REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łatwiejszy proces ogłoszenia upadłości konsumenckiej

REKLAMA

Upadłość konsumencka powoli staje się martwą instytucją, co rodzi konieczność zmiany przepisów na łagodniejsze. Takie zmiany budzą jednak wątpliwości, czy nie spowodują nadużyć tej formy upadłości przez nieuczciwych kontrahentów.

W Sejmie trwają prace nad nowelizacją ustawy - prawo upadłościowe i naprawcze dotyczące tzw. upadłości konsumenckiej. Zmierza ona do odformalizowania całego postępowania i zwiększenia skuteczności zgłaszanych wniosków, tak aby osoby, które w sposób niezawiniony popadły w spiralę zadłużenia miały realną szansę na ogłoszenie upadłości konsumenckiej.

REKLAMA

- Cel projektu, jakim jest redukcja barier w dostępie do oddłużania i spowodowanie, by upadłość konsumencka przestała być instytucją martwą należy ocenić pozytywnie. Tym niemniej, koniecznym jest równoważenie z jednej strony interesów i potrzeb dłużników, z drugiej zaś konstytucyjnie chronionych praw majątkowych wierzycieli - mówi Bartosz Wyżykowski, ekspert Konfederacji Lewiatan.

Zapisz się na nasz newsletter

REKLAMA

W uzasadnieniu do projektu podkreśla się, że mimo złagodzenia przesłanek ogłoszenia upadłości, zachowane zostaje podstawowe założenie przepisów o upadłości konsumenckiej, polegające na zapobieganiu lekkomyślnemu zadłużaniu się przez dłużników, liczących na łatwe i szybkie uniknięcie odpowiedzialności dzięki ogłoszeniu upadłości. Jednak nie do końca tak jest, skoro wniosek o ogłoszenie upadłości oddalany będzie co do zasady tylko jeżeli dłużnik doprowadził do swojej niewypłacalności - umyślnie lub w skutek rażącego niedbalstwa. Literalna wykładnia takiego zapisu prowadzi do wniosku, że w tych wszystkich wypadkach, w których zadłużenie wynikać będzie z lekkomyślności konsumenta lub niedochowania przez niego należytej staranności, ogłaszana będzie upadłość konsumencka. Pewne obawy budzi więc, czy - co do zasady słuszne - złagodzenie przesłanek upadłościowych, nie idzie zbyt daleko i nie spowoduje ryzyka nadużywania „upadłości konsumenckiej" przez nieuczciwych kontrahentów.

- Ogromne znaczenie w tym zakresie, będzie miało orzecznictwo sądów powszechnych, które w konkretnych sprawach będą musiały oceniać i decydować, czy zachowanie dłużnika-konsumenta zasługuje na uwzględnienie wniosku o ogłoszenie upadłości, czy też nie. Z punktu widzenia przedsiębiorców ważnym będzie, aby lina orzecznicza sądów była jednolita, co ułatwi szacowanie ryzyka związanego z możliwością ogłoszenia upadłości i ewentualnego umorzenia należności wobec dłużników - dodaje Bartosz Wyżykowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stosowanie procedur uproszczonych - nowe wytyczne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA