REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odrzucić reklamację klienta?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Krasnodęmbski

REKLAMA

Klient, który wykryje niezgodność z umową może żądać reklamacji zakupionego towaru. Klient może żądać bezpłatnej wymiany towaru lub darmowej naprawy. W jaki sposób sprzedawca może odrzucić reklamację klienta?

Reklamacja towaru


Klient zgłaszający reklamacje towaru ma wybór zażądać wymiany towaru na nowy lub darmowej naprawy. Sprzedawca jest związany wyborem konsumenta co do sposobu reklamacji towaru. Jeżeli naprawa jak i wymiana towaru na nowy nie może mieć miejsca - konsument może zażądać obniżenia ceny lub całkowicie odstąpić od umowy za zwrotem pieniędzy w całości.

REKLAMA


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Odrzucenie reklamacji z powodu błędnego żądania klienta


Konsument nie może od razu żądać od sprzedawcy zwrotu pieniędzy za zakupiony towar. Żądanie to jest bowiem ostatecznością, przy czym niezgodność towaru z umową musi być istotna.


Sprzedawca odrzucając reklamację klienta w uzasadnieniu może zaznaczyć, że klient nie ma racji przy składaniu reklamacji, a dodatkowo, że złożył on wadliwe sformułowanie. Jeżeli racja jest po stronie klienta sprzedawca w terminie 14 dni powinien wezwać go do prawidłowego żądania, czyli albo naprawy, albo wymiany towaru.


Zobacz: Odpowiedzialność przedsiębiorcy za produkt

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Fałszywa informacja skierowana do klienta, mówiąca o odrzuceniu reklamacji, uprawnia klienta do ponowienia swoich żądać, przy czym może on od razu żądać odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy.


W razie nieistotnej wady klient może zażądać tylko obniżenia ceny.


Zobacz: Reklamacja przez internet w całej UE


Termin na odrzucenie reklamacji


Sprzedawca ma maksymalnie 14 dni na odpowiedź na reklamację klienta. Chodzi tutaj o dni kalendarzowe, przez co nie można od tego terminu odejmować dni wypadające w święta lub podczas urlopu. Jeżeli spóźni się z odpowiedzią w tym terminie, oznaczało to będzie, że sprzedawca uznał niezgodność towaru z umową, przez co zgadza się na rozpatrzenie reklamacji zgodnie z żądaniem zgłoszonym przez konsumenta.


Spóźnienie się z odpowiedzią na reklamację oznacza zgodę na żądanie klienta nawet, gdy jego żądanie jest oczywiście niezasadne.


Co więcej odpowiedź na reklamacje musi w ciągu 14 dni dotrzeć do konsumenta. Oznacza to, że nie wystarczy wysłanie odpowiedzi czternastego dnia listem poleconym, ale trzeba to zrobić kilka dni wcześniej, aby klient otrzymał odpowiedź czternastego dnia od złożenia reklamacji.

 
Zobacz: Reklamacja obuwia

 


Zawiadomienie o wadzie to nie reklamacja


Sprzedawca nie musi wcale ustosunkowywać się do zawiadomienia o wadzie produktu, które nie zawiera żądania w s stosunku do niego. Samo zawiadomienie o wadzie nie jest traktowane jako reklamacja i sprzedawca nie ma obowiązku na nie reagować.


Zobacz: Wypowiedzenie umowy najmu lokalu


Spór z klientem o załatwienie reklamacji


Jeżeli klient jest niezadowolony ze sposobu załatwienia reklamacji ma prawo wyjść przeciwko sprzedawcy na drogę sądową. Jednak od tego kroku odstraszają klientów koszty oraz długotrwałość postępowania sądowego. Możliwe jest również rozwiązanie sporu w sądzie polubownym działającym przy Inspekcji Handlowej. Jednak sprzedawca nie jest zobowiązany do zgody na występowanie przed sądem polubownym i nie jest za to zagrożony żadnymi sankcjami.


Zobacz: Odpowiedzialność przedsiębiorcy za produkt

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA