REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy pasażerowi należy się odszkodowanie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kryda
podróż, kolej, szkoda komunikacyjna
podróż, kolej, szkoda komunikacyjna
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bilet jest dowodem umowy zawartej pomiędzy pasażerem a przewoźnikiem. Oznacza to, że na przewoźniku ciążą obowiązki i odpowiedzialność za ich wykonanie. Kiedy i jak pasażer może domagać się odszkodowania?

Kupując bilet,  zawieramy z przewoźnikiem umowę - w zamian za opłacenie przejazdu, przewoźnika powinien dowieźć nas na określone miejsce w określonym czasie. Jeżeli przewoźnik nie wywiąże się ze swojego zobowiązania, naruszył postanowienia umowy cywilnoprawnej i ponosi odpowiedzialność za niewykonanie bądź nienależyte wykonanie zobowiązania.

REKLAMA

Opóźnienie pociągu

REKLAMA

Jeżeli pociąg przyjedzie na stację docelową spóźniony o sześćdziesiąt minut lub więcej, obowiązkiem przewoźnika jest zaproponować podróżnemu wybór jednej z trzech możliwości.  Po pierwsze, pasażerowi może zostać zwrócony koszt całego kosztu biletu na tym odcinku trasy, który nie został jeszcze zrealizowany. Jeżeli natomiast dalsza część podróży traci sens, biorąc pod uwagę pierwotny plan pasażera, przewoźnik  zwraca koszt trasy już przejechanej i zapewnia pasażerowi przejazd powrotny do miejsca wyjazdu. Drugą opcją jest kontynuowanie podróży lub zmiana połączenia w najszybszym możliwym terminie, a trzecią w najbardziej dogodnym dla pasażera terminie.

Pan Jan jedzie na pogrzeb na godzinę 13. Pociąg ma dwugodzinne opóźnienie. Wiadomo już, że pan Jan nie zdąży na uroczystość, jego podróż staje się więc bezcelowa i przewoźnik powinien zaoferować mu powrót do stacji wyjazdu.

Prawa pasażerów na kolei

Aby móc skutecznie wyegzekwować swoje pasażerskie prawa, należy wziąć odpowiednie zaświadczenie od konduktora lub z kasy na stacji, na której wysiedliśmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym forum!

Co więcej, pasażerowi przysługuje wobec kolei roszczenie o naprawienie szkody, którą poniósł w wyniku opóźnienia pociągu. Jeśli kolej nie zaspokoi naszych żądań dobrowolnie, można jej wytoczyć proces cywilny.

Pani Anna miała odpłatnie wystąpić na koncercie. Przez opóźnienie pociągu nie dotarła na czas i nie dostała wynagrodzenia. Może domagać się od kolei zapłaty kwoty, którą uzyskałaby występując na koncercie.

Jak złożyć reklamację?

Procedury uzyskiwania odszkodowań sprecyzowane są w regulaminach poszczególnych przewoźników. Reklamację składamy albo u przewoźnika, albo w kasie biletowej, albo w punkcie obsługi klienta.

Praca zdalna podczas podróży służbowej

Pociągi międzynarodowe, Express InterCity i EuroNight

Podróże służbowe 2015 r.

REKLAMA

W przypadku pociągów międzynarodowych oraz pociągów Express InterCity i EuroNight, kwota odszkodowania zależeć będzie od rozmiaru opóźnienia. Jeśli jest to ponad sześćdziesiąt minut i więcej niż sto dziewiętnaście, odzyskamy co najmniej 25% ceny biletu, a jeżeli pociąg spóźnił się więcej niż sto dwadzieścia minut, minimum 50% ceny biletu. Przewoźnik, o ile uzna reklamację za zasadną, powinien wypłacić odszkodowanie w ciągu miesiąca od złożenia  wniosku. Należy pamiętać, by do wniosku o wypłatę odszkodowania, dołączyć bilet i zaświadczenie o opóźnieniu pociągu.

Ważne! Odszkodowania nie dostaniemy, jeśli przed zakupem biletu wiedzieliśmy o opóźnieniu lub jeżeli dotarliśmy do stacji docelowej z opóźnieniem mniejszym niż sześćdziesiąt minut, bo wybraliśmy inną trasę lub połączenie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA