REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamacja wadliwego środka trwałego

Ewa Szpytko
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firmy wykorzystujące w swojej działalności środki trwałe mogą spotkać się z koniecznością ich wymiany gwarancyjnej ze względu na awarię czy wadliwość sprzętu. Ponieważ gwarancja dotycząca maszyn czy innych urządzeń obejmuje zwykle przynajmniej okres 12 miesięcy, reklamacja urządzenia może nastąpić już po wprowadzeniu rzeczy do ewidencji środków trwałych, a tym samym po rozpoczęciu dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Jak reklamacja wadliwego sprzętu wpływa na ewidencję środków trwałych i ich amortyzację?

Reklamacja a amortyzacja środka trwałego

REKLAMA

Jedną z możliwości jakie daje gwarancja na dany towar, jest wymiana na całkowicie nowy egzemplarz. Jeżeli właśnie z takiej wymiany skorzysta przedsiębiorca i w ramach gwarancji odda wadliwy egzemplarz, powinien on również zaprzestać jego dalszej amortyzacji, jak również wykreślić go z ewidencji środków trwałych firmy. Naliczone do tego czasu odpisy amortyzacyjne ujęte w kosztach podatkowych pozostają nie zmienione. Przedsiębiorca nie ma bowiem obowiązku dokonywania ich korekty w związku z wymianą wadliwego sprzętu.

REKLAMA

Biorąc pod uwagę brzmienie art 22h ust. 1 pkt 1 updof odpowiednio art. 16h ust. 1 pkt 1 updop, odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych dokonuje się do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór. Ostatni więc odpis wadliwego środka trwałego, który będzie podlegał likwidacji, zostanie dokonany w miesiącu, w którym wadliwy sprzęt zostanie postawiony do likwidacji.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

W momencie gdy dochodzi do wymiany, urządzenie wadliwe należy wykreślić z ewidencji środków trwałych firmy i zaprzestać dokonywania dalszych odpisów amortyzacyjnych. Przy dokonywaniu likwidacji środka trwałego niezamortyzowana część nie będzie kosztem podatkowym jak to ma miejsce np. przy sprzedaży środka trwałego.

Otrzymany w ramach gwarancji nowy sprzęt będzie oddzielnym środkiem trwałym firmy. Dlatego też następnie należałoby wprowadzić, otrzymany w ramach wymiany gwarancyjnej, nowy sprzęt do ewidencji środków trwałych firmy. Wartość początkowa nowego sprzętu i data jego wprowadzenia do środków trwałych powinna wynikać z faktury otrzymanej przy wymianie gwarancyjnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Zaległe składki ZUS a podatek

REKLAMA

Ponieważ na skutek zwrotu wadliwego towaru podatnik nie ma obowiązku korygowania kosztów o dokonane już odpisy amortyzacyjne, po wprowadzeniu do ewidencji nowej otrzymanej w ramach wymiany maszyny przedsiębiorca powinien uwzględnić dokonane już i zaliczone do kosztów odpisy amortyzacyjne. Dlatego też z naliczonej amortyzacji nowo otrzymanego składnika, część odpisów odpowiadająca tym ujętym już w kosztach podczas amortyzacji pierwotnej maszyny, nie będzie stanowiła kosztów podatkowych.

Sprawa wymiany środka trwałego w ramach umowy gwarancyjnej była przedmiotem wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie interpretacji indywidualnej z dnia 15 marca 2010 roku (IPPB1/415-889/09-5/AM), w której to również organ podatkowy uznał, iż nowo otrzymany środek trwały podlega amortyzacji od miesiąca następującego po wprowadzeniu go do ewidencji środków trwałych “(...)Przy czym zaliczając w ciężar kosztów odpisy amortyzacyjne należy pamiętać o zapisie art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z nim, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom m.in. na nabycie, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Skoro odpisy amortyzacyjne od wadliwego składnika majątku zaliczane były do kosztów, pomniejszając tym samym podstawę opodatkowania, odpisy amortyzacyjne od nowo otrzymanego składnika w wysokości im odpowiadającej nie będą stanowiły kosztów podatkowych.(...)”.

Zobacz: Nota korygująca może skorygować dane nabywcy

Podczas wymiany w ramach umowy gwarancyjnej wadliwego sprzętu przedsiębiorca powinien przede wszystkim zwrócić uwagę, iż zarówno wadliwy sprzęt jak nowy będą traktowane jako oddzielne środki trwałe. Dodatkowo jeżeli odpisy amortyzacyjne wadliwego środka trwałego zostały zaliczone do kosztów podatkowych, przy amortyzacji nowego sprzętu otrzymanego w zamian za wadliwy należy je uwzględnić aby nie dublować kosztów.

Zobacz: Czy wszystkie zakupy należy ujmować w ewidencji VAT?

 

 

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA