REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Postępowanie mediacyjne w sprawach konsumenckich

Postępowanie mediacyjne w sprawach konsumenckich. / fot. Fotolia
Postępowanie mediacyjne w sprawach konsumenckich. / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Konsument, którego prawa zostały naruszone może dochodzić polubownego rozstrzygnięcia sporu z przedsiębiorcą przez sądem polubownym przy właściwych inspektorach Inspekcji Handlowej. Aby uniknąć drogi sądowej, można wszcząć postępowanie mediacyjne, które zrealizuje Izba Handlowa.

Krok pierwszy: wyczerpanie drogi reklamacyjnej

Podobnie jak w przypadku sądów polubownych, aby sprawa mogła być rozpatrzona w toku mediacji, musi zostać wyczerpany tryb reklamacyjny, a więc zastrzeżenia wnoszone przez konsumenta muszą zostać odrzucone bądź rozpatrzone w sposób niesatysfakcjonujący słabszego uczestnika rynku.

REKLAMA

REKLAMA

Krok drugi: wypełnienie wniosku o mediację

Aby wystąpić z wnioskiem o mediację, najlepiej wypełnić formularz przygotowany przez wojewódzki inspektorat Inspekcji Handlowej – wzór wniosku o mediację. Dzięki temu mamy pewność, że pismo będzie zawierało wszystkie niezbędne elementy. Wypełnienie formularza nie stanowi jednak warunku koniecznego. Ważne jest szczegółowe przedstawienie sprawy na piśmie oraz zawarcie informacji i elementów istotnych dla tej sprawy, takich jak:

  • dane osobowe konsumenta,
  • dane przedsiębiorcy,
  • przedmiot sporu (jakiego towaru/jakiej usługi dotyczy spór),
  • zwięzłe wskazanie, jak wyglądały dotychczasowe działania konsumenta wobec przedsiębiorcy i przedsiębiorcy wobec konsumenta (szczególnie w jaki sposób rozpatrywano reklamację),
  • przedstawienie swoich żądań (czyli czego domagamy się od przedsiębiorcy),
  • kserokopie dokumentów mających związek ze sprawą.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Postępowanie mediacyjne jest dla konsumenta bezpłatne.

REKLAMA

Wniosek o mediację należy kierować do tego inspektoratu, na którego terenie znajduje się siedziba lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorcy będącego w sporze z konsumentem (najczęściej jest to ten wojewódzki inspektorat Inspekcji Handlowej, na którego terenie właściwości mieści się siedziba sprzedawcy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak dokonać zapisu na sąd polubowny?

Krok trzeci: zapoznanie przedsiębiorcy z wnioskiem

Po złożeniu wniosku o mediację wojewódzki inspektor zapoznaje przedsiębiorcę z roszczeniem konsumenta, przedstawia przepisy prawa mające zastosowanie w sprawie i ewentualnie składa propozycję polubownego zakończenia sporu. Na tym etapie może dojść do odrzucenia przez przedsiębiorcę wniosku o mediację i zakończenia całego postępowania co dla konsumenta może oznaczać konieczność wystąpienia z pozwem do sądu. Ewentualnie – jeśli przedsiębiorca wyrazi na to zgodę – możliwe jest skierowanie sprawy do sądu polubownego.

Krok czwarty: prowadzenie postępowania mediacyjnego

Jeśli druga strona wyrazi zgodę na jego przeprowadzenie, rozpoczyna się właściwe postępowanie mediacyjne. Może być ono prowadzone w siedzibie lub miejscu prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorcy, w siedzibie wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej lub delegaturze bądź korespondencyjnie. Mediacja może zostać przeprowadzona w obecności przedsiębiorcy i konsumenta (lub ich przedstawicieli bądź pełnomocników –zgodnie z wolą każdej ze stron).

Krok piąty: zakończenie postępowania mediacyjnego

W toku postępowania wojewódzki inspektor może wyznaczyć przedsiębiorcy określony termin zajęcia stanowiska w sprawie sposobu zakończenia sporu z konsumentem. Jeśli w wyznaczonym terminie sprawa nie zostanie polubownie zakończona lub co najmniej jedna ze stron oświadczy, że nie wyraża zgody na polubowne zakończenie sprawy, wojewódzki inspektor odstępuje od postępowania mediacyjnego.

Dlaczego warto wybrać arbitraż?

Rzeczoznawcy

Trudno wymagać, aby konsumenci (ale i przedsiębiorcy) znali się na wszystkim. Wsparciem w takich przypadkach są rzeczoznawcy, czyli osoby posiadające specjalistyczną wiedzę i doświadczenie w określonej dziedzinie, które – jako niezaangażowane w spór – wydadzą opinię pomocną w uzyskaniu rozstrzygnięcia. W postępowaniach mediacyjnych czy przed stałymi polubownymi sądami konsumenckimi możliwe jest skorzystanie z opinii dowolnego fachowca w określonej dziedzinie. Jeśli nikogo takiego nie znamy, warto skorzystać z list prowadzonych przez wojewódzkich inspektorów Inspekcji Handlowej. Zestawienia – zawierające imiona i nazwiska rzeczoznawców, informacje o ich specjalizacji oraz sposobie, w jaki można się z nimi skontaktować – są na ogół dostępne na stronach internetowych wojewódzkich inspektoratów. Z pomocy rzeczoznawcy może skorzystać zarówno konsument, jak i przedsiębiorca – i to na każdym etapie sporu, czyli także jeszcze przed złożeniem reklamacji bądź razem z reklamacją (przedsiębiorca może jednak jej nie uznać). Opinię można dołączyć do wniosku o mediację czy zapisu na sąd polubowny. Eksperci służą swym wsparciem również w toku postępowań, przy czym o opinię mogą się zwrócić nie tylko strony, lecz także sąd polubowny podczas rozprawy. Poddanie sporu pod osąd rzeczoznawcy jako jedno z rozwiązań może ponadto zasugerować mediator. Opinia rzeczoznawcy zasadniczo nie jest wiążąca i nie jest warunkiem koniecznym, aby sprawa trafiła do mediacji czy do sądu polubownego. Przydaje się jednak, ponieważ stanowisko fachowca niezaangażowanego w spór w znacznym stopniu pomaga w ustaleniu okoliczności istotnych dla sprawy, a co za tym idzie – w rozwiązaniu sporu. Co do kosztów, to zwykle obciąża się nimi stronę wnoszącą o sporządzenie opinii, przy czym kiedy ekspertyza jest wydawana na wniosek sądu polubownego, wydatki z tym związane poniesie podmiot, który przegra postępowanie.

Jakie są koszty arbitrażu w postępowaniu sądowym?

Źródło: Poradnik dla konsumentów - Polubowne rozstrzyganie sporów konsumenckich w Polsce

Źródło: UOKiK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

REKLAMA

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

REKLAMA

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA