REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wszystkie zakupy należy ujmować w ewidencji VAT?

Ewelina Kempa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zasadniczo przedsiębiorcy będący czynnymi podatnikami VAT mają obowiązek ujmować zakupy w ewidencji VAT dla celów rozliczania podatku od towarów i usług. Jednakże nie wszystkie dokonane przez tych podatników zakupy towarów czy materiałów udokumentowane fakturami muszą być ujęte w ewidencji VAT. Kiedy zakupy nie muszą być ujęte w ewidencji VAT?

Ewidencja VAT


Ewidencję dla celów podatku od towarów i usług, czyli rejestr zakupu i sprzedaży VAT zobowiązani są prowadzić podatnicy czynni VAT, z pewnymi wyjątkami. Ewidencji tej nie muszą prowadzić podatnicy:

REKLAMA

●     zwolnieni podmiotowo z podatku VAT;

●     wykonujący czynności wyłącznie zwolnione z podatku od towarów i usług.

W pozostałych przypadkach podatnicy zobowiązani są do prowadzenia ewidencji, która będzie zawierała takie elementy jak:

●     kwoty, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i te, które takiego prawa nie dają (odrębnie określa kwoty podatku naliczonego i kwoty netto),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

●     dane do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania,

●     wysokość podatku należnego,

●     kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

 
Prawidłowe sporządzanie deklaracji VAT


Jak wynika z powyższych wytycznych, ewidencja prowadzona dla celów rozliczenia podatku VAT ma umożliwić prawidłowe sporządzenie deklaracji VAT. Tak więc podatnicy dokonujący sprzedaży opodatkowanej, by móc odliczyć podatek VAT naliczony, zobowiązani są do ujmowania w niniejszej ewidencji wszystkich faktur zakupowych uprawniających do odliczenia tego podatku. Co jednak w sytuacji gdy podatnik korzysta ze zwolnienia bądź dokonuje sprzedaży mieszanej? Jak ewidencjonować zakupy związane wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną? 

Zgodnie z obowiązującymi przepisami w ewidencji VAT nie ma obowiązku ujmowania zakupów związanych:

●     wyłącznie z czynnościami zwolnionymi,

●     z czynnościami nieopodatkowanymi,

●     z czynnościami od których nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.


Zobacz: Różnice kursowe w KPIR


Tak więc, jeśli podatnik dokonuje zakupów związanych ze sprzedażą nieopodatkowaną, bądź gdy zakupy te nieuprawniają do odliczenia podatku VAT naliczonego, to nie musi ujmować ich w ewidencji VAT, nawet jeśli zobowiązany jest takową prowadzić. Wynika to z faktu, iż wydatki takie nie mają wpływu na prawidłowość rozliczenia VAT oraz wysokość zobowiązania podatkowego. Jednakże ujmowanie takich zakupów w odrębnych rubrykach jako nieuprawniające do odliczenia VAT nie będzie uznawane za błąd.

 
Zobacz: Skrócona nazwa firmy na fakturze

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: wfirma.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA