Prawa pasażerów na kolei
REKLAMA
REKLAMA
Kto może przeprowadzać kontrolę biletową?
Może się zdarzyć, że okazania ważnego biletu na przejazd zażąda od nas ktoś, kto nie posiada żadnego dokumentu uprawniającego go do przeprowadzania kontroli. Warto pamiętać, że według art. 33a prawa przewozowego, kontroli dokumentów przewozu mogą dokonywać tylko osoby, które legitymują się umieszczonym w widocznym miejscu identyfikatorem. Na identyfikatorze powinna znaleźć się nazwa przewoźnika, numer identyfikacyjny, zdjęcie i zakres upoważnienia kontrolującego oraz okres ważności identyfikatora i pieczęć i podpis wystawcy. Pasażer ma więc prawo nie pokazywać ważnego biletu, ani nawet nie podejmować rozmowy z osobą, która nie pokaże identyfikatora. Nieświadomość podróżnych mogą wykorzystywać oszuści, którzy próbują wyłudzać kary za brak ważnego biletu, podszywając się pod kontrolerów.
REKLAMA
Porozmawiaj o tym na naszym forum!
Prawa pasażera podczas kontroli
Jeśli kontroler stwierdzi u nas brak ważnego biletu na przejazd albo dokumentu uprawniającego do biletu ulgowego, wystawi nam wezwanie do zapłaty (o ile nie chcemy lub nie możemy zapłacić kary na miejscu). Na każdym wezwaniu do zapłaty widnieje rubryczka „uwagi podróżnego”. Warto z niej korzystać, gdy mamy zastrzeżenia co do zasadności mandatu. Wyjaśnienia te mogą okazać się przydatne podczas rozpatrywania naszej sprawy w drodze odwoławczej. Pismo w sprawie odwołania należy złożyć w ciągu siedmiu dni od otrzymania wezwania (pocztą lub osobiście przez kontrolera). Szczegółowe informacje dotyczące odwołań, znajdują się w regulaminach poszczególnych przewoźnikow.
Bilety dla małych dzieci
Ustawa o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego stanowi, że dzieci do lat czterech mogą podróżować pociągami bezpłatnie.
Nie oznacza to, że dziecko poniżej czwartego roku życia w ogóle nie potrzebuje biletu. Aby nie zapłacić mandatu, należy wziąć w kasie ( lub od konduktora, jeśli jest nieczynna) bilet ze zniżką 100% i, w razie kontroli, okazać go kontrolerowi wraz z dokumentem potwierdzającym wiek dziecka. Jeśli nie zdążymy pobrać biletu w kasie, konduktor doliczy dodatkową opłatę za wydanie biletu w pociągu. Uzasadnieniem takiej procedury jest fakt, że bilet jest dokumentem potwierdzającym zawarcie umowy o przejazd z przewoźnikiem.
Podróż służbową można rozliczyć w kosztach firmowych
Zwrot niewykorzystanego biletu
Czy podróż służbową wlicza się do czasu pracy?
Prawo przewozowe pozwala na zmianę lub odstąpienie od umowy przewozu, którą pasażer zawiera z przewoźnikiem poprzez zakup biletu. Podróżnemu odstępującemu od umowy, przysługuje zwrot kwoty, którą zapłacił za bilet, po potrąceniu z niej pewnej części (odstępnego). Przewoźnik dokonuje jednak potrącenia tylko wtedy, gdy to nie z jego winy pasażer nie skorzystał z przewozu. Co do zasady, bilet można oddać do godziny planowanego odjazdu pociągu. Trzeba jednak zaznaczyć, że termin ten może być liczony na wiele sposobów w zależności od biletów, rodzajów pociągu czy kanałów sprzedaży. Szczegółowych informacji należy więc zawsze szukać w regulaminach przewozowych danej spółki, regulaminach internetowej sprzedaży czy warunkach danej promocji. W przypadku biletów bez rezerwacji miejsc, ważnych przez cały dzień, zwrotu możemy dokonać do końca dnia.
Bilet jest ważny do 20.07.2014 r., możemy więc go zwrócić do godziny 23:59 20.07.2014 r.
Gdy na bilecie napisano, że jest on ważny przez godzinę, zwrotu pieniędzy można zażądać do upływu tego czasu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.