REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odrzucić reklamację klienta?

Jarosław Krasnodęmbski

REKLAMA

Klient, który wykryje niezgodność z umową może żądać reklamacji zakupionego towaru. Klient może żądać bezpłatnej wymiany towaru lub darmowej naprawy. W jaki sposób sprzedawca może odrzucić reklamację klienta?

Reklamacja towaru


Klient zgłaszający reklamacje towaru ma wybór zażądać wymiany towaru na nowy lub darmowej naprawy. Sprzedawca jest związany wyborem konsumenta co do sposobu reklamacji towaru. Jeżeli naprawa jak i wymiana towaru na nowy nie może mieć miejsca - konsument może zażądać obniżenia ceny lub całkowicie odstąpić od umowy za zwrotem pieniędzy w całości.

REKLAMA


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Odrzucenie reklamacji z powodu błędnego żądania klienta


Konsument nie może od razu żądać od sprzedawcy zwrotu pieniędzy za zakupiony towar. Żądanie to jest bowiem ostatecznością, przy czym niezgodność towaru z umową musi być istotna.


Sprzedawca odrzucając reklamację klienta w uzasadnieniu może zaznaczyć, że klient nie ma racji przy składaniu reklamacji, a dodatkowo, że złożył on wadliwe sformułowanie. Jeżeli racja jest po stronie klienta sprzedawca w terminie 14 dni powinien wezwać go do prawidłowego żądania, czyli albo naprawy, albo wymiany towaru.


Zobacz: Odpowiedzialność przedsiębiorcy za produkt

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Fałszywa informacja skierowana do klienta, mówiąca o odrzuceniu reklamacji, uprawnia klienta do ponowienia swoich żądać, przy czym może on od razu żądać odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy.


W razie nieistotnej wady klient może zażądać tylko obniżenia ceny.


Zobacz: Reklamacja przez internet w całej UE


Termin na odrzucenie reklamacji


Sprzedawca ma maksymalnie 14 dni na odpowiedź na reklamację klienta. Chodzi tutaj o dni kalendarzowe, przez co nie można od tego terminu odejmować dni wypadające w święta lub podczas urlopu. Jeżeli spóźni się z odpowiedzią w tym terminie, oznaczało to będzie, że sprzedawca uznał niezgodność towaru z umową, przez co zgadza się na rozpatrzenie reklamacji zgodnie z żądaniem zgłoszonym przez konsumenta.


Spóźnienie się z odpowiedzią na reklamację oznacza zgodę na żądanie klienta nawet, gdy jego żądanie jest oczywiście niezasadne.


Co więcej odpowiedź na reklamacje musi w ciągu 14 dni dotrzeć do konsumenta. Oznacza to, że nie wystarczy wysłanie odpowiedzi czternastego dnia listem poleconym, ale trzeba to zrobić kilka dni wcześniej, aby klient otrzymał odpowiedź czternastego dnia od złożenia reklamacji.

 
Zobacz: Reklamacja obuwia

 


Zawiadomienie o wadzie to nie reklamacja


Sprzedawca nie musi wcale ustosunkowywać się do zawiadomienia o wadzie produktu, które nie zawiera żądania w s stosunku do niego. Samo zawiadomienie o wadzie nie jest traktowane jako reklamacja i sprzedawca nie ma obowiązku na nie reagować.


Zobacz: Wypowiedzenie umowy najmu lokalu


Spór z klientem o załatwienie reklamacji


Jeżeli klient jest niezadowolony ze sposobu załatwienia reklamacji ma prawo wyjść przeciwko sprzedawcy na drogę sądową. Jednak od tego kroku odstraszają klientów koszty oraz długotrwałość postępowania sądowego. Możliwe jest również rozwiązanie sporu w sądzie polubownym działającym przy Inspekcji Handlowej. Jednak sprzedawca nie jest zobowiązany do zgody na występowanie przed sądem polubownym i nie jest za to zagrożony żadnymi sankcjami.


Zobacz: Odpowiedzialność przedsiębiorcy za produkt

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA