Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja działalności gospodarczej – krok po kroku

Monika Pązik
likwidacja działalności, rozliczenie VAT.
likwidacja działalności, rozliczenie VAT.
Bloomberg
Likwidując działalność gospodarczą przedsiębiorca musi dopełnić szeregu czynności. Po pierwsze złożyć wniosek o wykreślenie wpisu w CEIDG. Konieczne jest też sporządzenie wykazu składników majątku oraz spisu z natury. Jak wygląda proces likwidacji w przypadku podatników VAT? Jak rozliczyć podatek dochodowy?

Spis treści:

1. Wykreślenie z CEIDG

2. Likwidacja działalności – czynny podatnik VAT

3. Obliczenie podatku VAT i rozliczenie PIT

4. Przychód i obowiązki po likwidacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Redakcja poleca: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018


Wykreślenie z CEIDG

Najbardziej znaną formą prowadzenia biznesu jest jednoosobowa działalność gospodarcza, której podstawą funkcjonowania jest wniosek o wpis w CEIDG. Zarówno założenie, zawieszenie jak i likwidacja musi zostać zaznaczona w CEIDG. Wszystkich czynności dokonuje się na podstawie wniosku składanego na odpowiednim formularzu. Należy pamiętać, że wszystkie czynności są traktowane jako wpis do CEIDG.

Likwidacji działalności dokonuje się w pierwszej kolejności poprzez złożenie wniosku o wykreślenie wpisu na formularzu CEIDG-1. Przedsiębiorca ma na to 7 dni od dnia trwałego zaprzestania prowadzenia działalności. We wniosku w polu 01 należy zakreślić punkt – wniosek o wykreślenie wpisu w CEIDG. Co ważne konsekwencją wykreślenia wpisu nie jest usunięcie wszystkich informacji o danej firmie a jedynie zaznaczenie wzmianki o dacie wykreślenia.

Należy pamiętać, że likwidacja działalności wiąże się z szeregiem czynności, które należy dopełnić. Przede wszystkim podstawowa kwestia to wyrejestrowanie z ZUS. Co prawda Centralna Ewidencja przekaże informację dotyczącą likwidacji zarówno do ZUS, jak i do Urzędu Skarbowego czy GUS. Jeżeli przedsiębiorca prowadzi jednoosobową działalność i nie zatrudnia pracowników, wówczas składa do ZUS wypełniony formularz ZUS ZWUA o wyrejestrowanie z ZUS. Tak samo postępuje się w przypadku innych osób podlegających ubezpieczeniom zdrowotnym przedsiębiorcy.

Chcesz otrzymywać więcej informacji? Zapisz się na nasz newsletter!

Likwidacja i ponowne rozpoczęcie działalności a zwolnienie z VAT


Likwidacja działalności – czynny podatnik VAT

Przedsiębiorca, który chce zlikwidować działalność, a jest czynnym podatnikiem VAT zobowiązany jest do wyceny składników majątku oraz do sporządzenia spisu z natury. Sporządzenie wskazanych ewidencji dokonuje się dla celów:

  • PIT – dokonuje się wykazu składników majątku, które obejmują wszystkie dobra materialne i niematerialne, z których przedsiębiorca rozliczał się podczas prowadzenia działalności. Wykaz składników będzie stanowił podstawę do zamknięcia KPiR. Wraz z wykazem majątku dokonuje się spisu z natury, czyli wykazu towarów i materiałów, które znajdują się w dniu likwidacji. Spis ten jest formą remanentu, którzy sporządza się na koniec działalności, a który pozwala określić wysokości dochodu, od którego przedsiębiorca odprowadzał zaliczki na podatek dochodowy. O wycenie majątku dla celów PIT należy poinformować wcześniej urząd skarbowy,
  • VAT – sporządza się spis z natury, podobnie jak w przypadku PIT, z zastrzeżeniem, że będzie on obejmował prócz wszystkich towarów również: wyposażenie, środki trwałe, grunty i energię, jeżeli podatnik miał do nich prawo. Wykaz musi jednak obejmować tylko te składniki majątku, od których przedsiębiorca miał prawo obniżenia podatku należnego o wysokość kwoty podatku naliczonego.

Podatnik zobowiązany jest dołączyć informację o spisie z natury i wyliczonej wartości podatki należnego do ostatniej deklaracji podatkowej, w zależności czy przedsiębiorca rozlicza się miesięcznie, czy kwartalnie (VAT-7 lub VAT-7k).

Pobierz formularz: VAT-7 i VAT-7k

Likwidacja spółki jawnej


Obliczenie podatku VAT

Sporządzenie spisu z natury to podstawowy obowiązek przedsiębiorcy. Na podstawie spisu podatnik może obliczyć wysokość podatku VAT do zapłaty. W takim przypadku przedsiębiorcy najczęściej korzystają z usług księgowych bądź biur rachunkowych, wówczas jest to znacznie sprawniejsza procedura. W praktyce obliczenie VAT oznacza, że przedsiębiorca będzie musiał zwrócić wartość podatku VAT państwu, w związku z odliczeniami, jakich dokonywał przez okres prowadzonej działalności. Wyliczenia dokonuje się na podstawie cen rynkowych (a nie pierwotnego zakupu), wobec czego będzie on niższy.

Przed dokonaniem wyliczenia warto przeanalizować i przejrzeć składniki majątku, które mogą nie mieć już żadnej wartości rynkowej. Wówczas przedsiębiorcę ominie konieczność zapłaty podatku VAT.

Podatnik VAT likwidujący działalność powinien również pamiętać o uwzględnieniu w spisie środki trwałe, od których częściowo odliczał VAT oraz środki trwałe w całości zamortyzowane, w stosunku do których można było odliczyć podatek VAT. Należy pamiętać, że w przypadku całkowicie zamortyzowanego środka bierze się jednak pod uwagę jego wartość rynkową i nie należy traktować go jako środek o wartości zerowej.

W zakresie rozliczania się z podatku VAT przedsiębiorca zobowiązany jest do zgłoszenia naczelnikowi urzędu skarbowego faktu zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Dokonuje się tego na formularzu VAT – Z:

Pobierz formularz: VAT-Z

Dodatkowo przedsiębiorca powinien złożyć w urzędzie skarbowym ostatnią deklarację VAT dotyczącą bieżącego okresu rozliczeniowego wraz z informacją o sporządzonym spisie z natury.

Co warto wiedzieć o likwidacji spółki cywilnej?

Deklarację należy złożyć w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po bieżącym okresie rozliczeniowym.

Rozliczenie podatku dochodowego

Likwidując działalność gospodarczą przedsiębiorca powinien wiedzieć, że majątek firmowy staje się wtedy jego majątkiem prywatnym. Oznacza to, że przedsiębiorca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego. W takim przypadku istnieje jednak możliwość sprzedaży składników majątku, jednakże wtedy może powstać przychód z działalności gospodarczej nawet wówczas, gdy jest ona już zlikwidowana.

Przedsiębiorca zobowiązany jest do zapłaty podatku dochodowego, jeżeli z dniem sprzedaży majątku nie minęło 6 lat od pierwszego dnia miesiąca po miesiącu, w którym nastąpiła likwidacja. Wówczas należy zapłacić zaliczkę na podatek dochodowy (tak, jakby w dalszym ciągu prowadzona była działalność) i wykazać dochód ze sprzedaży w rocznym rozliczeniu PIT. Analogicznie przedstawia się sytuacja, jeżeli podatnik rozliczał się na podstawie podatku liniowego. Wówczas należy obliczyć zaliczkę na podatek na zasadach dotyczących podatku liniowego. Po upływie 6 – letniego terminu firmowy majątek będzie podlegał sprzedaży bez konieczności opłacania podatku dochodowego. Ponadto nie powstanie po stronie nabywcy obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, za wyjątkiem wykupu nieruchomości).

Rozliczenie roczne PIT zamiast zaliczki


Przychód po zakończeniu  likwidacji

Może zdarzyć się sytuacja, że po zakończeniu działalności i pełnej likwidacji przedsiębiorca otrzyma zaległe należności od kontrahentów z tytułu wystawionych faktur. Wówczas zobowiązany jest do zaksięgowania ich w ten sam sposób jak podczas prowadzonej działalności. Dodatkowo nie można zapominać o zapłaceniu zaliczki na podatek dochodowy. Znakiem tego fakt likwidacji działalności nie wiąże się z zakończeniem prowadzenia KPiR. Jest to ważne szczególnie, gdy przedsiębiorca po likwidacji będzie sam zajmował się księgowaniem.

W KPiR można ujmować jedynie koszty, które powstały podczas funkcjonowania działalności gospodarczej. Nie można zatem zaliczać w koszty wydatków powstałych po zlikwidowaniu działalności. Analogiczne jest przy rozliczaniu faktur – te, które zostały wystawione po zamknięciu działalności nie podlegają rozliczeniu.

W przypadku, gdy przedsiębiorca korzystał z kas fiskalnych przy sprzedaży powinien liczyć się z dodatkowymi obowiązkami. W momencie likwidacji należy zawiadomić pracownika urzędu skarbowego o konieczności rozliczenia kasy fiskalnej. Wówczas w obecności urzędnika dokonuje się odczytu pamięci kasy. Przedsiębiorca ma prawo sprzedać kasę, ale musi pamiętać o sporządzeniu stosownego protokołu. Jeżeli jednak przy zakupie kasy fiskalnej korzystał z ulgi, a kasę użytkował w okresie krótszym niż 3 lata to wówczas musi zwrócić do urzędu skarbowego kwotę odliczoną z tytułu ulgi na zakup.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Obowiązki po likwidacji

Należy wiedzieć, że likwidacja firmy nie wiąże się z likwidacją firmowej dokumentacji. Przedsiębiorca po zamknięciu działalności zobowiązany jest przechowywać dokumentację przez okres 5 lat, licząc od końca roku, w którym dany dokument został sporządzony. Obowiązek ten dotyczy wszystkich faktur, rachunków, wydruków z KPiR czy nawet potwierdzeń zapłaty. Urząd skarbowy ma bowiem prawo przeprowadzić kontrolę podatkową nawet u przedsiębiorców, którzy zlikwidowali działalność. Ryzyko kontroli jest większe w szczególności u podatników VAT, którzy w trakcie likwidacji ubiegali się o zwrot podatku.

Czy w sklepie internetowym konieczna jest kasa fiskalna?

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Fiskus coraz chętniej blokuje rachunki bankowe

    Według danych Ministerstwa Finansów, w pierwszym kwartale br. liczba blokad rachunków bankowych z wykorzystaniem STIR wzrosła o ponad 54% rdr. 

    W 2026 r. prawie 100 proc. gospodarstw domowych podłączonych do internetu

    Plan na 2026 r. zakłada, że w każdym województwie będziemy mieli prawie 100 proc. gospodarstw domowych podłączonych do internetu - zapowiedział minister cyfryzacji Janusz Cieszyński. Dodał, że w lipcu ruszy konkurs, który wyłoni firmy mające zrealizować szerokopasmowe inwestycje.

    Min. Telus: ponad 50 proc. nadwyżki zboża zostało już skupione od polskich rolników

    Ponad 50 proc. nadwyżki zboża zostało już od rolników skupione. Nie ma zatoru, jeśli chodzi o eksport z Polski - powiedział w piątek w Studiu PAP minister rolnictwa i rozwoju wsi Robert Telus.

    Kampania digitalowa dla mikrofirmy – co zrobić, by była opłacalna?

    Podjęcie się wdrożenia działań digitalowych jest dopiero pierwszym krokiem w drodze po sukces. Kolejnym z nich jest przygotowanie odpowiednich materiałów, bieżąca analiza i wyciąganie wniosków na podstawie zgromadzonych danych. Na co więc powinniśmy zwrócić uwagę?

    Internet wszystkiego. Czym jest ta innowacyjna technologia?

    Rozwój mikroprocesorów odmienił nasze życie na wiele sposobów. Ogromna liczba współczesnych produktów korzysta dziś z tych urządzeń po to, by łączyć się z Internetem. Od inteligentnych lodówek, które informują o tym, kiedy należy kupić mleko, po samochody, które automatycznie aktualizują swoje oprogramowanie.

    Od 5 czerwca ostatni nabór wniosków dla firm, które ucierpiały na brexicie

    Ostatni nabór wniosków w programie Re_Open UK rozpocznie się 5 czerwca tego roku. O wsparcie mogą się starać przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku brexitu - poinformował minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

    Gdynia - port uniwersalny zdolny przeładowywać wszystkie grupy ładunków

    Port Gdynia jako port uniwersalny musi zgodnie ze strategią przeładowywać wszystkie grupy ładunków. Tak jak w ostatnim czasie stawiliśmy czoła ładunkom masowym, tak w dalszym ciągu będziemy się w tym kierunku rozwijali - powiedział  w Sopocie prezes Morskiego Portu Gdynia Jacek Sadaj.

    PIE: spowolnienie w przemyśle przyczynia się do obniżania oczekiwań inflacyjnych

    Spowolnienie w przemyśle przyczynia się do obniżania oczekiwań inflacyjnych – napisali w czwartek analitycy PIE w komentarzu do PMI.

    Pół roku ochrony przed wysokimi cenami

    Polacy od jesieni korzystają z Tarczy Solidarnościowej, dzięki której ceny netto energii elektrycznej dla gospodarstw domowych nie wzrosły. Wszystkim gospodarstwom domowym w Polsce przysługuje limit 2 000 kWh zużycia, do którego koszt energii w ponad połowie dotuje rząd i spółki energetyczne. Są również wyższe limity - nawet do 3 000 kWh - jednak aby móc z nich skorzystać, konieczne jest złożenie specjalnego wniosku. Termin upływa z końcem czerwca.

    Inflacja bazowa w usługach i utrzymujący się wzrost płac ograniczą tempo spadku inflacji

    "Lepka inflacja bazowa", widoczna zwłaszcza w usługach oraz utrzymujący się silny wzrost płac ograniczą zakres i tempo powrotu inflacji do poziomu 2,5 proc. – ocenili ekonomiści z Goldman Sachs w komentarzu do danych GUS.

    PIE: kolejne miesiące przyniosą poprawę aktywności gospodarczej

    Polska gospodarka skurczyła się w pierwszym kwartale 2023 roku. Wyniki są jednak lepsze od wcześniejszych oczekiwań. Kolejne miesiące przyniosą poprawę aktywności gospodarczej - prognozuje analityk zespołu makroekonomii Polskiego Instytutu Ekonomicznego Sebastian Sajnóg

    Jak nauczyliśmy się robić zakupy podczas inflacji?

    Polacy kupujący online coraz rozważniej podchodzą do zakupów - już co trzecia osoba porównuje oferty w różnych miejscach i jest w stanie świadomie wybrać moment zakupu produktu. Między innymi takie działania wpisują się w koncepcję smart shoppingu.

    Wodór: Polacy giganci energetyczni podglądają Szwedów

    W Szwecji powstaje duża „fabryka” wodoru, a jego produkcja zasilana będzie bezpośrednio z morskiej farmy wiatrowej. Projekt wzbudza zainteresowanie również w Polsce, gdzie poszukuje się dodatkowych korzyści z realizowanych dużych inwestycji na morzu.

    Pełnia Księżyca w czerwcu. Kiedy wypada? Jak działa na nas Truskawkowy Księżyc?

    Pełnia Truskawkowego Księżyca. Czerwcowa pełnia Księżyca jest wyjątkowa. Wówczas na niebie możemy zobaczyć Truskawkowy Księżyc zwany też Superksiężycem. Kiedy wypada pełnia Księżyca w czerwcu? Jak na nas oddziałuje?

    Polscy emeryci muszą pracować, żeby przetrwać

    Badanie obejmujące 45 rozwiniętych krajów świata stawia Polskę w nie najlepszym świetle – to polskim emerytom, bez pracy na emeryturze najtrudniej sobie poradzić. 

    Mój Prąd 5.0 – pompy ciepła w czołówce wniosków

    Ruszył Mój Prąd 5.0. Ważnymi zmianami są m.in. rozszerzenie dofinansowania o pompy ciepła różnego typu oraz kolektory słoneczne. Zainteresowanie było tak duże, że dołożone zostały dodatkowe środki krajowe w wysokości 400 milionów złotych. Kto ma jeszcze szansę zdążyć i dostać dofinansowanie? 

    Corporate gifting. W jakie prezenty biznesowe inwestować?

    Prezenty biznesowe i firmowe akcesoria zawsze były ważnym elementem prowadzenia firmy. Przekłada się to na wzrost wartości globalnego rynku corporate gifting, która wynosi ponad 258 miliardów dolarów.

    Konsumenci surowo oceniają jakość obsługi klienta. Jest coraz gorzej

    Jakość obsługi klientów na polskim rynku sukcesywnie spada, na co wskazują cykliczne badania prowadzone przez Polski Program Jakości Obsługi. Z ostatniej edycji tego badania wynika, że Polacy najgorzej oceniają m.in. wiedzę i kompetencje pracowników, czas obsługi oraz ceny i dostępność asortymentu. 

    Ile Polacy planują wydać na prezent na Dzień Dziecka?

    Dzień Dziecka. Niemal co czwarty ankietowany zamierza przeznaczyć od 50 do 100 zł na prezent dla jednej osoby z okazji Dnia Dziecka. Z kolei 15% uczestników sondażu chce na ten cel wydać od 100 do 150 zł. Natomiast 12% nie będzie w ogóle obchodzić tego święta. 

    Izba Zbożowo-Paszowa: zwiększenie dopłat do sprzedaży zbóż zachęciło rolników

    Decyzje rządu w sprawie zwiększenia dopłat do sprzedaży zbóż zachęciły rolników do sprzedaży, ale podażowa "górka" wydaje się powoli kończyć – przekazała Izba Zbożowo-Paszowa. Dodano, że część przetwórców skupuje spore wolumeny ziarna przewidując, że w żniwa rynkowa podaż może być mniejsza.

    Telezakupy 2.0 z użyciem internetu

    Gdy połączyć to, co internauci kochają najbardziej, czyli wideo i zakupy, otrzymamy przepis na sprzedażowy sukces. 

    Prawdziwy Lider

    W dobie nieustających wyzwań, to właśnie umiejętności przywódcze naszych liderów są najsilniej wystawione na próbę. Każdy kryzys stanowi egzamin ich siły oraz magnetyzmu. Beata Drzazga – przedsiębiorca wizjoner, konsultant biznesowy i prelegent na konferencjach związanych z przywództwem i biznesem, opowiada czy urodzony lider to mit czy rzeczywistość.

    W Polsce jest obecnie około setki start-upów, których działalność jest bezpośrednio związana ze sztuczną inteligencją

    – Sztuczna inteligencja i cleantech to w tej chwili dwie kluczowe branże, które są w centrum zainteresowania funduszy venture capital i do nich będą płynąć w nadchodzącym czasie największe środki – ocenia prezes zarządu Orlen VC Marek Garniewski. Statystyki pokazują, że rodzime start-upy dobrze sobie radzą w obu tych branżach.

    11. pakiet sankcji UE wobec Rosji w fazie uzgodnień technicznych

    11. pakiet sankcji UE wobec Rosji jest w fazie uzgodnień technicznych. W ciągu najbliższych dni powinien zostać przyjęty przez państwa członkowskie - mówi PAP ambasador Polski przy UE Andrzej Sadoś.

    Składniki masy upadłości. Co syndycy wystawiali na sprzedaż w 2022 r.?

    Od domów i mieszkań, poprzez samochody i komputery, aż po widelce, kilogramy posypki czekoladowej i drewniane wiaderka. Oto, jakie przedmioty zostały wystawione na sprzedaż przez syndyków w Krajowym Rejestrze Zadłużonych w 2022 r. pokazuje raport analityków MGBI.