REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odrzucić reklamację klienta?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Krasnodęmbski

REKLAMA

Klient, który wykryje niezgodność z umową może żądać reklamacji zakupionego towaru. Klient może żądać bezpłatnej wymiany towaru lub darmowej naprawy. W jaki sposób sprzedawca może odrzucić reklamację klienta?

Reklamacja towaru


Klient zgłaszający reklamacje towaru ma wybór zażądać wymiany towaru na nowy lub darmowej naprawy. Sprzedawca jest związany wyborem konsumenta co do sposobu reklamacji towaru. Jeżeli naprawa jak i wymiana towaru na nowy nie może mieć miejsca - konsument może zażądać obniżenia ceny lub całkowicie odstąpić od umowy za zwrotem pieniędzy w całości.

REKLAMA


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Odrzucenie reklamacji z powodu błędnego żądania klienta


Konsument nie może od razu żądać od sprzedawcy zwrotu pieniędzy za zakupiony towar. Żądanie to jest bowiem ostatecznością, przy czym niezgodność towaru z umową musi być istotna.


Sprzedawca odrzucając reklamację klienta w uzasadnieniu może zaznaczyć, że klient nie ma racji przy składaniu reklamacji, a dodatkowo, że złożył on wadliwe sformułowanie. Jeżeli racja jest po stronie klienta sprzedawca w terminie 14 dni powinien wezwać go do prawidłowego żądania, czyli albo naprawy, albo wymiany towaru.


Zobacz: Odpowiedzialność przedsiębiorcy za produkt

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Fałszywa informacja skierowana do klienta, mówiąca o odrzuceniu reklamacji, uprawnia klienta do ponowienia swoich żądać, przy czym może on od razu żądać odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy.


W razie nieistotnej wady klient może zażądać tylko obniżenia ceny.


Zobacz: Reklamacja przez internet w całej UE


Termin na odrzucenie reklamacji


Sprzedawca ma maksymalnie 14 dni na odpowiedź na reklamację klienta. Chodzi tutaj o dni kalendarzowe, przez co nie można od tego terminu odejmować dni wypadające w święta lub podczas urlopu. Jeżeli spóźni się z odpowiedzią w tym terminie, oznaczało to będzie, że sprzedawca uznał niezgodność towaru z umową, przez co zgadza się na rozpatrzenie reklamacji zgodnie z żądaniem zgłoszonym przez konsumenta.


Spóźnienie się z odpowiedzią na reklamację oznacza zgodę na żądanie klienta nawet, gdy jego żądanie jest oczywiście niezasadne.


Co więcej odpowiedź na reklamacje musi w ciągu 14 dni dotrzeć do konsumenta. Oznacza to, że nie wystarczy wysłanie odpowiedzi czternastego dnia listem poleconym, ale trzeba to zrobić kilka dni wcześniej, aby klient otrzymał odpowiedź czternastego dnia od złożenia reklamacji.

 
Zobacz: Reklamacja obuwia

 


Zawiadomienie o wadzie to nie reklamacja


Sprzedawca nie musi wcale ustosunkowywać się do zawiadomienia o wadzie produktu, które nie zawiera żądania w s stosunku do niego. Samo zawiadomienie o wadzie nie jest traktowane jako reklamacja i sprzedawca nie ma obowiązku na nie reagować.


Zobacz: Wypowiedzenie umowy najmu lokalu


Spór z klientem o załatwienie reklamacji


Jeżeli klient jest niezadowolony ze sposobu załatwienia reklamacji ma prawo wyjść przeciwko sprzedawcy na drogę sądową. Jednak od tego kroku odstraszają klientów koszty oraz długotrwałość postępowania sądowego. Możliwe jest również rozwiązanie sporu w sądzie polubownym działającym przy Inspekcji Handlowej. Jednak sprzedawca nie jest zobowiązany do zgody na występowanie przed sądem polubownym i nie jest za to zagrożony żadnymi sankcjami.


Zobacz: Odpowiedzialność przedsiębiorcy za produkt

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

REKLAMA

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA