REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ubezpieczeniach inwestycyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiany w ubezpieczeniach inwestycyjnych / fot. Fotolia
Zmiany w ubezpieczeniach inwestycyjnych / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej wprowadzi udogodnienia dla konsumentów. Ubezpieczyciel w pierwszej kolejności będzie zobowiązany sprawdzić potrzeby swojego klienta oraz jego sytuację finansową. Dzięki temu ubezpieczenia inwestycyjne będą mniej ryzykowne.

Chodzi o projekt ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, który ma dostosować polskie prawo do unijnej dyrektywy Wypłacalność II.

REKLAMA

W czwartek Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt założeń do tego projektu ustawy, wprowadzając do nich m.in rozwiązania zgłoszone w ramach konsultacji społecznych przez UOKiK. Teraz założenia, po zaopiniowaniu przez resort finansów, trafią do Rady Ministrów.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Ubezpieczenie należności handlowych w praktyce

REKLAMA

"Założenia do projektu ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej to ważne zmiany przygotowane przez Ministerstwo Finansów. Dzięki nim konsumenci na rynku ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych będą lepiej chronieni" - uważa rzeczniczka UOKiK Małgorzata Cieloch.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozwiązania te zakładają, że zakłady ubezpieczeń będą musiały jeszcze przed zawarciem umowy ubezpieczenia, uzyskać od konsumenta, w formie ankiety, informacje dotyczące jego potrzeb, wiedzy i doświadczenia w dziedzinie ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych, a także jego sytuacji finansowej. W ten sposób będą musiały oceniać, czy proponowana przez nich umowa ubezpieczenia jest odpowiednia dla klienta.

REKLAMA

Jeśli z analizy tych danych będzie wynikać, że potrzeby klienta są niezgodne z jego wiedzą na temat ubezpieczenia lub są nieadekwatne do jego sytuacji finansowej, albo też brak jest w ofercie ubezpieczenia dopasowanego do klienta, ubezpieczyciel będzie musiał poinformować go o tym i ostrzec, że nie ma on możliwości zaoferowania odpowiedniego ubezpieczenia. Konsument będzie miał obowiązek pisemnie potwierdzić otrzymanie tej informacji oraz złożyć oświadczenie o zapoznaniu się z ostrzeżeniem. W takim przypadku umowę ubezpieczenia zakład będzie mógł zawrzeć tylko na podstawie pisemnego żądania ubezpieczającego.

"Zwiększenie obowiązków informacyjnych już na etapie przed zawarciem umowy - to z naszego punktu widzenia bardzo ważna zmiana" - podkreśla rzecznik UOKiK. "Uważamy, że konsument powinien otrzymać pakiet jasnych informacji zanim podejmie decyzję o zakupie produktu ubezpieczeniowego z elementem inwestycyjnym. Tym bardziej, że są to w wielu przypadkach produkty złożone, długoterminowe" - dodaje.

Innym, zaproponowanym przez UOKiK, rozwiązaniem które znalazło się założeniach do projektu ustawy, jest zakaz pobierania przez ubezpieczającego wynagrodzenia lub innych korzyści w związku z oferowaniem produktów ubezpieczeniowych z elementem inwestycyjnym. "Powinno to doprowadzić do wyeliminowania godzących w interesy konsumentów praktyk w zakresie dystrybucji tych produktów. W naszej ocenie obecnie często mamy do czynienia z nadużywaniem konstrukcji umowy ubezpieczenia na cudzy rachunek (ubezpieczonym jest osoba trzecia-PAP), dlatego taka jest nasza propozycja zmiany" - mówi Cieloch.

Urząd postulował też rozwiązanie, w myśl którego Komisja Nadzoru Finansowego będzie monitorować rynek ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych oraz interweniować na nim. W praktyce interwencja taka będzie mogła polegać na możliwości wprowadzenia całkowitego zakazu lub ograniczenia wprowadzania do obrotu ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych.

Dyrektywa Wypłacalność II, a także jej nowelizacje, wprowadzi wymóg posiadania przez zakłady ubezpieczeń zasobów kapitałowych w wysokości, która zrównoważy wysokość ponoszonego przez nie ryzyka. Ma to w efekcie zapewnić bezpieczeństwo finansowe konsumentów. Dyrektywa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 roku we wszystkich 28 krajach UE.

Jak poinformowało PAP Ministerstwo Finansów zgodnie z harmonogramem proces powstawania projektu ustawy oraz jej implementacji do polskiego prawa powinien zostać zakończony przed 31 marca 2015 r. - do tego czasu ustawa powinna przejść przez Sejm.

Obowiązkowe ubezpieczenia OC

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA

Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

REKLAMA

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

REKLAMA