REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamacja samochodu w leasingu

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Miesiąc temu wziąłem na firmę samochód w leasing. Niedługo później problemy silnika unieruchomiły pojazd. Serwis samochodowy potwierdził, że problemy wynikają z wadliwości silnika, która musiała istnieć już w chwili zakupu. Zwróciłem się z reklamacją do firmy leasingowej, ale oni odesłali mnie do salonu sprzedającego samochód. Czy mają rację? Przecież z salonem nie wiąże mnie żadna umowa.

ODPOWIEDŹ

REKLAMA

Z chwilą zawarcia przez finansującego umowy ze zbywcą z mocy ustawy przechodzą na korzystającego uprawnienia z tytułu wad rzeczy przysługujące finansującemu względem zbywcy, z wyjątkiem uprawnienia odstąpienia przez finansującego od umowy ze zbywcą.

WYJAŚNIENIE

REKLAMA

Na skutek zawarcia umowy leasingu firma leasingowa (finansujący) nabywa przedmiot potrzebny jej klientowi i oddaje mu do korzystania. Regułą w prawie cywilnym jest to, że podmiot oddający rzecz do korzystania odpowiada wobec korzystającego za to, że rzecz będzie się istotnie nadawała do użytku. W przypadku leasingu sytuacja ulega pewnej zmianie, gdyż już w chwili nabywania rzeczy przez firmę leasingową wszystkie uprawienia z tytułu wad tej rzeczy przechodzą z mocy prawa na korzystającego. Nie da się ukryć, że jest to rozwiązanie wygodne i praktyczne. Tym bardziej, że firma leasingowa tylko finansuje zakup i z reguły nie posiada wiedzy na temat przydatności rzeczy. Jedyne uprawnienie, które pozostaje przy finansującym, to uprawnienie do odstąpienia od umowy sprzedaży.

W związku z tym w razie spostrzeżenia wad leasingowanej rzeczy (tu: samochodu) należy niezwłocznie zwrócić się bezpośrednio do jej sprzedającego. Odpowiedzialność finansującego jest bowiem ograniczona do sytuacji, w których można by przypisać mu chęć pokrzywdzenia korzystającego. Zgodnie z kodeksem cywilnym finansujący nie odpowiada wobec korzystającego za wady rzeczy, chyba że wady te powstały na skutek okoliczności, za które finansujący ponosi odpowiedzialność. Co ważne, umowa nie może tej odpowiedzialności poszerzyć, gdyż wszelkie postanowienia umowne mniej korzystne dla korzystającego są nieważne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wobec byłego właściciela rzeczy korzystający może domagać się niezwłocznej naprawy lub wymiany rzeczy na nową wolną od wad. Jeśli to nie poskutkuje, będzie mógł domagać się obniżenia ceny, czyli w konsekwencji także zmniejszenia własnych rat leasingowych. Jeżeli sprzedający dokonał wymiany, powinien pokryć także związane z tym koszty, czyli np. koszt transportu i opakowania wymienionej rzeczy.

Jeśli żadne z powyższych uprawnień nie zostanie przez sprzedającego zrealizowane bądź też rzecz nadal będzie posiadała wady, wówczas korzystający będzie mógł żądać, aby finansujący odstąpił od umowy ze zbywcą z powodu wad rzeczy. Warunkiem jest, by uprawnienie finansującego do odstąpienia wynikało z przepisów prawa lub umowy ze zbywcą. Oznacza to, że finansujący nie może od umowy odstąpić, jeżeli zbywca niezwłocznie wymienił rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie usunął wady. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana, chyba że wady są nieistotne. Co istotne, sam finansujący gdyby spostrzegł wadę zakupionej rzeczy nie może odstąpić od zawartej umowy sprzedaży jeżeli nie zwróci się o to do niego jego klient.

Leasing a kredyt bankowy - co wybrać w czasie kryzysu

W razie odstąpienia przez finansującego od umowy ze zbywcą z powodu wad rzeczy, umowa leasingu wygasa. W takiej sytuacji finansujący może żądać od korzystającego natychmiastowego zapłacenia wszystkich przewidzianych w umowie a niezapłaconych rat, pomniejszonych o korzyści, jakie finansujący uzyskał wskutek ich zapłaty przed umówionym terminem i wygaśnięcia umowy leasingu oraz umowy ze zbywcą. Z reguły szczegóły takich rozliczeń określa umowa leasingu.

Na koniec należy zwrócić uwagę na wymogi, jakim podlega realizacja praw z rękojmi. Korzystający jest bowiem zobowiązany zawiadomić zbywcę o dostrzeżonej wadzie leasingowanej rzeczy niezwłocznie po jej wykryciu. W przeciwnym przypadku wszelkie jego uprawnienia wygasają.

PODSTAWA PRAWNA

• art. 7098 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA