REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady rozpatrywania reklamacji przez instytucje finansowe

Aleksandra Kłoczko
Zasady rozpatrywanie reklamacji przez instytucje finansowe. fot. Fotolia
Zasady rozpatrywanie reklamacji przez instytucje finansowe. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Konsument ma prawo do składania reklamacji w związku z niewłaściwie świadczonymi usługami przez instytucje finansowe. Proces rozpatrywania reklamacji powinien zostać przeprowadzony bezzwłocznie, a także powinien cechować się rzetelnością, wnikliwością, obiektywizmem oraz poszanowaniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa i dobrych obyczajów.

Prawo do informacji 

Każda instytucja finansowa powinna poinformować swoich klientów, że przysługuje im prawo do złożenia reklamacji od świadczonych usług. Informacja powinna zostać udzielana w momencie zawierania z klientem umowy ze wskazaniem w szczególności na: (1) dopuszczalną formę złożenia reklamacji, (2) miejsce złożenia reklamacji, (2) termin udzielenia odpowiedzi zwrotnej na reklamację, (3) sposobie w jaki klient zostanie poinformowany o rozpatrzeniu reklamacji.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Forma składanej reklamacji

Zgodnie z wymogami przedstawionymi w załączniku do uchwały KNF z dnia 10 maja 2011r. instytucja finansowa powinna umożliwić klientowi złożenie reklamacji w jednej ze swoich placówek, za pośrednictwem posłańca, poczty bądź osobiście. Wniosek o reklamację może być również złożony przez osobę upoważnioną przez klienta w formie pisemnej, chyba że reklamacja dotyczy sytuacji w której tego typu zabieg nie jest możliwy, ale o tym fakcie klient powinien zostać poinformowany na etapie zawierania umowy.

Reklamacja wadliwego środka trwałego

Odpowiedź na złożoną reklamację

Instytucja finansowa powinna udzielić odpowiedzi na reklamację w sposób rzetelny w terminie nie przekraczającym 30 dni od dnia otrzymania reklamacji od klienta. Opóźnienie jest możliwe jedynie w wyjątkowych przypadkach, które powinny być odpowiednio przez instytucje finansową uargumentowane, lecz termin opóźnienia nie powinien przekroczyć 90dni. Odpowiedź powinna być udzielona w formie pisemnej bądź w innej formie ustalonej bezpośrednio z klientem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w działalności banków od 2014 r.

Treść odpowiedzi powinna zawierać opis zgłoszonego problemu, wyczerpujące uzasadnienie przedstawionej decyzji oraz wskazać osobę, która udzieliła odpowiedzi. Jeżeli roszczenia klienta nie zostaną uwzględnione, odpowiedź na reklamację powinna zawierać również pouczenie o możliwości odwołania się od decyzji, skorzystania z instytucji mediacji, wniesienia sprawy do sądu polubownego bądź o możliwości wniesienia sprawy do sądu powszechnego.

Instytucje do których konsument może się zwrócić

Jeżeli klient napotka problemy w czasie dochodzenia swoich roszczeń, może on zwrócić się do specjalnych instytucji z prośbą o wsparcie. Konsument może zwrócić się o pomoc do Miejskich i Powiatowych Rzeczników Konsumenta oraz do Rzecznika Ubezpieczonych (dotyczy rynku emerytalnego i ubezpieczeniowego). Spór można także wyjaśnić polubownie jeżeli instytucja finansowa przewiduje możliwość takiego rozwiązania.

Jak uczynić banki bezpieczniejszymi i jak zapobiegać praniu brudnych pieniędzy?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA