REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ubezpieczeniach inwestycyjnych

Zmiany w ubezpieczeniach inwestycyjnych / fot. Fotolia
Zmiany w ubezpieczeniach inwestycyjnych / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej wprowadzi udogodnienia dla konsumentów. Ubezpieczyciel w pierwszej kolejności będzie zobowiązany sprawdzić potrzeby swojego klienta oraz jego sytuację finansową. Dzięki temu ubezpieczenia inwestycyjne będą mniej ryzykowne.

Chodzi o projekt ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, który ma dostosować polskie prawo do unijnej dyrektywy Wypłacalność II.

REKLAMA

W czwartek Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt założeń do tego projektu ustawy, wprowadzając do nich m.in rozwiązania zgłoszone w ramach konsultacji społecznych przez UOKiK. Teraz założenia, po zaopiniowaniu przez resort finansów, trafią do Rady Ministrów.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Ubezpieczenie należności handlowych w praktyce

REKLAMA

"Założenia do projektu ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej to ważne zmiany przygotowane przez Ministerstwo Finansów. Dzięki nim konsumenci na rynku ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych będą lepiej chronieni" - uważa rzeczniczka UOKiK Małgorzata Cieloch.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozwiązania te zakładają, że zakłady ubezpieczeń będą musiały jeszcze przed zawarciem umowy ubezpieczenia, uzyskać od konsumenta, w formie ankiety, informacje dotyczące jego potrzeb, wiedzy i doświadczenia w dziedzinie ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych, a także jego sytuacji finansowej. W ten sposób będą musiały oceniać, czy proponowana przez nich umowa ubezpieczenia jest odpowiednia dla klienta.

REKLAMA

Jeśli z analizy tych danych będzie wynikać, że potrzeby klienta są niezgodne z jego wiedzą na temat ubezpieczenia lub są nieadekwatne do jego sytuacji finansowej, albo też brak jest w ofercie ubezpieczenia dopasowanego do klienta, ubezpieczyciel będzie musiał poinformować go o tym i ostrzec, że nie ma on możliwości zaoferowania odpowiedniego ubezpieczenia. Konsument będzie miał obowiązek pisemnie potwierdzić otrzymanie tej informacji oraz złożyć oświadczenie o zapoznaniu się z ostrzeżeniem. W takim przypadku umowę ubezpieczenia zakład będzie mógł zawrzeć tylko na podstawie pisemnego żądania ubezpieczającego.

"Zwiększenie obowiązków informacyjnych już na etapie przed zawarciem umowy - to z naszego punktu widzenia bardzo ważna zmiana" - podkreśla rzecznik UOKiK. "Uważamy, że konsument powinien otrzymać pakiet jasnych informacji zanim podejmie decyzję o zakupie produktu ubezpieczeniowego z elementem inwestycyjnym. Tym bardziej, że są to w wielu przypadkach produkty złożone, długoterminowe" - dodaje.

Innym, zaproponowanym przez UOKiK, rozwiązaniem które znalazło się założeniach do projektu ustawy, jest zakaz pobierania przez ubezpieczającego wynagrodzenia lub innych korzyści w związku z oferowaniem produktów ubezpieczeniowych z elementem inwestycyjnym. "Powinno to doprowadzić do wyeliminowania godzących w interesy konsumentów praktyk w zakresie dystrybucji tych produktów. W naszej ocenie obecnie często mamy do czynienia z nadużywaniem konstrukcji umowy ubezpieczenia na cudzy rachunek (ubezpieczonym jest osoba trzecia-PAP), dlatego taka jest nasza propozycja zmiany" - mówi Cieloch.

Urząd postulował też rozwiązanie, w myśl którego Komisja Nadzoru Finansowego będzie monitorować rynek ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych oraz interweniować na nim. W praktyce interwencja taka będzie mogła polegać na możliwości wprowadzenia całkowitego zakazu lub ograniczenia wprowadzania do obrotu ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych.

Dyrektywa Wypłacalność II, a także jej nowelizacje, wprowadzi wymóg posiadania przez zakłady ubezpieczeń zasobów kapitałowych w wysokości, która zrównoważy wysokość ponoszonego przez nie ryzyka. Ma to w efekcie zapewnić bezpieczeństwo finansowe konsumentów. Dyrektywa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 roku we wszystkich 28 krajach UE.

Jak poinformowało PAP Ministerstwo Finansów zgodnie z harmonogramem proces powstawania projektu ustawy oraz jej implementacji do polskiego prawa powinien zostać zakończony przed 31 marca 2015 r. - do tego czasu ustawa powinna przejść przez Sejm.

Obowiązkowe ubezpieczenia OC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA