Jak odrzucić reklamację klienta?
REKLAMA
Reklamacja towaru
Klient zgłaszający reklamacje towaru ma wybór zażądać wymiany towaru na nowy lub darmowej naprawy. Sprzedawca jest związany wyborem konsumenta co do sposobu reklamacji towaru. Jeżeli naprawa jak i wymiana towaru na nowy nie może mieć miejsca - konsument może zażądać obniżenia ceny lub całkowicie odstąpić od umowy za zwrotem pieniędzy w całości.
REKLAMA
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Odrzucenie reklamacji z powodu błędnego żądania klienta
Konsument nie może od razu żądać od sprzedawcy zwrotu pieniędzy za zakupiony towar. Żądanie to jest bowiem ostatecznością, przy czym niezgodność towaru z umową musi być istotna.
Sprzedawca odrzucając reklamację klienta w uzasadnieniu może zaznaczyć, że klient nie ma racji przy składaniu reklamacji, a dodatkowo, że złożył on wadliwe sformułowanie. Jeżeli racja jest po stronie klienta sprzedawca w terminie 14 dni powinien wezwać go do prawidłowego żądania, czyli albo naprawy, albo wymiany towaru.
Zobacz: Odpowiedzialność przedsiębiorcy za produkt
Fałszywa informacja skierowana do klienta, mówiąca o odrzuceniu reklamacji, uprawnia klienta do ponowienia swoich żądać, przy czym może on od razu żądać odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy.
W razie nieistotnej wady klient może zażądać tylko obniżenia ceny.
Zobacz: Reklamacja przez internet w całej UE
Termin na odrzucenie reklamacji
Sprzedawca ma maksymalnie 14 dni na odpowiedź na reklamację klienta. Chodzi tutaj o dni kalendarzowe, przez co nie można od tego terminu odejmować dni wypadające w święta lub podczas urlopu. Jeżeli spóźni się z odpowiedzią w tym terminie, oznaczało to będzie, że sprzedawca uznał niezgodność towaru z umową, przez co zgadza się na rozpatrzenie reklamacji zgodnie z żądaniem zgłoszonym przez konsumenta.
Spóźnienie się z odpowiedzią na reklamację oznacza zgodę na żądanie klienta nawet, gdy jego żądanie jest oczywiście niezasadne.
Co więcej odpowiedź na reklamacje musi w ciągu 14 dni dotrzeć do konsumenta. Oznacza to, że nie wystarczy wysłanie odpowiedzi czternastego dnia listem poleconym, ale trzeba to zrobić kilka dni wcześniej, aby klient otrzymał odpowiedź czternastego dnia od złożenia reklamacji.
Zobacz: Reklamacja obuwia
Zawiadomienie o wadzie to nie reklamacja
Sprzedawca nie musi wcale ustosunkowywać się do zawiadomienia o wadzie produktu, które nie zawiera żądania w s stosunku do niego. Samo zawiadomienie o wadzie nie jest traktowane jako reklamacja i sprzedawca nie ma obowiązku na nie reagować.
Zobacz: Wypowiedzenie umowy najmu lokalu
Spór z klientem o załatwienie reklamacji
Jeżeli klient jest niezadowolony ze sposobu załatwienia reklamacji ma prawo wyjść przeciwko sprzedawcy na drogę sądową. Jednak od tego kroku odstraszają klientów koszty oraz długotrwałość postępowania sądowego. Możliwe jest również rozwiązanie sporu w sądzie polubownym działającym przy Inspekcji Handlowej. Jednak sprzedawca nie jest zobowiązany do zgody na występowanie przed sądem polubownym i nie jest za to zagrożony żadnymi sankcjami.
REKLAMA
REKLAMA