REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponowna wada towaru umożliwi jego zwrot

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ponowna wada zakupionego towaru umożliwi jego zwrot. Planowane zmiany w kodeksie cywilnym najbardziej odczuje polska branża produktów AGD, przemysł samochodowy i serwisy zajmujące się ich naprawą - ostrzega Konfederacja Lewiatan.

REKLAMA

Zdaniem Konfederacji Lewiatan proponowane przy okazji prac nad implementacją dyrektywy konsumenckiej zmiany w kodeksie cywilnym  odbiją się na kondycji polskich przedsiębiorców. Mimo, że przepisy unijne nie wymagają takich zmian, polski ustawodawca chce dać konsumentom prawo do odstąpienia od umowy w razie ponownego ujawnienia się wady produktu w ciągu dwóch lat od zakupu towaru. Zasadność wprowadzenia takiego przepisu i skutki ekonomiczne nie są brane pod uwagę.

REKLAMA

- Obecnie, zgodnie z art. 8 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, w razie ujawnienia się wady towaru w ciągu dwóch lat od wydania go konsumentowi może on żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Dopiero jeśli naprawa lub wymiana byłaby niemożliwa dla przedsiębiorcy lub narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy- wyjaśnia Magdalena Piech, ekspert Konfederacji Lewiatan.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Ta tzw. sekwencyjność naprawy wynika z brzmienia dyrektywy 1999/44, która nie uległa zmianie od 2000 roku i nie musi być implementowana podczas prac nad tą ustawą. Bardzo ważne jest to, że obecnie obowiązująca ustawa (i dyrektywa) nie ogranicza liczby tych napraw. Jeśli nie narazi to kupującego na znaczne niedogodności, tzn. towar zostanie szybko i sprawnie naprawiony lub wymieniony to można tę samą rzecz naprawić kilka razy (zawsze na koszt przedsiębiorcy). Co więcej, termin 2 letni, w którym  takie prawa przysługują biegnie od początku w razie wymiany towaru na nowy.

Proponowana w projekcie ustawy zmiana spowoduje, że w razie ujawnienia się wady towaru po raz drugi konsument będzie mógł od umowy odstąpić. Oznacza to, że nawet jeśli pralka lub samochód, które były już raz naprawiane zepsują się po raz drugi, konsument będzie mógł oddać te towary przedsiębiorcy. Przedsiębiorca będzie zobowiązany zwrócić zapłaconą przez konsumenta cenę. Będzie tak nawet jeśli konsument z powodzeniem używał tych rzeczy przez wiele miesięcy i w związku z tym ich wartość znacznie spadła. Zmiany spowodują powstanie dodatkowych kosztów po stronie producentów i sprzedawców. Przepis rodzi także istotne konsekwencje dla polityki gospodarowania odpadami, z uwagi na wzrost liczby urządzeń traktowanych jako zużyty sprzęt elektryczny po dwukrotnej naprawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reklamacja towarów promocyjnych i gratisów

- Choć podobne rozwiązania funkcjonują już w Polsce w stosunkach pomiędzy przedsiębiorcami, rozciągnięcie ich na relację konsument-przedsiębiorca rodzi wiele obaw. Przedsiębiorcy, zawierając umowę, mogą dowolnie ukształtować relacje między sobą. Mogą oni wyłączyć ten przepis kodeksu cywilnego, skrócić czas trwania rękojmi lub zmienić jej warunki, co często ma miejsce - wyjaśnia Magdalena Piech. Zasadniczą różnicą, w razie przyjęcia tego przepisu będzie to, że uprawnień przysługujących konsumentowi nie będzie można umownie wyłączyć. Spowoduje to, że konsument zawsze przy wystąpieniu drugiej wady produktu będzie mógł odstąpić od umowy.

Niemcy i Francja nie wykraczają w swoich przepisach poza standard dyrektywy 1999/44. Ze względu na konkurencyjność polskich przedsiębiorstw Polska powinna utrzymać takie rozwiązanie. Zwłaszcza, że nie ma dowodów,  na to że obowiązujące przepisy są niewystarczające dla zagwarantowania konsumentom sprawnego doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową.  Pewne jest natomiast, że przedsiębiorcy poniosą poważne konsekwencje w razie ich wprowadzenia. Odczują je nie tylko producenci i sprzedawcy, ale także serwisy, które zajmowały się naprawami towarów i handlem częściami zamiennymi.

Wzór reklamacji dotyczącej pełnego zwrotu ceny

Korygowanie ksiąg z powodu zwrotów i reklamacji

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA

Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

REKLAMA

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

REKLAMA