REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ubezpieczeniach inwestycyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiany w ubezpieczeniach inwestycyjnych / fot. Fotolia
Zmiany w ubezpieczeniach inwestycyjnych / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej wprowadzi udogodnienia dla konsumentów. Ubezpieczyciel w pierwszej kolejności będzie zobowiązany sprawdzić potrzeby swojego klienta oraz jego sytuację finansową. Dzięki temu ubezpieczenia inwestycyjne będą mniej ryzykowne.

Chodzi o projekt ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, który ma dostosować polskie prawo do unijnej dyrektywy Wypłacalność II.

REKLAMA

REKLAMA

W czwartek Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt założeń do tego projektu ustawy, wprowadzając do nich m.in rozwiązania zgłoszone w ramach konsultacji społecznych przez UOKiK. Teraz założenia, po zaopiniowaniu przez resort finansów, trafią do Rady Ministrów.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Ubezpieczenie należności handlowych w praktyce

REKLAMA

"Założenia do projektu ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej to ważne zmiany przygotowane przez Ministerstwo Finansów. Dzięki nim konsumenci na rynku ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych będą lepiej chronieni" - uważa rzeczniczka UOKiK Małgorzata Cieloch.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozwiązania te zakładają, że zakłady ubezpieczeń będą musiały jeszcze przed zawarciem umowy ubezpieczenia, uzyskać od konsumenta, w formie ankiety, informacje dotyczące jego potrzeb, wiedzy i doświadczenia w dziedzinie ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych, a także jego sytuacji finansowej. W ten sposób będą musiały oceniać, czy proponowana przez nich umowa ubezpieczenia jest odpowiednia dla klienta.

Jeśli z analizy tych danych będzie wynikać, że potrzeby klienta są niezgodne z jego wiedzą na temat ubezpieczenia lub są nieadekwatne do jego sytuacji finansowej, albo też brak jest w ofercie ubezpieczenia dopasowanego do klienta, ubezpieczyciel będzie musiał poinformować go o tym i ostrzec, że nie ma on możliwości zaoferowania odpowiedniego ubezpieczenia. Konsument będzie miał obowiązek pisemnie potwierdzić otrzymanie tej informacji oraz złożyć oświadczenie o zapoznaniu się z ostrzeżeniem. W takim przypadku umowę ubezpieczenia zakład będzie mógł zawrzeć tylko na podstawie pisemnego żądania ubezpieczającego.

"Zwiększenie obowiązków informacyjnych już na etapie przed zawarciem umowy - to z naszego punktu widzenia bardzo ważna zmiana" - podkreśla rzecznik UOKiK. "Uważamy, że konsument powinien otrzymać pakiet jasnych informacji zanim podejmie decyzję o zakupie produktu ubezpieczeniowego z elementem inwestycyjnym. Tym bardziej, że są to w wielu przypadkach produkty złożone, długoterminowe" - dodaje.

Innym, zaproponowanym przez UOKiK, rozwiązaniem które znalazło się założeniach do projektu ustawy, jest zakaz pobierania przez ubezpieczającego wynagrodzenia lub innych korzyści w związku z oferowaniem produktów ubezpieczeniowych z elementem inwestycyjnym. "Powinno to doprowadzić do wyeliminowania godzących w interesy konsumentów praktyk w zakresie dystrybucji tych produktów. W naszej ocenie obecnie często mamy do czynienia z nadużywaniem konstrukcji umowy ubezpieczenia na cudzy rachunek (ubezpieczonym jest osoba trzecia-PAP), dlatego taka jest nasza propozycja zmiany" - mówi Cieloch.

Urząd postulował też rozwiązanie, w myśl którego Komisja Nadzoru Finansowego będzie monitorować rynek ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych oraz interweniować na nim. W praktyce interwencja taka będzie mogła polegać na możliwości wprowadzenia całkowitego zakazu lub ograniczenia wprowadzania do obrotu ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych.

Dyrektywa Wypłacalność II, a także jej nowelizacje, wprowadzi wymóg posiadania przez zakłady ubezpieczeń zasobów kapitałowych w wysokości, która zrównoważy wysokość ponoszonego przez nie ryzyka. Ma to w efekcie zapewnić bezpieczeństwo finansowe konsumentów. Dyrektywa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 roku we wszystkich 28 krajach UE.

Jak poinformowało PAP Ministerstwo Finansów zgodnie z harmonogramem proces powstawania projektu ustawy oraz jej implementacji do polskiego prawa powinien zostać zakończony przed 31 marca 2015 r. - do tego czasu ustawa powinna przejść przez Sejm.

Obowiązkowe ubezpieczenia OC

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA