REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja działalności gospodarczej – krok po kroku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
likwidacja działalności, rozliczenie VAT.
likwidacja działalności, rozliczenie VAT.
Bloomberg

REKLAMA

REKLAMA

Likwidując działalność gospodarczą przedsiębiorca musi dopełnić szeregu czynności. Po pierwsze złożyć wniosek o wykreślenie wpisu w CEIDG. Konieczne jest też sporządzenie wykazu składników majątku oraz spisu z natury. Jak wygląda proces likwidacji w przypadku podatników VAT? Jak rozliczyć podatek dochodowy?

Spis treści:

REKLAMA

1. Wykreślenie z CEIDG

2. Likwidacja działalności – czynny podatnik VAT

3. Obliczenie podatku VAT i rozliczenie PIT

4. Przychód i obowiązki po likwidacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Redakcja poleca: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018


Wykreślenie z CEIDG

REKLAMA

Najbardziej znaną formą prowadzenia biznesu jest jednoosobowa działalność gospodarcza, której podstawą funkcjonowania jest wniosek o wpis w CEIDG. Zarówno założenie, zawieszenie jak i likwidacja musi zostać zaznaczona w CEIDG. Wszystkich czynności dokonuje się na podstawie wniosku składanego na odpowiednim formularzu. Należy pamiętać, że wszystkie czynności są traktowane jako wpis do CEIDG.

Likwidacji działalności dokonuje się w pierwszej kolejności poprzez złożenie wniosku o wykreślenie wpisu na formularzu CEIDG-1. Przedsiębiorca ma na to 7 dni od dnia trwałego zaprzestania prowadzenia działalności. We wniosku w polu 01 należy zakreślić punkt – wniosek o wykreślenie wpisu w CEIDG. Co ważne konsekwencją wykreślenia wpisu nie jest usunięcie wszystkich informacji o danej firmie a jedynie zaznaczenie wzmianki o dacie wykreślenia.

Należy pamiętać, że likwidacja działalności wiąże się z szeregiem czynności, które należy dopełnić. Przede wszystkim podstawowa kwestia to wyrejestrowanie z ZUS. Co prawda Centralna Ewidencja przekaże informację dotyczącą likwidacji zarówno do ZUS, jak i do Urzędu Skarbowego czy GUS. Jeżeli przedsiębiorca prowadzi jednoosobową działalność i nie zatrudnia pracowników, wówczas składa do ZUS wypełniony formularz ZUS ZWUA o wyrejestrowanie z ZUS. Tak samo postępuje się w przypadku innych osób podlegających ubezpieczeniom zdrowotnym przedsiębiorcy.

Chcesz otrzymywać więcej informacji? Zapisz się na nasz newsletter!

Likwidacja i ponowne rozpoczęcie działalności a zwolnienie z VAT


Likwidacja działalności – czynny podatnik VAT

Przedsiębiorca, który chce zlikwidować działalność, a jest czynnym podatnikiem VAT zobowiązany jest do wyceny składników majątku oraz do sporządzenia spisu z natury. Sporządzenie wskazanych ewidencji dokonuje się dla celów:

  • PIT – dokonuje się wykazu składników majątku, które obejmują wszystkie dobra materialne i niematerialne, z których przedsiębiorca rozliczał się podczas prowadzenia działalności. Wykaz składników będzie stanowił podstawę do zamknięcia KPiR. Wraz z wykazem majątku dokonuje się spisu z natury, czyli wykazu towarów i materiałów, które znajdują się w dniu likwidacji. Spis ten jest formą remanentu, którzy sporządza się na koniec działalności, a który pozwala określić wysokości dochodu, od którego przedsiębiorca odprowadzał zaliczki na podatek dochodowy. O wycenie majątku dla celów PIT należy poinformować wcześniej urząd skarbowy,
  • VAT – sporządza się spis z natury, podobnie jak w przypadku PIT, z zastrzeżeniem, że będzie on obejmował prócz wszystkich towarów również: wyposażenie, środki trwałe, grunty i energię, jeżeli podatnik miał do nich prawo. Wykaz musi jednak obejmować tylko te składniki majątku, od których przedsiębiorca miał prawo obniżenia podatku należnego o wysokość kwoty podatku naliczonego.

Podatnik zobowiązany jest dołączyć informację o spisie z natury i wyliczonej wartości podatki należnego do ostatniej deklaracji podatkowej, w zależności czy przedsiębiorca rozlicza się miesięcznie, czy kwartalnie (VAT-7 lub VAT-7k).

Pobierz formularz: VAT-7 i VAT-7k

Likwidacja spółki jawnej


Obliczenie podatku VAT

REKLAMA

Sporządzenie spisu z natury to podstawowy obowiązek przedsiębiorcy. Na podstawie spisu podatnik może obliczyć wysokość podatku VAT do zapłaty. W takim przypadku przedsiębiorcy najczęściej korzystają z usług księgowych bądź biur rachunkowych, wówczas jest to znacznie sprawniejsza procedura. W praktyce obliczenie VAT oznacza, że przedsiębiorca będzie musiał zwrócić wartość podatku VAT państwu, w związku z odliczeniami, jakich dokonywał przez okres prowadzonej działalności. Wyliczenia dokonuje się na podstawie cen rynkowych (a nie pierwotnego zakupu), wobec czego będzie on niższy.

Przed dokonaniem wyliczenia warto przeanalizować i przejrzeć składniki majątku, które mogą nie mieć już żadnej wartości rynkowej. Wówczas przedsiębiorcę ominie konieczność zapłaty podatku VAT.

Podatnik VAT likwidujący działalność powinien również pamiętać o uwzględnieniu w spisie środki trwałe, od których częściowo odliczał VAT oraz środki trwałe w całości zamortyzowane, w stosunku do których można było odliczyć podatek VAT. Należy pamiętać, że w przypadku całkowicie zamortyzowanego środka bierze się jednak pod uwagę jego wartość rynkową i nie należy traktować go jako środek o wartości zerowej.

W zakresie rozliczania się z podatku VAT przedsiębiorca zobowiązany jest do zgłoszenia naczelnikowi urzędu skarbowego faktu zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Dokonuje się tego na formularzu VAT – Z:

Pobierz formularz: VAT-Z

Dodatkowo przedsiębiorca powinien złożyć w urzędzie skarbowym ostatnią deklarację VAT dotyczącą bieżącego okresu rozliczeniowego wraz z informacją o sporządzonym spisie z natury.

Co warto wiedzieć o likwidacji spółki cywilnej?

Deklarację należy złożyć w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po bieżącym okresie rozliczeniowym.

Rozliczenie podatku dochodowego

Likwidując działalność gospodarczą przedsiębiorca powinien wiedzieć, że majątek firmowy staje się wtedy jego majątkiem prywatnym. Oznacza to, że przedsiębiorca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego. W takim przypadku istnieje jednak możliwość sprzedaży składników majątku, jednakże wtedy może powstać przychód z działalności gospodarczej nawet wówczas, gdy jest ona już zlikwidowana.

Przedsiębiorca zobowiązany jest do zapłaty podatku dochodowego, jeżeli z dniem sprzedaży majątku nie minęło 6 lat od pierwszego dnia miesiąca po miesiącu, w którym nastąpiła likwidacja. Wówczas należy zapłacić zaliczkę na podatek dochodowy (tak, jakby w dalszym ciągu prowadzona była działalność) i wykazać dochód ze sprzedaży w rocznym rozliczeniu PIT. Analogicznie przedstawia się sytuacja, jeżeli podatnik rozliczał się na podstawie podatku liniowego. Wówczas należy obliczyć zaliczkę na podatek na zasadach dotyczących podatku liniowego. Po upływie 6 – letniego terminu firmowy majątek będzie podlegał sprzedaży bez konieczności opłacania podatku dochodowego. Ponadto nie powstanie po stronie nabywcy obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, za wyjątkiem wykupu nieruchomości).

Rozliczenie roczne PIT zamiast zaliczki


Przychód po zakończeniu  likwidacji

Może zdarzyć się sytuacja, że po zakończeniu działalności i pełnej likwidacji przedsiębiorca otrzyma zaległe należności od kontrahentów z tytułu wystawionych faktur. Wówczas zobowiązany jest do zaksięgowania ich w ten sam sposób jak podczas prowadzonej działalności. Dodatkowo nie można zapominać o zapłaceniu zaliczki na podatek dochodowy. Znakiem tego fakt likwidacji działalności nie wiąże się z zakończeniem prowadzenia KPiR. Jest to ważne szczególnie, gdy przedsiębiorca po likwidacji będzie sam zajmował się księgowaniem.

W KPiR można ujmować jedynie koszty, które powstały podczas funkcjonowania działalności gospodarczej. Nie można zatem zaliczać w koszty wydatków powstałych po zlikwidowaniu działalności. Analogiczne jest przy rozliczaniu faktur – te, które zostały wystawione po zamknięciu działalności nie podlegają rozliczeniu.

W przypadku, gdy przedsiębiorca korzystał z kas fiskalnych przy sprzedaży powinien liczyć się z dodatkowymi obowiązkami. W momencie likwidacji należy zawiadomić pracownika urzędu skarbowego o konieczności rozliczenia kasy fiskalnej. Wówczas w obecności urzędnika dokonuje się odczytu pamięci kasy. Przedsiębiorca ma prawo sprzedać kasę, ale musi pamiętać o sporządzeniu stosownego protokołu. Jeżeli jednak przy zakupie kasy fiskalnej korzystał z ulgi, a kasę użytkował w okresie krótszym niż 3 lata to wówczas musi zwrócić do urzędu skarbowego kwotę odliczoną z tytułu ulgi na zakup.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Obowiązki po likwidacji

Należy wiedzieć, że likwidacja firmy nie wiąże się z likwidacją firmowej dokumentacji. Przedsiębiorca po zamknięciu działalności zobowiązany jest przechowywać dokumentację przez okres 5 lat, licząc od końca roku, w którym dany dokument został sporządzony. Obowiązek ten dotyczy wszystkich faktur, rachunków, wydruków z KPiR czy nawet potwierdzeń zapłaty. Urząd skarbowy ma bowiem prawo przeprowadzić kontrolę podatkową nawet u przedsiębiorców, którzy zlikwidowali działalność. Ryzyko kontroli jest większe w szczególności u podatników VAT, którzy w trakcie likwidacji ubiegali się o zwrot podatku.

Czy w sklepie internetowym konieczna jest kasa fiskalna?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

REKLAMA

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

REKLAMA

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA