REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód elektryczny bez kilometrówki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Kozak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Mimo że w Polsce samochody z napędem elektrycznym wciąż są rzadkością, niektóre firmy zajmujące się wynajmem już posiadają je w swojej ofercie. Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się wynająć na cele firmowe taki pojazd, mogą napotkać pewne trudności natury podatkowej, bowiem polskie przepisy nie regulują wprost sytuacji, kiedy przedmiotem najmu jest samochód z napędem elektrycznym lub hybrydowym. Co z kilometrówką przy samochodach elektrycznych i hybrydowych?

Wydatki na wynajęty samochód w ramach kilometrówki

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynajmując samochód osobowy przedsiębiorca musi pamiętać, iż wydatki związane z jego eksploatacją mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu tylko do wysokości limitu wynikającego z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów oraz ustawowej stawki za 1 km przebiegu.

REKLAMA

W celu ustalenia faktycznie przejechanej liczby kilometrów konieczne jest prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu, w której odnotowuje się przejechane trasy. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określają szczegółowo, co powinno się znaleźć w takiej ewidencji.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Stawki za 1 km przebiegu pojazdu określone zostały natomiast w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 roku (ostatnia zmiana w 2007 roku) i wynoszą odpowiednio:

       ●      dla samochodu o pojemności do 900 cm3 - 0,5214 zł,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

       ●      dla samochodu o pojemności od 900 cm3 - 0,8358 zł.

Przepisy te odnoszą się do samochodów z silnikami spalinowymi, w przypadku których możliwe jest określenie pojemności skokowej i to od niej uzależniają stosowanie odpowiedniej stawki za 1 km przebiegu. Tu pojawia się problem, bowiem w przypadku pojazdów osobowych z napędem elektrycznym o pojemności silnika nie może być mowy.

Zobacz: Fakturowanie 2014 - nowe terminy wystawiania faktur

Wydatki rozliczane w pełnej wysokości

REKLAMA

W sytuacji, gdy niemożliwe jest określenie pojemności silnika samochodu osobowego, niemożliwe staje się przyporządkowanie stawki za 1 km przebiegu, a co za tym idzie - również limitu wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 46 updof.

W związku z powyższym należy uznać, iż przepisy nie regulują sytuacji wynajmu samochodu osobowego z silnikiem elektrycznym lub też hybrydowym (z silnikiem elektrycznym oraz dodatkowym - spalinowym). Oznacza to, że w takim wypadku obowiązek prowadzenia tzw. kilometrówki nie występuje, a wydatki związane z użytkowaniem takiego pojazdu powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu w pełnej wysokości. Konieczne jest tu jednak spełnienie obligatoryjnego warunku, a mianowicie koszty te są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Zobacz: Zawieszenie prowadzenia spółki cywilnej

Zdaniem organów skarbowych

Stanowisko takie zaprezentował również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 31 sierpnia 2011 roku (sygn. IPPB3/423-494/11-2/GJ).

Organ podatkowy odpowiedział na wątpliwości interpretacyjne Spółki, która zamierzała wynająć na podstawie umowy najmu lub dzierżawy na własne potrzeby związane z działalnością gospodarczą samochody:

●      napędzanych silnikami elektrycznymi typu EV,

●      napędzanych silnikami EREV, w których jednostką napędową jest silnik elektryczny, ale pojazd ten wyposażony jest dodatkowo w silnik spalinowy.

Zdaniem Spółki, potwierdzonym przez organ skarbowy, w przypadku ww. samochodów nie mają zastosowania przepisy art. 16 ust. 1 pkt 51 oraz ust. 4 i 5 ustawy o CIT (dotyczące wcześniej omawianych obowiązków związanych z wynajmem samochodu osobowego).

Zobacz: Kontrola w firmie - ograniczenia i limity czasowe

 

 

Organ podzielił również zdanie podatnika, iż w przypadku samochodów osobowych:

●      typu EV, można mówić jedynie o mocy elektrycznej, a nie o pojemności skokowej silnika - trudno zatem dokonać klasyfikacji do odpowiedniej stawki za kilometr przebiegu uzależnionej od pojemności skokowej silnika;

●      typu EREV, można mówić zarówno o mocy elektrycznej, jak i o pojemności skokowej silnika, jednak podstawową jednostką napędową takiego pojazdu jest silnik elektryczny, co komplikuje klasyfikacje do odpowiedniej stawki za kilometr przebiegu uzależnionej właśnie od pojemności skokowej silnika (według założeń, w tego rodzaju pojazdach napęd spalinowy ma być przez użytkownika stosowany jedynie w sytuacjach awaryjnych lub w przypadku wyczerpania się baterii zasilającej silnik elektryczny).

Zobacz: Pełnomocnik przedsiębiorcy załatwi sprawę online

REKLAMA

Przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zaakceptowany został pogląd podatnika, że wydatki związane z używaniem samochodów osobowych typu EV oraz typu EREV mogą być kosztem uzyskania przychodu (na zasadach ogólnych) w pełnej wysokości, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Co więcej, organ podatkowy podzielił zdanie podatnika, że w przypadku samochodów osobowych typu EREV niecelowe wydaje się prowadzenie ewidencji przebiegu jedynie w sytuacjach, w których awaryjnie użytkownik będzie korzystał z napędu spalinowego, skoro całość opłat z tytułu użytkowania będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu.

W związku z powyższym, przez wzgląd na możliwość zaliczenia w pełnej wysokości wydatków na wynajmowany samochód osobowy z silnikiem elektrycznym bądź hybrydowym, w ciężar kosztów firmowych, rozwiązanie takie może okazać się korzystniejsze podatkowo od wynajmu pojazdu z silnikiem spalinowym. Jednak należy pamiętać, iż kwestia rozliczeń pojazdów z napędem elektrycznym jest nieuregulowana wprost w przepisach i podatnicy mogą spotkać się z odmienną interpretacją ich urzędu skarbowego, szczególnie w przypadku pojazdów z silnikiem EREV, które jednak pojemność skokową posiadają.

Zobacz: Akceptacja faktur elektronicznych

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA