REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność linii lotniczych za wykonanie lotu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Federacja Konsumentów
Federacja Konsumentów
konsument, pasażer, odpowiedzialność za wykonanie umowy
konsument, pasażer, odpowiedzialność za wykonanie umowy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Korzystanie z usług linii lotniczych cieszy się w Polsce coraz większą popularnością, zwłaszcza podczas planowania wyjazdów urlopowych. Przewoźnicy lotniczy oferują nam swoje usługi nie tylko w ramach zorganizowanych imprez turystycznych, ale także wyjazdów indywidualnych. O czym należy pamiętać, decydując się na skorzystanie z oferty danej linii lotniczej, aby – w razie pojawienia się kłopotów – prawidłowo i satysfakcjonująco dla nas rozwiązać problem?

Przede wszystkim pamiętajmy, że przewoźnik lotniczy, jak każdy przedsiębiorca zawierający umowę z konsumentem, odpowiada za jej właściwe i prawidłowe wykonanie. Odpowiedzialność ta może jednak kształtować się odmiennie w różnych sytuacjach. Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 261/2004 linie lotnicze, poza odpowiedzialnością na zasadach ogólnych, odpowiadają m.in. za odmowę przyjęcia na pokład, za odwołanie lotu oraz za jego opóźnienie. Oczywiście dotyczy to sytuacji, gdy konsument odlatuje z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego UE lub państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego (Lichtenstein, Islandia, Norwegia) albo znajdującego się na terytorium Szwajcarii oraz do pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się w kraju trzecim i lądujących na lotnisku znajdującym się na terytorium państwa członkowskiego UE/EOG albo znajdującego się na terytorium Szwajcarii lub przewoźnik obsługujący dany lot jest przewoźnikiem z państwa członkowskiego UE/EOG/ albo ze Szwajcarii.

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku wystąpienia którejś z wymienionych wcześniej niekorzystnych dla konsumenta okoliczności pasażerowi przysługuje prawo do złożenia reklamacji i domagania się stosownej rekompensaty za nieprawidłowe wykonanie zobowiązania.

Jeśli przewoźnik lotniczy ma uzasadnione powody, by przewidzieć odmowę przyjęcia pasażera na pokład, bo na przykład sprzedano więcej biletów niż jest miejsc w samolocie (bardzo często stosowany przez wiele linii lotniczych, szczególnie w sezonie wakacyjnym, overbooking, tzw. nadrezerwacja), wówczas powinien zwrócić się do konsumenta o rezygnację z jego rezerwacji. W pierwszej kolejności należy znaleźć osoby, które zgodzą się zrezygnować ze swojej rezerwacji w zamian za uzyskanie korzyści, obejmującej pełny zwrot należności lub zmianę lotu. Gdyby porozumienie takie nie było możliwe, przewoźnik lotniczy ma obowiązek niezwłocznie wypłacić pasażerowi odszkodowanie w kwocie od 250 do 600 euro, w zależności od długości (w km) zarezerwowanego lotu. Dodatkowo do zadań przewoźnika należy udzielenie pomocy w zakresie uzyskania zwrotu wpłaconych należności za bilet lub zmiany planu podróży, a także obowiązek opieki, wynikający z niewykonania zobowiązania.

W przypadku odwołania lotu, pasażerom, których to odwołanie dotyczy, przewoźnik powinien udzielić przede wszystkim pomocy w uzyskaniu zwrotu wpłaconych należności za całość lub część nieodbytej podróży oraz za część lub części już odbyte, jeśli lot nie służy już dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem podróży pasażera, wraz z lotem powrotnym do pierwszego miejsca odlotu w najwcześniejszym możliwym terminie. Ponadto, w przypadku odwołania lotu, pasażer ma prawo wyboru pomiędzy zmianą planu podróży, na porównywalnych warunkach, do miejsca docelowego, w najwcześniejszym możliwym terminie lub zmianą planu podróży na porównywalnych warunkach, do miejsca docelowego, w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera, w zależności od dostępności wolnych miejsc. Oprócz tego pasażerowi przysługuje prawo otrzymania bezpłatnych posiłków oraz napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, a także możliwość bezpłatnego wykonania dwóch rozmów telefonicznych, dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych lub e-mailowych. Jeśli zaś zmiana trasy powoduje, iż nowy czas startu ma nastąpić co najmniej jeden dzień po planowanym starcie odwołanego lotu, pasażerowie otrzymują bezpłatne zakwaterowanie w hotelu, a także bezpłatny transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania. Mogą ponadto domagać się odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, wypłacanego w gotówce, elektronicznym przelewem bankowym, przekazem bankowym lub czekami bankowymi albo, za pisemną zgodą pasażera, w bonach podróżnych lub w formie innych usług.

REKLAMA

Analogiczne uprawnienia jak w przypadku osób, których lot został odwołany (poza prawem do uzyskania odszkodowania), przysługują pasażerom, których lot opóźnia się w stosunku do planowanego startu od dwóch do co najmniej pięciu godzin.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku wystąpienia problemów, związanych z egzekwowaniem praw konsumenta, dotyczących odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotu należy skontaktować się z Komisją Ochrony Praw Pasażerów działającą przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Dodatkowo, aby wyegzekwować przysługujące konsumentowi uprawnienia, należy sporządzić pisemną reklamację do przewoźnika, zawierającą opis stanu faktycznego, czyli zdarzenia, do którego doszło, oraz wskazane żądanie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami przewoźnik powinien odpowiedzieć na reklamację w terminie zawartym w swoim wewnętrznym regulaminie. Jeśli konsument takiej odpowiedzi nie otrzyma lub nie będzie ona uwzględniała roszczeń zgłoszonych przez konsumenta, wówczas może zwrócić się do najbliższego oddziału terenowego Federacji Konsumentów lub do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (w przypadku sporu z przewoźnikiem zagranicznym) z prośbą o interwencję w swojej sprawie.

Źródło: Federacja Konsumentów

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA