REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fakturowanie 2014 - nowe terminy wystawiania faktur

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Angelika Borowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z początkiem roku 2014 wszelkie regulacje dotyczące wystawiania faktur zostaną umieszczone bezpośrednio w ustawie o VAT, w związku z czym przestanie obowiązywać Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Przepisy dotyczące fakturowania będą znajdowały się w art. 106a - 106q ustawy. Generalnie w zakresie elementów jakie powinna posiadać faktury, nic się nie zmieni. Modyfikacji ulegną między innymi terminy wystawiania faktur.

REKLAMA

Fakturowanie 2014

Kwestie związane z terminami wystawiania faktur w 2014 roku zostały określone w nowo dodanym  art.106i ustawy o VAT. Według ogólnej zasady podatnik będzie zobligowany do sporządzenia faktury nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę. Natomiast aktualnie, przedsiębiorca ma obowiązek wystawienia faktury w ciągu 7 dni od dnia dostawy towaru lub wykonania usługi.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Faktury zaliczkowe

REKLAMA

Do końca roku 2013 podatnicy mają obowiązek sporządzenia ich w terminie 7 dni od dnia, w którym zaliczkę otrzymano. Od stycznia 2014 roku przedsiębiorcy będący czynnymi podatnikami VAT, którzy przed wykonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymają całość lub część zapłaty, co do zasady, będą musieli wystawić fakturę nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy.

Faktur zaliczkowych nie wystawia się dla transakcji dotyczących wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz czynności określonych w art. 19 ust. 5 pkt 4 (np. dostawa energii elektrycznej, świadczenie usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, świadczenie usług stałej obsługi prawnej i biurowej itd.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Jak korzystnie opodatkować spółki osobowe?

Usługi budowlane i budowlano-montażowe

Od powyższej reguły istnieje szereg odstępstw jak chociażby usługi budowlane i budowlano-montażowe. Jak reguluje art. 106i ust. 3 pkt 1 ustawy w przypadku ich świadczenia obowiązek wystawienia faktury powstaje nie później niż 30 dnia od dnia wykonania usług.

Dostawa książek drukowanych

Nie później niż 60 dnia od dnia wydania towarów należy sporządzić fakturę dla dostawy książek drukowanych (PKWiU ex 58.11.1) - z wyłączeniem map i ulotek - oraz gazet, czasopism i magazynów, drukowanych (PKWiU ex 58.13.1 i PKWiU ex 58.14.1).

Jednak gdy umowa przewiduje rozliczenie zwrotów wydawnictw, fakturę wystawia się nie później niż 120 dnia od pierwszego dnia wydania towarów (art. 106i ust. 3 pkt 2 oraz ust. 4 ustawy).

 Zobacz: Nota korygująca może skorygować dane nabywcy

 

Drukowanie książek

Zgodnie z art. 106i ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, podatnik dokonujący czynności polegających na drukowaniu książek (PKWiU ex 58.11.1) - z wyłączeniem map i ulotek - oraz gazet, czasopism i magazynów (PKWiU ex 58.13.1 i PKWiU ex 58.14.1), z wyjątkiem usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług, jest zobligowany do wystawienia faktury nie później niż 90 dnia od dnia wykonania czynności.

Niezwrócenie opakowania przez nabywcę

Kwestie związane z terminem wystawienia faktury w sytuacji gdy nabywca nie zwrócił opakowania, zostały ujęte w art. 106i ust. 5 ustawy. Należy sporządzić ją nie później niż:

●      7 dnia od określonego w umowie dnia zwrotu opakowania;

●      60 dnia od dnia wydania opakowania, jeżeli w umowie nie określono terminu zwrotu opakowania.

Zobacz: Koszty pomocy prawnej mogą obniżyć podatek

Faktury wystawiane na żądanie nabywcy

Zgodnie z nowo dodanym art. 106b ust. 3 na żądanie nabywcy podatnik ma obowiązek wystawienia faktury, która dokumentuje:

●      sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 (np. dostawa energii elektrycznej, świadczenie usług telekomunikacyjnych itp.)

●      sprzedaż zwolnioną, z pewnymi wyjątkami (np. rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne)

 - jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

REKLAMA

W sytuacji gdy żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone do końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty, co do zasady należy sporządzić ją nie później niż 15 dnia miesiąca następującego, po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, wykonano usługę, lub otrzymano zaliczkę (art. 106i ust. 6 pkt 1).

Natomiast gdy żądanie wystawienia faktury zostanie zgłoszone po miesiącu, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty, fakturę należy sporządzić nie później niż 15 dnia od dnia zgłoszenia żądania.

Zobacz: Czy wszystkie zakupy należy ujmować w ewidencji VAT?

 

Wcześniejsze wystawianie faktur

Jak wynika z art. 106i ust. 7 ustawy o VAT podatnik może wystawić fakturę nie wcześniej niż 30 dnia przed:

●      dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi,

●      otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.

Powyższa możliwość nie dotyczy wystawiania faktur w zakresie dostaw towarów i świadczenia usług, jeżeli zawierają informację jakiego okresu dotyczą i dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z nowo dodanymi art. 19a ust. 3, 4 i ust. 5 pkt 4 (m.in. dostawa energii elektrycznej, świadczenie usług najmu, dzierżawy, usługi, dla których w związku z ich świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi itd.).

Powyższe zmiany są już pewne i zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2014 roku, co wynika z ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.

 Zobacz: Już niedługo deregulacja zawodu księgowego

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA