REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Postępowanie mediacyjne w sprawach konsumenckich

Subskrybuj nas na Youtube
Postępowanie mediacyjne w sprawach konsumenckich. / fot. Fotolia
Postępowanie mediacyjne w sprawach konsumenckich. / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Konsument, którego prawa zostały naruszone może dochodzić polubownego rozstrzygnięcia sporu z przedsiębiorcą przez sądem polubownym przy właściwych inspektorach Inspekcji Handlowej. Aby uniknąć drogi sądowej, można wszcząć postępowanie mediacyjne, które zrealizuje Izba Handlowa.

Krok pierwszy: wyczerpanie drogi reklamacyjnej

Podobnie jak w przypadku sądów polubownych, aby sprawa mogła być rozpatrzona w toku mediacji, musi zostać wyczerpany tryb reklamacyjny, a więc zastrzeżenia wnoszone przez konsumenta muszą zostać odrzucone bądź rozpatrzone w sposób niesatysfakcjonujący słabszego uczestnika rynku.

REKLAMA

Krok drugi: wypełnienie wniosku o mediację

Aby wystąpić z wnioskiem o mediację, najlepiej wypełnić formularz przygotowany przez wojewódzki inspektorat Inspekcji Handlowej – wzór wniosku o mediację. Dzięki temu mamy pewność, że pismo będzie zawierało wszystkie niezbędne elementy. Wypełnienie formularza nie stanowi jednak warunku koniecznego. Ważne jest szczegółowe przedstawienie sprawy na piśmie oraz zawarcie informacji i elementów istotnych dla tej sprawy, takich jak:

  • dane osobowe konsumenta,
  • dane przedsiębiorcy,
  • przedmiot sporu (jakiego towaru/jakiej usługi dotyczy spór),
  • zwięzłe wskazanie, jak wyglądały dotychczasowe działania konsumenta wobec przedsiębiorcy i przedsiębiorcy wobec konsumenta (szczególnie w jaki sposób rozpatrywano reklamację),
  • przedstawienie swoich żądań (czyli czego domagamy się od przedsiębiorcy),
  • kserokopie dokumentów mających związek ze sprawą.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Postępowanie mediacyjne jest dla konsumenta bezpłatne.

Wniosek o mediację należy kierować do tego inspektoratu, na którego terenie znajduje się siedziba lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorcy będącego w sporze z konsumentem (najczęściej jest to ten wojewódzki inspektorat Inspekcji Handlowej, na którego terenie właściwości mieści się siedziba sprzedawcy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak dokonać zapisu na sąd polubowny?

Krok trzeci: zapoznanie przedsiębiorcy z wnioskiem

Po złożeniu wniosku o mediację wojewódzki inspektor zapoznaje przedsiębiorcę z roszczeniem konsumenta, przedstawia przepisy prawa mające zastosowanie w sprawie i ewentualnie składa propozycję polubownego zakończenia sporu. Na tym etapie może dojść do odrzucenia przez przedsiębiorcę wniosku o mediację i zakończenia całego postępowania co dla konsumenta może oznaczać konieczność wystąpienia z pozwem do sądu. Ewentualnie – jeśli przedsiębiorca wyrazi na to zgodę – możliwe jest skierowanie sprawy do sądu polubownego.

Krok czwarty: prowadzenie postępowania mediacyjnego

Jeśli druga strona wyrazi zgodę na jego przeprowadzenie, rozpoczyna się właściwe postępowanie mediacyjne. Może być ono prowadzone w siedzibie lub miejscu prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorcy, w siedzibie wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej lub delegaturze bądź korespondencyjnie. Mediacja może zostać przeprowadzona w obecności przedsiębiorcy i konsumenta (lub ich przedstawicieli bądź pełnomocników –zgodnie z wolą każdej ze stron).

Krok piąty: zakończenie postępowania mediacyjnego

W toku postępowania wojewódzki inspektor może wyznaczyć przedsiębiorcy określony termin zajęcia stanowiska w sprawie sposobu zakończenia sporu z konsumentem. Jeśli w wyznaczonym terminie sprawa nie zostanie polubownie zakończona lub co najmniej jedna ze stron oświadczy, że nie wyraża zgody na polubowne zakończenie sprawy, wojewódzki inspektor odstępuje od postępowania mediacyjnego.

Dlaczego warto wybrać arbitraż?

Rzeczoznawcy

Trudno wymagać, aby konsumenci (ale i przedsiębiorcy) znali się na wszystkim. Wsparciem w takich przypadkach są rzeczoznawcy, czyli osoby posiadające specjalistyczną wiedzę i doświadczenie w określonej dziedzinie, które – jako niezaangażowane w spór – wydadzą opinię pomocną w uzyskaniu rozstrzygnięcia. W postępowaniach mediacyjnych czy przed stałymi polubownymi sądami konsumenckimi możliwe jest skorzystanie z opinii dowolnego fachowca w określonej dziedzinie. Jeśli nikogo takiego nie znamy, warto skorzystać z list prowadzonych przez wojewódzkich inspektorów Inspekcji Handlowej. Zestawienia – zawierające imiona i nazwiska rzeczoznawców, informacje o ich specjalizacji oraz sposobie, w jaki można się z nimi skontaktować – są na ogół dostępne na stronach internetowych wojewódzkich inspektoratów. Z pomocy rzeczoznawcy może skorzystać zarówno konsument, jak i przedsiębiorca – i to na każdym etapie sporu, czyli także jeszcze przed złożeniem reklamacji bądź razem z reklamacją (przedsiębiorca może jednak jej nie uznać). Opinię można dołączyć do wniosku o mediację czy zapisu na sąd polubowny. Eksperci służą swym wsparciem również w toku postępowań, przy czym o opinię mogą się zwrócić nie tylko strony, lecz także sąd polubowny podczas rozprawy. Poddanie sporu pod osąd rzeczoznawcy jako jedno z rozwiązań może ponadto zasugerować mediator. Opinia rzeczoznawcy zasadniczo nie jest wiążąca i nie jest warunkiem koniecznym, aby sprawa trafiła do mediacji czy do sądu polubownego. Przydaje się jednak, ponieważ stanowisko fachowca niezaangażowanego w spór w znacznym stopniu pomaga w ustaleniu okoliczności istotnych dla sprawy, a co za tym idzie – w rozwiązaniu sporu. Co do kosztów, to zwykle obciąża się nimi stronę wnoszącą o sporządzenie opinii, przy czym kiedy ekspertyza jest wydawana na wniosek sądu polubownego, wydatki z tym związane poniesie podmiot, który przegra postępowanie.

Jakie są koszty arbitrażu w postępowaniu sądowym?

Źródło: Poradnik dla konsumentów - Polubowne rozstrzyganie sporów konsumenckich w Polsce

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: UOKiK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA