REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć legalne odtwarzanie muzyki w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik

REKLAMA

Przedsiębiorcy odtwarzający w swojej firmie muzykę zobowiązani są do opłacania abonamentu radiowo – telewizyjnego od każdego odbiornika. Nielegalne odtwarzanie muzyki zagrożone jest karą nawet do dwóch lat pozbawienia wolności. Jak uwolnić się od tego obowiązku?

Przedsiębiorcy, którzy chcą legalnie odtwarzać muzykę w lokalu swojej firmy zobowiązani są do zawarcia umowy z jedną z organizacji zajmujących się zbiorowym zarządzaniem prawami autorskimi i pokrewnymi takimi jak: ZAiKS, SAWP, Stoart, ZPAV czy ZAPA. Przedsiębiorcy, którzy zarejestrują każdy odbiornik w terminie 14 dni od daty zakupu powinni rozpocząć opłacanie abonamentu za korzystanie. Jednakże wyjątkiem od tej zasady  jest sytuacja, kiedy odbiornik wykorzystywany jest do celu tworzenia utworów bądź ich dystrybucji a sam odbiornik przeznaczony jest na sprzedaż. Firma nie ma obowiązku rejestracji odbiorników, które stanowią prywatną własność pracownika. Wyjątek stanowi sytuacja, w której przedsiębiorca nie czerpie żadnych korzyści majątkowych z odtwarzanej muzyki, wówczas nie jest zobowiązany zawierać umów z organizacjami.

REKLAMA


Opłaty abonamentowe


Odbiorniki zakupione przez przedsiębiorcę należy zarejestrować a następnie wnosić opłatę abonamentową w określonych terminach miesięcznych bądź innych do 25 dnia każdego miesiąca przy opłacie miesięcznej, a przy opłacie z góry za cały rok lub za kilka miesięcy do 25 dnia pierwszego miesiąca bądź do 25 stycznia. Opłatę taką przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jako źródło osiągania przychodów. Natomiast w sytuacji, gdy odbiornik znajduje się w miejscu niedostępnym dla ogółu, wówczas opłaty abonamentowej nie będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.


Zobacz również:
  Opłaty za publiczne odtwarzanie muzyki


Umowa licencyjna


Publiczne odtwarzanie muzyki przez przedsiębiorcę wiąże się z obowiązkiem zawarcia umów licencyjnych z wskazanymi organizacjami. W tej sytuacji, aby przedsiębiorca uniknął ponoszenia dodatkowych kosztów istnieje obowiązek udowodnienia, iż odtwarzana muzyka nie przynosi korzyści majątkowych. Nie ma znaczenia źródło, z którego muzyka pochodzi. Sama umowa może zostać zawarta jednorazowo, na czas określonego wydarzenia bądź ryczałtowo (np. w sklepie). Wysokość opłat związana jest z rodzajem prowadzonej działalności, sposobu korzystania z utworów oraz wielkości przedsiębiorstwa. W stosunku do umów ryczałtowych opłaty wnoszone będą na podstawie wystawianych faktur. Opłaty licencyjne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu oraz przy ich wniesieniu można odliczyć VAT, jeżeli przedsiębiorcy są VAT-owcami.


Konsekwencje prawne rozpowszechniania muzyki bez zezwoleń


Zgodnie z art. 116 ustawy prawa autorskie i prawa pokrewne (Dz.U.2006.90.631) osoba bądź firma, która dopuszcza się rozpowszechniania cudzego utworu bez stosownego uprawnienia lub wbrew przyjętym warunkom w wersji oryginalnej lub w postaci opracowania, artystycznego wykonania, fonogramu, wideogramu lub nadania podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Dodatkowo, jeżeli przedsiębiorca dopuszcza się tego czynu w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, podlega karze pozbawienia wolności do 3 lat. Jeżeli natomiast przedsiębiorca czyni z działania zabronionego stałe źródło dochodu albo działalność przestępczą bądź nią kieruje podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 5 lat. W odniesieniu do działania nieumyślnego, przedsiębiorca podlega karze grzywny ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zadaj pytanie na FORUM:
Moja Firma - Działalność gospodarcza

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

REKLAMA

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

REKLAMA

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

REKLAMA