REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korygowanie ksiąg z powodu zwrotów i reklamacji

Korygowanie ksiąg z powodu zwrotów i reklamacji
Korygowanie ksiąg z powodu zwrotów i reklamacji

REKLAMA

REKLAMA

Korygowanie ksiąg z powodu zwrotów i reklamacji przysparza wiele problemów dla przedsiębiorców. Każde takie zdarzenie musi zostać odnotowane w księgach rachunkowych. Jak prawidłowo skorygować księgi z powodu

Zwrot

Możliwość zwrotu zakupionego towaru nie jest oczywistym prawem każdego klienta. Sklepy stacjonarne same mogą ustalać zasady zwrotów i mogą zastrzec sobie odmowę przyjęcia oddawanego towaru. W praktyce, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów zostawiają im jakąś furtkę.

REKLAMA

Inaczej sprawa wygląda w przypadku sklepów internetowych. Tam kupującemu przysługuje prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyny, do 10 dni od daty zakupu.

REKLAMA

W przypadku, gdy klient chce oddać towar i sprzedawca się na to zgadza, lub jest zobowiązany przyjąć zwrot, musi on wystawić fakturę korygującą. W księgach rachunkowych powinny pojawić się takie same pozycje jak na dokumencie sprzedaży (paragonie lub fakturze) tylko z pozycją minus. Podobnie należy postąpić z ewidencją towaru.

To jednak nie koniec. Aby zwrot naliczonego od sprzedaży podatku został uznany, sprzedawca musi mieć potwierdzenie przekazania nabywcy faktury korygującej. Potwierdzenie to obowiązuje w okresie rozliczeniowym, w którym zostało uzyskane od nabywcy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reklamacja

Reklamacja jest szerszym i bardziej zróżnicowanym pojęciem niż zwrot towaru. W ramach reklamacji mieszczą się naprawy uszkodzonego towaru czy wadliwej usługi wykonywane na koszt sprzedawcy, zwrot części zapłaconej kwoty, czy wymiana towaru na inny, niekoniecznie taki sam jak zakupiony pierwotnie. Każdy z tych przypadków wymaga innego potraktowania w księgach rachunkowych.

W przypadku wymiany towaru sprzedający musi skorygować swoją ewidencję towarów, a także koszty własne sprzedanych towarów. Obrót i należny podatek jest korygowany o różnicę wartości zwracanego towaru i nowego produktu wydawanego nabywcy.

Reklamacja towarów promocyjnych i gratisów

Jeśli sprzedający podejmuje się naprawy wadliwego towaru, koszt tej operacji spada na niego, zwiększając koszty związane ze sprzedażą tego towaru. Naprawiany przedmiot powinien też być ujęty w stosownej rubryce ewidencji towarów.

Jeśli sprzedawca decyduje się na udzielenie rabatu, czy zwrot części zapłaconej kwoty dokonuje stosownych korekt w księgach rachunkowych, wystawiając oczywiście fakturę korygującą, której otrzymanie potwierdza nabywca.

Wszystkie powyższe przykłady zostały omówione na przykładzie sprzedaży towarów, ale takie same zasady obowiązują także w przypadku usług.

Wzór reklamacji dotyczącej wymiany towaru


Nabywca też ma obowiązki.

REKLAMA

Choć większość korekt dokumentacji leży po stronie sprzedawcy reklamowanego towaru czy usługi, nabywca też musi pamiętać o kilku rzeczach. W przypadku zwrotów i reklamacji, nabywca powinien potwierdzić otrzymanie faktury korygującej. Tego obowiązku nie nakłada na niego prawo, ale sprzedający na pewno postawią otrzymanie takiego potwierdzenia za warunek uznania reklamacji czy zwrotu.

- Jeśli nabywcą jest firma, obowiązek dokonania odpowiednich korekt leży także po ich stronie. Towar zwrócony do sprzedającego powinien więc zostać skorygowany w ewidencji, a zwrócone kwoty wyksięgowane z kosztów. Każda faktura korygująca musi zostać zaksięgowana, ponieważ ma to wpływ zarówno na wynik firmy jak i na jej rozrachunki z kontrahentami. -  dodaje Małgorzata Bazan z katowickiego biura rachunkowego KPDA.

Wzór reklamacji dotyczącej naprawy towaru

Warto dodać, że w świetle obowiązujących aktualnie przepisów podstawą do reklamacji lub zwrotu nie musi być paragon lub faktura. Może to być inny dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży – np. karta gwarancyjna produktu, dowód zapłaty (rachunek, potwierdzenie przelewu czy transakcji kartą płatniczą), specyfikacja do paragonu czy wydruk z pamięci kasy fiskalnej.

Reklamacje – jak przyjmować? Poradnik dla sprzedawców Wszechnica Podatkowa

Autor: Biuro rachunkowe KPDA Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA