REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć legalne odtwarzanie muzyki w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik

REKLAMA

Przedsiębiorcy odtwarzający w swojej firmie muzykę zobowiązani są do opłacania abonamentu radiowo – telewizyjnego od każdego odbiornika. Nielegalne odtwarzanie muzyki zagrożone jest karą nawet do dwóch lat pozbawienia wolności. Jak uwolnić się od tego obowiązku?

Przedsiębiorcy, którzy chcą legalnie odtwarzać muzykę w lokalu swojej firmy zobowiązani są do zawarcia umowy z jedną z organizacji zajmujących się zbiorowym zarządzaniem prawami autorskimi i pokrewnymi takimi jak: ZAiKS, SAWP, Stoart, ZPAV czy ZAPA. Przedsiębiorcy, którzy zarejestrują każdy odbiornik w terminie 14 dni od daty zakupu powinni rozpocząć opłacanie abonamentu za korzystanie. Jednakże wyjątkiem od tej zasady  jest sytuacja, kiedy odbiornik wykorzystywany jest do celu tworzenia utworów bądź ich dystrybucji a sam odbiornik przeznaczony jest na sprzedaż. Firma nie ma obowiązku rejestracji odbiorników, które stanowią prywatną własność pracownika. Wyjątek stanowi sytuacja, w której przedsiębiorca nie czerpie żadnych korzyści majątkowych z odtwarzanej muzyki, wówczas nie jest zobowiązany zawierać umów z organizacjami.

REKLAMA

REKLAMA


Opłaty abonamentowe


Odbiorniki zakupione przez przedsiębiorcę należy zarejestrować a następnie wnosić opłatę abonamentową w określonych terminach miesięcznych bądź innych do 25 dnia każdego miesiąca przy opłacie miesięcznej, a przy opłacie z góry za cały rok lub za kilka miesięcy do 25 dnia pierwszego miesiąca bądź do 25 stycznia. Opłatę taką przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jako źródło osiągania przychodów. Natomiast w sytuacji, gdy odbiornik znajduje się w miejscu niedostępnym dla ogółu, wówczas opłaty abonamentowej nie będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.


Zobacz również:
  Opłaty za publiczne odtwarzanie muzyki


Umowa licencyjna


Publiczne odtwarzanie muzyki przez przedsiębiorcę wiąże się z obowiązkiem zawarcia umów licencyjnych z wskazanymi organizacjami. W tej sytuacji, aby przedsiębiorca uniknął ponoszenia dodatkowych kosztów istnieje obowiązek udowodnienia, iż odtwarzana muzyka nie przynosi korzyści majątkowych. Nie ma znaczenia źródło, z którego muzyka pochodzi. Sama umowa może zostać zawarta jednorazowo, na czas określonego wydarzenia bądź ryczałtowo (np. w sklepie). Wysokość opłat związana jest z rodzajem prowadzonej działalności, sposobu korzystania z utworów oraz wielkości przedsiębiorstwa. W stosunku do umów ryczałtowych opłaty wnoszone będą na podstawie wystawianych faktur. Opłaty licencyjne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu oraz przy ich wniesieniu można odliczyć VAT, jeżeli przedsiębiorcy są VAT-owcami.

REKLAMA


Konsekwencje prawne rozpowszechniania muzyki bez zezwoleń


Zgodnie z art. 116 ustawy prawa autorskie i prawa pokrewne (Dz.U.2006.90.631) osoba bądź firma, która dopuszcza się rozpowszechniania cudzego utworu bez stosownego uprawnienia lub wbrew przyjętym warunkom w wersji oryginalnej lub w postaci opracowania, artystycznego wykonania, fonogramu, wideogramu lub nadania podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Dodatkowo, jeżeli przedsiębiorca dopuszcza się tego czynu w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, podlega karze pozbawienia wolności do 3 lat. Jeżeli natomiast przedsiębiorca czyni z działania zabronionego stałe źródło dochodu albo działalność przestępczą bądź nią kieruje podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 5 lat. W odniesieniu do działania nieumyślnego, przedsiębiorca podlega karze grzywny ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zadaj pytanie na FORUM:
Moja Firma - Działalność gospodarcza

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA