REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady rozpatrywania reklamacji przez instytucje finansowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Kłoczko
Zasady rozpatrywanie reklamacji przez instytucje finansowe. fot. Fotolia
Zasady rozpatrywanie reklamacji przez instytucje finansowe. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Konsument ma prawo do składania reklamacji w związku z niewłaściwie świadczonymi usługami przez instytucje finansowe. Proces rozpatrywania reklamacji powinien zostać przeprowadzony bezzwłocznie, a także powinien cechować się rzetelnością, wnikliwością, obiektywizmem oraz poszanowaniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa i dobrych obyczajów.

Prawo do informacji 

Każda instytucja finansowa powinna poinformować swoich klientów, że przysługuje im prawo do złożenia reklamacji od świadczonych usług. Informacja powinna zostać udzielana w momencie zawierania z klientem umowy ze wskazaniem w szczególności na: (1) dopuszczalną formę złożenia reklamacji, (2) miejsce złożenia reklamacji, (2) termin udzielenia odpowiedzi zwrotnej na reklamację, (3) sposobie w jaki klient zostanie poinformowany o rozpatrzeniu reklamacji.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Forma składanej reklamacji

Zgodnie z wymogami przedstawionymi w załączniku do uchwały KNF z dnia 10 maja 2011r. instytucja finansowa powinna umożliwić klientowi złożenie reklamacji w jednej ze swoich placówek, za pośrednictwem posłańca, poczty bądź osobiście. Wniosek o reklamację może być również złożony przez osobę upoważnioną przez klienta w formie pisemnej, chyba że reklamacja dotyczy sytuacji w której tego typu zabieg nie jest możliwy, ale o tym fakcie klient powinien zostać poinformowany na etapie zawierania umowy.

Reklamacja wadliwego środka trwałego

Odpowiedź na złożoną reklamację

Instytucja finansowa powinna udzielić odpowiedzi na reklamację w sposób rzetelny w terminie nie przekraczającym 30 dni od dnia otrzymania reklamacji od klienta. Opóźnienie jest możliwe jedynie w wyjątkowych przypadkach, które powinny być odpowiednio przez instytucje finansową uargumentowane, lecz termin opóźnienia nie powinien przekroczyć 90dni. Odpowiedź powinna być udzielona w formie pisemnej bądź w innej formie ustalonej bezpośrednio z klientem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w działalności banków od 2014 r.

Treść odpowiedzi powinna zawierać opis zgłoszonego problemu, wyczerpujące uzasadnienie przedstawionej decyzji oraz wskazać osobę, która udzieliła odpowiedzi. Jeżeli roszczenia klienta nie zostaną uwzględnione, odpowiedź na reklamację powinna zawierać również pouczenie o możliwości odwołania się od decyzji, skorzystania z instytucji mediacji, wniesienia sprawy do sądu polubownego bądź o możliwości wniesienia sprawy do sądu powszechnego.

Instytucje do których konsument może się zwrócić

Jeżeli klient napotka problemy w czasie dochodzenia swoich roszczeń, może on zwrócić się do specjalnych instytucji z prośbą o wsparcie. Konsument może zwrócić się o pomoc do Miejskich i Powiatowych Rzeczników Konsumenta oraz do Rzecznika Ubezpieczonych (dotyczy rynku emerytalnego i ubezpieczeniowego). Spór można także wyjaśnić polubownie jeżeli instytucja finansowa przewiduje możliwość takiego rozwiązania.

Jak uczynić banki bezpieczniejszymi i jak zapobiegać praniu brudnych pieniędzy?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prognozy: zamiast powrotu Koniunktury, europejskie firmy może dotknąć fala bankructw na niespotykaną dotąd skalę

Po kilku latach wysokiej inflacji i restrykcyjnej polityki pieniężnej banków centralnych, europejskie przedsiębiorstwa z nadzieją patrzyły na rok 2025, oczekując wreszcie wzrostu gospodarczego. W obecnej sytuacji geopolitycznej trudno jednak zachować optymizm.

Kontrole podatkowe. 2025 rok przyniósł ważną zmianę, ale to dopiero początek ułatwień

Urzędy skarbowe przeprowadzają kontrole podatkowe od kiedy tylko istnieją podatki. Zmienia się jedynie charakter służb kotrolnych oraz zasady przeprowadzania samych kontroli. Kluczowe zmiany w kontroli podatkowej nastąpiły z początkiem 2025 roku, choć nie wszyscy o nich pamiętają.

Mobbing w pracy: jak rozpoznać i chronić się przed nim?

Poznaj definicję, przyczyny i formy mobbingu oraz praktyczne sposoby ochrony przed nim – wszystkie wskazówki prosto z rozmowy z ekspertką Katarzyną Bednarczykówą, autorką książki "Masz się łasić".

Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

REKLAMA

Badania Uniwersytetu Stanford: Polscy programiści odnoszą największe korzyści z AI [KOMENTARZ]

Polska błyszczy wśród europejskich krajów pod względem produktywności programistów korzystających z AI. Jednak niska adopcja technologii i wysoki poziom poprawek stawiają pytania o jakość i przyszłość. O tym, jak interpretować wyniki badań ze Stanford opowiedział członek zespołu badawczego.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

REKLAMA