REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wszystkie zakupy należy ujmować w ewidencji VAT?

Ewelina Kempa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zasadniczo przedsiębiorcy będący czynnymi podatnikami VAT mają obowiązek ujmować zakupy w ewidencji VAT dla celów rozliczania podatku od towarów i usług. Jednakże nie wszystkie dokonane przez tych podatników zakupy towarów czy materiałów udokumentowane fakturami muszą być ujęte w ewidencji VAT. Kiedy zakupy nie muszą być ujęte w ewidencji VAT?

Ewidencja VAT


Ewidencję dla celów podatku od towarów i usług, czyli rejestr zakupu i sprzedaży VAT zobowiązani są prowadzić podatnicy czynni VAT, z pewnymi wyjątkami. Ewidencji tej nie muszą prowadzić podatnicy:

REKLAMA

●     zwolnieni podmiotowo z podatku VAT;

●     wykonujący czynności wyłącznie zwolnione z podatku od towarów i usług.

W pozostałych przypadkach podatnicy zobowiązani są do prowadzenia ewidencji, która będzie zawierała takie elementy jak:

●     kwoty, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i te, które takiego prawa nie dają (odrębnie określa kwoty podatku naliczonego i kwoty netto),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

●     dane do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania,

●     wysokość podatku należnego,

●     kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

 
Prawidłowe sporządzanie deklaracji VAT


Jak wynika z powyższych wytycznych, ewidencja prowadzona dla celów rozliczenia podatku VAT ma umożliwić prawidłowe sporządzenie deklaracji VAT. Tak więc podatnicy dokonujący sprzedaży opodatkowanej, by móc odliczyć podatek VAT naliczony, zobowiązani są do ujmowania w niniejszej ewidencji wszystkich faktur zakupowych uprawniających do odliczenia tego podatku. Co jednak w sytuacji gdy podatnik korzysta ze zwolnienia bądź dokonuje sprzedaży mieszanej? Jak ewidencjonować zakupy związane wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną? 

Zgodnie z obowiązującymi przepisami w ewidencji VAT nie ma obowiązku ujmowania zakupów związanych:

●     wyłącznie z czynnościami zwolnionymi,

●     z czynnościami nieopodatkowanymi,

●     z czynnościami od których nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.


Zobacz: Różnice kursowe w KPIR


Tak więc, jeśli podatnik dokonuje zakupów związanych ze sprzedażą nieopodatkowaną, bądź gdy zakupy te nieuprawniają do odliczenia podatku VAT naliczonego, to nie musi ujmować ich w ewidencji VAT, nawet jeśli zobowiązany jest takową prowadzić. Wynika to z faktu, iż wydatki takie nie mają wpływu na prawidłowość rozliczenia VAT oraz wysokość zobowiązania podatkowego. Jednakże ujmowanie takich zakupów w odrębnych rubrykach jako nieuprawniające do odliczenia VAT nie będzie uznawane za błąd.

 
Zobacz: Skrócona nazwa firmy na fakturze

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA