REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego nowe firmy upadają?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dlaczego nowe firmy upadają?
Dlaczego nowe firmy upadają?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej nowych firm jest rejestrowanych, a jeszcze więcej upada. We samym wrześniu zarejestrowano 23 628 nowych jednoosobowych działalności a 24 380 firm zniknęło z rejestrów. Dlaczego tak się dzieje, że nowe firmy upadają?

Trzeci kwartał to tradycyjnie okres, kiedy aktywność osób zakładających własną firmę maleje. Rozpoczynaniu działalności gospodarczej nie sprzyja lato i wyjazdy wakacyjne. Podobnie było w tym roku. W całym III kwartale zarejestrowano blisko 70 785 jednoosobowych działalności gospodarczych. To o 10 tys. mniej niż w kwartale II, najlepszym okresie dla zakładania firm, i o ok. 1 tys. mniej niż w I kwartale.

REKLAMA

W samym wrześniu chętnych do uruchomienia własnego biznesu było 23 628. To o ponad 2 tysiące więcej niż w sierpniu i o nieco ponad 2 tys. mniej niż w lipcu.

Polecamy: Nowe obowiązki dla prowadzących księgę przychodów i rozchodów

REKLAMA

Średnia 12-miesięczna liczby zakładanych jednoosobowych działalności gospodarczych po wrześniu wynosi 24 110. Wskaźnik na poziomie powyżej 24 tys. utrzymuje się już od kwietnia. Widać więc, że po ubiegłorocznym wzroście liczby zakładanych firm sytuacja „normalizuje się”, a liczba nowo zakładanych działalności utrzymuje się na wysokim poziomie.

Mimo wzrostu liczby nowych firm we wrześniu nadal utrzymuje się wyraźna tendencja do zamykania tych istniejących. We wrześniu z rejestru zniknęło 24 380 jednoosobowych działalności gospodarczych, o niespełna 600 więcej niż w sierpniu, za to o ponad 4 tys. mniej niż w lipcu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zobacz również: Likwidacja działalności gospodarczej – krok po kroku

Powody likwidacji działalności

REKLAMA

Wiele firm znika z rynku, bo ich właściciele nie są w stanie uzyskać odpowiednio dużej skali działalności, gwarantującej zaplanowane przez właścicieli przychody. Na niskie obroty jako barierę rozwoju – jak wynika z  danych ministerstwa gospodarki – od wielu lat skarży się ok. 25% osób prowadzących działalność gospodarczą. To oznacza, że wielu przedsiębiorców ma problemy z pozyskiwaniem nowych odbiorców, co często wynika z braku odpowiedniej wiedzy i umiejętności wśród osób prowadzących działalność gospodarczą.

- Wielu przedsiębiorców, prowadzących od lat swój biznes ma problem z przedstawieniem tego, czym się zajmują w kilku prostych zdaniach. Jak bez tego zdobywać nowe kontrakty? – mówi Dariusz Makosz, członek zarządu Idea Banku, pomysłodawca programu, w ramach którego przedsiębiorcy mogą skorzystać z porad trenerów biznesu.

Wśród innych przyczyn, które stoją za rezygnacją przedsiębiorców z działalności, są także problemy z utrzymaniem płynności finansowej. Często zdarza się, że mikrofirma nie jest w stanie opłacić swoich zobowiązań, bo jeden duży odbiorca zalega z płatnościami.

Jednak za obserwowaną ostatnio zwiększoną skłonnością do zamykania działalności kryje się także poprawa sytuacji gospodarczej. Wiele firm, które wcześniej próbowały zaoszczędzić na kosztach płacowych i namawiały pracowników do przejścia na własną działalność, teraz przyjmują ich ponownie na etaty, pojawiają się także nowe miejsca pracy, związane z lepszą kondycją polskich przedsiębiorstw.

Jako że obecnie więcej firm znika z rynku niż pojawia się nowych, ogólna liczba jednoosobowych działalności gospodarczych maleje. Na koniec wrześnie najmniejszych firm było 2 956 600, o ponad 1,6 tys. mniej niż w sierpniu i o ponad 4,5 tys. mniej niż w lipcu.

Zobacz: Wniosek o ogłoszenie upadłości likwidacyjnej małego przedsiębiorcy

Autor: Marek Siudaj

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA

Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

REKLAMA

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

REKLAMA