REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód elektryczny bez kilometrówki

Ewa Kozak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Mimo że w Polsce samochody z napędem elektrycznym wciąż są rzadkością, niektóre firmy zajmujące się wynajmem już posiadają je w swojej ofercie. Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się wynająć na cele firmowe taki pojazd, mogą napotkać pewne trudności natury podatkowej, bowiem polskie przepisy nie regulują wprost sytuacji, kiedy przedmiotem najmu jest samochód z napędem elektrycznym lub hybrydowym. Co z kilometrówką przy samochodach elektrycznych i hybrydowych?

Wydatki na wynajęty samochód w ramach kilometrówki

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynajmując samochód osobowy przedsiębiorca musi pamiętać, iż wydatki związane z jego eksploatacją mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu tylko do wysokości limitu wynikającego z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów oraz ustawowej stawki za 1 km przebiegu.

REKLAMA

REKLAMA

W celu ustalenia faktycznie przejechanej liczby kilometrów konieczne jest prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu, w której odnotowuje się przejechane trasy. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określają szczegółowo, co powinno się znaleźć w takiej ewidencji.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Stawki za 1 km przebiegu pojazdu określone zostały natomiast w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 roku (ostatnia zmiana w 2007 roku) i wynoszą odpowiednio:

REKLAMA

       ●      dla samochodu o pojemności do 900 cm3 - 0,5214 zł,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

       ●      dla samochodu o pojemności od 900 cm3 - 0,8358 zł.

Przepisy te odnoszą się do samochodów z silnikami spalinowymi, w przypadku których możliwe jest określenie pojemności skokowej i to od niej uzależniają stosowanie odpowiedniej stawki za 1 km przebiegu. Tu pojawia się problem, bowiem w przypadku pojazdów osobowych z napędem elektrycznym o pojemności silnika nie może być mowy.

Zobacz: Fakturowanie 2014 - nowe terminy wystawiania faktur

Wydatki rozliczane w pełnej wysokości

W sytuacji, gdy niemożliwe jest określenie pojemności silnika samochodu osobowego, niemożliwe staje się przyporządkowanie stawki za 1 km przebiegu, a co za tym idzie - również limitu wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 46 updof.

W związku z powyższym należy uznać, iż przepisy nie regulują sytuacji wynajmu samochodu osobowego z silnikiem elektrycznym lub też hybrydowym (z silnikiem elektrycznym oraz dodatkowym - spalinowym). Oznacza to, że w takim wypadku obowiązek prowadzenia tzw. kilometrówki nie występuje, a wydatki związane z użytkowaniem takiego pojazdu powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu w pełnej wysokości. Konieczne jest tu jednak spełnienie obligatoryjnego warunku, a mianowicie koszty te są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Zobacz: Zawieszenie prowadzenia spółki cywilnej

Zdaniem organów skarbowych

Stanowisko takie zaprezentował również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 31 sierpnia 2011 roku (sygn. IPPB3/423-494/11-2/GJ).

Organ podatkowy odpowiedział na wątpliwości interpretacyjne Spółki, która zamierzała wynająć na podstawie umowy najmu lub dzierżawy na własne potrzeby związane z działalnością gospodarczą samochody:

●      napędzanych silnikami elektrycznymi typu EV,

●      napędzanych silnikami EREV, w których jednostką napędową jest silnik elektryczny, ale pojazd ten wyposażony jest dodatkowo w silnik spalinowy.

Zdaniem Spółki, potwierdzonym przez organ skarbowy, w przypadku ww. samochodów nie mają zastosowania przepisy art. 16 ust. 1 pkt 51 oraz ust. 4 i 5 ustawy o CIT (dotyczące wcześniej omawianych obowiązków związanych z wynajmem samochodu osobowego).

Zobacz: Kontrola w firmie - ograniczenia i limity czasowe

 

 

Organ podzielił również zdanie podatnika, iż w przypadku samochodów osobowych:

●      typu EV, można mówić jedynie o mocy elektrycznej, a nie o pojemności skokowej silnika - trudno zatem dokonać klasyfikacji do odpowiedniej stawki za kilometr przebiegu uzależnionej od pojemności skokowej silnika;

●      typu EREV, można mówić zarówno o mocy elektrycznej, jak i o pojemności skokowej silnika, jednak podstawową jednostką napędową takiego pojazdu jest silnik elektryczny, co komplikuje klasyfikacje do odpowiedniej stawki za kilometr przebiegu uzależnionej właśnie od pojemności skokowej silnika (według założeń, w tego rodzaju pojazdach napęd spalinowy ma być przez użytkownika stosowany jedynie w sytuacjach awaryjnych lub w przypadku wyczerpania się baterii zasilającej silnik elektryczny).

Zobacz: Pełnomocnik przedsiębiorcy załatwi sprawę online

Przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zaakceptowany został pogląd podatnika, że wydatki związane z używaniem samochodów osobowych typu EV oraz typu EREV mogą być kosztem uzyskania przychodu (na zasadach ogólnych) w pełnej wysokości, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Co więcej, organ podatkowy podzielił zdanie podatnika, że w przypadku samochodów osobowych typu EREV niecelowe wydaje się prowadzenie ewidencji przebiegu jedynie w sytuacjach, w których awaryjnie użytkownik będzie korzystał z napędu spalinowego, skoro całość opłat z tytułu użytkowania będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu.

W związku z powyższym, przez wzgląd na możliwość zaliczenia w pełnej wysokości wydatków na wynajmowany samochód osobowy z silnikiem elektrycznym bądź hybrydowym, w ciężar kosztów firmowych, rozwiązanie takie może okazać się korzystniejsze podatkowo od wynajmu pojazdu z silnikiem spalinowym. Jednak należy pamiętać, iż kwestia rozliczeń pojazdów z napędem elektrycznym jest nieuregulowana wprost w przepisach i podatnicy mogą spotkać się z odmienną interpretacją ich urzędu skarbowego, szczególnie w przypadku pojazdów z silnikiem EREV, które jednak pojemność skokową posiadają.

Zobacz: Akceptacja faktur elektronicznych

 

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA