REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód elektryczny bez kilometrówki

Ewa Kozak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Mimo że w Polsce samochody z napędem elektrycznym wciąż są rzadkością, niektóre firmy zajmujące się wynajmem już posiadają je w swojej ofercie. Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się wynająć na cele firmowe taki pojazd, mogą napotkać pewne trudności natury podatkowej, bowiem polskie przepisy nie regulują wprost sytuacji, kiedy przedmiotem najmu jest samochód z napędem elektrycznym lub hybrydowym. Co z kilometrówką przy samochodach elektrycznych i hybrydowych?

Wydatki na wynajęty samochód w ramach kilometrówki

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynajmując samochód osobowy przedsiębiorca musi pamiętać, iż wydatki związane z jego eksploatacją mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu tylko do wysokości limitu wynikającego z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów oraz ustawowej stawki za 1 km przebiegu.

REKLAMA

W celu ustalenia faktycznie przejechanej liczby kilometrów konieczne jest prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu, w której odnotowuje się przejechane trasy. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określają szczegółowo, co powinno się znaleźć w takiej ewidencji.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Stawki za 1 km przebiegu pojazdu określone zostały natomiast w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 roku (ostatnia zmiana w 2007 roku) i wynoszą odpowiednio:

       ●      dla samochodu o pojemności do 900 cm3 - 0,5214 zł,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

       ●      dla samochodu o pojemności od 900 cm3 - 0,8358 zł.

Przepisy te odnoszą się do samochodów z silnikami spalinowymi, w przypadku których możliwe jest określenie pojemności skokowej i to od niej uzależniają stosowanie odpowiedniej stawki za 1 km przebiegu. Tu pojawia się problem, bowiem w przypadku pojazdów osobowych z napędem elektrycznym o pojemności silnika nie może być mowy.

Zobacz: Fakturowanie 2014 - nowe terminy wystawiania faktur

Wydatki rozliczane w pełnej wysokości

REKLAMA

W sytuacji, gdy niemożliwe jest określenie pojemności silnika samochodu osobowego, niemożliwe staje się przyporządkowanie stawki za 1 km przebiegu, a co za tym idzie - również limitu wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 46 updof.

W związku z powyższym należy uznać, iż przepisy nie regulują sytuacji wynajmu samochodu osobowego z silnikiem elektrycznym lub też hybrydowym (z silnikiem elektrycznym oraz dodatkowym - spalinowym). Oznacza to, że w takim wypadku obowiązek prowadzenia tzw. kilometrówki nie występuje, a wydatki związane z użytkowaniem takiego pojazdu powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu w pełnej wysokości. Konieczne jest tu jednak spełnienie obligatoryjnego warunku, a mianowicie koszty te są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Zobacz: Zawieszenie prowadzenia spółki cywilnej

Zdaniem organów skarbowych

Stanowisko takie zaprezentował również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 31 sierpnia 2011 roku (sygn. IPPB3/423-494/11-2/GJ).

Organ podatkowy odpowiedział na wątpliwości interpretacyjne Spółki, która zamierzała wynająć na podstawie umowy najmu lub dzierżawy na własne potrzeby związane z działalnością gospodarczą samochody:

●      napędzanych silnikami elektrycznymi typu EV,

●      napędzanych silnikami EREV, w których jednostką napędową jest silnik elektryczny, ale pojazd ten wyposażony jest dodatkowo w silnik spalinowy.

Zdaniem Spółki, potwierdzonym przez organ skarbowy, w przypadku ww. samochodów nie mają zastosowania przepisy art. 16 ust. 1 pkt 51 oraz ust. 4 i 5 ustawy o CIT (dotyczące wcześniej omawianych obowiązków związanych z wynajmem samochodu osobowego).

Zobacz: Kontrola w firmie - ograniczenia i limity czasowe

 

 

Organ podzielił również zdanie podatnika, iż w przypadku samochodów osobowych:

●      typu EV, można mówić jedynie o mocy elektrycznej, a nie o pojemności skokowej silnika - trudno zatem dokonać klasyfikacji do odpowiedniej stawki za kilometr przebiegu uzależnionej od pojemności skokowej silnika;

●      typu EREV, można mówić zarówno o mocy elektrycznej, jak i o pojemności skokowej silnika, jednak podstawową jednostką napędową takiego pojazdu jest silnik elektryczny, co komplikuje klasyfikacje do odpowiedniej stawki za kilometr przebiegu uzależnionej właśnie od pojemności skokowej silnika (według założeń, w tego rodzaju pojazdach napęd spalinowy ma być przez użytkownika stosowany jedynie w sytuacjach awaryjnych lub w przypadku wyczerpania się baterii zasilającej silnik elektryczny).

Zobacz: Pełnomocnik przedsiębiorcy załatwi sprawę online

REKLAMA

Przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zaakceptowany został pogląd podatnika, że wydatki związane z używaniem samochodów osobowych typu EV oraz typu EREV mogą być kosztem uzyskania przychodu (na zasadach ogólnych) w pełnej wysokości, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Co więcej, organ podatkowy podzielił zdanie podatnika, że w przypadku samochodów osobowych typu EREV niecelowe wydaje się prowadzenie ewidencji przebiegu jedynie w sytuacjach, w których awaryjnie użytkownik będzie korzystał z napędu spalinowego, skoro całość opłat z tytułu użytkowania będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu.

W związku z powyższym, przez wzgląd na możliwość zaliczenia w pełnej wysokości wydatków na wynajmowany samochód osobowy z silnikiem elektrycznym bądź hybrydowym, w ciężar kosztów firmowych, rozwiązanie takie może okazać się korzystniejsze podatkowo od wynajmu pojazdu z silnikiem spalinowym. Jednak należy pamiętać, iż kwestia rozliczeń pojazdów z napędem elektrycznym jest nieuregulowana wprost w przepisach i podatnicy mogą spotkać się z odmienną interpretacją ich urzędu skarbowego, szczególnie w przypadku pojazdów z silnikiem EREV, które jednak pojemność skokową posiadają.

Zobacz: Akceptacja faktur elektronicznych

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA