REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Termin przydatności do spożycia” a „data minimalnej trwałości”, czym się różnią?

Maria Szadkowska
Sklep Fotolia
Sklep Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Data przydatności do spożycia to jedna z najczęściej sprawdzanych przez Polaków informacji zamieszczona na etykiecie produktów spożywczych. Jednak tak samo jak w przypadku czytania składu produktu spożywczego, konsument nie zawsze potrafi prawidłowo zinterpretować informację dotyczącą trwałości kupowanego produktu.

Obowiązki producenta

Zgodnie z przepisami producent na etykiecie ma obowiązek umieścić informację o trwałości danego towaru, sposobie jego przechowywania oraz przygotowania bezpiecznego do spożycia. Wymienione obowiązki wynikają z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011r.

REKLAMA

W zależności od rodzaju produktu różna jest długość jego trwałości, najlepiej jest poznać grupy produktów, które „starzeją” się w podobny sposób, ułatwi to wówczas interpretacje oznaczeń na produkcie lub ich brak jak w przypadku wszystkiego, co musi być spożyte maksymalnie w ciągu 24 godzin jak np. pieczywo.

Etykieta produktu spożywczego – producent nie może oszukiwać konsumenta

„Należy spożyć do”

Termin przydatności do spożycia stosowany jest w przypadku środków spożywczych szybko psujących się jak mięso, jogurty, dania gotowe do spożycia np. sałatki, artykuły dla niemowląt czy produkty garmażeryjne. W tym przypadku stosowany jest zwrot – „należy spożyć do”. Po upływie terminu wskazanego na opakowaniu produkt nie nadaje się do jedzenia, spożycie takiego produktu nawet dzień po dacie na opakowaniu może stwarzać zagrożenie dla zdrowia, a w niektórych przypadkach nawet życia. Dzieje się tak, dlatego, iż są to produkty nietrwałe biologicznie szybko ulegające procesowi fermentacji i namnażania się bakterii.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Najlepiej spożyć przed”

Drugi rodzaj informacji to data minimalnej trwałości oznaczona zwrotem – „ najlepiej spożyć przed” z datą dzienną lub - „najlepiej spożyć przed końcem” w pozostałych przypadkach. Jeśli mamy do czynienia ze środkiem spożywczym, którego trwałość nie przekracza 3 miesięcy, można podać tylko dzień i miesiąc, jeśli od 3 do 18 miesięcy - miesiąc i rok, zaś powyżej 18 miesięcy tylko rok. Warto zwrócić uwagę, iż oznaczenie to dotyczy przechowywania w pewnych określonych warunkach, opisanych na opakowaniu a obejmujących takie parametry jak temperatura, nasłonecznienie czy wilgotność. Przekroczenie daty i zjedzenie później takich produktów nie niesie za sobą zagrożenia dla życia i raczej także nie dla zdrowia, jest to raczej informacja, iż nie będzie on posiadał takiej samej, jakości jak wcześniej a także, że może utracić takie walory jak smak czy zapach zapewniony do tej daty. Grupą wyrobów objętych tym wymogiem są produkty suche takie jak kasze, makarony, mąki.

Termin przydatności do spożycia nie powinien różnicować stawek VAT

REKLAMA

Istnieje także grupa produktów zwolnionych z oznaczania zarówno datą minimalnej trwałości jak i terminem przydatności do spożycia m.in. ocet, wyroby winiarskie, sól kuchenna, ale również owoce. Są to w rzeczywistości dwie grupy pierwsza to produkty, które nawet po bardzo długim czasie nie ulegają zepsuciu w ogóle. Druga zawiera np. owoce, które swoją świeżość zachowują bardzo krótko, ale równocześnie w zależności od warunków panujących w domu, więc trudno określić nawet w dniach ich przydatność, powinien to zrobić konsument na podstawie własnej wiedzy i doświadczenia.

Produktów po upłynięciu obu dat lub na krótko przed upłynięciem nie powinno podawać się dzieciom, osobom starszym lub rekonwalescentom, osoby te mają bowiem niską odporność i nawet niewielka ilość drobnoustrojów może wywołać u nich poważne problemy zdrowotne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA