REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ubezpieczeniach inwestycyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiany w ubezpieczeniach inwestycyjnych / fot. Fotolia
Zmiany w ubezpieczeniach inwestycyjnych / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej wprowadzi udogodnienia dla konsumentów. Ubezpieczyciel w pierwszej kolejności będzie zobowiązany sprawdzić potrzeby swojego klienta oraz jego sytuację finansową. Dzięki temu ubezpieczenia inwestycyjne będą mniej ryzykowne.

Chodzi o projekt ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, który ma dostosować polskie prawo do unijnej dyrektywy Wypłacalność II.

REKLAMA

W czwartek Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt założeń do tego projektu ustawy, wprowadzając do nich m.in rozwiązania zgłoszone w ramach konsultacji społecznych przez UOKiK. Teraz założenia, po zaopiniowaniu przez resort finansów, trafią do Rady Ministrów.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Ubezpieczenie należności handlowych w praktyce

REKLAMA

"Założenia do projektu ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej to ważne zmiany przygotowane przez Ministerstwo Finansów. Dzięki nim konsumenci na rynku ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych będą lepiej chronieni" - uważa rzeczniczka UOKiK Małgorzata Cieloch.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozwiązania te zakładają, że zakłady ubezpieczeń będą musiały jeszcze przed zawarciem umowy ubezpieczenia, uzyskać od konsumenta, w formie ankiety, informacje dotyczące jego potrzeb, wiedzy i doświadczenia w dziedzinie ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych, a także jego sytuacji finansowej. W ten sposób będą musiały oceniać, czy proponowana przez nich umowa ubezpieczenia jest odpowiednia dla klienta.

REKLAMA

Jeśli z analizy tych danych będzie wynikać, że potrzeby klienta są niezgodne z jego wiedzą na temat ubezpieczenia lub są nieadekwatne do jego sytuacji finansowej, albo też brak jest w ofercie ubezpieczenia dopasowanego do klienta, ubezpieczyciel będzie musiał poinformować go o tym i ostrzec, że nie ma on możliwości zaoferowania odpowiedniego ubezpieczenia. Konsument będzie miał obowiązek pisemnie potwierdzić otrzymanie tej informacji oraz złożyć oświadczenie o zapoznaniu się z ostrzeżeniem. W takim przypadku umowę ubezpieczenia zakład będzie mógł zawrzeć tylko na podstawie pisemnego żądania ubezpieczającego.

"Zwiększenie obowiązków informacyjnych już na etapie przed zawarciem umowy - to z naszego punktu widzenia bardzo ważna zmiana" - podkreśla rzecznik UOKiK. "Uważamy, że konsument powinien otrzymać pakiet jasnych informacji zanim podejmie decyzję o zakupie produktu ubezpieczeniowego z elementem inwestycyjnym. Tym bardziej, że są to w wielu przypadkach produkty złożone, długoterminowe" - dodaje.

Innym, zaproponowanym przez UOKiK, rozwiązaniem które znalazło się założeniach do projektu ustawy, jest zakaz pobierania przez ubezpieczającego wynagrodzenia lub innych korzyści w związku z oferowaniem produktów ubezpieczeniowych z elementem inwestycyjnym. "Powinno to doprowadzić do wyeliminowania godzących w interesy konsumentów praktyk w zakresie dystrybucji tych produktów. W naszej ocenie obecnie często mamy do czynienia z nadużywaniem konstrukcji umowy ubezpieczenia na cudzy rachunek (ubezpieczonym jest osoba trzecia-PAP), dlatego taka jest nasza propozycja zmiany" - mówi Cieloch.

Urząd postulował też rozwiązanie, w myśl którego Komisja Nadzoru Finansowego będzie monitorować rynek ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych oraz interweniować na nim. W praktyce interwencja taka będzie mogła polegać na możliwości wprowadzenia całkowitego zakazu lub ograniczenia wprowadzania do obrotu ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych.

Dyrektywa Wypłacalność II, a także jej nowelizacje, wprowadzi wymóg posiadania przez zakłady ubezpieczeń zasobów kapitałowych w wysokości, która zrównoważy wysokość ponoszonego przez nie ryzyka. Ma to w efekcie zapewnić bezpieczeństwo finansowe konsumentów. Dyrektywa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 roku we wszystkich 28 krajach UE.

Jak poinformowało PAP Ministerstwo Finansów zgodnie z harmonogramem proces powstawania projektu ustawy oraz jej implementacji do polskiego prawa powinien zostać zakończony przed 31 marca 2015 r. - do tego czasu ustawa powinna przejść przez Sejm.

Obowiązkowe ubezpieczenia OC

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA