REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie prowadzenia spółki cywilnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik

REKLAMA

Zawieszenie wykonywania działalności w formie spółki cywilnej może nastąpić jedynie za zgodą wszystkich wspólników. Jakie działania można podejmować w okresie zawieszenia?

REKLAMA

Regulacje prawne dotyczące zawieszenia prowadzenia działalności, a w tym spółki cywilnej znajdują się w art. 14 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Odnoszą się one do każdego z przedsiębiorców i co ważne prawo do zawieszenia jest fakultatywne. Jednakże przedsiębiorca musi pamiętać o konieczności złożenia wniosku do CEIDG o zawieszenie. Ponadto konieczne jest również poinformowanie stosownego organu ewidencyjnego bądź KRS o wznowieniu działalności, bowiem niezgłoszenie może rodzić negatywne dla przedsiębiorcy skutki w postaci wykreślenia go z ewidencji działalności gospodarczej lub KRSu. Podstawowym warunkiem, jaki należy spełnić do zawieszenia działalności jest fakt niezatrudniania pracowników. W takim przypadku przedsiębiorca może zawiesić działalności na okres od 30 dni do 24 miesięcy. Okres ten może być oznaczony w dniach, miesiącach lub miesiącach i dniach. Co do zasady zawieszenie wykonywania działalności jest równoznaczne z czasowym zaprzestaniem jej wykonywania, kiedy to przedsiębiorca ma prawa i obowiązki dopełnienia określonych czynności, podejmowanych w trakcie zawieszenia.

REKLAMA


Należy zaznaczyć, że warunek dotyczący niezatrudniania pracowników odnosi się do pracowników w rozumieniu kodeksu pracy. Natomiast, jeżeli przedsiębiorca zatrudnia osoby na podstawie umów cywilnoprawnych, np. umowa zlecenia, umowa o dzieło, wówczas nie ma prawnych przeszkód do zawieszenia działalności. Ponadto ustawodawca nie uregulował kwestii częstotliwości dokonywania zawieszenia. Wobec tego pracodawca ma prawo zawieszać działalność kilkakrotnie, jednakże za każdym razem musi pamiętać o obowiązku poinformowania stosownego organu ewidencyjnego. Okres zawieszenia biegnie od dnia wskazanego we wniosku o zawieszenie aż do dnia złożenie wniosku o wznowienie.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!!


Zawieszenie spółki cywilnej


Spółka cywilna prowadzi działalności na podstawie umowy zawartej między wspólnikami. Dlatego też ustawodawca dla zawieszenia tego rodzaju działalności przewidział szczególny warunek, zgodnie z którym do dokonania tej czynności wymagana jest zgoda wszystkich wspólników, a właściwiej dokonanie zawieszenia przez każdego z nich. Zawieszenie działalności w odniesieniu do spółki cywilnej może mieć miejsce w trzech przypadkach:


· gdy przedsiębiorca jest wspólnikiem jednej spółki cywilnej,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

· gdy przedsiębiorca jest wspólnikiem w większej liczbie spółek cywilnych,

· gdy przedsiębiorca wykonuje działalność gospodarczą w różnych formach prawnych, w tym również w formie spółki cywilnej.

 


Zawieszenie wykonywania działalności ma zatem znaczenie od jej charakteru. W drugim przypadku przedsiębiorca może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej w jednej lub kilku takich spółkach. W ostatnim natomiast może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej tylko w jednej z tych form.


Uprawnienie wspólników podczas zawieszenia


W okresie zawieszenia działalności spółki cywilnej przedsiębiorca nie traci uprawnień do podejmowania czynności związanych z zawieszoną działalnością. Jednakże należy pamiętać, ze te czynności odnoszą się jedynie do okresu sprzed zawieszenia. Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Ma jednak prawo do:


· wykonywania wszelkie czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,

· przyjmowania należności lub obowiązkowego regulowania zobowiązań, powstałych przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,

· zbywania własnych środków trwałych i wyposażenia,

· uczestniczenia w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej,

· wykonywania wszelkich obowiązków nakazanych przepisami prawa,

· osiągania przychodów finansowych, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej,

· może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.


Zobacz również:
Jak korzystnie opodatkować spółki osobowe?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA