REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja spółki jawnej

Redakcja
Jak wygląda likwidacja spółki jawnej fot. Fotolia
Jak wygląda likwidacja spółki jawnej fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozwiązanie spółki jawnej następuje z chwilą wykreślenia z rejestru. Zanim jednak to nastąpi najczęściej przeprowadzone musi być postępowanie likwidacyjne. Jak ono wygląda?

Rozwiązanie spółki

Rozwiązanie spółki może być długotrwałym procesem. Wymaga przede wszystkim nie tylko uzewnętrznienia woli wspólników lub też zajścia jednej z przyczyn rozwiązania (określonych w art. 58 Kodeksu spółek handlowych) lecz również, najczęściej, przeprowadzenia niekiedy długiego procesu likwidacji spółki.

REKLAMA

Na wstępnie należy bowiem sobie wyjaśnić, że przepisy polskie prawa spółek posługują się dwoma podobnymi pojęciami, które jednak nie oznaczają tego samego. Samo „rozwiązanie spółki” oznacza ustanie jej prawnego bytu. Zgodnie z art. 84 par. 2 Kodeksu spółek handlowych rozwiązanie następuje wraz z wykreśleniem spółki z rejestru. Zanim jednak takie wykreślenie będzie możliwe najczęściej przeprowadzona zostanie „likwidacja”, którą można określić jako zakończenie wszelkich spraw prowadzonych przez spółkę. Tym samym likwidacja jest etapem życia spółki, która prowadzi do jej rozwiązania.

Zobacz: Odpowiedzialność wspólników w spółkach osobowych

Likwidacja

REKLAMA

Sama likwidacja może być często długotrwałym procesem i wymaga podjęcia kilku formalnych kroków. Z tym etapem mamy do czynienia w sytuacji, kiedy zachodzą przyczyny rozwiązania spółki, które zostały określone w art. 58 Kodeksu spółek handlowych.

Przyczynami rozwiązania spółki jawnej są: przyczyny przewidziane w umowie spółki (np. nieosiągnięcie zysku po określonym okresie działalności); jednomyślna uchwała wszystkich wspólników; ogłoszenie upadłości spółki; śmierć wspólnika lub ogłoszenie jego upadłości; wypowiedzenie umowy spółki przez wspólnika lub wierzyciela wspólnika; prawomocne orzeczenie sądu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawowym celem postępowania likwidacyjnego jest upłynnienie majątku spółki, jak również spłata zaciągniętych przez spółkę zobowiązań.

Zobacz serwis: Windykacja

W czasie prowadzonego postępowania likwidacyjnego spółka jawna zachowuje swoją osobowość prawną i pozostaje nadal przedsiębiorcą. Co do zasady zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz (pomiędzy wspólnikami) spółki obowiązują te same zasady z pewnymi jednak zmianami.  Przede wszystkim w okresie likwidacji spółka działa pod swoją firmą z dopiskiem „w likwidacji”.

X Spółka Jawna w likwidacji

W tym okresie aktywnością spółki kierują likwidatorzy. Co prawda, zgodnie z art. 70 par. 1 Kodeksu spółek handlowych likwidatorami są przeważnie wszyscy wspólnicy, to jednak może zdarzyć się tak, że w grono likwidatorów powołane zostaną na podstawie porozumienia tylko niektórzy z nich. Niekiedy liczba likwidatorów może być ograniczone decyzją sądu, a niekiedy jako likwidatorzy mogą być powołane osoby spoza grona wspólników.

Ma to istotne znaczenie, gdyż na etapie procesu likwidacji spółki wspólnicy, którzy nie są likwidatorami nie mają prawa reprezentowania spółki.

Z chwilą otwarcia likwidacji wygasa także prokura, co oznacza że na tym etapie działalnością zewnętrzną spółki kierują wyłącznie likwidatorzy.

Czytaj część drugą.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA