REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć legalne odtwarzanie muzyki w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik

REKLAMA

Przedsiębiorcy odtwarzający w swojej firmie muzykę zobowiązani są do opłacania abonamentu radiowo – telewizyjnego od każdego odbiornika. Nielegalne odtwarzanie muzyki zagrożone jest karą nawet do dwóch lat pozbawienia wolności. Jak uwolnić się od tego obowiązku?

Przedsiębiorcy, którzy chcą legalnie odtwarzać muzykę w lokalu swojej firmy zobowiązani są do zawarcia umowy z jedną z organizacji zajmujących się zbiorowym zarządzaniem prawami autorskimi i pokrewnymi takimi jak: ZAiKS, SAWP, Stoart, ZPAV czy ZAPA. Przedsiębiorcy, którzy zarejestrują każdy odbiornik w terminie 14 dni od daty zakupu powinni rozpocząć opłacanie abonamentu za korzystanie. Jednakże wyjątkiem od tej zasady  jest sytuacja, kiedy odbiornik wykorzystywany jest do celu tworzenia utworów bądź ich dystrybucji a sam odbiornik przeznaczony jest na sprzedaż. Firma nie ma obowiązku rejestracji odbiorników, które stanowią prywatną własność pracownika. Wyjątek stanowi sytuacja, w której przedsiębiorca nie czerpie żadnych korzyści majątkowych z odtwarzanej muzyki, wówczas nie jest zobowiązany zawierać umów z organizacjami.

REKLAMA


Opłaty abonamentowe


Odbiorniki zakupione przez przedsiębiorcę należy zarejestrować a następnie wnosić opłatę abonamentową w określonych terminach miesięcznych bądź innych do 25 dnia każdego miesiąca przy opłacie miesięcznej, a przy opłacie z góry za cały rok lub za kilka miesięcy do 25 dnia pierwszego miesiąca bądź do 25 stycznia. Opłatę taką przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jako źródło osiągania przychodów. Natomiast w sytuacji, gdy odbiornik znajduje się w miejscu niedostępnym dla ogółu, wówczas opłaty abonamentowej nie będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.


Zobacz również:
  Opłaty za publiczne odtwarzanie muzyki


Umowa licencyjna


Publiczne odtwarzanie muzyki przez przedsiębiorcę wiąże się z obowiązkiem zawarcia umów licencyjnych z wskazanymi organizacjami. W tej sytuacji, aby przedsiębiorca uniknął ponoszenia dodatkowych kosztów istnieje obowiązek udowodnienia, iż odtwarzana muzyka nie przynosi korzyści majątkowych. Nie ma znaczenia źródło, z którego muzyka pochodzi. Sama umowa może zostać zawarta jednorazowo, na czas określonego wydarzenia bądź ryczałtowo (np. w sklepie). Wysokość opłat związana jest z rodzajem prowadzonej działalności, sposobu korzystania z utworów oraz wielkości przedsiębiorstwa. W stosunku do umów ryczałtowych opłaty wnoszone będą na podstawie wystawianych faktur. Opłaty licencyjne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu oraz przy ich wniesieniu można odliczyć VAT, jeżeli przedsiębiorcy są VAT-owcami.


Konsekwencje prawne rozpowszechniania muzyki bez zezwoleń


Zgodnie z art. 116 ustawy prawa autorskie i prawa pokrewne (Dz.U.2006.90.631) osoba bądź firma, która dopuszcza się rozpowszechniania cudzego utworu bez stosownego uprawnienia lub wbrew przyjętym warunkom w wersji oryginalnej lub w postaci opracowania, artystycznego wykonania, fonogramu, wideogramu lub nadania podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Dodatkowo, jeżeli przedsiębiorca dopuszcza się tego czynu w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, podlega karze pozbawienia wolności do 3 lat. Jeżeli natomiast przedsiębiorca czyni z działania zabronionego stałe źródło dochodu albo działalność przestępczą bądź nią kieruje podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 5 lat. W odniesieniu do działania nieumyślnego, przedsiębiorca podlega karze grzywny ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zadaj pytanie na FORUM:
Moja Firma - Działalność gospodarcza

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA