REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód elektryczny bez kilometrówki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Kozak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Mimo że w Polsce samochody z napędem elektrycznym wciąż są rzadkością, niektóre firmy zajmujące się wynajmem już posiadają je w swojej ofercie. Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się wynająć na cele firmowe taki pojazd, mogą napotkać pewne trudności natury podatkowej, bowiem polskie przepisy nie regulują wprost sytuacji, kiedy przedmiotem najmu jest samochód z napędem elektrycznym lub hybrydowym. Co z kilometrówką przy samochodach elektrycznych i hybrydowych?

Wydatki na wynajęty samochód w ramach kilometrówki

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynajmując samochód osobowy przedsiębiorca musi pamiętać, iż wydatki związane z jego eksploatacją mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu tylko do wysokości limitu wynikającego z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów oraz ustawowej stawki za 1 km przebiegu.

REKLAMA

W celu ustalenia faktycznie przejechanej liczby kilometrów konieczne jest prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu, w której odnotowuje się przejechane trasy. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określają szczegółowo, co powinno się znaleźć w takiej ewidencji.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Stawki za 1 km przebiegu pojazdu określone zostały natomiast w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 roku (ostatnia zmiana w 2007 roku) i wynoszą odpowiednio:

       ●      dla samochodu o pojemności do 900 cm3 - 0,5214 zł,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

       ●      dla samochodu o pojemności od 900 cm3 - 0,8358 zł.

Przepisy te odnoszą się do samochodów z silnikami spalinowymi, w przypadku których możliwe jest określenie pojemności skokowej i to od niej uzależniają stosowanie odpowiedniej stawki za 1 km przebiegu. Tu pojawia się problem, bowiem w przypadku pojazdów osobowych z napędem elektrycznym o pojemności silnika nie może być mowy.

Zobacz: Fakturowanie 2014 - nowe terminy wystawiania faktur

Wydatki rozliczane w pełnej wysokości

REKLAMA

W sytuacji, gdy niemożliwe jest określenie pojemności silnika samochodu osobowego, niemożliwe staje się przyporządkowanie stawki za 1 km przebiegu, a co za tym idzie - również limitu wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 46 updof.

W związku z powyższym należy uznać, iż przepisy nie regulują sytuacji wynajmu samochodu osobowego z silnikiem elektrycznym lub też hybrydowym (z silnikiem elektrycznym oraz dodatkowym - spalinowym). Oznacza to, że w takim wypadku obowiązek prowadzenia tzw. kilometrówki nie występuje, a wydatki związane z użytkowaniem takiego pojazdu powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu w pełnej wysokości. Konieczne jest tu jednak spełnienie obligatoryjnego warunku, a mianowicie koszty te są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Zobacz: Zawieszenie prowadzenia spółki cywilnej

Zdaniem organów skarbowych

Stanowisko takie zaprezentował również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 31 sierpnia 2011 roku (sygn. IPPB3/423-494/11-2/GJ).

Organ podatkowy odpowiedział na wątpliwości interpretacyjne Spółki, która zamierzała wynająć na podstawie umowy najmu lub dzierżawy na własne potrzeby związane z działalnością gospodarczą samochody:

●      napędzanych silnikami elektrycznymi typu EV,

●      napędzanych silnikami EREV, w których jednostką napędową jest silnik elektryczny, ale pojazd ten wyposażony jest dodatkowo w silnik spalinowy.

Zdaniem Spółki, potwierdzonym przez organ skarbowy, w przypadku ww. samochodów nie mają zastosowania przepisy art. 16 ust. 1 pkt 51 oraz ust. 4 i 5 ustawy o CIT (dotyczące wcześniej omawianych obowiązków związanych z wynajmem samochodu osobowego).

Zobacz: Kontrola w firmie - ograniczenia i limity czasowe

 

 

Organ podzielił również zdanie podatnika, iż w przypadku samochodów osobowych:

●      typu EV, można mówić jedynie o mocy elektrycznej, a nie o pojemności skokowej silnika - trudno zatem dokonać klasyfikacji do odpowiedniej stawki za kilometr przebiegu uzależnionej od pojemności skokowej silnika;

●      typu EREV, można mówić zarówno o mocy elektrycznej, jak i o pojemności skokowej silnika, jednak podstawową jednostką napędową takiego pojazdu jest silnik elektryczny, co komplikuje klasyfikacje do odpowiedniej stawki za kilometr przebiegu uzależnionej właśnie od pojemności skokowej silnika (według założeń, w tego rodzaju pojazdach napęd spalinowy ma być przez użytkownika stosowany jedynie w sytuacjach awaryjnych lub w przypadku wyczerpania się baterii zasilającej silnik elektryczny).

Zobacz: Pełnomocnik przedsiębiorcy załatwi sprawę online

REKLAMA

Przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zaakceptowany został pogląd podatnika, że wydatki związane z używaniem samochodów osobowych typu EV oraz typu EREV mogą być kosztem uzyskania przychodu (na zasadach ogólnych) w pełnej wysokości, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Co więcej, organ podatkowy podzielił zdanie podatnika, że w przypadku samochodów osobowych typu EREV niecelowe wydaje się prowadzenie ewidencji przebiegu jedynie w sytuacjach, w których awaryjnie użytkownik będzie korzystał z napędu spalinowego, skoro całość opłat z tytułu użytkowania będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu.

W związku z powyższym, przez wzgląd na możliwość zaliczenia w pełnej wysokości wydatków na wynajmowany samochód osobowy z silnikiem elektrycznym bądź hybrydowym, w ciężar kosztów firmowych, rozwiązanie takie może okazać się korzystniejsze podatkowo od wynajmu pojazdu z silnikiem spalinowym. Jednak należy pamiętać, iż kwestia rozliczeń pojazdów z napędem elektrycznym jest nieuregulowana wprost w przepisach i podatnicy mogą spotkać się z odmienną interpretacją ich urzędu skarbowego, szczególnie w przypadku pojazdów z silnikiem EREV, które jednak pojemność skokową posiadają.

Zobacz: Akceptacja faktur elektronicznych

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA