REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy pasażerowi należy się odszkodowanie?

Małgorzata Kryda
podróż, kolej, szkoda komunikacyjna
podróż, kolej, szkoda komunikacyjna
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bilet jest dowodem umowy zawartej pomiędzy pasażerem a przewoźnikiem. Oznacza to, że na przewoźniku ciążą obowiązki i odpowiedzialność za ich wykonanie. Kiedy i jak pasażer może domagać się odszkodowania?

Kupując bilet,  zawieramy z przewoźnikiem umowę - w zamian za opłacenie przejazdu, przewoźnika powinien dowieźć nas na określone miejsce w określonym czasie. Jeżeli przewoźnik nie wywiąże się ze swojego zobowiązania, naruszył postanowienia umowy cywilnoprawnej i ponosi odpowiedzialność za niewykonanie bądź nienależyte wykonanie zobowiązania.

REKLAMA

Opóźnienie pociągu

REKLAMA

Jeżeli pociąg przyjedzie na stację docelową spóźniony o sześćdziesiąt minut lub więcej, obowiązkiem przewoźnika jest zaproponować podróżnemu wybór jednej z trzech możliwości.  Po pierwsze, pasażerowi może zostać zwrócony koszt całego kosztu biletu na tym odcinku trasy, który nie został jeszcze zrealizowany. Jeżeli natomiast dalsza część podróży traci sens, biorąc pod uwagę pierwotny plan pasażera, przewoźnik  zwraca koszt trasy już przejechanej i zapewnia pasażerowi przejazd powrotny do miejsca wyjazdu. Drugą opcją jest kontynuowanie podróży lub zmiana połączenia w najszybszym możliwym terminie, a trzecią w najbardziej dogodnym dla pasażera terminie.

Pan Jan jedzie na pogrzeb na godzinę 13. Pociąg ma dwugodzinne opóźnienie. Wiadomo już, że pan Jan nie zdąży na uroczystość, jego podróż staje się więc bezcelowa i przewoźnik powinien zaoferować mu powrót do stacji wyjazdu.

Prawa pasażerów na kolei

Aby móc skutecznie wyegzekwować swoje pasażerskie prawa, należy wziąć odpowiednie zaświadczenie od konduktora lub z kasy na stacji, na której wysiedliśmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym forum!

Co więcej, pasażerowi przysługuje wobec kolei roszczenie o naprawienie szkody, którą poniósł w wyniku opóźnienia pociągu. Jeśli kolej nie zaspokoi naszych żądań dobrowolnie, można jej wytoczyć proces cywilny.

Pani Anna miała odpłatnie wystąpić na koncercie. Przez opóźnienie pociągu nie dotarła na czas i nie dostała wynagrodzenia. Może domagać się od kolei zapłaty kwoty, którą uzyskałaby występując na koncercie.

Jak złożyć reklamację?

Procedury uzyskiwania odszkodowań sprecyzowane są w regulaminach poszczególnych przewoźników. Reklamację składamy albo u przewoźnika, albo w kasie biletowej, albo w punkcie obsługi klienta.

Praca zdalna podczas podróży służbowej

Pociągi międzynarodowe, Express InterCity i EuroNight

Podróże służbowe 2015 r.

REKLAMA

W przypadku pociągów międzynarodowych oraz pociągów Express InterCity i EuroNight, kwota odszkodowania zależeć będzie od rozmiaru opóźnienia. Jeśli jest to ponad sześćdziesiąt minut i więcej niż sto dziewiętnaście, odzyskamy co najmniej 25% ceny biletu, a jeżeli pociąg spóźnił się więcej niż sto dwadzieścia minut, minimum 50% ceny biletu. Przewoźnik, o ile uzna reklamację za zasadną, powinien wypłacić odszkodowanie w ciągu miesiąca od złożenia  wniosku. Należy pamiętać, by do wniosku o wypłatę odszkodowania, dołączyć bilet i zaświadczenie o opóźnieniu pociągu.

Ważne! Odszkodowania nie dostaniemy, jeśli przed zakupem biletu wiedzieliśmy o opóźnieniu lub jeżeli dotarliśmy do stacji docelowej z opóźnieniem mniejszym niż sześćdziesiąt minut, bo wybraliśmy inną trasę lub połączenie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TOP 5 trendów w fakturowaniu w 2025 roku

Rok 2025 w obszarze fakturowania to istotne zmiany, związane z cyfryzacją i nowymi regulacjami. Prognozy wskazują, że rynek e-fakturowania w Europie wzrośnie o 6,13 miliarda USD do 2028 roku, z rocznym tempem wzrostu wynoszącym prawie 20%. Wraz z rozwojem technologii, te zmiany będą miały kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstw. Przedstawiamy pięć nadchodzących zmian, które warto uwzględnić, by utrzymać konkurencyjność i zgodność z przepisami w 2025 roku.

Producenci miodów pitnych apelują o zmiany

Miód pitny jest jednym z najstarszych napojów alkoholowych, kojarzy się z polską kulturą czasów szlacheckich. Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa apeluje o stosowne zmiany dla producentów miodów pitnych. Czy w Polsce może być boom na miody pitne na podobieństwo tego w USA? 

Wykaz podmiotów podlegających ochronie: 17 spółek strategicznych dla Polski

TVN oraz Polsat dołączą do wykazu firm strategicznych Polski – zapowiedział premier Donald Tusk. Obecnie wykaz ten obejmuje 17 spółek działających w branżach zajmujących się m.in. energetyką, paliwami czy dostawą usług telekomunikacyjnych.

Nowe obowiązki dla przedsiębiorców w związku z GSPR [komentarz ekspercki]

Firmy stoją przed kolejnym wyzwaniem. Od 13 grudnia 2024 roku unijne rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR) wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Oznacza to surowsze kontrole i wysokie kary. Czy polskie firmy są na to gotowe? 

REKLAMA

Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

REKLAMA