REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wybierając mediację lub arbitraż - porada

Mediacja jest instytucją bardziej zależną od stron sporu, obecny tu mediator ma moderować- wskazywać wspólne pola porozumienia.
Mediacja jest instytucją bardziej zależną od stron sporu, obecny tu mediator ma moderować- wskazywać wspólne pola porozumienia.

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców w trakcie swojej działalności spotyka różnego rodzaju trudności, często spowodowane przez swoich kontrahentów. Zanim jednak udamy się do sądu, warto zastanowić się nad alternatywnymi metodami rozwiązywania lub rozstrzygania sporu.

Coraz częściej firmy działające na polskim i zagranicznym rynku zamiast udać się do sądu próbują doprowadzić do polubownego rozwiązania sprawy. Motywacje, jakimi kierują przedsiębiorcami są podobne: chęć zaoszczędzenia czasu i pieniędzy, ograniczona możliwość stawiania się w sądach, obawa o pogorszenie wizerunku marki w oczach klientów. Firma rozważając czy spór rozstrzygnąć w arbitrażu czy tez za pomocą mediacji powinna mieć na uwadze pewne istotne różnice między dwoma instytucjami.

REKLAMA

Obydwie metody są pozasądowymi procedurami rozwiązywania (mediacja) lub rozstrzygania sporu. Istotą tych instytucji jest brak obecności sądu, który może jednak zdecydować o skierowaniu sprawy do mediacji. Zarówno mediacja i arbitraż są uregulowane w polskim Kodeksie postępowania cywilnego.

Polecamy: Jak sformułować żądanie pozwu?

Mediacja jest instytucją bardziej zależną od stron sporu, obecny tu mediator ma moderować- wskazywać wspólne pola porozumienia, (dlatego jest to rozwiązywanie sporu a nie jego odgórne rozstrzyganie jak ma to miejsce w arbitrażu).

REKLAMA

Mediator powinien zachować powściągliwość w proponowaniu sposobów, co do dojścia porozumienia, a nawet według niektórych technik mediacyjnych- ograniczyć się tylko do pośredniczenia między stronami. Jeśli podstawowym problemem jest brak komunikacji między stronami lub jej poważne utrudnienie wówczas warto rozważyć poddanie się mediacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomimo pewnych podobieństw arbitraż jest inną procedurą od mediacji. Przede wszystkim strony by mogły poddać spór pod arbitraż powinny zawrzeć odpowiednią klauzulę arbitrażową w umowie. Arbitraż oznacza, że sprawa będzie rozstrzygana przez niezależnych arbitrów, będący najczęściej doświadczonymi prawnikami, ale nie sędziami. W przeciwieństwie do mediacji, strony mają znacznie bardziej ograniczone możliwości na sposób rozstrzygnięcia sprawy, który praktycznie zależy od arbitrów, co przybliża arbitraż do rozprawy sądowej. Najważniejszą cechą jest to, że arbitrzy są wyznaczani przez strony, co zapewnia ich niezależność z pewną dozą dyspozytywności stron sporu.

Polecamy serwis: Spółki

Arbitraż jest cennym narzędziem zwłaszcza dla zagranicznych przedsiębiorców, kiedy nie chcą poddać powstałego sporu pod określony sąd krajowy, niepewni bezstronności organu dla zagranicznych firm. Arbitrzy są wyznaczani przez strony bądź oddelegowane przez niezależne międzynarodowe instytucje zajmujące się rozstrzyganiem sporu., co gwarantuje, że żadna strona nie będzie faworyzowana w procesie.

Niezależnie, jaka alternatywna metoda rozwiązywania sporu zostanie wybrana, warto pamiętać, że pozwala ona zachowanie stosunków z swoim partnerem, nie niszcząc zawiązanych kontaktów i kontynuowanie dalszej współpracy w znacznie lepszych warunkach.

Michał Zdrojewski

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA