego letniego wyjazdu, to faktycznie jego organizacja wymaga dużo więcej uwagi. Jak zaplanować zimowy wyjazd?

Jakie zmiany w upadłości konsumenckiej w 2015 r.

31 grudnia, wchodzi w życie nowelizacja ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze, czyli tzw. ustawa o upadłości konsumenckiej. Zgodnie z nowymi przepisami konsumentowi, który popadł w tzw. „spiralę długów” łatwiej będzie ogłosić upadłość. Konsekwencją ogłoszenia upadłości konsumenckiej będzie natomiast tzw. „nowy start”, czyli umorzenie całości lub części długów.

Wysokie kary za rozsyłanie spamu

Konsument będzie miał 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej na odległość, będzie mu też łatwiej zwrócić towar zakupiony online. To główne zmiany, które na mocy ustawy o prawach konsumenta wejdą w życie 25 grudnia. Nowe przepisy zakazują również wysyłania reklamowych e-maili i telemarketingu osobom, które nie wyraziły na to zgody, co powinno ucieszyć konsumentów.

Jakie zmiany dla przedsiębiorców wprowadza nowe prawo ochrony konsumentów?

25 grudnia br., wchodzi w życie Ustawa o prawach konsumenta, co oznacza wiele nowych obowiązków dla przedsiębiorców i większą ochronę praw konsumentów. Jakie zmiany dla przedsiębiorców wprowadza nowe prawo ochrony konsumentów?

REKLAMA

Upadłość konsumencka w 2015 r.

Prawo upadłościowe i naprawcze w swoich regulacjach umożliwia osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej ogłoszenie upadłości konsumenckiej w razie niewypłacalności. W 2015 r. wejdzie w życie obszerna nowelizacja wprowadzająca uproszczenie w upadłości konsumenckiej. Do ważnych zmian należy m.in. skrócenie maksymalnego okresu spłaty zobowiązań konsumenta.

Konsekwencje dla przedsiębiorców wprowadzenia zmian w prawach konsumenta

Już 25 grudnia 2014 r. wejdzie w życie ustawa o prawach konsumenta, której celem jest zwiększenie ochrony osób prywatnych zawieranych z przedsiębiorcami, w szczególności poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość. Nowe przepisy będą jednak mniej korzystne dla małych przedsiębiorców.

Zmiany w ubezpieczeniach inwestycyjnych

Projekt ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej wprowadzi udogodnienia dla konsumentów. Ubezpieczyciel w pierwszej kolejności będzie zobowiązany sprawdzić potrzeby swojego klienta oraz jego sytuację finansową. Dzięki temu ubezpieczenia inwestycyjne będą mniej ryzykowne.

Zmiana regulaminu akcji promocyjnej o charakterze nieciągłym

Prawidłowe przeprowadzenie akcji promocyjnej – o charakterze nieciągłym bądź ciągłym, wiąże się w pierwszej kolejności ze sporządzeniem regulaminu promocji. Obowiązek sporządzenia regulaminu nie wynika jednakże bezpośrednio z przepisów prawa. Czy można zmienić regulamin w czasie trwania promocji o charakterze nieciągłym?

UOKiK przygotował specjalny portal dla konsumentów i przedsiębiorców

UOKiK przygotował specjalny portal, który ma pomóc sprzedawcom internetowym przygotować się do zmian, jakie niesie ustawa konsumencka wchodząca w życie 25 grudnia. Dzięki ujednoliceniu przepisów w całej UE firmom ma być łatwiej działać na rynkach zagranicznych.

Nowe prawo ochrony konsumenta a rozwoju e-commerce

Coraz więcej przedsiębiorców sięga po e-commerce jako kanał dotarcia do klientów. Powinni zatem wiedzieć, że koniec roku przyniesie internetowym sprzedawcom duże zmiany. Jeśli nie dostosują się w porę do nowych przepisów, będą narażeni na ryzyko grzywny lub kary ze strony UOKiK. Muszą też liczyć się z możliwością utraty zaufania klientów, które w tej formie handlu jest towarem niezbędnym i wrażliwym.

Czy dostawca internetu odpowiada za jego jakość?

Twoje łącze internetowe działa wolno? Transfer danych jest znacznie wolniejszy, niż wynikałoby z wybranego planu taryfowego? Takie sytuacje się zdarzają i nie są wcale wyjątkowe. Koniecznie przeczytaj poniższy tekst, aby dowiedzieć się, co możesz z tym zrobić.

Dlaczego nowe firmy upadają?

Coraz więcej nowych firm jest rejestrowanych, a jeszcze więcej upada. We samym wrześniu zarejestrowano 23 628 nowych jednoosobowych działalności a 24 380 firm zniknęło z rejestrów. Dlaczego tak się dzieje, że nowe firmy upadają?

Nowe prawo restrukturyzacyjne w Sejmie

Projekt nowego prawa restrukturyzacyjnego przyjęty przez rząd trafił do Sejmu. Zakłada wprowadzenie lepszej ochrony dla firm przed bankructwem, zachowaniem miejsc pracy oraz znaczne ograniczenie nieuczciwej konkurencji wśród przedsiębiorców. Zmiany mają wejść obowiązywać od 1 września 2015 r.

Nowe prawo konsumenckie i zmiany w e - sklepach

Pod koniec 2014 r. wejdzie w życie nowa ustawa o prawie konsumentów. Wprowadzi zmiany wzmacniające pozycję konsumentów, a przedsiębiorcom da możliwość rozwoju. Właściciele e – sklepów rozpoczęli już działania zmierzające do dostosowania swoich biznesów do nowych wymogów.

Wykreślenie z rejestru spółki w upadłości

Wobec spółki, która jest niewypłacalna względem swoich wierzycieli może być prowadzone postępowanie likwidacyjne bądź upadłościowe. W przypadku likwidacji majątku spółki powoływany jest syndyk masy upadłości, który po zakończeniu postępowania występuje z wnioskiem o wykreślenie spółki z rejestru

Zmiany w upadłości konsumenckiej w 2015 roku

23 września 2014 r. Prezydent RP podpisał zmianę wadliwych przepisów o upadłości konsumenckiej i polski konsument otrzymał łatwiejszy dostęp do procedury ogłoszenia upadłości w sytuacji nadmiernego zadłużenia. Będzie to nowa szansa dla osób, które popadły w kłopoty finansowe nie ze swojej winy. Nowy start dla wielu osób, także dla bohaterki naszego artykułu.

Nowe przepisy o upadłości konsumenckiej podpisane przez Prezydenta

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelę o upadłości konsumenckiej - podała jego kancelaria. Ustawa łagodzi obowiązujące rygory dla konsumentów, którzy chcą ogłosić niewypłacalność. Zdaniem autorów zmiany jest ona potrzebna, bo dotychczasowe prawo jest martwe.

Szkolenie "Nowe prawo konsumenckie - konsekwencje prawne nowej ustawy o prawach konsumenta" - 25 września 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Nowe prawo konsumenckie - konsekwencje prawne nowej ustawy o prawach konsumenta", które odbędzie się 25 września 2014 r. w Warszawie.

Co to znaczy być niewypłacalnym i kiedy należy "ogłosić upadłość"?

W razie niewypłacalności i niemożności spłaty długów, firmy podejmują decyzję o złożeniu wniosku o ogłoszenie upadłości. Upadłość oznacza niemożność wykonania swoich zobowiązań pieniężnych. Kiedy przedsiębiorcy zobowiązani są „ogłosić upadłość”?

Kto może, a kto musi złożyć wniosek o głoszenie upadłości?

Moment, kiedy należy złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości, należy w porę zauważyć, gdyż w takiej sytuacji dłużnik ma dwa tygodnie na zgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości.

Nowe prawo restrukturyzacyjne przyjęte przez rząd

1 czerwca 2015 r. wejdzie w życie ustawa prawo restrukturyzacyjne, które zapewni przedsiębiorcom skorzystanie z procedur restrukturyzacyjnych z zachowaniem ochrony praw wierzycieli.

Sejm uchwalił nowe zasady upadłości konsumenckiej

Sejm uchwalił nowelizację prawa upadłościowego i naprawczego oraz dwóch innych ustaw. Nowe regulacje mają przyznawać obywatelom w trudnej sytuacji możliwość szybkiego powrotu do pracy. Wiąże się to również z odzyskanie, zdolności kredytowej.

Co grozi za nieprawidłowe oznakowanie produktu?

Producenci zdają sobie sprawę z siły oznaczeń zamieszczonych na opakowaniach produktu. By podnieść sprzedaż, potrafią się czasem uciekać do nieuczciwych praktyk konsumenckich. Co im za to grozi?

Postępowanie mediacyjne w sprawach konsumenckich

Konsument, którego prawa zostały naruszone może dochodzić polubownego rozstrzygnięcia sporu z przedsiębiorcą przez sądem polubownym przy właściwych inspektorach Inspekcji Handlowej. Aby uniknąć drogi sądowej, można wszcząć postępowanie mediacyjne, które zrealizuje Izba Handlowa.

Odpowiedzialność linii lotniczych za wykonanie lotu

Korzystanie z usług linii lotniczych cieszy się w Polsce coraz większą popularnością, zwłaszcza podczas planowania wyjazdów urlopowych. Przewoźnicy lotniczy oferują nam swoje usługi nie tylko w ramach zorganizowanych imprez turystycznych, ale także wyjazdów indywidualnych. O czym należy pamiętać, decydując się na skorzystanie z oferty danej linii lotniczej, aby – w razie pojawienia się kłopotów – prawidłowo i satysfakcjonująco dla nas rozwiązać problem?

Lepsza ochrona roszczeń pracowniczych

W przypadku niewypłacalności przedsiębiorcy, którego upadłość ogłasza zagraniczny sąd, zwalniani pracownicy otrzymają zaległe świadczenia. Zwiększona ochrona roszczeń pracowników ma miejsce w przypadku wszczęcia tzw. wtórnego postępowania upadłościowego.

Nowe formy wsparcia dla przedsiębiorców

22 lipca 2014 r. Rada Ministrów przyjęła projekt Ministerstwa Gospodarki - Polityka Nowej Szansy. Zakłada on nowe rodzaje wsparcia dla przedsiębiorców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowo - ekonomicznej oraz tym, którzy ponownie rozpoczynają działalność.

Jak zmieni się prawo konkurencji w 2015 roku?

Przedsiębiorcy zaangażowani w nielegalne zmowy cenowe od stycznia 2015 roku będą zagrożeniu dużo wyższymi karami. Po nowelizacji Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów kary będą nakładane bezpośrednio na osoby odpowiedzialne za powstanie zmowy, a nie na całą spółkę. Wzrosną też uprawnienia UOKiK-u w zakresie kontroli koncentracji rynku i wydawania ostrzeżeń publicznych.

Nowe prawa konsumenta a obowiązki przedsiębiorców

24 czerwca 2014 r. w Dzienniku Ustaw została opublikowana ustawa o prawach konsumenta, która zacznie obowiązywać po upływie 6 miesięcy. Nowe przepisy wprowadzają więcej praw po stronie konsumenta i więcej obowiązków ze strony przedsiębiorców.

Możliwa upadłość konsumencka osób fizycznych

Sejm rozpatrzył projekt nowelizacji ustawy prawo upadłościowe i naprawcze. Projekt pozwala ogłosić upadłość konsumencką osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej.

Nowe prawa dla kupujacych przez internet z półrocznym opóźnieniem

Z półrocznym opóźnieniem zaczną w Polsce obowiązywać nowe przepisy o prawach konsumenta kupującego m.in. w sieci. Zgodnie z dyrektywą powinny one wejść w życie w połowie czerwca, jednak odpowiednią ustawę dopiero podpisał prezydent. Nowe przepisy w ocenie ekspertów mają przyczynić się do rozwoju handlu w internecie. Zyskają przede wszystkim klienci, którzy będą mieli większą jasność, co i po jakiej cenie zamawiają, będą też mogli łatwiej reklamować towar. Dla przedsiębiorców początkowo będzie to oznaczało konieczność przystosowania się do nowych wymogów, ale w konsekwencji wzajemne relacje sklepów i klientów będą łatwiejsze.

Obowiązują nowe zasady reklamacji usług telekomunikacyjnych

8 czerwca weszło w życie rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji dotyczące zasad składania reklamacji usług telekomunikacyjnych. Od teraz będzie możliwy wybór formy, w jakiej będzie składana reklamacja.

Wniosek o ogłoszenie upadłości likwidacyjnej małego przedsiębiorcy

Przedsiębiorcy nie zdają sobie sprawy, że prawo nakłada na nich obowiązek złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości, gdy są oni niewypłacalni (tzn. gdy nie wykonują oni swoich wymagalnych zobowiązać pieniężnych, czyli krótko mówiąc zalegają z zapłatą rachunków, faktur, podatków, itp.). Co powinien zawierać wniosek o ogłoszenie upadłości likwidacyjnej firmy?

Łatwiejszy proces ogłoszenia upadłości konsumenckiej

Upadłość konsumencka powoli staje się martwą instytucją, co rodzi konieczność zmiany przepisów na łagodniejsze. Takie zmiany budzą jednak wątpliwości, czy nie spowodują nadużyć tej formy upadłości przez nieuczciwych kontrahentów.

„Termin przydatności do spożycia” a „data minimalnej trwałości”, czym się różnią?

Data przydatności do spożycia to jedna z najczęściej sprawdzanych przez Polaków informacji zamieszczona na etykiecie produktów spożywczych. Jednak tak samo jak w przypadku czytania składu produktu spożywczego, konsument nie zawsze potrafi prawidłowo zinterpretować informację dotyczącą trwałości kupowanego produktu.

Etykieta produktu spożywczego – producent nie może oszukiwać konsumenta

Coraz częściej promowane są akcje zachęcające konsumentów do dokładnego analizowania etykiet kupowanych przez siebie produktów w celu zwiększenia społecznej wiedzy o spożywanej żywności i podniesieniu, jakości spożywanych produktów. Mimo wielu akcji nadal jednak za mało Polaków zwraca uwagę na informacje zawarte na etykietach lub traktuje je pobieżnie często nie rozumiejąc, co zawierają.

Upadłość pracodawcy a ekwiwalent za zaległy urlop

W przypadku ogłoszenia upadłości likwidacyjnej spółki, wyegzekwowanie należnego pracownikom ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy staje się trudniejsze, ale nadal jest możliwe. Jak to zrobić i gdzie należy złożyć stosowne dokumenty?

Zasady rozpatrywania reklamacji przez instytucje finansowe

Konsument ma prawo do składania reklamacji w związku z niewłaściwie świadczonymi usługami przez instytucje finansowe. Proces rozpatrywania reklamacji powinien zostać przeprowadzony bezzwłocznie, a także powinien cechować się rzetelnością, wnikliwością, obiektywizmem oraz poszanowaniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa i dobrych obyczajów.

Spór konsumenta z instytucja finansową

Konflikt pomiędzy konsumentem a instytucją finansową może być rozwiązany nie tylko za pośrednictwem organu sądowego. Jako konsumenci możemy korzystać z pomocy instytucji takich jak miejski i powiatowy rzecznik konsumentów, rzecznik ubezpieczonych, arbiter bankowy czy Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego.

Większa ochrona danych osobowych w sieci

12 marca Parlament Europejski przyjął nowelizację przepisów dotyczących ochrony danych osobowych przesyłanych do krajów trzecich. Takie działania mają zapewnić większe bezpieczeństwo obywateli a firmom ułatwić pracę za granicą. Dodatkowo zwiększono wysokość kar do 100 mln euro bądź 5% globalnych obrotów za nieprzestrzeganie prawa.

Czy od odstąpienia od umowy na odległość grozi kara?

Konsument, który dokonał zakupu na odległość czyli na przykład za pomocą sklepu internetowego ma prawo odstąpić od umowy bez podawania przyczyn w wyznaczonym terminie. Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 2011/83/UE termin ten zostanie wydłużony w czerwcu 2014r.

Czym jest gwarancja europejska?

Gwarancja europejska oznacza dokument gwarancyjny wystawiony najczęściej przez producenta, który jest ważny na terenie wszystkich Państw Członkowskich Unii Europejskiej. Termin gwarancji europejskiej jest terminem potocznym i występuję jedynie w praktyce.

Jakie prawa mają konsumenci? – nowe przepisy

W nowo przyjętej ustawie o prawach konsumenta zostały ujednolicone przepisy dotyczące zawierania umów z konsumentami w lokalu firmy, poza lokalem przedsiębiorstwa oraz przez internet. Co to oznacza dla klientów ? Otóż będą oni mogli odstąpić od umowy w terminie 14 dni jeżeli umowa została zawarta na odległość.

Szybki kredyt konsumencki? Warto przemyśleć

Szereg portali internetowych na każdym kroku kusi konsumentów swoimi ofertami szybkich kredytów. Nie zawsze jednak jest to przemyślana decyzja. Czynników jest wiele – zagraniczna wycieczka last minute, zakup sprzętu po promocyjnej cenie i wiele innych. Na co należy uważać przy zaciąganiu szybkiego kredytu?

Jak ogłosić upadłość jednoosobowej firmy?

Często zdarza się, że firmy prowadzone przez prywatnych przedsiębiorców borykają się z problemami finansowymi w związku z ze sporą konkurencją ze strony dużych korporacji działających w danej branży. Czy jednoosobowa firma może ogłosić upadłość? Jak prawidłowo ją przeprowadzić?

Przepisy dotyczące zakupów w sieci jednolite w całej UE

Unia Europejska przygotowuje wdrożenie nowych przepisów dotyczących zakupów w sieci i prawach konsumenta. Przedsiębiorcy obawiają się wprowadzania zmian w branży e-commerce, jednakże prace jeszcze trwają.

REKLAMA