REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady rozpatrywania reklamacji przez instytucje finansowe

Aleksandra Kłoczko
Zasady rozpatrywanie reklamacji przez instytucje finansowe. fot. Fotolia
Zasady rozpatrywanie reklamacji przez instytucje finansowe. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Konsument ma prawo do składania reklamacji w związku z niewłaściwie świadczonymi usługami przez instytucje finansowe. Proces rozpatrywania reklamacji powinien zostać przeprowadzony bezzwłocznie, a także powinien cechować się rzetelnością, wnikliwością, obiektywizmem oraz poszanowaniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa i dobrych obyczajów.

Prawo do informacji 

Każda instytucja finansowa powinna poinformować swoich klientów, że przysługuje im prawo do złożenia reklamacji od świadczonych usług. Informacja powinna zostać udzielana w momencie zawierania z klientem umowy ze wskazaniem w szczególności na: (1) dopuszczalną formę złożenia reklamacji, (2) miejsce złożenia reklamacji, (2) termin udzielenia odpowiedzi zwrotnej na reklamację, (3) sposobie w jaki klient zostanie poinformowany o rozpatrzeniu reklamacji.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Forma składanej reklamacji

Zgodnie z wymogami przedstawionymi w załączniku do uchwały KNF z dnia 10 maja 2011r. instytucja finansowa powinna umożliwić klientowi złożenie reklamacji w jednej ze swoich placówek, za pośrednictwem posłańca, poczty bądź osobiście. Wniosek o reklamację może być również złożony przez osobę upoważnioną przez klienta w formie pisemnej, chyba że reklamacja dotyczy sytuacji w której tego typu zabieg nie jest możliwy, ale o tym fakcie klient powinien zostać poinformowany na etapie zawierania umowy.

Reklamacja wadliwego środka trwałego

Odpowiedź na złożoną reklamację

Instytucja finansowa powinna udzielić odpowiedzi na reklamację w sposób rzetelny w terminie nie przekraczającym 30 dni od dnia otrzymania reklamacji od klienta. Opóźnienie jest możliwe jedynie w wyjątkowych przypadkach, które powinny być odpowiednio przez instytucje finansową uargumentowane, lecz termin opóźnienia nie powinien przekroczyć 90dni. Odpowiedź powinna być udzielona w formie pisemnej bądź w innej formie ustalonej bezpośrednio z klientem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w działalności banków od 2014 r.

Treść odpowiedzi powinna zawierać opis zgłoszonego problemu, wyczerpujące uzasadnienie przedstawionej decyzji oraz wskazać osobę, która udzieliła odpowiedzi. Jeżeli roszczenia klienta nie zostaną uwzględnione, odpowiedź na reklamację powinna zawierać również pouczenie o możliwości odwołania się od decyzji, skorzystania z instytucji mediacji, wniesienia sprawy do sądu polubownego bądź o możliwości wniesienia sprawy do sądu powszechnego.

Instytucje do których konsument może się zwrócić

Jeżeli klient napotka problemy w czasie dochodzenia swoich roszczeń, może on zwrócić się do specjalnych instytucji z prośbą o wsparcie. Konsument może zwrócić się o pomoc do Miejskich i Powiatowych Rzeczników Konsumenta oraz do Rzecznika Ubezpieczonych (dotyczy rynku emerytalnego i ubezpieczeniowego). Spór można także wyjaśnić polubownie jeżeli instytucja finansowa przewiduje możliwość takiego rozwiązania.

Jak uczynić banki bezpieczniejszymi i jak zapobiegać praniu brudnych pieniędzy?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

Idą zmiany. Co czeka producentów i użytkowników elektroniki konsumenckiej w 2025 r.?

W 2025 roku branża elektroniki użytkowej czeka rewolucja – od standaryzacji ładowarek do smartfonów, przez obowiązkowy recykling baterii, aż po prawo do naprawy. A do tego wszystkiego… nieprzewidywalna polityka Donalda Trumpa. Co jeszcze wpłynie na przyszłość technologii?

REKLAMA

Wyższe składki ZUS w 2025 roku [Kierowcy]

Znamy kwotę przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia na 2025 rok. Średnia krajowa wzrośnie o 850 zł. Oznacza to wyższe składki ZUS, a także wzrost kosztów zatrudnienia kierowców w transporcie międzynarodowym.

Zbiorowa mądrość. Współpraca między zespołami w Grupie Eurocash

Nie od dziś wiadomo, że praca zespołowa umożliwia wykorzystanie różnorodnych umiejętności i doświadczeń pracowników, a przez to sprzyja ich kreatywności – różne perspektywy i pomysły wzajemnie się napędzają, prowadząc do innowacyjnych rozwiązań. Wspólna praca buduje także zaangażowanie i motywację wśród pracowników, ponieważ czują się oni częścią większej całości. Dzięki wzajemnemu wsparciu i kontroli zmniejsza się ryzyko błędów, co z kolei przyczynia się do osiągania lepszych wyników firmy. Wie o tym Eurocash, a współpraca zespołowa stała się częścią strategii biznesowej Grupy.

REKLAMA