Zmiany w ubezpieczeniach inwestycyjnych
REKLAMA
REKLAMA
Chodzi o projekt ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, który ma dostosować polskie prawo do unijnej dyrektywy Wypłacalność II.
REKLAMA
W czwartek Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt założeń do tego projektu ustawy, wprowadzając do nich m.in rozwiązania zgłoszone w ramach konsultacji społecznych przez UOKiK. Teraz założenia, po zaopiniowaniu przez resort finansów, trafią do Rady Ministrów.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Ubezpieczenie należności handlowych w praktyce
REKLAMA
"Założenia do projektu ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej to ważne zmiany przygotowane przez Ministerstwo Finansów. Dzięki nim konsumenci na rynku ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych będą lepiej chronieni" - uważa rzeczniczka UOKiK Małgorzata Cieloch.
Rozwiązania te zakładają, że zakłady ubezpieczeń będą musiały jeszcze przed zawarciem umowy ubezpieczenia, uzyskać od konsumenta, w formie ankiety, informacje dotyczące jego potrzeb, wiedzy i doświadczenia w dziedzinie ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych, a także jego sytuacji finansowej. W ten sposób będą musiały oceniać, czy proponowana przez nich umowa ubezpieczenia jest odpowiednia dla klienta.
REKLAMA
Jeśli z analizy tych danych będzie wynikać, że potrzeby klienta są niezgodne z jego wiedzą na temat ubezpieczenia lub są nieadekwatne do jego sytuacji finansowej, albo też brak jest w ofercie ubezpieczenia dopasowanego do klienta, ubezpieczyciel będzie musiał poinformować go o tym i ostrzec, że nie ma on możliwości zaoferowania odpowiedniego ubezpieczenia. Konsument będzie miał obowiązek pisemnie potwierdzić otrzymanie tej informacji oraz złożyć oświadczenie o zapoznaniu się z ostrzeżeniem. W takim przypadku umowę ubezpieczenia zakład będzie mógł zawrzeć tylko na podstawie pisemnego żądania ubezpieczającego.
"Zwiększenie obowiązków informacyjnych już na etapie przed zawarciem umowy - to z naszego punktu widzenia bardzo ważna zmiana" - podkreśla rzecznik UOKiK. "Uważamy, że konsument powinien otrzymać pakiet jasnych informacji zanim podejmie decyzję o zakupie produktu ubezpieczeniowego z elementem inwestycyjnym. Tym bardziej, że są to w wielu przypadkach produkty złożone, długoterminowe" - dodaje.
Innym, zaproponowanym przez UOKiK, rozwiązaniem które znalazło się założeniach do projektu ustawy, jest zakaz pobierania przez ubezpieczającego wynagrodzenia lub innych korzyści w związku z oferowaniem produktów ubezpieczeniowych z elementem inwestycyjnym. "Powinno to doprowadzić do wyeliminowania godzących w interesy konsumentów praktyk w zakresie dystrybucji tych produktów. W naszej ocenie obecnie często mamy do czynienia z nadużywaniem konstrukcji umowy ubezpieczenia na cudzy rachunek (ubezpieczonym jest osoba trzecia-PAP), dlatego taka jest nasza propozycja zmiany" - mówi Cieloch.
Urząd postulował też rozwiązanie, w myśl którego Komisja Nadzoru Finansowego będzie monitorować rynek ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych oraz interweniować na nim. W praktyce interwencja taka będzie mogła polegać na możliwości wprowadzenia całkowitego zakazu lub ograniczenia wprowadzania do obrotu ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych.
Dyrektywa Wypłacalność II, a także jej nowelizacje, wprowadzi wymóg posiadania przez zakłady ubezpieczeń zasobów kapitałowych w wysokości, która zrównoważy wysokość ponoszonego przez nie ryzyka. Ma to w efekcie zapewnić bezpieczeństwo finansowe konsumentów. Dyrektywa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 roku we wszystkich 28 krajach UE.
Jak poinformowało PAP Ministerstwo Finansów zgodnie z harmonogramem proces powstawania projektu ustawy oraz jej implementacji do polskiego prawa powinien zostać zakończony przed 31 marca 2015 r. - do tego czasu ustawa powinna przejść przez Sejm.
REKLAMA
REKLAMA